Zo, de eerste klus is gedaan, de AIS werkt.
Zo wil ik voorlopig elke maandag iets aan boord doen, al is het maar nog zo'n klein dingetje. Op die manier houd ik het overzichtelijk en behapbaar voor mezelf.
Het eerste doel na de AIS is de motor weer draaiend te krijgen. Nou zal die best wel starten met een nieuwe accu, maar ik wil toch eerst de verschillende sapjes in het inwendige verversen. Als dan toch de KVS eruit gaat lijkt mij dit het moment om ook alle stukjes rubber slang waarmee de diverse koelpijpen zijn verbonden te vervangen, samen met alle slangklemmen.
Dus vandaag naar boord geweest en de lengtes, diameters en aantallen maar eens opgenomen. Vervolgens thuis een aantal meters siliconen slangen in matzwart besteld, samen met RVS slangklemmen. Soms wordt wel eens aangeraden alle verbindingen van dubbele slangklemmen te voorzien. Dat zal vooral samenhangen met externe koeling, dan kan bij een lek de machinekamer vervullen. Omdat ik een gesloten systeem met beunkoeler heb, en een hoog hangend 'atmosferisch' expansievat, en omdat op veel koppelingen niet eens ruimte is voor dubbele klemmen houd ik het maar gewoon bij enkele klemmen.
Als het goed is arriveert e.e.a. donderdag. Voorlopig ga ik volgende week maandag maar eens inplannen voor leegpompen van het koelsysteem en verwijderen van de oude slangen.
Ik pak de draad weer op: de Johanna
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Ik pak de draad weer op: de Johanna
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Ik pak de draad weer op: de Johanna
Had ik ergens niet een keer gelezen dat alle slangenklemmen onder de waterlijn dubbel uitgevoerd moeten zijn?
Succes!
Succes!
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Ik pak de draad weer op: de Johanna
Onder de waterlijn dubbel lijkt me wel verstandig, maar alleen nodig voor leidingen die met het buitenwater in verbinding staan. Het koelsysteem van de Johanna is een gesloten systeem met beunkoeler en pakweg 30 liter koelvloeistof. Meer dan die 30 liter kan er dus nooit in het vlak lopen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.