hello allemaal,

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

Dank zij Frank toegelaten tot dit forum.
Als groene - newby zeer onder de indruk van technische info van de diverse experten. Denk dat er nog wel wat beroeps of ex-beroeps tussen zitten.
Daarom ook lid geworden vermits GEEN ervaring en nu pas een bootje gekocht om nog enkele jaren te genieten (71).
Boot gaat volgende week vanuit Mook richting Mol (B) - Hoop dat alles goed gaat - houden jullie zeker op de hoogte.
(Mook-Roermond-Nederweert-Bocholt-Dessel-Mol)
Beroepshalve heel Europa via de weg gedaan (roadrunner) meestal kleine wegen en s' nachts met begeleiding want we konden niet overal door en onder.. je weet wel.

Dank voor al de raadgevingen bij onze maidentrip.. hoop dat de foto lukt.
grts
Roadrunner
[img]http://archief.scheepspraet.net/scheeps ... 350242.jpg[/img
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: hello allemaal,

Bericht door KarelE »

Afbeelding

Laatste haakje was weggevallen
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

KarelE,

Dank voor de hulp. Zal beter opletten in het vervolg :mrgreen:
grts
RO
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: hello allemaal,

Bericht door Riverboy »

Welkom en mogelijk zie ik je nog als jullie Roermond aandoen.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: hello allemaal,

Bericht door RuudMal »

Zeker even langsgaan in roermond. Dan komt jo je met een vriendelijk bezoek vereren.

Jo mist het varen een beetje hij is namelijk boot loos.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: hello allemaal,

Bericht door Riverboy »

:( :( :(
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: hello allemaal,

Bericht door WillemB »

Welkom Roadrunner,

Altijd leuk, weer wat nieuwe gezichten.

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

Bootje overvaren,

Mijn belofte jullie op de hoogte te houden van mijn eerste expeditie “bootje overvaren” moet ik houden.
Ziehier het relaas van onze eerste vaardagen “de Maidentrip” met PRINCESS van Mookerplas naar Mol (B).

Opdracht: vrijdag Mook-Maasbracht? – zaterdag: Maasbracht-Weert-Loozen? – zondag Bocholt-Lommel-Mol.?
Zo mogelijk VR/ZA tanken bij Tullemans (had nog ½ van 500 l) geen marifoon aan boord.

Met enkele reserveonderdelen (oliefilter-V-riem – benzinefilter) en een hoop vaarkaarten en een bang hart, zijn we als 2 groentjes op vrijdag 11-08 om 07:00 uur vertrokken. (Wij hebben donderdag nog een deel niet verbruikt passanten liggeld teruggekregen)

We schoten wel sneller op dan verwacht, 2 x 75 pk Volvo Penta AQD21A met 270 Z- aandrijving. (1980) Wij wisten dat de boot aangepast werd om onder de 20 km te blijven.
De gemeten grondsnelheid (telefoon-gps-app) 2200 t: 10,8 km/u bij 2600 t: 11,7 km/u 2800 t gaf 13,8 km/u. Temperatuur meter bleef ruim in groene zone – Wij wel nat van de regenvlagen.
Ieder uur werd logboek bijgehouden. – km-stand op de Maas, e.d.

Om 9:15 sluis Sambeek, eerste test viel wel mee.
Om 13:15 Belfeld en om 16:15 lagen we al voor sluis Heel. Weinig beroeps – enkele jachtjes.
Even door naar Haven Maasbracht waar de pompbediende doodleuk om 16:55 uur het “Pomp gesloten” -bordje ophing en zijn kantoortje voor onze neus op slot draaide, 3 schippers teleurgesteld.
Nog te vroeg dan maar door richting Weert.

Om 18:15 u ons 1ste incident. De toerenteller en temperatuurmeter van SB-motor sloegen plots van links naar rechts en alle controlelampjes en alarm gelijk aan de gang ??
Om onheil te voorkomen motor SB stopgezet.
Enkele km-verder konden we aanleggen aan de Elbrug.
Motor BB ook stop (even laten tot rust komen), maar wonder, die bleef wel draaien??
Na enig meubilairverplaatsing luik open en wat bleek: motor BB stond wel stil maar motor SB die al langer moest stilstaan was blijven lopen. Handmatig de pomp toe en doodse stilte.
Heeft dus wel enige tijd gelopen zonder contact.

Controle van alle wierfilters, brandstoffilters, oliepeil, motorwater (na afkoeling) alles blijkbaar zeer normaal.

Om 21:00 uur (koude motoren) proef starten: SB geen enkel contact meer, geen lampjes, geen alarm dood. Motor BB start normaal.
Besluit slapen en morgen door op 1 motor.
Resultaat 1ste dag: 11:30 uur varen – 48 nm of 89 km gevaren. 1 motor uitgevallen.

Zaterdag 12 augustus op 1 motor om 7:00 uur vertrokken aan de Elbrug (Wessen-Nederweert) met
2200 t aan 8,10 km/uur.
Samen met beroepsschipper (langszij) om 8:00 uur door sluis 15 Zuid-Willemsvaart. In zijn kielzog (lastig sturen in schroefwater met 1 excentrische motor) en op zijn marifoon door 2 ophaal-stadsbrugjes (geen tijd verliezen met tanken in Weert) en ook gelijk door sluis 16.
Man voer gans alleen, zeer rustig met 350 ton zand, naar B-grens, daar opzij aan tankstation.

Wij dan maar door naar sluis Loozen en om 12:00 u al voor sluis Bocholt samen met 2 andere bootjes.

Op Kanaal Bocholt-Herentals om 13:15 uur 2de incident.
Met onze PRINCESS – lengte 9:70 m – hebben we tussen km 9,80 en km 10 een onbekend voorwerp dat zich onder de waterlijn bevond overvaren aan stuurboordzijde op ongeveer 6 m afstand van de rechteroever.
Onze boot heeft een diepgang van 0,85 m en op onze dieptemeter maten wij gemiddeld 2,70 tot 3,0 m diepte. De boot ging midscheeps/achteraan zeker 20 cm. uit het water en kreeg een paar flinke klappen ook op de schroeven te verwerken.
Wij vermoeden dat wij over een gedumpt voertuig gevaren zijn.

Blijkbaar konden wij onze snelheid verder aanhouden (schroefschade?) maar wij horen wel ander golfgeruis als we bakboord roer geven (schroeven sturen bij ons ook).
We konden wel rustig doorvaren en aanmeren om 15:30 aan de gesloten sluis Lommel 1.

Opgehaald door dochter die in de buurt woont, incident doorgegeven aan RIS-NV De Scheepvaart en rustige nacht.
Resultaat 2de dag: 8:30 uur varen – 52 km.

Zondag 13 augustus rustig om 11:00 uur door sluis Lommel 1 daarna nog door sluis Mol 2 en 3 om rond 12:40 uur de ligplaats jachthaven Port Aventura binnen te varen waar de havenmeester met assistentie ons al opwachtte.

Expeditie gelukt? Resultaat voor onze allereerste vaardagen:
Trip Mookerplas tot Port Aventura Mol – 21:40 uur – 75 NM of 139 km – 142 l diesel (6,643/uur)

Nawoord:
1. Heden, maandagmorgen, met Dijkgraaf NV Scheepvaart, schadeaangifte opgemaakt.
2. Afspraak gemaakt met werf in de buurt:
- Volgende week elektronica & contact SB-motor uitmeten.
- Begin oktober schip uit het water en expertise door NV Scheepvaart en eigen verzekering.
- Woensdag 15 -8 vermoedelijk stremming kanaal Bocholt-Herentals wegens dregging tussen km 9,5 en 10.

Wij houden je verder op de hoogte.
Groetjes
RO
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: hello allemaal,

Bericht door edorem »

Hoi Roadrunner, welkom op dit forum zoals je kunt lezen geef ik nu wat reactie op sommige stukjes , lees liever van iedereen alle verhalen en verslagen dan dat ik reageer of mijn stukje update ( zet alle foto s gedraaid erop posting.php?mode=reply&f=7&t=3115# ) Hoop dat de schade aan je boot meevalt
groetjes Edorem
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: hello allemaal,

Bericht door sambeek »

Welkom roadrunner.
Gelijk vuurdoop ondergaan zoals ik het zie. :)
Hoop voor je dat de schade mee valt.
Als je schroef schade had gehad (onderwater obstakel) had je dat
volgens mij echt wel moeten merken aan onbalans. (dus meer trilling door je boot)
groet Terpstra / SAMBEEK
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

Hoop inderdaad als er schade is (?) dat het zal meevallen. Kreeg net volgend bericht binnen :

In scheepvaartbericht 2015/00000061/01 (nv De Scheepvaart) zijn de toegelaten afmetingen voor de scheepvaart weergegeven.
Hierbij staat ook de afstand die een schip van de oever moet varen.
Op de plaats van het incident moet u 8 meter uit de oever varen. Zoals u zelf heeft aangegeven was u op het moment van de schadevaring op 6 meter van de oever.
De Vlaamse Waterweg zal dus elke verantwoordelijkheid voor deze schadevaring afwijzen


Ben even dit bericht van 2015 gaan opzoeken en daar staat inderdaad dat je een diepgang mag hebben tot 2.50 m maar 8 meter van de wal moet afblijven.
In mijn geval diepgang van 85 cm en op 6 meter ( kan meer zijn, maar deze 6 meter staat inderdaad in mijn melding) al brokken varen ??
en dat zij dan alles afwijzen ??
Ik veronderstel dat ik op een gedumpt voertuig gevaren ben (zal ik nooit weten - zullen zij ook nooit toegeven).
Volgende keer sleep ik hem eruit, breng ik hem mee naar hun kantoor !!!!
vervolgt..

grts
RO
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: hello allemaal,

Bericht door KarelE »

Stond er een bord C5? (Het vaarwater bevind zich op de aangegeven afstand van de oever)

Het lijkt me sterk dat ze zich op een bericht aan de scheepvaart kunnen beroepen dat 2 jaar geleden is opgesteld. Inmiddels hadden dan ook al lang lokale maatregelen kunnen en moeten worden genomen, zoals plaatsen van bord C5.

Sorry, zit op een werk-PC, kan even geen afbeelding van het bord uploaden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: hello allemaal,

Bericht door varg »

Beste Roadrunner, Laat je niet afbluffen! Acht meter uit de oever blijven....het hele kanaal? Zonder dat er een bord geplaatst is? Onwaarschijnlijk dat ze dat hard kunnen maken.
Wat is de schade aan je schip? Hoe is het met je SB motor?
Bedankt trouwens voor je uitgebreide verslag, met belangstelling gelezen.
Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: hello allemaal,

Bericht door Marie Christina »

Afbeelding
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: hello allemaal,

Bericht door KarelE »

Dank je Menno!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie