Het sleperadr project!
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Stukje sectiebouw in het klein. Fits like a glove
https://www.facebook.com/sleperprojecta ... 341449877/
https://www.facebook.com/sleperprojecta ... 341449877/
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 29: Weer eens een echte volle klusdag gemaakt vandaag. Het is een beetje een puinhoop wat dat betreft de laatste en komende weken met alle vakanties en dergelijke. Vandaag een gat gemaakt in het stuurhutschot. Hierin komen later de stuurpomp en de elektrische installatie te zitten. Er is verder gegaan met het berghout en er is weer een stukje verder afgelast in het machinekamertje. (allemachtig wat een hoeveelheid werk is dat!!! zeker met dit weer).
Ook is er veel meetwerk verricht voor al het leidingwerk wat er in moet gaan komen. Er zijn weer de nodige hersencellen gesneuveld op de materie duims/inch/metrisch/BSPP/NPT/UNC/UNF/JIC/ enz. voordat de verlanglijst uiteindelijk naar de pijpenmeneer doorgestuurd kon worden.
Uiteindelijk is in de middag dan ook het roefje omgedraaid en op de boot gezet. Paste precies!
Gelukkig was er wel iemand zo scherp om op te merken dat gedurende het project de plannen wat gewijzigd zijn. Alles is ooit ontworpen met ramen in rubbers maar inmiddels zijn de plannen gewijzigd en worden het alu ramen en die sponningen zijn net wat breder. Dat ging erg krap worden bij de stuurhutramen dus maar een randje van de roef afgeslepen en leven met 3 cm minder stahoogte in het roefje.
Nu eerst 3 weken met reces voor alle kampen etc en dan weer volle bak verder!
Ook is er veel meetwerk verricht voor al het leidingwerk wat er in moet gaan komen. Er zijn weer de nodige hersencellen gesneuveld op de materie duims/inch/metrisch/BSPP/NPT/UNC/UNF/JIC/ enz. voordat de verlanglijst uiteindelijk naar de pijpenmeneer doorgestuurd kon worden.
Uiteindelijk is in de middag dan ook het roefje omgedraaid en op de boot gezet. Paste precies!
Gelukkig was er wel iemand zo scherp om op te merken dat gedurende het project de plannen wat gewijzigd zijn. Alles is ooit ontworpen met ramen in rubbers maar inmiddels zijn de plannen gewijzigd en worden het alu ramen en die sponningen zijn net wat breder. Dat ging erg krap worden bij de stuurhutramen dus maar een randje van de roef afgeslepen en leven met 3 cm minder stahoogte in het roefje.
Nu eerst 3 weken met reces voor alle kampen etc en dan weer volle bak verder!
Re: Het sleperadr project!
HH,
Glaswerk in aluminium, mooi geregeld.
Het schiet nog steeds lekker op hoor.
Ja de meters lassen her en der wat wegwerken, het gaat steeds gestager.
Maar zo lang er voldoende animo is, dan komt het goed.
Ach en drie weken niets doen, het brein staat vast niet stil.
Tijd om te relativeren, aanpassingen te plannen en door te voeren.
Je bent zo twee jaar verder, vanaf kiellegging tot technisch vaarklaar.
Navigo
Glaswerk in aluminium, mooi geregeld.
Het schiet nog steeds lekker op hoor.
Ja de meters lassen her en der wat wegwerken, het gaat steeds gestager.
Maar zo lang er voldoende animo is, dan komt het goed.
Ach en drie weken niets doen, het brein staat vast niet stil.
Tijd om te relativeren, aanpassingen te plannen en door te voeren.
Je bent zo twee jaar verder, vanaf kiellegging tot technisch vaarklaar.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Dat is zeker mooi geregeld! Paste eigenlijk niet in de begroting maar een grote lobby actie op een scheepvaartbeurs bood uitkomstGlaswerk in aluminium, mooi geregeld.
Dat weet jij, dat weet ik maar dit is nu net een puntje wat bij scoutingjongens nog wel eens fout gaatJe bent zo twee jaar verder, vanaf kiellegging tot technisch vaarklaar.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Het sleperadr project!
Het gaat allemaal prachtig, knap dat jullie dit zo geregeld en gedaan krijgen.
Ik zie in de stuurhut drie voorramen. Kan je daar niet één raam van maken? Als je de sleper ooit onder SI wilt brengen mogen er geen spijlen in het voorraam zitten.
Ik zie in de stuurhut drie voorramen. Kan je daar niet één raam van maken? Als je de sleper ooit onder SI wilt brengen mogen er geen spijlen in het voorraam zitten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Niet helemaal, er mogen geen spijlen recht voor je snufferd zitten vanuit de stuurstand en je moet een minimaal gezichtsveld hebben.Als je de sleper ooit onder SI wilt brengen mogen er geen spijlen in het voorraam zitten.
