Aankoop Dolfijn/hachi

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

vandaag heerlijk 5 uurtjes gevaren ging prima op.wat vreemde momenten na bij stationair toerental gaat me volt meter naar 0 en ook de tankmeter staat op 0 als ik dan de hendel van de schotel bedien leven de.meters even op :shock: bij 600 toere gaan de.meters gewoon op waar ze horen maar als ik.dan de hendel heen en weer haal reageert het er wel op

heb een klein filmpje gemaakt van de omgeving

https://youtu.be/0UVp_gid4IE
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door sambeek »

Misschien je bedrading eens nalopen of alles wel goed vast zit en of niet geoxideerd is?
groet Terpstra / SAMBEEK
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

sambeek schreef:Misschien je bedrading eens nalopen of alles wel goed vast zit en of niet geoxideerd is?

had ik gedaan maar denk alles nogmaals nalopen en contact spray gebruiken
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

:D heerlijk paasweekend. ik ben bezig met het instaleren van mijn omvormer, maar eigenlijk wil ik alle Electra er wel uit halen maar nu geen tijd en ook geen zin. maar heb een volgende vraag ik heb aansluitingen van 220v in de boot stopcontacten als ik dus niet aan de walstroom lig kan ik dan de omvormer met een stekker in een stop contact verbinden ? zodat alle stopcontacten via omvormer worden gevoed ?

groetjes

uit sneek.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

Dit is tegenwoordig mijn uitzicht

Afbeelding

Waarom die nou de foto omdraait :(
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door Evert »

NEE!
douane schreef::D heerlijk paasweekend. ik ben bezig met het instaleren van mijn omvormer, maar eigenlijk wil ik alle Electra er wel uit halen maar nu geen tijd en ook geen zin. maar heb een volgende vraag ik heb aansluitingen van 220v in de boot stopcontacten als ik dus niet aan de walstroom lig kan ik dan de omvormer met een stekker in een stop contact verbinden ? zodat alle stopcontacten via omvormer worden gevoed ?

groetjes

uit sneek.
NEE!!

Dit is levensgevaarlijk. Ten eerste staat er dan op de polen van die stekker 230 volt. Ten tweede zit er dan geen aardlekschakelaar tussen. Als per ongeluk iemand die stekker eruit trekt kan dat vrij eenvoudig het laatste zijn dat hij of zij doet.

Zorg er ook voor dat je bij het aansluiten van de omvormer kabel gebruikt die dik genoeg is en waar de ogen met een professionele tang zijn aangeknepen. Je wilt het vuurwerk niet weten dat je krijgt als er een kabel los schiet.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door douane »

Evert schreef:NEE!
douane schreef::D heerlijk paasweekend. ik ben bezig met het instaleren van mijn omvormer, maar eigenlijk wil ik alle Electra er wel uit halen maar nu geen tijd en ook geen zin. maar heb een volgende vraag ik heb aansluitingen van 220v in de boot stopcontacten als ik dus niet aan de walstroom lig kan ik dan de omvormer met een stekker in een stop contact verbinden ? zodat alle stopcontacten via omvormer worden gevoed ?

groetjes

uit sneek.
NEE!!

Dit is levensgevaarlijk. Ten eerste staat er dan op de polen van die stekker 230 volt. Ten tweede zit er dan geen aardlekschakelaar tussen. Als per ongeluk iemand die stekker eruit trekt kan dat vrij eenvoudig het laatste zijn dat hij of zij doet.

Zorg er ook voor dat je bij het aansluiten van de omvormer kabel gebruikt die dik genoeg is en waar de ogen met een professionele tang zijn aangeknepen. Je wilt het vuurwerk niet weten dat je krijgt als er een kabel los schiet.
ok dus een contact doos en daar de 230 verbinden tussen de stopcontacten is wel mogelijk neem ik aan en veilig ? de kabels van de accu zijn van die dikke koperen draden.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door ErikH »

Dat is veilig tot je een keer de verkeerde volgorde aanhoud. Walstroom aanknopen, maar vergeten de omvormer af te koppelen bijvoorbeeld.

Gr.

Erik
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door sambeek »

ErikH schreef:Dat is veilig tot je een keer de verkeerde volgorde aanhoud. Walstroom aanknopen, maar vergeten de omvormer af te koppelen bijvoorbeeld.

Gr.

Erik
Dat gaat een keer gebeuren. Vroeg of laat. :roll:

Misschien veiliger een keuze schakelaar er tussen te plaatsen.
Bv: stand 1 wal spanning aan, spanning van omvormer uit, stand 2 spanning omvormer aan, wal spanning uit.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door Marie Christina »

Ik heb allemaal dubbele wandcontactdozen geplaatst.
De ondersten zitten op de walstroom aangesloten en de bovenste op de omvormer.
Zo hoef ik niks om te schakelen en is alles mooi gescheiden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door sailor wim »

sambeek schreef:
ErikH schreef:Dat is veilig tot je een keer de verkeerde volgorde aanhoud. Walstroom aanknopen, maar vergeten de omvormer af te koppelen bijvoorbeeld.

Gr.

Erik
Dat gaat een keer gebeuren. Vroeg of laat. :roll:
Misschien veiliger een keuze schakelaar er tussen te plaatsen.
Bv: stand 1 wal spanning aan, spanning van omvormer uit, stand 2 spanning omvormer aan, wal spanning uit.
Hoi,
Lang gezocht dit had ik in het begin werkt foutloos.
https://www.mobilenergy.nl/12-en-230-vo ... -omvormers
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door KarelE »

Bij mij in MK zitten twee stopcontacten en 1 stekker. Stekker zit aan het boordnet. Afgemeerd? Stekker in stopcontact dat met walstroom in verbinding staat. Varen? Stekker in stopcontact dat met omvormer in verbinding staat.

1 risico bij mij: Het toilet is 24V, de sanibroyeur erachter 230V. Als ik geen spanning op het boordnet heb staan en iemand spoelt het toilet door dan loopt de sanibroyeur over. Ik heb nog een oude UPS (nood-accuvoeding) staan, daar moeten nog twee nieuwe accuutjes in. Dan komt die apart voor de sanibroyeur en heeft hij altijd stroom.

Een andere opzet kan zijn: Lader aan de walstroom, boordnet aan de omvormer. Zonder walstroom draai je op de accu's, met walstroom verbruik je via lader en omvormer van de wal. In de praktijk doe ik het vaak op die manier (met andere woorden, ik zet de stekker niet over).
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door varg »

Hoi,
Lang gezocht dit had ik in het begin werkt foutloos.
https://www.mobilenergy.nl/12-en-230-vo ... -omvormers
Gr Wim[/quote]


hier iets goedkoper https://www.conrad.nl/nl/ivt-us-12n-sin ... &WT.srch=1

groet
Arnold
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door sambeek »

Inderdaad, https://www.mobilenergy.nl/12-en-230-vo ... -omvormers
nog een mooiere oplossing.
Voor dat geld moet je niet gaan zitten wachten op ongelukken. :(
groet Terpstra / SAMBEEK
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aankoop Dolfijn/hachi

Bericht door ErikH »

Wat ingewikkeld allemaal, bij ons alle stopcontacten op de omvormer zoals Karel schrijft. Als de walstroom erin geprikt word gaat de acculader aan de gang. De relaisoplossing van Wim is ook een mooie oplossing.

Mijn e-installatie heeft maar een paar eisen; Niet nadenken, fool-proof, zo min mogelijk handelingen. En dan nog gaat het fout; Vergeten de hoofdschakelaar uit te zetten en daardoor de accu (€ 300,- :evil: ) een paar weken op een dooie. Ik krijg maar geen oplossing gevonden voor een vergeten hoofdschakelaar.

Gr.

Erik
Plaats reactie