Het sleperadr project!
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 47:
We zijn weer up-to-date. De werkzaamheden van afgelopen weekend!
Doordeweeks wat hulp gekregen van wat lashulptroepen uit de nachtdienst die een uurtje over hadden De machinekamer is bij deze nu zo goed als afgerond qua laswerk dus nu begonnen om alles grondig na te lopen. laswerk schoon borstelen, waar nodig slijpen/frezen en merken waar er eventueel nog een stukje is vergeten en.....schoonmaken.
Ook de koelgoten gepast onder het vlak. Die zaten als gegoten dus er weer onderuit en gelijk begonnen met aflassen.....daar gaan nog wel de nodige meters inzitten.
Verder is de pijpenman weer driftig aan het buigen geweest en is er verder gegaan aan losse kleine dingen waaronder de bolders.
We zijn weer up-to-date. De werkzaamheden van afgelopen weekend!
Doordeweeks wat hulp gekregen van wat lashulptroepen uit de nachtdienst die een uurtje over hadden De machinekamer is bij deze nu zo goed als afgerond qua laswerk dus nu begonnen om alles grondig na te lopen. laswerk schoon borstelen, waar nodig slijpen/frezen en merken waar er eventueel nog een stukje is vergeten en.....schoonmaken.
Ook de koelgoten gepast onder het vlak. Die zaten als gegoten dus er weer onderuit en gelijk begonnen met aflassen.....daar gaan nog wel de nodige meters inzitten.
Verder is de pijpenman weer driftig aan het buigen geweest en is er verder gegaan aan losse kleine dingen waaronder de bolders.
Re: Het sleperadr project!
HH,
Het nut van drie lasbussen ontgaat me een beetje; tenzij je drie lagers in de koker hebt zitten?
Je wilt dan theoretisch juist weer dat ze alle goed ondersteund worden.
Ik neem aan dat je het lager bij de ingaande kant niet plaatst, zodat je maximaal gebruik kunt maken van het flex seal?
Dus ook meer vrije schroefas lengte hebt? Of wordt de dragende lagerafstand dan weer te groot?
Navigo
Het nut van drie lasbussen ontgaat me een beetje; tenzij je drie lagers in de koker hebt zitten?
Je wilt dan theoretisch juist weer dat ze alle goed ondersteund worden.
Ik neem aan dat je het lager bij de ingaande kant niet plaatst, zodat je maximaal gebruik kunt maken van het flex seal?
Dus ook meer vrije schroefas lengte hebt? Of wordt de dragende lagerafstand dan weer te groot?
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Klopt helemaal, dat nut is er ook niet. Alleen zijn het standaard kokers met een voor en een achterbus en wilden wij er een tussenbus bij welke er bij is gezet. Verder zijn het gewoon standaard kokertjes van 1,5 meter met een bronzen voor- en achterlager. denk dat het gewoon prefab halffabrikaten zijn welke eventueel nog naar wens aangepast worden. In ons geval dan een tussenbus met als gevolg een "gratis" voorste bus waar we wss niks mee gaan doen.Het nut van drie lasbussen ontgaat me een beetje; tenzij je drie lagers in de koker hebt zitten?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 48:
We zijn inmiddels de 1600 manuren gepasseerd! Geen reden tot feest, nog genoeg te doen
De pijpenmannetjes zijn weer druk bezig geweest met buigen, dit keer met het rond langs de achterverschansing.
Ergens is het in het ontwerp niet helemaal goed gegaan met de radius van de ramen. De ramen die we hebben pasten niet helemaal en dus moesten in het staalwerk de hoeken wat verder uitgeslepen worden.
De koelgoten zijn na het nodige werk aan inslijpen en aflassen nagenoeg klaar om onder de boot gezet te kunnen gaan worden.....allemachtig wat een meters gaan daar stiekem inzitten!
Bolders wordt ook nog druk aan gewerkt op het voorschip en in de tussentijd zijn er weer de nodige meters gelast. De makkelijke lasplekjes worden steeds schaarser dus iedereen moet zich nu in de meest onmogelijke bochten gaan wurmen om erbij te geraken. Hoort erbij en gelukkig hebben we toch weer een goeie ruk kunnen geven op onze las-o-meter!
We zijn inmiddels de 1600 manuren gepasseerd! Geen reden tot feest, nog genoeg te doen
De pijpenmannetjes zijn weer druk bezig geweest met buigen, dit keer met het rond langs de achterverschansing.
Ergens is het in het ontwerp niet helemaal goed gegaan met de radius van de ramen. De ramen die we hebben pasten niet helemaal en dus moesten in het staalwerk de hoeken wat verder uitgeslepen worden.
De koelgoten zijn na het nodige werk aan inslijpen en aflassen nagenoeg klaar om onder de boot gezet te kunnen gaan worden.....allemachtig wat een meters gaan daar stiekem inzitten!
Bolders wordt ook nog druk aan gewerkt op het voorschip en in de tussentijd zijn er weer de nodige meters gelast. De makkelijke lasplekjes worden steeds schaarser dus iedereen moet zich nu in de meest onmogelijke bochten gaan wurmen om erbij te geraken. Hoort erbij en gelukkig hebben we toch weer een goeie ruk kunnen geven op onze las-o-meter!
- paure nesci
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Het sleperadr project!
Indrukwekkende score op die " las-o- meter".....
Petje af jongens !
Gr Do
Petje af jongens !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 50!
En idd.....week 49 ontbreekt. Vanwege collectieve verkoudheid hebben we een week overgeslagen met klussen. Wel is er op de achtergrond e.e.a. geregeld m.b.t. tot sponsoring, de motoren en assen zijn uitgemeten zodat de homokineten besteld kunnen worden, er is gepuzzeld aan het leidingwerk en een lijst met benodigde koppelingen e.d. samengesteld en er is weer het nodige oud ijzer uit gesorteerd en afgevoerd.
Maar terug naar het bouwwerk: Het was koud maar toch wel weer het nodige kunnen doen gelukkig. De eerste koelgoot zit inmiddels op zijn plekje onder het vlak en ook nummer 2 is zover dat we deze snel kunnen gaan plaatsen. Met een beetje mazzel zijn er zo rond de feestdagen nog wat lassers beschikbaar om ze af te lassen.
Verder langzaamaan eens begonnen aan het pijpwerk.....Hadden we dat nou niet makkelijker kunnen verzinnen in de wereld! DN, duims, binnenmaten, buiten maten, rechte draad, conische draad.....wat een ge-emmer . Maar goed....we komen er wel weer uit, duurt alleen even. Het begin van de cross-over tussen de brandstoftanks ligt er en dat was eigenlijk ook gelijk de rottigste dus hopen dat de rest sneller gaat. Als deze leiding eenmaal goed ligt dan kunnen we ook verder met de tanks dichtmaken, dat is nu nog een loos gat achter het mangat.
En idd.....week 49 ontbreekt. Vanwege collectieve verkoudheid hebben we een week overgeslagen met klussen. Wel is er op de achtergrond e.e.a. geregeld m.b.t. tot sponsoring, de motoren en assen zijn uitgemeten zodat de homokineten besteld kunnen worden, er is gepuzzeld aan het leidingwerk en een lijst met benodigde koppelingen e.d. samengesteld en er is weer het nodige oud ijzer uit gesorteerd en afgevoerd.
Maar terug naar het bouwwerk: Het was koud maar toch wel weer het nodige kunnen doen gelukkig. De eerste koelgoot zit inmiddels op zijn plekje onder het vlak en ook nummer 2 is zover dat we deze snel kunnen gaan plaatsen. Met een beetje mazzel zijn er zo rond de feestdagen nog wat lassers beschikbaar om ze af te lassen.
Verder langzaamaan eens begonnen aan het pijpwerk.....Hadden we dat nou niet makkelijker kunnen verzinnen in de wereld! DN, duims, binnenmaten, buiten maten, rechte draad, conische draad.....wat een ge-emmer . Maar goed....we komen er wel weer uit, duurt alleen even. Het begin van de cross-over tussen de brandstoftanks ligt er en dat was eigenlijk ook gelijk de rottigste dus hopen dat de rest sneller gaat. Als deze leiding eenmaal goed ligt dan kunnen we ook verder met de tanks dichtmaken, dat is nu nog een loos gat achter het mangat.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Het sleperadr project!
Iedere keer kijk ik weer vol bewondering wat jullie allemaal klaarspelen.
Maar over de koelgoten heb ik toch een vraag: was het niet mogelijk om het benodigd oppervlak alleen uit de onderkant van de goten te halen? Dan waren ze iets breder geworden, maar had je denk ik minder problemen gehad met conservering ertussenin. Misschien konden ze dan ook wat minder diep worden. Of maak ik ergens een denkfout?
Maar over de koelgoten heb ik toch een vraag: was het niet mogelijk om het benodigd oppervlak alleen uit de onderkant van de goten te halen? Dan waren ze iets breder geworden, maar had je denk ik minder problemen gehad met conservering ertussenin. Misschien konden ze dan ook wat minder diep worden. Of maak ik ergens een denkfout?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ha Karel,
Bedankt voor je compliment en ja....ik snap je vraag.
Toen het hele spul bedacht werd wisten we nog niet wat voor motoren erin kwamen. Er is gepuzzeld om het binnenwerks te houden maar dat redden we niet qua capaciteit, dan moeten we 2 x deze lengte kwijt zien te raken en dat ging niet lukken.
Dit spulletje is een jaar geleden met het platenpakket mee gesneden en gratis. Als ik nu kijk hoe het loopt qua sponsoring en hoeveel arbeid hier in zit denk dat we beter voor boxkoelers hadden kunnen gaan. Maar ja......achteraf is het mooi wonen
Anderzijds, als dit eenmaal zit heb je er weinig onderhoud aan.
Bedankt voor je compliment en ja....ik snap je vraag.
Toen het hele spul bedacht werd wisten we nog niet wat voor motoren erin kwamen. Er is gepuzzeld om het binnenwerks te houden maar dat redden we niet qua capaciteit, dan moeten we 2 x deze lengte kwijt zien te raken en dat ging niet lukken.
Dit spulletje is een jaar geleden met het platenpakket mee gesneden en gratis. Als ik nu kijk hoe het loopt qua sponsoring en hoeveel arbeid hier in zit denk dat we beter voor boxkoelers hadden kunnen gaan. Maar ja......achteraf is het mooi wonen
Anderzijds, als dit eenmaal zit heb je er weinig onderhoud aan.
Re: Het sleperadr project!
Boxcoolers blijven duur, dit is mooi hufterproof zo!Baschinist schreef: ↑ma dec 17, 2018 9:12 pmAls ik nu kijk hoe het loopt qua sponsoring en hoeveel arbeid hier in zit denk dat we beter voor boxkoelers hadden kunnen gaan.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Wij kunnen met een gerust hart de handel omhoog varen op een volgend NaWaKadit is mooi hufterproof zo!
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Hoppa! ook weer gratis en voor niks in tha pocket ......we komen er wel
Re: Het sleperadr project!
HH,
Goed geregeld hoor! Zo gaan jullie er wel komen.
Toch een kleine vraag;
Waarom niet een directere lijn, waarbij de keerkoppeling de kracht opvangt.
Desnoods een Centaflex ertussen, om de zijdelingse bewegingen op te vangen.
Nooit gezeur en een component minder wat stuk kan gaan en/of kostten met zich meeneemt.
De motorsteunen kunnen het met gemak opvangen.
Zo te zien is er ook ruimte genoeg om de motoren te laten zakken en in lijn te brengen.
Navigo
Goed geregeld hoor! Zo gaan jullie er wel komen.
Toch een kleine vraag;
Waarom niet een directere lijn, waarbij de keerkoppeling de kracht opvangt.
Desnoods een Centaflex ertussen, om de zijdelingse bewegingen op te vangen.
Nooit gezeur en een component minder wat stuk kan gaan en/of kostten met zich meeneemt.
De motorsteunen kunnen het met gemak opvangen.
Zo te zien is er ook ruimte genoeg om de motoren te laten zakken en in lijn te brengen.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ha Navigo,
Die ruimte om te zakken is er nou net niet, dan komen we met het carterpannetje op het vlak te liggen dus daar hadden we dan sowieso wat op moeten gaan verzinnen.
In ons huidige bootje vangt de keerkoppeling alles op, en hoewel dat een klein TMC-tje is zonder koeling zijn de ervaringen daar niet geweldig mee. Dat ding wordt witheet als er wat achter hangt en daar is ook al 2 x een nieuw lager in gegaan dus ik was eigenlijk wel voorstander om er een extra stuwlager tussen te zetten. Ja dat is idd weer een extra component, maar liever dit ding verrot dan een koppeling.
Die ruimte om te zakken is er nou net niet, dan komen we met het carterpannetje op het vlak te liggen dus daar hadden we dan sowieso wat op moeten gaan verzinnen.
In ons huidige bootje vangt de keerkoppeling alles op, en hoewel dat een klein TMC-tje is zonder koeling zijn de ervaringen daar niet geweldig mee. Dat ding wordt witheet als er wat achter hangt en daar is ook al 2 x een nieuw lager in gegaan dus ik was eigenlijk wel voorstander om er een extra stuwlager tussen te zetten. Ja dat is idd weer een extra component, maar liever dit ding verrot dan een koppeling.
Re: Het sleperadr project!
HH,
Stuwdruklager kan ik inderdaad wel begrijpen.
Denk als je dat kunt plaatsen, je dit zeker niet moet nalaten.
Jammer dat je niet meer kunt zakken, zo zie je maar weer hoe een foto vertekend.
Zelf ben ik geen voorstander van een python drive, de levensduur van een homokineet is maar net hoe het uitpakt.
Goed bezig hoor, ga zo door.
Navigo
Stuwdruklager kan ik inderdaad wel begrijpen.
Denk als je dat kunt plaatsen, je dit zeker niet moet nalaten.
Jammer dat je niet meer kunt zakken, zo zie je maar weer hoe een foto vertekend.
Zelf ben ik geen voorstander van een python drive, de levensduur van een homokineet is maar net hoe het uitpakt.
Goed bezig hoor, ga zo door.
Navigo