Even voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Even voorstellen

Bericht door Baschinist »

Hallo forumgangers,

Ik ben sinds net nieuw hier op dit forum en zal mij even voorstellen.
Ik ben Bas en ik heb godzijdank zelf geen boot (meer) :P
Daarintegen gebruik ik in het werkzame deel van mijn leven de boot van de werkgever (zeesleepvaart/natte aannemerij/offshore). Niet zoals de forumnaam doet vermoeden als machinist maar als kapitein, maar baschinist bekt beter en helemaal leek zijn we ook niet op het technische vlak dus vandaar.

Tevens hebben de lokale padvinders verzonnen om een nieuw sleepbootje te gaan bouwen (www.sleperadr.nl)waar ik bij betrokken ben en dat is dan ook gelijk de voornaamste reden dat ik hier ben komen kijken op dit forum.
Momenteel zijn we druk met de engineering en veel belangrijker en moeilijker.....de financiering, maar we hopen later dit jaar te kunnen gaan bouwen en dan zal ik hier de vorderingen wel melden mocht er interesse zijn.

Ik denk dat jullie me hier en daar wel laag over zullen zien vliegen met voornamelijk vragen, hopelijk kunnen we wat kennis delen.

Proost!

Bas
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen

Bericht door sailor wim »

Bas welkom hier.
En zelfbouw daar is hier wel een specialist van te vinden hoor.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door Navigo »

HH,

Even het linkje gevolgd, een dubbelschroever, is best ambitieus en neemt ook aardig wat extra kostten in aanschaf en onderhoud met zich mee.

Op die lengte, met die breedte, ben je niet bang dat die dubbele schroeven elkaar met het oog op het rendement gaan tegenwerken?

Wel een top plan hoor, ik kan dit soort projecten altijd waarderen. Hou ons op de hoogte.

Zoek eens in "mijn boot" op Navigo.

Negen meter lang, drie meter breed en nagenoeg tachtig centimeter diep.

Is misschien eerder haalbaar en voldoet waarschijnlijk ook.

Navigo
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Even voorstellen

Bericht door WillemB »

Welkom Bas,

Mooi om mee te kijken hoe jullie dat van de grond gaan aanpakken.
Ben benieuwd.
Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Baschinist »

Bedankt voor het warme welkom hier!

@Navigo: Heb je project even snel bekeken, prachtig bootje geworden! Even snel een paar vragen, wellicht heb ik eroverheen gelezen maar hoeveel vermogen ligt er in uw schip?
Gebruikt u uw schip ook om te slepen en weet u wat u ongeveer trekt per geinstalleerde pk?
Ik zag een foto van een motorblok voorbij komen en ik schat dat dat een pk of 60-80 is? wij gaan wat hoger zitten, vandaar de dubbelschroever.
Idd ambitieus, zijn we ons van bewust echter komen we met sponsoring een heel eind. Aanschaf is +/- 30% duurder dan een enkelschroever maar ook hier hopen we voor een groot deel te kunnen rekenen op sponsoring.
Enkelschroever met 120 pk en 80cm diepgang had met een hoop kunst en vliegwerk nog wel gekund, alleen blijft er dan weinig over van je trekkracht met dat vermogen op zo'n klein schroefje. Bovendien is een speciaal gemaakte schroef net zo duur als 2 standaard schroeven die je zo uit het schap trekt.
De doorslag voor een dubbelschroever kwam uiteindelijk door het roerwerk eigenlijk. het casco zoals nu weegt 16,7 ton en daar kwamen we in de verste verte niet in de buurt van het benodigd roeroppervlak met 1 roer. Bovendien kunnen we op deze manier ook net wat grotere schroeven kwijt. Rendementsverlies met 2 21" schroeven op 3,5 meter breedte is overigens nihiel mits de aanstroming goed is.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door Navigo »

HH,

Klinkt goed hoor!

De navigo heeft een krappe 84 pk met een vertraging van bijna 2:1.

Met een 3 blads,vlak gestelde bladen, 21x14 deed ze bij 2400 omw van de motor 780 kilo.
Hier werd de motor ”geremd" door de schroef.
Goede houdkracht op achteruit, brak flink uit op "wiel effect".

Nu met een 4 blads 20x12,3 doet ze bij 2600 omw van de motor 780 kilo.
Nu onderin lagere snelheid, rustiger beeld schroef water, minder lawaai.

Bij achteruit slaan loopt ze nu door in de richting waarin de laatste voorwaartse richting was ingezet. Ideaal dus.

Navigo
Laatst gewijzigd door Navigo op do jun 29, 2017 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Baschinist »

Navigo,

Wij gaan ook voor een 2:1 overbrenging (helaas, maar 3:1 konden we echt niet kwijt) en we hopen eigenlijk aan het eind van het project zo'n 1500 kilo te trekken (12,5 kg/pk).

Ik vind eerlijk gezegd 84pk op een 20" schroef al aan de krappe kant, laat staan als we 120 pk kwijt willen. Met name op dit vlak willen we zo weinig mogelijk concessies doen. Dat hebben we met ons huidige bootje namelijk wel gedaan en dat is ook 1 van de redenen dat er nu wat anders moet gaan komen, dat bevalt namelijk slecht.
Hebben ook gekeken voor iets 2e hands maar ook hier te veel concessies dus vandaar dat we voor nieuwbouw gaan. Dus ja....gelijk maar de moeilijkste, langste en duurste weg :lol: ( wel de leukste en leerzaamste overigens).

Bas
Plaats reactie