Aankoop Dolfijn/hachi
Moderators: sailor wim, frank
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
O, gelukkig is het dus niet alleen een Dafie die roken wil. (valt bij mij wel mee trouwens)
Nee aan een hoop "gesnotter"aan boord heb je niks, aan witte overhemden trouwens ook niet.
Nee aan een hoop "gesnotter"aan boord heb je niks, aan witte overhemden trouwens ook niet.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Klaar vere van hoor alles zit in de eerste laag verf dus ben nog wel een tijdje bezig en binnen nog weinig gedaan dan de douche er uit slopen nieuwe wc plaatsen de rest moet toch echt tussen de bedrijven door, Die mast is inderdaad best hoog heeft er ook altijd opgestaan foto`s gezien van 20 jaar geleden. heb een plan hem in te korten en op stuurhut te plaatsen. of moet zo mast tegen komen als die jij er op hebt staansambeek schreef:Begrijp dat Dolfijn klaar is?
Wat heb je een hoge mast/kruis op de voorroef staan , of lijkt dat maar zo?
frank schreef:Olieverbruik van een tweetakt Gm / Detroit
Het lijkt me sterk als ik jullie berichten zo lees dat je GM geen of nauwelijks olie verbruikt.
Dan maak je zeker weinig draaiuren?
En altijd op minimum niveau?
Mijn ervaringen na complete revisie van mijn 6/71 L zijn toch anders en conform het bedrijfshandboek.
Ik vaar ook altijd net boven minimum want gooi ik de zaak vol dan spettert hij via de ontluchting bovenop het kleppendeksel nogal wat in een opvangblik onder de luchtaanzuiging. (Marine Silencer)
En het olieverbruik? Hang af van je manier van draaien. Een tweetakt gaat anders met zijn smeerolie om dan een viertakt.
Draai je langdurig lage toeren dan gebruikt hij smeerolie, dwz, die snottert druppelsgewijs door de pijp aan dek wat niet leuk is voor je gasten in een wit overhemdje. Die druppels is eigenlijk een mengsel van onverbrande diesel en smeerolie.
Volgens het boek verbruik je in de praktijk bij wisselende belasting ongeveer een halve liter smeerolie per 10 vaaruren.
Dat verbruik je dus eigenlijk niet maar dat gaat in het proces verloren.
Afgelopen week bijvoorbeeld heb ik hier in de kanalen steeds lage toeren gedraaid, bij 800 toeren joeg ik het water al over de beschoeing heen de straat op. Dat betekent slechte verbranding en hoger olieverbruik. Nu kom ik weer op diep water en dan draai ik weer normaal stevig door en dan ademt dat masjien ook lekkerder. Geen gesnotter meer aan dek.
Ik kan me nog herinneren dat ik indertijd na een maand lage toeren in het Canal du Centre de sluis uit kwam en de Saone opvoer. Ik draaide even naar 1500 toeren om alles schoon te branden en in de dorpen belden ze de brandweer!
hoi frank
ik vaar met mijn gm eigenlijk altijd 800 toeren want dan zit ik rond de 9 a 11 kilometer per uur ik heb helaas de olie iets boven peil gevuld omdat je zei dat die wel wat olie gebruikt maar na 63 vaaruren is die nog niks gedaald. ook rookt de mijne nooit ook niet als ik hem soms op het meer even laat brullen naar 1500 toeren helaas is dit weinig mogelijk omdat ik dan andere mensen nogal hinder ik krijg mega golven achter me aan Diesel verbruik is wel redelijk ik schat twee keer tankauto laten komen wat ik ook echt heerlijk vind aan deze motor is dat die helemaal kurk droog is geen olie smeer onder in de machine kamer.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Ik hoorde van mensen bij de schottelclub dat de gm,s ook nog wel eens uitlaat brand hebben,komt dit ook door de olie?
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Dan vraag ik me nu af hoeveel toeren zo gm mag draaien want ik vind 1500 wel zo iets van genoeg geweest
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Zoals gezegd, uitlaatbrand ontstaat door ophoping van onverbrande diesel/smeerolieresten door laag toerental draaien gedurende langere periode.
Vroeger had ik een oude dubbele demper in de pijp met veel asbest. Dat spul zoog alles netjes op en goed doorweekt was het feest als we weer eens flink wat toeren draaiden.
Altijd 800 toeren draaien is de pest voor een tweetakt, De luchtspoeling is te gering en de verbranding en temp te slecht. Af en toe eens flink uitlaten op de Autobahn zegt mijn rijke broer wel eens als hij zijn Maserati uit de garage haalt voor een ritje
Een standaard GM draait 1800 toeren maximaal. Met een turbo voorgeschakeld gaat dat naar 2100.
Grotere injectors erin en je vermogen neemt flink toe, je portemonee loopt snel leeg..
Mijn motor is na revisie en met de kleinste injectors een stuk zuiniger dan vroeger, rookt ook niet en vooral met de opgeknapte schroef draaien we nu lekker vlot en zuinig. Ik heb ooit een heel grote demper geplaatst waardoor je hem bijna niet meer hoort. Dus de woorden 'brulijzer en vliegende bom' zijn niet meer van toepassing.
Ik draai nu economische snelheid, 1100 - 1200 toeren en loop ruim 12,5 km volgens gps bij verbruik van minder dan 10 liter. Daarmee loop ik bijna alle jachen voorbij en dat met een boot van 44 ton. . Ben heel tevreden.
Vroeger had ik een oude dubbele demper in de pijp met veel asbest. Dat spul zoog alles netjes op en goed doorweekt was het feest als we weer eens flink wat toeren draaiden.
Altijd 800 toeren draaien is de pest voor een tweetakt, De luchtspoeling is te gering en de verbranding en temp te slecht. Af en toe eens flink uitlaten op de Autobahn zegt mijn rijke broer wel eens als hij zijn Maserati uit de garage haalt voor een ritje
Een standaard GM draait 1800 toeren maximaal. Met een turbo voorgeschakeld gaat dat naar 2100.
Grotere injectors erin en je vermogen neemt flink toe, je portemonee loopt snel leeg..
Mijn motor is na revisie en met de kleinste injectors een stuk zuiniger dan vroeger, rookt ook niet en vooral met de opgeknapte schroef draaien we nu lekker vlot en zuinig. Ik heb ooit een heel grote demper geplaatst waardoor je hem bijna niet meer hoort. Dus de woorden 'brulijzer en vliegende bom' zijn niet meer van toepassing.
Ik draai nu economische snelheid, 1100 - 1200 toeren en loop ruim 12,5 km volgens gps bij verbruik van minder dan 10 liter. Daarmee loop ik bijna alle jachen voorbij en dat met een boot van 44 ton. . Ben heel tevreden.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Ik dus dit weekend best wel veel gevaren tevens even goed lang op 1200 toeren komt nu wel beetje olie uit de uitlaat maar geen rook geen brand komt dat omdat ik me olie peil dus tot maximaaal heb gedaan ?
groet van eiland bij koudum
groet van eiland bij koudum
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Vraagje na dat ik van een paar mensen kreeg te horen dat ik soms wat te hard uit de haven liep, gekeken naar me gaskabel en die kon inderdaad iets terug maar nu kan ik varen met 400 toeren heeft ineens de schottel best wel wat herrie, is dat normaal of is het revisie beurd laten uitvoeren een vereiste ? breng ik het toerental omhoog is die muis stil geen geratel dat zit alleen tussen de 400 en 500 toeren
groetjes uit sneek.
groetjes uit sneek.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Hoe is je (smeer)oliedruk van de motor bij 400 toeren? Als ik mijn Kromhout op zijn allerlangzaamst laat draaien lijkt het qua uitlaatgeluid wel een langzaamloper, maar is de oliedruk 0. Dus ik ga mijn aanslag voor stationair nog verstellen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
mijn olie druk is 1 bar bij 400 toeren als ik 600 en tot 900 ga dan is die twee bar boven de 1100 tot 1500 is het 3 barKarelE schreef:Hoe is je (smeer)oliedruk van de motor bij 400 toeren? Als ik mijn Kromhout op zijn allerlangzaamst laat draaien lijkt het qua uitlaatgeluid wel een langzaamloper, maar is de oliedruk 0. Dus ik ga mijn aanslag voor stationair nog verstellen.
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Nou heb ik niet heel veel verstand van schottels maar ik weet wel uit de freesbankwereld dat je niet veel slijtage nodig hebt om een bak te laten rammelen. Meestal komt dit door een bepaalde resonantie in combinatie met te weinig druk op de tanden.
Dit is vaak op te lossen door de voeding wat hoger te draaien (meer tanddruk) of de snelheid aan te passen (buiten de resonantie)
In jou geval zou ik dus zeggen van kom niet onder die 500 toeren. Want als je die revisie nu niet nodig hebt heb je die wel nodig als je die bak de hele tijd laat klapperen.
Dit is vaak op te lossen door de voeding wat hoger te draaien (meer tanddruk) of de snelheid aan te passen (buiten de resonantie)
In jou geval zou ik dus zeggen van kom niet onder die 500 toeren. Want als je die revisie nu niet nodig hebt heb je die wel nodig als je die bak de hele tijd laat klapperen.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Mijn Daffie 1160 heeft stationair +/-550tr.
Ja en soms ook klapperen van mijn schottel. (om het maar zo te noemen)
Dan ontkoppel ik hem soms even om weer in te zetten of net iets meer gas (niet eens direct zichtbaar op de teller)
Dus als ik jou was Eelke, mooi je juiste toeren houden als je schottel daar mooier op draait.
Die lui die zeuren dat je te hard haven in en uit loopt, ene oor in ander oor er uit.
Trouwens je kunt toch ook even ontkoppelen en even iets uit laten lopen en dan weer even koppelen?
Ja en soms ook klapperen van mijn schottel. (om het maar zo te noemen)
Dan ontkoppel ik hem soms even om weer in te zetten of net iets meer gas (niet eens direct zichtbaar op de teller)
Dus als ik jou was Eelke, mooi je juiste toeren houden als je schottel daar mooier op draait.
Die lui die zeuren dat je te hard haven in en uit loopt, ene oor in ander oor er uit.
Trouwens je kunt toch ook even ontkoppelen en even iets uit laten lopen en dan weer even koppelen?
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
He he vakantie is begonnen dus de tocht door nederland kan van start heb de gashendel kabel weer afgesteld op 500 toeren. eigelijk ook te gek voor woorden dat ik me ga storen aan wat anderen vinden inderdaad. dat van het klapperen vond ik ook al dat het meer slijtage oplevert.
Nu nog hopen dat de weer goden me beter gezind raken
groetjes uit sneek
Nu nog hopen dat de weer goden me beter gezind raken
groetjes uit sneek
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Dankje terpstra.
Eerste dag varen zit er op begon met een weigerende waterpomp ma veel gezoek stop er uit in machine kamer. Nieuwe er in ook die ging er uit... draad naar de waterpomp helemaal verschroeid water tank was leeg pomp heeft geen druk.op kunnen bouwen. Draad vervangen en we konden weer
Eerste dag varen zit er op begon met een weigerende waterpomp ma veel gezoek stop er uit in machine kamer. Nieuwe er in ook die ging er uit... draad naar de waterpomp helemaal verschroeid water tank was leeg pomp heeft geen druk.op kunnen bouwen. Draad vervangen en we konden weer
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
enne, blikje knakworst kopen voor dat oude dwarse wijf.
groet Terpstra / SAMBEEK