Pino stelt zich voor
Moderators: sailor wim, frank
Re: Pino stelt zich voor
Ahaa,
er is vraag naar meer foto's en details. Dat kan tot op zekere hoogte.
Het is een RiJo kruiser van 10x3x1 meter met een Samofa S4E (1980, 3000 draaiuren) met Paragon keerkoppeling. Zelfs bij een koude start is er nauwelijks rook. Na aanschaf heb ik alle olien laten vv, kleppen gesteld en filters vervangen. Tevens een ontluchting laten maken in de koeling van de natte uitlaat. De koeling van de motor gaat via een gesloten systeem met koelbuizen onder het vlak. (Die zijn in de alu verf gezet)
Eerst maar eens onder de rok van Pino kijken:
er is vraag naar meer foto's en details. Dat kan tot op zekere hoogte.
Het is een RiJo kruiser van 10x3x1 meter met een Samofa S4E (1980, 3000 draaiuren) met Paragon keerkoppeling. Zelfs bij een koude start is er nauwelijks rook. Na aanschaf heb ik alle olien laten vv, kleppen gesteld en filters vervangen. Tevens een ontluchting laten maken in de koeling van de natte uitlaat. De koeling van de motor gaat via een gesloten systeem met koelbuizen onder het vlak. (Die zijn in de alu verf gezet)
Eerst maar eens onder de rok van Pino kijken:
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Re: Pino stelt zich voor
Hoi Pino ziet er netjes uit, heb je nog meer foto s van elektra. moet zelf nog alles aanleggen. gr. Edorem
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Pino stelt zich voor
Hoi Pino, welkom. Mooi schip!
Er zijn deze winter aardig wat mensen met de elektra bezig, en daar is het ook een mooie tijd voor.
Het lijkt of je aardig wat tijd in vooronderzoek gestopt hebt voor je materiaal hebt gekocht.
Ik wil je graag vragen waar je die kabelgoten vandaan hebt, zeg maar die grijze u-profielen met kamvormige zijkanten waar een dekplaat op zit.
Ik heb er moeite mee om een site te vinden waar ze enigzins betaalbaar zijn, dus alvast bedankt voor je hulp.
Succes met je schip!
Er zijn deze winter aardig wat mensen met de elektra bezig, en daar is het ook een mooie tijd voor.
Het lijkt of je aardig wat tijd in vooronderzoek gestopt hebt voor je materiaal hebt gekocht.
Ik wil je graag vragen waar je die kabelgoten vandaan hebt, zeg maar die grijze u-profielen met kamvormige zijkanten waar een dekplaat op zit.
Ik heb er moeite mee om een site te vinden waar ze enigzins betaalbaar zijn, dus alvast bedankt voor je hulp.
Succes met je schip!
Re: Pino stelt zich voor
Ik haal ze altijd bij de technische unie. Kan ze evt voor je bestellen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Pino stelt zich voor
Hoi Wouter,
de grijze geventileerde kabelgoten heb ik besteld bij de Conrad. Het is artikel 551407:
KSS KDR-2L/ 9163C4 Kabelgoot (l x b x h) 2000 x 45 x 45 mm 1 stuks Grijs - € 8,80
https://www.conrad.nl/nl/kss-kdr-2l-916 ... 51407.html
met vriendelijke nieuwjaarsgroet,
Pino
de grijze geventileerde kabelgoten heb ik besteld bij de Conrad. Het is artikel 551407:
KSS KDR-2L/ 9163C4 Kabelgoot (l x b x h) 2000 x 45 x 45 mm 1 stuks Grijs - € 8,80
https://www.conrad.nl/nl/kss-kdr-2l-916 ... 51407.html
met vriendelijke nieuwjaarsgroet,
Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Re: Pino stelt zich voor
Weer aan het werk geweest met Pino.
Overzicht van de verbruikers aansluitblokken en print met 10 zekeringen. Er zijn nog wat aansluitingen provisorisch. Ik moet wel 24 volt hebben om de accu van mijn mobiel en powerbank te laden tenslotte.
De etiketten blijven toch niet goed zitten. Dat is geen succes. Even kijken of er nog wat anders is op Aliexpress. Ik heb nu gezocht op 'label cable' en dit besteld: https://nl.aliexpress.com/item/MYLB-100 ... 0.0.iVRM8K Plastic flapjes aan een kabel binder en dan toch maar erop schrijven met een merkstiftje.
Links naast de MPPT komt het 12 volt gedeelte (nodig voor autoradio, brandstofmeter en autohelm stuurautomaat) De Mppt is met een zelfgemaakte kabel aangesloten op de USB poort van de PC. De kabel van Victron is veel te duur.
Rechtsonder de 230 volt verdeeldoos. Deze 230 volt doos komt van:
Schakelpaneel 230 volt. Boven een schakelaar voor walspanning - uit - omvormer. De meters had ik nog en zijn wel handig om te zien of er spanning is en hoeveel er verbruikt wordt. Onder, met klep open, een aardlekschakelaar en een 10A zekeringautomaat. Aarde van walspanning is niet aangesloten. Aarde van 230 volt boordnet zit vast aan bootmassa.
Nu aan de 'accu kant' van de electra installatie.
Oude bedrading, alles zwart, geen krimpkous, gesoldeerde kabelogen.
Nieuwe draadjes: Voedingdraad naar bovenste schakelaar (tbv boegschroef) is nu rood (50mm2). Vandaar loopt er een draad van 35 mm2 naar de hoofdschakelaar. De zekering is 40A. Zekeringhouder: https://nl.aliexpress.com/item/ANL-H6-A ... 0.0.EAg0x7
Totaal plaatje aan het einde van de dag. Volgende keer verder.
Overzicht van de verbruikers aansluitblokken en print met 10 zekeringen. Er zijn nog wat aansluitingen provisorisch. Ik moet wel 24 volt hebben om de accu van mijn mobiel en powerbank te laden tenslotte.
De etiketten blijven toch niet goed zitten. Dat is geen succes. Even kijken of er nog wat anders is op Aliexpress. Ik heb nu gezocht op 'label cable' en dit besteld: https://nl.aliexpress.com/item/MYLB-100 ... 0.0.iVRM8K Plastic flapjes aan een kabel binder en dan toch maar erop schrijven met een merkstiftje.
Links naast de MPPT komt het 12 volt gedeelte (nodig voor autoradio, brandstofmeter en autohelm stuurautomaat) De Mppt is met een zelfgemaakte kabel aangesloten op de USB poort van de PC. De kabel van Victron is veel te duur.
Rechtsonder de 230 volt verdeeldoos. Deze 230 volt doos komt van:
Schakelpaneel 230 volt. Boven een schakelaar voor walspanning - uit - omvormer. De meters had ik nog en zijn wel handig om te zien of er spanning is en hoeveel er verbruikt wordt. Onder, met klep open, een aardlekschakelaar en een 10A zekeringautomaat. Aarde van walspanning is niet aangesloten. Aarde van 230 volt boordnet zit vast aan bootmassa.
Nu aan de 'accu kant' van de electra installatie.
Oude bedrading, alles zwart, geen krimpkous, gesoldeerde kabelogen.
Nieuwe draadjes: Voedingdraad naar bovenste schakelaar (tbv boegschroef) is nu rood (50mm2). Vandaar loopt er een draad van 35 mm2 naar de hoofdschakelaar. De zekering is 40A. Zekeringhouder: https://nl.aliexpress.com/item/ANL-H6-A ... 0.0.EAg0x7
Totaal plaatje aan het einde van de dag. Volgende keer verder.
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Pino stelt zich voor
Jij bent goed bezig
Ik heb bij mn vorige boot alle draden voorzien van een kabelnummertje, en dat kwam dan natuurlijk weer overeen met het schema.
Een hoop werk, maar wel leuk
Bij dit schip heb ik al wel het gr.gedeelte van de E inst. vervangen, maar nog niets genummerd, omdat je de inst zelf aanlegd, weet je meestal wel welke draad waar naar toe gaat,
Als ruggesteun heb ik wel een lijstje met welke zekering waar van is.
Ik heb nagenoeg alles appart gezekerd.
Maar... het komt goed bij jou
Groet
Frans
Ik heb bij mn vorige boot alle draden voorzien van een kabelnummertje, en dat kwam dan natuurlijk weer overeen met het schema.
Een hoop werk, maar wel leuk
Bij dit schip heb ik al wel het gr.gedeelte van de E inst. vervangen, maar nog niets genummerd, omdat je de inst zelf aanlegd, weet je meestal wel welke draad waar naar toe gaat,
Als ruggesteun heb ik wel een lijstje met welke zekering waar van is.
Ik heb nagenoeg alles appart gezekerd.
Maar... het komt goed bij jou
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Pino stelt zich voor
"Aarde van 230 volt boordnet zit vast aan bootmassa."
Lijkt je dat nu wel handig?
Lijkt je dat nu wel handig?
groet Terpstra / SAMBEEK
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Pino stelt zich voor
Als zijn instalatie klopt is dit geheel juist ja.
De aarde van walstroom die binnenkomt is niet aangesloten.
Je bent je eigen stroomfabriekje, dus als het een juiste instaltie is, is de Nul en de aarde aan het schip verbonden.
Voorbeeld van een juiste instalatie is, scheidingstrafo, aardlek, automaat ( kan ook nog een inschakelvertraging tussen)
Groet
Frans
De aarde van walstroom die binnenkomt is niet aangesloten.
Je bent je eigen stroomfabriekje, dus als het een juiste instaltie is, is de Nul en de aarde aan het schip verbonden.
Voorbeeld van een juiste instalatie is, scheidingstrafo, aardlek, automaat ( kan ook nog een inschakelvertraging tussen)
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Pino stelt zich voor
Heb ik die scheidingstrafo over het hoofd gezien? Op een aardlek alleen kun je niet vertrouwen.FransvanNispen schreef:Als zijn instalatie klopt is dit geheel juist ja.
De aarde van walstroom die binnenkomt is niet aangesloten.
Je bent je eigen stroomfabriekje, dus als het een juiste instaltie is, is de Nul en de aarde aan het schip verbonden.
Voorbeeld van een juiste instalatie is, scheidingstrafo, aardlek, automaat ( kan ook nog een inschakelvertraging tussen)
Groet
Frans
(ook die dingen weigeren wel eens.)
groet Terpstra / SAMBEEK
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Pino stelt zich voor
Dat zal Pino moeten beantwoorden,
Ik heb zelf niet gekeken.
Ik dacht ff dat je ook algemeen bedoelde
Daarom gaf ik ook een algemeen voorbeeld.
En jij hebt gelijk, alleen een aardlek geeft een scheinbare veiligheid, waarbij de fase en de nul vanaf de walzijde andersom kunnen zijn, en dan floept de zaak aan de wal er uit. je maakt dan Volle sluiting
Ik heb ook nog niet verder "terug"gelezen (is wat anders dan achteruitlezen ) om te zien wat hij wel aan instalatie heeft.
Groet
Frans
Ik heb zelf niet gekeken.
Ik dacht ff dat je ook algemeen bedoelde
Daarom gaf ik ook een algemeen voorbeeld.
En jij hebt gelijk, alleen een aardlek geeft een scheinbare veiligheid, waarbij de fase en de nul vanaf de walzijde andersom kunnen zijn, en dan floept de zaak aan de wal er uit. je maakt dan Volle sluiting
Ik heb ook nog niet verder "terug"gelezen (is wat anders dan achteruitlezen ) om te zien wat hij wel aan instalatie heeft.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Pino stelt zich voor
Heren,
een scheidingstransformator heb ik er niet tussen zitten. De aarde van de walspanning is niet aangesloten. Alleen de aarde van het boordnet zit aan het casco vast. De nul van de omvormer is niet aan de aarde vast gemaakt. Ik heb een omvormer met een gewone (Schuko) wandcontactdoos. Daar zit een stekker in die je ook om kan draaien. Je weet dus ook bij de omvormer, net als bij de walaansluiting nooit wat de fase en de nul is.
Het is niet helemaal perfect maar in ieder geval beter dan hoe het was namelijk geen aardlekschakelaar en geen zekering.
Gegroet,
Pino
een scheidingstransformator heb ik er niet tussen zitten. De aarde van de walspanning is niet aangesloten. Alleen de aarde van het boordnet zit aan het casco vast. De nul van de omvormer is niet aan de aarde vast gemaakt. Ik heb een omvormer met een gewone (Schuko) wandcontactdoos. Daar zit een stekker in die je ook om kan draaien. Je weet dus ook bij de omvormer, net als bij de walaansluiting nooit wat de fase en de nul is.
Het is niet helemaal perfect maar in ieder geval beter dan hoe het was namelijk geen aardlekschakelaar en geen zekering.
Gegroet,
Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Re: Pino stelt zich voor
Perfectie hoeft ook niet altijd, aardlek en automaat(en) ben je al een aardig end op weg.
Als ik het zo bekijk, je foto's, dat je wel het één en ander weet betreffende elektriek.
Alleen zie je de stroom pas, als je haren opeens in de krul staan.
Of heb je een kale kop? GRAPJE!!
Als ik het zo bekijk, je foto's, dat je wel het één en ander weet betreffende elektriek.
Alleen zie je de stroom pas, als je haren opeens in de krul staan.
Of heb je een kale kop? GRAPJE!!
groet Terpstra / SAMBEEK
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Pino stelt zich voor
Dan wil ik je met klem aanraden om iets te lezen over Galvanische Corosie.
en ook nog over stroom aan boord.
In dit geval is je schip niet aanrakingsveilig.
Ik weet het, in de jaren 70 enz gooide ze gewoon een draardje en evt nog een zekering aan boord, en dat was het.
Maar dit is NIET veilig.
Lees er maar wat over, en kijk maar of je het wilt verbeteren of niet, ieder zijn keuze.
groet
Frans
en ook nog over stroom aan boord.
In dit geval is je schip niet aanrakingsveilig.
Ik weet het, in de jaren 70 enz gooide ze gewoon een draardje en evt nog een zekering aan boord, en dat was het.
Maar dit is NIET veilig.
Lees er maar wat over, en kijk maar of je het wilt verbeteren of niet, ieder zijn keuze.
groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Pino stelt zich voor
Hoi Frans,
bedankt voor je opmerkingen. Ik had er al eens wat over opgezocht. En vond deze youtube film van bigclive.com: https://www.youtube.com/watch?v=EjQb26juVYo
Om de aarde tussen wal en schip te herstellen ga ik twee bruggelijkrichters gebruiken. Ik heb al 2 zware exemplaren (https://nl.aliexpress.com/item/KBPC5010 ... 0.0.rm0adu voor 0,82 euro per stuk).
Hier zie je dat er bijna 1 volt valt over de dioden.
Deze kunnen 50A hebben en gaan tot 1000volt. Als ik die nu vastmaak op een koellichaam en aansluit zoals Bigclive in zijn filmpje verteld. Ben ik er dan? Een vrij simpele oplossing lijkt me en in ieder geval goedkoper dan de 100+ euro's die Victron rekent voor een Galvanic Isolator VDI-16.
Bedenk ook dat ik in mijn haven Pino nooit aan de walspanning vast maak. Iets wat ik 80% van de bootbezitters wel zie doen. Mijn accu's houd ik op pijl met het zonnepaneel die dat ook in de winter prima kan doen. Dus waarom liggen al die boten met de stekker vast? Alleen op vakanties wil ik nog wel eens de stekker gebruiken in een jachthaven waar dat makkelijk kan. Maar liever liggen we op een vrije plaats in de natuur.
groeten van Pino
bedankt voor je opmerkingen. Ik had er al eens wat over opgezocht. En vond deze youtube film van bigclive.com: https://www.youtube.com/watch?v=EjQb26juVYo
Om de aarde tussen wal en schip te herstellen ga ik twee bruggelijkrichters gebruiken. Ik heb al 2 zware exemplaren (https://nl.aliexpress.com/item/KBPC5010 ... 0.0.rm0adu voor 0,82 euro per stuk).
Hier zie je dat er bijna 1 volt valt over de dioden.
Deze kunnen 50A hebben en gaan tot 1000volt. Als ik die nu vastmaak op een koellichaam en aansluit zoals Bigclive in zijn filmpje verteld. Ben ik er dan? Een vrij simpele oplossing lijkt me en in ieder geval goedkoper dan de 100+ euro's die Victron rekent voor een Galvanic Isolator VDI-16.
Bedenk ook dat ik in mijn haven Pino nooit aan de walspanning vast maak. Iets wat ik 80% van de bootbezitters wel zie doen. Mijn accu's houd ik op pijl met het zonnepaneel die dat ook in de winter prima kan doen. Dus waarom liggen al die boten met de stekker vast? Alleen op vakanties wil ik nog wel eens de stekker gebruiken in een jachthaven waar dat makkelijk kan. Maar liever liggen we op een vrije plaats in de natuur.
groeten van Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.