Onze eerste motorboot.

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Ducomte »

Eind 2018 is de Indenor vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Begin 2019 een Timray TMD46di geplaatst.

Afbeelding
Afbeelding

Ook is de schroef van 17,5 x 10 naar 17,5 x 12 verzet

Inmiddels 232 motor uren verder na een lange reis via Berlijn naar Szczecin in Polen en terug.
Het vaart heel rustig en de kruissnelheid is nu circa 11 km / uur bij een verbruik van circa 1,7 liter / uur.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Waterman »

En hoe bevalt deze motor tot nu toe?
Andere vraag.
Heb je de standaard keerkoppeling erachter of een gangbaarder merk.

Wij zijn namelijk ook voornemens om de Indenor in onze Doerak850AK te gaan vervangen.
En je leest dan vaak op diverse fora dat het "chinese rommel" is.
Maar is dat ook zo?
Zijn dergelijke uitspraken niet het werk van de gesettelde merken,en dus bang voor concurrentie?
Want voor die prijs,koop je nog geen halve Yanmar bijvoorbeeld.
Ben benieuwd naar je ervaringen ermee.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Ducomte »

Ook ik had me zorgen gemaakt over de negatieve berichten op diverse fora, maar die zijn meer dan 7 jaar oud. Mede omdat nu voldaan moet worden aan de CE2013/53 norm is enige kwaliteit wel gewaarborgd. Maar er staat :”De normale levensduur van compressie-ontstekingsmotoren is 480 bedrijfsuren of, indien dit korter is, tien jaar” dus dat is ook niet veel garantie, mijn Indenor had meer dan 5400 uur op de teller. Ook vond ik deze motoren in Denemarken als Bladt diesel en in de USA als marine power en ook dat geeft moed.
De mechanische Hurth kk is nu vervangen door een mechanische PRM 125D2 en tijdens de proefvaart is volgens voorschrift na 15 minuten de ATF olie ververst. De motor en de kk olie zijn na 50 uur ververst.
De Indenor startte weleens niet omdat ik de stopknop niet ingeduwd had. De Timray TMD46di heeft een elektrisch stop mechanisme maar je moet, zoals in het boek staat, langzaam de contact sleutel terug draaien anders blijft de stop aan. Dat was voor mij even wennen, dus bij niet starten even contoleren hoe het stopkabeltje staat. Een hele verbetering is de hij zonder voorgloeien altijd snel en direct start.
Zoals je op de foto’s kan zien heb ik extra brandstof vóórfilters geplaatst zodat de motor ondanks de 50 jaar oude tank toch schone brandstof krijgt.
Na 232 motor uren en een lange reis via Berlijn naar Szczecin in Polen en terug ben ik nog steeds tevreden. Voor verdere vragen en adviezen graag een PB.
Groet, Wim
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Baschinist »

indien dit korter is, tien jaar” dus dat is ook niet veel garantie,
10 jaar vind ik eerlijk gezegd juist hartstikke veel. Bij ons staat er een Mitsu op de plank en daar zit 1 jaar garantie op.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Marie Christina »

10 jaar is wellicht ruim, maar 1 jaar vind ik extreem weinig.
Zeker voor een motor die in een jachtje geplaatst wordt.
Met een beetje pech gebruik je hem niet eens in dat eerste jaar.

Beter/eerlijker zou het zijn om een x aantal draaiuren garantie te geven denk ik.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Baschinist »

Met een beetje pech gebruik je hem niet eens in dat eerste jaar.
Nou ja....precies dat dus :lol:

Aan de andere kant, meer garantie is vaak duurder of je kunt er garantie bijkopen. M.a.w. , het is niet veel anders dan verzekeren en dat kan met nieuwe motoren volgens mij ook bij de meeste watersportpolissen.
Plaats reactie