Helemaal geen spijlen voor zou met het huidige formaat stuurhuizen een behoorlijke technische uitdaging zijn
3. Het vrije gezichtsveld vanaf de plaats waar de roerganger zich gewoonlijk bevindt, moet ten minste 240° van de
horizon bedragen. Daarvan moet een gezichtsveld van ten minste 140° binnen de voorste halve cirkel liggen.
In de normale zichtas van de roerganger mogen zich geen vensterstijlen, steunen of opbouwen bevinden.
Indien, ook in het geval van een vrij gezichtsveld van 240° of meer, geen voldoende vrij uitzicht naar achteren gewaarborgd
is, kan de commissie van deskundigen andere maatregelen eisen, zoals de inbouw van geschikte optische of elektronische
hulpmiddelen.
De hoogte van de onderrand van de zijvensters moet zo laag mogelijk en de hoogte van de bovenrand van de zij- en
achtervensters moet zo hoog mogelijk worden gehouden.
Bij de vaststelling of aan de bepalingen van dit artikel inzake het gezichtsveld vanuit het stuurhuis is voldaan, wordt
ervan uitgegaan dat de ooghoogte van de roerganger zich op 1 650 mm boven het dek op de stuurstelling bevindt.
Re: Het sleperadr project!
"In de NORMALE zichtas van de roerganger mogen zich geen vensterstijlen, steunen of opbouwen bevinden."
Een boterzachte omschrijving, dus vragen om gedoe. Wat is "normaal" en wie bepaalt dat? Typisch voorbeeld van luiheid bij het regelgeven.
Een boterzachte omschrijving, dus vragen om gedoe. Wat is "normaal" en wie bepaalt dat? Typisch voorbeeld van luiheid bij het regelgeven.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 34: Zo hèhè, alle vakanties en kampen zijn weer achter de rug! Eindelijk weer eens wat nieuws vanaf het project, we zijn weer vol met verse energie begonnen met klussen.
Afgelopen zaterdag hebben we het roefje uitgelijnd en vastgehecht, de mangaten voor de gasolietanks zijn afgelast en uitgebrand, er is een gat bijgekomen in de stuurstand om straks toegang naar de techniek te kunnen krijgen, er is verder gegaan met de laatste strip van de romp, de steunen voor de vloer zijn aangebracht en er is weer het nodige aflaswerk verricht. Er kwam zelfs nog even een "echte" lasser tussen de bedrijven door voordoen hoe je nou een echt lasje legt boven je hoofd
Achter de schermen is er weer het nodige werk verricht met betrekking tot sponsoring, er zijn weer de nodige bedrijven "lastig" gevallen met een bezoekje wat het nodige aan spullen en kortingen heeft opgeleverd.
Volgende week hopen we in ieder geval weer met mooi nieuws naar buiten te komen!
Gaat alles dan helemaal vlekkeloos?.....nee! Zo was er weer eens een onderdeel verdwenen en is het voor een heel aantal items bijzonder om te zien dat de prijzen verdubbeld zijn in korte tijd. De begroting is opgemaakt met prijzen uit 2016 maar er komen nu offertes binnen die de inflatiecorrectie ver overschrijden. Bijzonder om te zien.....het zal de economische voorspoed wel zijn....
Afgelopen zaterdag hebben we het roefje uitgelijnd en vastgehecht, de mangaten voor de gasolietanks zijn afgelast en uitgebrand, er is een gat bijgekomen in de stuurstand om straks toegang naar de techniek te kunnen krijgen, er is verder gegaan met de laatste strip van de romp, de steunen voor de vloer zijn aangebracht en er is weer het nodige aflaswerk verricht. Er kwam zelfs nog even een "echte" lasser tussen de bedrijven door voordoen hoe je nou een echt lasje legt boven je hoofd
Achter de schermen is er weer het nodige werk verricht met betrekking tot sponsoring, er zijn weer de nodige bedrijven "lastig" gevallen met een bezoekje wat het nodige aan spullen en kortingen heeft opgeleverd.
Volgende week hopen we in ieder geval weer met mooi nieuws naar buiten te komen!
Gaat alles dan helemaal vlekkeloos?.....nee! Zo was er weer eens een onderdeel verdwenen en is het voor een heel aantal items bijzonder om te zien dat de prijzen verdubbeld zijn in korte tijd. De begroting is opgemaakt met prijzen uit 2016 maar er komen nu offertes binnen die de inflatiecorrectie ver overschrijden. Bijzonder om te zien.....het zal de economische voorspoed wel zijn....
Re: Het sleperadr project!
Lekker bezig! Als volgend Nawaka weer op dat fijne landgoed is kunnen jullie met deze diepgang gewoon meedoen met de trekproeven zonder aan de grond te lopen
Als die klaar, kom ik langs met de klok!
Als die klaar, kom ik langs met de klok!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Mij is beloofd dat het tegen die tijd uitgebaggerd is tot 2.5 meter......
Maar komt goed en huren van een klok schrappen we bij deze uit de begroting! Tenx alvast
Maar komt goed en huren van een klok schrappen we bij deze uit de begroting! Tenx alvast
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Het is weer eens zo ver......ik krijg de foto's weer eens niet verkleind via de v-sat verbinding dus die houden jullie hier nog even te goed. Voor de heel nieuwsgierigen onder ons staat alles al wel op de FB pagina.
Wel heeft het project deze week weer het nieuws gehaald en wel met een stukje in de binnenvaartkrant! Zie hieronder de link daar naar toe.
https://www.yumpu.com/nl/embed/view/G1qmMdsBhxOfwYCJ
Wel heeft het project deze week weer het nieuws gehaald en wel met een stukje in de binnenvaartkrant! Zie hieronder de link daar naar toe.
https://www.yumpu.com/nl/embed/view/G1qmMdsBhxOfwYCJ
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Met enige vertraging.....week 35!
Een grote klusclub vandaag dus er is weer het nodige werk verzet. Het laatste stripje ijzer om de romp dicht te maken zit er nu bijna geheel op en inmiddels is er ook druk begonnen aan het plaatsen van de spiegel. Tijdrovend en precies klusje, temeer omdat we niet overal helemaal netjes uitkwamen zoals het in de tekening bedacht was
In het vooronder is het nodige stelwerk verricht aan wat spantjes en is er e.e.a. afgelast en minder zichtbaar maar er is ook het nodige slijp en poetswerk verricht.
Een grote klusclub vandaag dus er is weer het nodige werk verzet. Het laatste stripje ijzer om de romp dicht te maken zit er nu bijna geheel op en inmiddels is er ook druk begonnen aan het plaatsen van de spiegel. Tijdrovend en precies klusje, temeer omdat we niet overal helemaal netjes uitkwamen zoals het in de tekening bedacht was
In het vooronder is het nodige stelwerk verricht aan wat spantjes en is er e.e.a. afgelast en minder zichtbaar maar er is ook het nodige slijp en poetswerk verricht.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 36:
Wederom het nodige werk verzet vandaag. Door het laswerk was er toch behoorlijk wat vervorming ontstaan in het stuurhutdakje, dit is vandaag eruit gehaald met behulp van wat streklatten zodat later bij een regenbuitje het water ook gewoon wegloopt Tevens is gelijk het mastvoetje geplaatst.
Voorop is begonnen met het plaatsen van de bolderkasten en het boeisel en achterop zijn de mannen druk verder gegaan met het plaatsen van de spiegel.
Wederom het nodige werk verzet vandaag. Door het laswerk was er toch behoorlijk wat vervorming ontstaan in het stuurhutdakje, dit is vandaag eruit gehaald met behulp van wat streklatten zodat later bij een regenbuitje het water ook gewoon wegloopt Tevens is gelijk het mastvoetje geplaatst.
Voorop is begonnen met het plaatsen van de bolderkasten en het boeisel en achterop zijn de mannen druk verder gegaan met het plaatsen van de spiegel.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 37:
En doorrrrrrrrrrrr...........
Verder met het plaatsen van de spiegel, het einde komt in zicht nu na de nodige uurtjes!
Op het struurhutdakje zijn de streklatten er weer af en zijn alle sporen weer uitgewist. Ziet er een stuk strakker uit zo!
Voorop komt de uiteindelijke vorm ook steeds meer in zicht met het plaatsen van de boeisels.
Nog een hele weg te gaan maar de uiteindelijke vorm komt al lekker in zicht !
En doorrrrrrrrrrrr...........
Verder met het plaatsen van de spiegel, het einde komt in zicht nu na de nodige uurtjes!
Op het struurhutdakje zijn de streklatten er weer af en zijn alle sporen weer uitgewist. Ziet er een stuk strakker uit zo!
Voorop komt de uiteindelijke vorm ook steeds meer in zicht met het plaatsen van de boeisels.
Nog een hele weg te gaan maar de uiteindelijke vorm komt al lekker in zicht !
Re: Het sleperadr project!
HH,
Het betere zichtwerk is begonnen.
Tja aflassen is een kunst, niet het lassen is de kunst.
Die kunst is aan te leren, maar de warmte inbreng onder controle houden is de uitdaging.
Electrode lassen is gewoonweg inbreng van veel warmte.
Als tip uit ervaring; let op bij het aflassen van de gangboorden, dit wil helemaal gaan golven.
Ga zo door met zijn allen, toppers.
Navigo
Het betere zichtwerk is begonnen.
Tja aflassen is een kunst, niet het lassen is de kunst.
Die kunst is aan te leren, maar de warmte inbreng onder controle houden is de uitdaging.
Electrode lassen is gewoonweg inbreng van veel warmte.
Als tip uit ervaring; let op bij het aflassen van de gangboorden, dit wil helemaal gaan golven.
Ga zo door met zijn allen, toppers.
Navigo