Even mijn project voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Dag allemaal,

al enige tijd kijk ik hier rond op het forum en ik wil me dan nu toch even voorstellen (en mijn projectje tonen). Ik woon in Kampen, getrouwd en 2 zoons van 2 en 4 jaar. Verder heb ik een eigen bedrijf in de ontwikkeling van software en electronica.

Ik ben in het bezit van 2 bootjes, een polyester boot van ongeveer 6 meter en een nieuw projectje. Namelijk deze :

Afbeelding

Ongeveer 10,5 meter lang en net iets meer dan 3 meter breed. Het onderschip ziet er wat lelijk uit nu, maar dat is in principe klaar voor de aflak. Er zitten al 7 lagen hempel op. Het bovenschip moet nog wat geschuurd en geplamuurd worden, maar eerst maar eens wachten op wat warmer weer. Het wordt aangedreven door een mercedes dieseltje van ongeveer 65pk.

Afbeelding

Afbeelding

Van binnen is het eigenlijk een leeg casco wat nog geheel weer opgebouwd moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar dat vind ik eigenlijk het leuke deel, het bouwen van de inrichting. Ik heb lang in oa decorbouw gewerkt namelijk, dat is natuurlijk wel heel wat anders dan scheepsbetimmering maar zolang je maar 2 rechter handjes hebt he. Ik zit al te zoeken naar de juiste tips & tricks voor het uitlijnen etc van het interieur ;-)

Maar goed, eerst de zooi qua bekabeling eens opruimen en fatsoeneren. Netjes in goten en ik wil eigenlijk een soort computer vloer gaan maken. Het idee is dat je op bijna alle plekken de vloer open moet kunnen maken en dan gewoon kunnen werken. Dus bekabeling moet ook zo geïnstalleerd worden dat het altijd weer bereikbaar is voor aanpassingen en wijzigingen. Wat betekend dus ook niet ergens vast zetten in een hoekje waar je dan net weer niet bij kunt later. Verder moet de besturing nog hydraulisch worden voordat andere zaken aangepakt gaan worden. Het huidige systeem werkte met kabels / katrollen.

Afbeelding

Dus nog werk zat te doen de komende tijd :D
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

ok ik zie dat de upload service de foto's wat bijzonder geroteerd heeft... Even kijken hoe ik dat kan aanpassen
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door sailor wim »

Hoi .
Welkom hier die foto's daar zal Richard naar kijken.
Draaien gaat niet zelf.
Mooi project het begint hier gelijk goed.
De geribbelde Tubano slangen daar is de verzekering niet blij mee
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Hoi Wim,

ik zie net dat de upload tool ze al roteert tijdens het uploaden (ik zat kennelijk te slapen ofzo, dat me dat net niet opgevallen was).

Bedankt voor de tip over de slangen, die zal ik dus ook moeten vervangen. Maar goed, er moet nog wel meer vervangen worden rondom het motortje. Ik kan er niet zo goed tegen als ik zoveel losse bekabeling zie (en dan vooral de grote hoeveelheid kroonsteentjes). Ik zit ook nog even te denken wat ik met het uitlaat systeem ga doen

Afbeelding

Gr,

Per
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Peter-J »

Welkom! En weer een leuk project erbij!
Intimmeren is leuk om te doen. Hou ons op de hoogte!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door popeye »

Welkom.
percramer schreef: Ik zit al te zoeken naar de juiste tips & tricks voor het uitlijnen etc van het interieur ;-)
Eerst de/een vloer erin. Hartlijn op de vloer, en vanaf de vloer werken met een grote winkelhaak. Kun je zelf maken met behulp van de 3-4-5steek.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door paure nesci »

Leuk, altijd weer mooi om te zien dat er nog meer zijn die de handjes kunnen laten wapperen !
succes !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Wouter »

Hoi Per, welkom!

Mooi casco, ziet er goed uit, en dat lijkt me nu het belangrijkst.

Wat kabeltjes zou ik me niet te veel zorgen maken. een tie-rapje hier en daar tot dat je de basis van de vloer er in hebt. Grote kans namelijk dat je het nog weer los moet halen om door de schotten etc. te doen.

Zoals Jack hierboven al zij is het belangrijk om de hartlijn te vinden en vandaar te werken.
Een grote haakse hoek kun je ook bij de houtboer laten zagen van een afvalstuk multiplex. Op zo'n grote platenzaag is het gegarandeerd haaks.

Ook belangrijk om alles dat in het zicht zit en meeloopt met de lijn van het schip afgezet wordt mbv een lange lat oid zodat het netjes strookt.

Ik ben benieuwd naar de voortgang. Succes!
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door edorem »

Goedenavond Per , weer een bouwer erbij en iemand die vragen stelt waar ik wat aan hebt. Ik ben zelf een klein beetje begonnen met elektra en
betimmering, mijn bekabeling voor ankerlier en boegschroef liepen onder de vloer over de watertank en over de boegschroefbuis naar voor bij de
ankerketting bak ,nu wil ik ze in een buis onder het gangboord leggen vanaf de binnenbesturing naar voor, en links naast het roer wilde ik een soort meterkastje hebben wat overzichtelijk en makkelijk bereikbaar is bij een eventuele storing. Zal binnen kort ook weer eens wat foto s plaatsen en
Pino jij ook bedankt voor al je info. en nog heel veel klusplezier Per
groetjes Edorem
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Dag Edorem,

nooit bang zijn om vragen te stellen dat heb ik geleerd inmiddels. Er is altijd wel iemand die dingen net iets beter / handiger weet dan jezelf :-)

Met bedrijf ontwikkeld software en electronica dus ik wil nog wel het een en ander automatiseren in de boot (met natuurlijk nood handbediening). Zo komt er sowieso een extra draadloze hulp besturing voor schroef, roer en boegschroef. Dat zijn oa het soort dingen die wij ontwikkelen voor klanten, dus dan ook meteen zelf maar gemak van hebben he.

Als je de ruimte hebt dan zou ik persoonlijk sneller voor een goot kiezen dan een buis. Die goot kan natuurlijk ook gewoon onder de vloer door. Maar goed als het maar 1 kabeltje is dan wil een buis ook prima. Had je al foto's ergens in het forum staan?

Gr,

Per
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Carel-k »

Een tip hydraulieshe besturing kijk bij of bel naarVETUS CENTER RIJNMOND nergens goedkoper!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Carel-k »

En een wens ik zou mijn motor willen starten met een muisklik is dat mogelijk voor een amateur ?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door popeye »

Carel-k schreef:En een wens ik zou mijn motor willen starten met een muisklik is dat mogelijk voor een amateur ?
Je weet niet half wat ik allemaal zou willen kunnen realiseren met een muisklik! :lol:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door frank »

" Zoals het muisje in Windows klikt.........."
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Je motor starten met een muisklik is natuurlijk niet zo moeilijk om te maken :D
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Plaats reactie