Aankoop Dolfijn/hachi

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door KarelE »

ErikH schreef: Ik krijg maar geen oplossing gevonden voor een vergeten hoofdschakelaar.
Ik zal even het alarmsysteem uit de serviceflat van mijn oma vroeger 'omdenken'. Zolang het goed met d'r gaat verbruikt ze water: thee, water drinken, afwassen, toilet doorspoelen. Als een bepaalde tijd geen activiteit is gemeten op de flowmeter achter de watermeter gaat er een alarm af op de centrale van de flat.

Zoiets kan ook met een Arduino. Stel een secondeteller op nul zodra de hydrofoor wordt bekrachtigd. Zodra de teller boven de 86400 (aantal seconden in een etmaal) komt bekrachtig je een relais waarmee je de houdstroom van een hoofdschakelaar-relais afschakelt, of een bistabiel hoofdschakelaar-relais bekrachtigt richting afschakelen. Daarmee is alles stroomloos, incl. de betreffende Arduino, totdat je het bistabiele relais handmatig terugzet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door Evert »

ErikH schreef: Ik krijg maar geen oplossing gevonden voor een vergeten hoofdschakelaar.

Gr.

Erik
Neem zo'n ouderwetse hoofdschakelaar met een los pennetje. Maak dat pennetje aan je huis of autosleutels vast. Dan vergeet je hem nooit meer.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door Evert »

sambeek schreef: Misschien veiliger een keuze schakelaar er tussen te plaatsen.
Bv: stand 1 wal spanning aan, spanning van omvormer uit, stand 2 spanning omvormer aan, wal spanning uit.
Beter nog een zogenaamde 1 0 2 schakelaar. Dan weet je zeker dat de stroom verbroken is voor er weer nieuwe op komt.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door sambeek »

Evert schreef:
sambeek schreef: Misschien veiliger een keuze schakelaar er tussen te plaatsen.
Bv: stand 1 wal spanning aan, spanning van omvormer uit, stand 2 spanning omvormer aan, wal spanning uit.
Beter nog een zogenaamde 1 0 2 schakelaar. Dan weet je zeker dat de stroom verbroken is voor er weer nieuwe op komt.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook.
groet Terpstra / SAMBEEK
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door Carel-k »

Master swits van Mastervolt ; walstroom aan omvormer uit; walstroom uit omvormer aan.
De boiler,acculader en wasmachine staan buiten de omvormer die doen het alleen op walstroom en generator
De acculader en boiler kan ik aan en uitschakelen dus ik bepaal wanneer de accu's geladen worden en de boiler aan of uit gaat.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door Wouter »

Dat umschaltstation is natuurlijk een handig apparaatje als het niet al door de omvormer zelf geregeld wordt.

Wle het vermelden waard dat ie maar 12 Ampere kan hebben, wat niet al te veel is voor een groot schip.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door varg »

ErikH schreef: Mijn e-installatie heeft maar een paar eisen; Niet nadenken, fool-proof, zo min mogelijk handelingen. En dan nog gaat het fout; Vergeten de hoofdschakelaar uit te zetten en daardoor de accu (€ 300,- :evil: ) een paar weken op een dooie. Ik krijg maar geen oplossing gevonden voor een vergeten hoofdschakelaar.

Gr.

Erik
Ik heb mijn deursleutel aan de massapik (hoofdschakelaar) vastgemaakt. Alsa ik de deur in het slot draai weet ik dus zeker dat alles echt uit staat. het kan wel van elkaar, maar dat moet je dan bewust doen
Groet
Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door varg »

Wouter schreef:Dat umschaltstation is natuurlijk een handig apparaatje als het niet al door de omvormer zelf geregeld wordt.

Wle het vermelden waard dat ie maar 12 Ampere kan hebben, wat niet al te veel is voor een groot schip.
Deze is beter: http://www.omvormer.nu/content/overige_ ... ~%7C_4600w

groet
Arnold
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

:D dat is al weer lang geleden, inmiddels draait de omvormer en werkt alles goed. heel soms heb ik wel wat gezeik met stoppen kast in de machine kamer dan gaat iets in de boot uit en beweeg ik wat aan de stoppen en doet het ineens weer. heb alles ook al ingespoten met contactcleaner.. het varen met deze boot is net iets anders dan me vorige ik kon met die andere altijd stand roer rechtuit op het achterdek zitten koffie drinken deze veranderd helaas iets van koers. denk dat mijn vaantjes bij de schroef dus niet goed staan. dan de motor wat een machine is dat zeg ok toegegeven je hoort de motor wel maar voor mezelf vind ik dat geen stoor factor het olie verbruik heb ik nog steeds niet kunnen vaststellen :shock: waar ik wel een beetje verbaast over ben want is normaal zegt iedereen dat die wat olie verbruikt. heb inmiddels 35 uur gevaren .

groetjes uit sneek
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door sambeek »

met de DAF 1160 eigenlijk geen last van olie verbruik.
groet Terpstra / SAMBEEK
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

sambeek schreef:met de DAF 1160 eigenlijk geen last van olie verbruik.
:D Dat is geen 2-tact
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door FransvanNispen »

Mijn GM, die wel een stukkie kleiner is dan de jouwe.
Gebruik ongeveer 2 druppels olie per jaar, buiten het verversen natuurlijk :mrgreen:
Ik heb eens wat bijgevuld, hij staat altijd en eeuwig op minimum nivo, en dat wat ik er bijgemikt heb, ben ik dan de zelfde dag alweer kwijt.
Dus met olie is ie mooi zuinig

Groet frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

FransvanNispen schreef:Mijn GM, die wel een stukkie kleiner is dan de jouwe.
Gebruik ongeveer 2 druppels olie per jaar, buiten het verversen natuurlijk :mrgreen:
Ik heb eens wat bijgevuld, hij staat altijd en eeuwig op minimum nivo, en dat wat ik er bijgemikt heb, ben ik dan de zelfde dag alweer kwijt.
Dus met olie is ie mooi zuinig

Groet frans 8)
Afstoffen,

mijn gm heeft tot nu toe nog geen druppel olie verbruikt :lol: hoop niet dat olie bederft :D zit nog 188 liter in het vat :lol:


Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door sambeek »

Begrijp dat Dolfijn klaar is?
Wat heb je een hoge mast/kruis op de voorroef staan :shock:, of lijkt dat maar zo?
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door frank »

Olieverbruik van een tweetakt Gm / Detroit
Het lijkt me sterk als ik jullie berichten zo lees dat je GM geen of nauwelijks olie verbruikt.
Dan maak je zeker weinig draaiuren?
En altijd op minimum niveau?

Mijn ervaringen na complete revisie van mijn 6/71 L zijn toch anders en conform het bedrijfshandboek.
Ik vaar ook altijd net boven minimum want gooi ik de zaak vol dan spettert hij via de ontluchting bovenop het kleppendeksel nogal wat in een opvangblik onder de luchtaanzuiging. (Marine Silencer)

En het olieverbruik? Hang af van je manier van draaien. Een tweetakt gaat anders met zijn smeerolie om dan een viertakt.
Draai je langdurig lage toeren dan gebruikt hij smeerolie, dwz, die snottert druppelsgewijs door de pijp aan dek wat niet leuk is voor je gasten in een wit overhemdje. Die druppels is eigenlijk een mengsel van onverbrande diesel en smeerolie.
Volgens het boek verbruik je in de praktijk bij wisselende belasting ongeveer een halve liter smeerolie per 10 vaaruren.
Dat verbruik je dus eigenlijk niet maar dat gaat in het proces verloren.

Afgelopen week bijvoorbeeld heb ik hier in de kanalen steeds lage toeren gedraaid, bij 800 toeren joeg ik het water al over de beschoeing heen de straat op. Dat betekent slechte verbranding en hoger olieverbruik. Nu kom ik weer op diep water en dan draai ik weer normaal stevig door en dan ademt dat masjien ook lekkerder. Geen gesnotter meer aan dek.
Ik kan me nog herinneren dat ik indertijd na een maand lage toeren in het Canal du Centre de sluis uit kwam en de Saone opvoer. Ik draaide even naar 1500 toeren om alles schoon te branden en in de dorpen belden ze de brandweer!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie