Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Wouter »

Weer een half jaartje bij gelezen.
Petje af dat je het allemaal weet te regelen!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Petje af dat je het allemaal weet te regelen!
Bedankt! maar het is geen "je" maar een "we" project hoor. Ik ben toevallig degene die het hier een beetje bij probeert te houden maar buiten de nodige klusuurtjes is mijn "regelinput" beperkt. :mrgreen:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klusweek 44-2020:

In etappes toch wel weer wat kunnen doen deze week. Er is doordeweeks wederom het nodige werk verzet op verfgebied, op het loopdek na staan nu alle liggende delen in de grijze verf. Hopelijk deze week de opbouw in het wit en dan kan eindelijk het afplakmateriaal overal vanaf en krijgen we wat meer licht binnen :lol:
Qua elektra zijn er weer de nodige beugeltjes gemaakt voor lasdozen e.d. en hangen er weer wat lichtarmaturen bij in de machinekamer. Verder in de machinekamer wat kleine aanpassingen gedaan aan de bevestigingen van de motorsteunen, uitlijnen van de stuwlager en meer kleine tijdrovende klusjes die op een foto niet te zien zijn. Buitenom is een begin gemaakt met het aanbrengen van de anodes, de tunnels en roeren hadden we oplasbare varianten voor en deze zitten inmiddels op hun plek, alle anderen worden gebout. Die moesten nog van gaatjes worden voorzien en alle bevestigingspunten moeten grondig schoongemaakt worden dus dat duurt allemaal wat langer.
Al met al toch wel weer wat gedaan dus !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Marie Christina »

Geen kritiek hoor, maar een oprechte vraag: het zal uiteraard vooraf berekend zijn, dus het antwoord op mijn vraag is "ja", maar zijn er werkelijk zoveel anodes nodig op die Kort-nozzles?

Laat ik de vraag dus anders stellen: waaróm zoveel?
("Omdat berekend was dat ze nodig waren" :) )

Oké.
Hartstikke bedankt.
Ik snap het nu. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Hebben daar zelf weinig aan gerekend maar de tekeningen bij de leverancier van de anodes neergelegd en die heeft aan de hand daarvan een anodeplan opgesteld en die kwam met deze hoeveelheden. Stonden wij ook wel van te kijken toen de kist afgeleverd werd :lol:

Tijdens het werk aan boord ons plan er is bijgepakt en dat bleek zo ongeveer een 1 op 1 kopie te zijn van het plannetje wat wij hadden ontvangen. Dus of er daadwerkelijk aan gerekend is of geknipt en geplakt weten we niet maar het zal wel kloppen :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Marie Christina »

Over een paar jaar zal je het weten.
Die nog mooi zijn doen niks.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Zo dat zijn pittig wat anodes, beetje overdone dunkt me.
Bij ons zitten er 10 van 600gr op. Op een lengte breedte van 9x3mtr.

Wij hebben de anodes met de stompe kant naar voren geplaatst en de anode op het roer in de lengte richting van de schroefas.

Lost het water beter en minder effect van schroefwater op anodes en/ of trillingen dacht ik zo. Of is dit de standaard?


Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Marie Christina »

Zeedieren zijn ook van voren stomp en lopen taps toe naar de staart, dus je zou zeggen dat de stompe kant in de vaarrichting de meest aquadynamische oplossing is.

Maar of het nou zoveel uit zal maken...
Kweenie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Jullie hebben in Lekkerkerk ook nog getij. Is het water dan nog puur zoet of een beetje brak?

De boeren in HHR Rijnland willen bij droogte niet dat ze water inlaten bij Gouda, omdat dat te zout zou zijn..... Daarom keren ze de stroomrichting van de Vecht om en komt er water uit het IJsselmeer via de Vecht en Oude Rijn naar de boeren
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Tja...wat MC al zei, over een paar jaar weten we het.

Dat de anodes precies verkeerd om aan de tunnels hangen zie ik nu ook, al was het maar omdat de tekst ondersteboven zit :mrgreen:
Die op het roer zitten overigens wel in het verlengde van de schroefas.
Of het overdone is...ik weet het niet. De keuze voor wel of geen straalbuis maakt nogal een verschil in het plaatje. Zonder die dingen zou het totaalplaatje niet zo heel veel verschillen t.o.v. uw boot.
Het zijn ook magnesium anodes, ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar ergens heb ik het gevoel dat we beter af zouden zijn met alu varianten zo net achter Rotterdam. Maar dit is gratis geleverd en iets met gegeven paarden, dus we gaan het is langzaam afwachten allemaal.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Jullie hebben in Lekkerkerk ook nog getij. Is het water dan nog puur zoet of een beetje brak?
Zie hierboven de reactie. In principe blijft het zoet maar met de droge zomers van de laatste jaren ( en de boeren water nodig hebben) wordt het wat brakker. Ik ben zelf ook nog niet overtuigd dat Magnesium de beste keuze is voor ons, de toekomst zal het uitwijzen.
Anderzijds, als ik kijk hoe vaak er in het werkzame leven een alarm is voor een of ander lekstroompje in de elektra dan krijg ik bijna de indruk dat in de watersport anodes daar meer van te lijden hebben dan van ietwat zouter water. :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klusweek 45-2020:

Weer lekker geklust deze week en het bootje heeft gelijk een gedaantewisseling ondergaan. Begin van de week is de opbouw in de lak gespoten en toen dat droog was kon eindelijk overal alle afplaktroep worden verwijderd. Tevens zijn er gelijk wat blauwe accenten aangebracht en zijn de stuurhutramen gemonteerd en dan ligt er ineens weer een heel ander scheepje.
Onder de waterlijn zijn de laatste anodes aangebracht ( ja, nog meer :mrgreen: ) en zijn de roeren, straalbuizen en boegschroeftunnel nogmaals in de ecoshield gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

En we zijn weer in een land met fatsoenlijk internet! Dus het heeft even geduurd maar bij deze weer een update van week 46 t/m 49.

Het grote af- en inbouwen is nu echt begonnen en er is weer een hoop werk verricht deze weken.
De bunkeraansluiting zit geverfd en wel op zijn plekje samen met de noodstoppen voor de motoren. De navigatieverlichting hangt en ook de duwfender is met wat geweld in de steven gepropt.
In het vooronder zijn de lichtranden aangebracht en de stuurhutdeur is afgehangen en afgemonteerd met raam en ventilatierooster. Ook zijn de meeste luiken inmiddels definitief gemonteerd en voorzien van wat bescherming om het verfwerk heel te houden.
Binnen in de stuurhut heeft de timmerman zich weer aardig uitgeleefd met vloer, plafond en een begin van de wanden.
Buitenom hangen de fendertjes inmiddels op hun plek en is onder de waterlijn alles nog voorzien van een laag AF.
In de motorkamer staat inmiddels ook motor 2 op zijn plekje. Veel aansluitwerk en afstelwerk waarvan je op een foto weinig ziet is daar reeds verricht. Verder zijn de koelsystemen nog een keer gespoeld met water voordat daadwerkelijk het systeem gevuld wordt met kvs en dat hebben we ook nog met de brandstoftanks gedaan. Deze waren al wel afgeperst maar we wilden toch graag zeker weten dat deze ook met apendages goed dicht zouden zijn. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om precies de inhoud te bepalen en peilschalen maken naast de peilglazen.
Wordt weer vervolgd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door JanSr »

Hulde, hulde. Daar krijg ik weer erg jeukende handen van.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Het sleperadr project!

Bericht door varg »

Ik ben diep onder de indruk! En weer vol ideeën hoe mijn eigen projectje te verbeteren. Bedankt voor het verslag! groet, Arnold
Plaats reactie