Pino stelt zich voor

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Pino stelt zich voor

Bericht door Pino »

Hallo allemaal,
een hele tijd heb ik mee gelezen en nu wordt het eens tijd om mij voor te stellen. Als herintredende watersporter heb ik sinds een jaar een motorboot.
Afbeelding
Tot 1996 was ik 20 jaar als waterscout actief. Als zeeverkenner begonnen en als leiding gestopt toen er kinderen kwamen. Nu zijn de kids groot en is er tijd voor een boot.
Vorige winter heb ik het houtwerk binnen gedaan. Deze winter ben ik bezig met de elektra. De spaghetti heb ik eruit geknipt:
Afbeelding
Al een tijdje bezig:
Afbeelding
Zo af en toe zal ik het verloop laten zien.

groeten van Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door Marie Christina »

Netjuhs!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door KarelE »

Mooi! en welkom!!

Hoe maak je die ieniemini (om in stijl te blijven) labeltjes om je snoeren?

En andere vraag/puntje van opbouwende kritiek (anders ben ik meteen weer zo'n chagerijnige Meneer Aart): heb je al die apparaten elders nog individueel gezekerd?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door paure nesci »

Welkom Pino,
boel werk he' ? maar dan heb je ook wat !
veel plezier hier !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door FransvanNispen »

Ziet er goed uit.

Kweet niet hoe Pino het gedaan heeft, maar als je tekst uitprint, uitknipt, en met plakbande om je draad doet, gaat dat heel goed voor de huis tuin en keuken gebruikers.

Je hebt er ook profi materiaal voor, plakbandje vergeeld en vergaat na verloop van tijd.


Maar t ziet er netjes uit

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door Pino »

Leuk die reacties.

De labels zijn afkomstig uit de computerindustrie. Deze heb ik gekocht bij Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com/item/SHIPUCO- ... ryId=70806
Met een labeltang print ik de tekst, die plak ik op het label en dan eromheen wikkelen. Gewoon plakband gaat niet werken, misschien dat het met 3M plakband (in die groene doosjes) werkt.

De aansluitblokken komen ook bij Aliexpress vandaan 10x een blok van 10 waar max 15A door kan voor 2,50 euro.
https://nl.aliexpress.com/item/TB-1510- ... 0.0.ByXUJr

De diverse aansluitblokken zijn aangesloten op een DC verdeelprint met 10 zekeringen met een LED die gaat branden als de zekering is gesprongen:
https://nl.aliexpress.com/item/Panel-Mo ... 0.0.T5C9kl

Kom maar op met vragen, wie weet heb ik een antwoord.

gr
Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door Pino »

Dit is een deel van de excelsheet met de elektra administratie:

Afbeelding

Z staat voor zekering
S voor Schakelaar

De installatie is 24 volt, 2 accu's van 140Ah, 200W zonnepaneel met Victron MPPT 75/10, Victron accumonitor om te zorgen dat ik nog voldoende Ah in de accu heb om te kunnen starten. (geen aparte start accu's). Alle lampjes zijn LED. Afgelopen zomer had ik nog geen zonnepaneel en na een dag was er 10% uit de accu's verbruikt. Ik zie dus ook geen reden vooralsnog om start accu's aan te schaffen.

gr
Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door meester »

Als ik dit zo zie voel ik me wel een prutser. ik heb meer een installatie zoals de 1e foto;-)
handige linkjes!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door sambeek »

Hallo Pino,

Mooie boot en het elektra ziet er uit om van de smullen.
Welkom. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door Pino »

Bij deze nog wat handige tools om nette aansluitingen te maken:

Afbeelding

Linksonder een striptang om de isolatie van de draad af te halen.
https://nl.aliexpress.com/item/2016-Hig ... 0.0.O9goFx

Rechtsonder een tang om adereindhulzen samen te knijpen.
https://nl.aliexpress.com/item/HSC8-6-6 ... 0.0.yz4N2B
Adereindhulzen heb je nodig om over de gestripte draad heen te schuiven. Op die manier draaien de koperdraadjes niet uitelkaar. Ze breken niet af en dan wordt de maximale doorsnede van het koper gebruikt om de stroom te laten stromen. Deze tang heeft 6 segmenten die samen komen. Er zijn ook goedkopere tangen met 4 segmenten. Hoe meer segmenten hoe mooier je de huls kan aandrukken.

Afbeelding
Dus strippen, hulsje erover, knijpen.

Adereindhulzen:https://nl.aliexpress.com/item/600-Pcs- ... d=14190103

En als laatste (de bovenste) een tang om AMP connectors te persen. Deze heeft een instelbare druk. Deze heb ik bij Conrad.nl gekocht productnummer 804096. https://www.conrad.nl/nl/krimptang-geis ... 04096.html

Met goed gereedschap wordt het een heel stuk makkelijker om iets moois te maken.

Groeten van Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door sambeek »

Dat spul kopen via Aliexpress, gaat dat altijd goed? Ik ben er een beetje huiverig voor.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door Pino »

Tot nu toe gaat het wel goed. Je moet letten op de volgende zaken:
1 - koop als het even kan niet meer dan 22 euro bij 1 verkoper. Dan weet je zeker dat je geen invoerrechten hoeft te betalen.
2 - het kan heel lang duren voordat je de spullen hebt. Ik heb nu nog een bestelling staan van 5 oktober niet ontvangen. Het gaat om 1,64. Je hebt purchase protection op je aankoop maar je moet wel goed opletten dat die niet verloopt. Het snelste was er in 6 dagen.
3 - ik heb wel eens LED's gehad (via dealextreme) die tot 30 volt waren te gebruiken. Maar al snel verbrande de elektronica op de achterkant. Ik heb gereclameerd en een foto meegestuurd als bewijs en ik kreeg het geld terug in de vorm van een tegoedbon.
4 - als het te goed is om waar te zijn dan klopt het meestal niet. Veel mppt zonnepaneel regelaars bijvoorbeeld zijn helemaal niet MPPT maar PWM.
(tot je deze tegenkomt: https://nl.aliexpress.com/item/100V-15A ... 0.0.O6pts4 Dat is gewoon 1 op 1 een Victron. Het boekje wat je erbij krijgt is in het Nederlands. De Victron software denkt ook gewoon dat het een Victron regelaar is, hoe dat allemaal kan?)

Al met al koop ik er alleen spullen onder de 22 euro zodat ik geen groot risico loop.

gr
Rob
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door Arrejoan »

Welkom! ziet er gelikt uit die installatie, en de boot als geheel ligt er OOK netjes bij.
Wat er ALTIJD bij hoort hier is : foto`s , foto`s !?!?.
Beschrijving van het schip? lxbxd?, motor?, type/naam?
ik ga het volgen een paar tips/ ideeën is nooit weg, tenslotte leren we van en met mekaar op dit forum.
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door WillemB »

Welkom Pino,

Altijd mooi om te zien hoe andere leden hun boot opknappen enverfraaien.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Pino stelt zich voor

Bericht door schipper-willem »

Pino,
Leuk zo'n sesamstaat pseudo en nog leuker het verhaal met de vele plaatjes waar ondanks de herkenning van het zelf klussen steeds een ander inzicht opduikt waar we mogelijk nog van kunnen leren.
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen een mooi stevig schip ligt riant op het water, ik hoop dat je veel plezier van het geheel, d w z onderhoud en het vervolmaken van wat ooit mooi was maar aan nieuwe eisen en inzichten voor je zelf zal moeten voldoen.
Goed dat je het elektra gelijk goed hebt beetgepakt dan weet je immers bij een storing waar je mag gaan zoeken, zo heb ik op mijn manier ook alles kunnen veranderen al blijven er altijd dingen die anders kunnen maar zoiets is een constante ontwikkeling.
Succes en welkom op dit onvolprezen forum, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie