Het sleperadr project!
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Het sleperadr project!
Voor de geinteresseerden even een plaatje van ons aanstaande project. Momenteel zijn we druk bezig aan de tekeningen en uiteraard het financiele verhaal maar zeer binnenkort hopen we toch te kunnen gaan beginnen aan het snijden van het staal!
Zal proberen om het project hier bij te gaan houden, eerst maar eens kijken of ik hier een foto geplaatst krijg.
Zal proberen om het project hier bij te gaan houden, eerst maar eens kijken of ik hier een foto geplaatst krijg.
Re: Het sleperadr project!
HH,
Een klein shoalbustertje; ben benieuwd, wat zijn of worden uiteindelijk de afmetingen.
Is mogelijk ook wat voor een standaard snijpakket, zeker als het ook nog eens " hobby matig" te bouwen is.
Dus met minimaal zet en ander buig werk, begint te kriebelen, besteden jullie de bouw uit?
Wat is de kostten raming voor een snijpakket, dus alleen het staalwerk?
Navigo
Een klein shoalbustertje; ben benieuwd, wat zijn of worden uiteindelijk de afmetingen.
Is mogelijk ook wat voor een standaard snijpakket, zeker als het ook nog eens " hobby matig" te bouwen is.
Dus met minimaal zet en ander buig werk, begint te kriebelen, besteden jullie de bouw uit?
Wat is de kostten raming voor een snijpakket, dus alleen het staalwerk?
Navigo
Re: Het sleperadr project!
Ziet er puik uit. Ben ook wel benieuwd hoe zoiets werkt en wat het kost. Zelf het idee om zo'n klein opduwertje met een 1 cilinder er in te maken......
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
@ Navigo: Zie plaatjes voor maten, grofweg 10,5 x 3,5 meter. Het is de bedoeling dat we hem in eigen beheer gaan bouwen. Gaat wel op een scheepswerf gebeuren en we hopen dat er wat volk rondloopt wat na werktijd nog ff een uurtje door wil lassen
Kosten zou ik je niet durven zeggen, staal en snijwerk is allemaal "gratis geregeld" De tekenaar denkt zo rond de 10 ton aan staal uit te komen. Wat zal dat gesneden kosten per kilo? Gok ergens rond de 1,50euro.
En ja.....het onderwaterschip is redelijk van een shoalbuster gejat
Kosten zou ik je niet durven zeggen, staal en snijwerk is allemaal "gratis geregeld" De tekenaar denkt zo rond de 10 ton aan staal uit te komen. Wat zal dat gesneden kosten per kilo? Gok ergens rond de 1,50euro.
En ja.....het onderwaterschip is redelijk van een shoalbuster gejat
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ondertussen op de tekenafdeling......
Re: Het sleperadr project!
HH,
Dat geeft een leuk inzicht.
Voor het leukere smoel werk denk er eens over na of;
De achter boeiing iets lager kan en voorop iets verder naar achter kan doorlopen.
Het knikje in het gangboord ter hoogte voorzijde stuurhut wat glooiender uitgevoerd kan worden.
Maar zo zul je zien dat iedereen wat ideeën heeft.
Navigo
Dat geeft een leuk inzicht.
Voor het leukere smoel werk denk er eens over na of;
De achter boeiing iets lager kan en voorop iets verder naar achter kan doorlopen.
Het knikje in het gangboord ter hoogte voorzijde stuurhut wat glooiender uitgevoerd kan worden.
Maar zo zul je zien dat iedereen wat ideeën heeft.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Yup....heel veel ideeen ....maar het is een verenigingsproject dus dat hangt per definitie aan elkaar van de compromissen. Den Haag is er niks bij af en toe
Dat knikje in het gangboord is een praktische overweging. Was in eerste instantie ook wat glooiender en oogt idd mooier maar er gaat dan heel veel zetwerk in het dek zitten aangezien het ook omhoog loopt en afloopt naar de zij.
Dat achterboeisel is nu max 0.5 meter hoog, das eigenlijk nog krap zat wil het ook no een veiligheidsfunctie hebben. Vind het persoonlijk niet misstaan zo, maar daar ga je weer.......kwestie van smaak.
Dat knikje in het gangboord is een praktische overweging. Was in eerste instantie ook wat glooiender en oogt idd mooier maar er gaat dan heel veel zetwerk in het dek zitten aangezien het ook omhoog loopt en afloopt naar de zij.
Dat achterboeisel is nu max 0.5 meter hoog, das eigenlijk nog krap zat wil het ook no een veiligheidsfunctie hebben. Vind het persoonlijk niet misstaan zo, maar daar ga je weer.......kwestie van smaak.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
"binnenkort" is nogal een rekbaar begrip binnen Scouting waar alles aan elkaar hangt van sponsoring maar dan nu toch:
Momenteel gaat er 15 ton ijzer door het hele land om van de leverancier in Zuid Holland, via de straler in Noord Brabant naar de snijder in Friesland te gaan om dan op 3 januari weer terug te komen in Zuid Holland in de vorm van een paar honderd puzzelstukjes. En dan.......kunnen we eindelijk gaan beginnen met bouwen!
Hoe krijg ik hier tegenwoordig foto's geplaatst trouwens? Op de link die ik voorheen gebruikte krijg ik nu de melding dat ik "naughty naughty" bezig ben
Momenteel gaat er 15 ton ijzer door het hele land om van de leverancier in Zuid Holland, via de straler in Noord Brabant naar de snijder in Friesland te gaan om dan op 3 januari weer terug te komen in Zuid Holland in de vorm van een paar honderd puzzelstukjes. En dan.......kunnen we eindelijk gaan beginnen met bouwen!
Hoe krijg ik hier tegenwoordig foto's geplaatst trouwens? Op de link die ik voorheen gebruikte krijg ik nu de melding dat ik "naughty naughty" bezig ben
- sailor wim
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Het sleperadr project!
Foto's plaatsen, kijk even bij mededelingen.
Dan plaats je via de server van Richard hier.
Of installeer tapatalk op de veegfoon en plaats via hun server hier.
Gr Wim
Dan plaats je via de server van Richard hier.
Of installeer tapatalk op de veegfoon en plaats via hun server hier.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Het sleperadr project!
HH,
Goed bezig zeg ik maar zo.
Waarom hebben jullie gekozen om de staalplaat eerst te stralen en aansluitend te laten snijden?
Een snijpakket, van gestraalde en "gemeniede" plaat was ten slotte ook mogelijk geweest.
Door de sigma weld kun je dan ook heen lassen, zonder eigenlijk schoon te makken. De staalplaat is dan meteen voor een paar maanden beschermd en vormt meteen een goede basis voor je verfsysteem.
Je kunt de foto's ook wegzetten in googledrive en dan beperkt toegang geven middels een link open en op dit forum te zetten.
Ben je het zat, kun je de foto's ook weer afschermen, ze blijven dan niet altijd op een forum staan.
Navigo
Goed bezig zeg ik maar zo.
Waarom hebben jullie gekozen om de staalplaat eerst te stralen en aansluitend te laten snijden?
Een snijpakket, van gestraalde en "gemeniede" plaat was ten slotte ook mogelijk geweest.
Door de sigma weld kun je dan ook heen lassen, zonder eigenlijk schoon te makken. De staalplaat is dan meteen voor een paar maanden beschermd en vormt meteen een goede basis voor je verfsysteem.
Je kunt de foto's ook wegzetten in googledrive en dan beperkt toegang geven middels een link open en op dit forum te zetten.
Ben je het zat, kun je de foto's ook weer afschermen, ze blijven dan niet altijd op een forum staan.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Zo deed ik het voorheen ook maar op de ene of andere manier werkt dat nu niet meer. Zal de rest van de opties eens bekijken, ben daar niet zo handig in (lees: weinig geduld mee/voor).Foto's plaatsen, kijk even bij mededelingen.
Dan plaats je via de server van Richard hier.
Allereerst hebben we niet echt gekozen. de hele bups gaat mee met een bootje wat "ietsje" groter is en daar hebben we weinig zelf aan geregeldWaarom hebben jullie gekozen om de staalplaat eerst te stralen en aansluitend te laten snijden?
Maar het gaat zoals je zegt: eerst stralen en in de shopprimer, dan snijden en daarna in elkaar zetten. Dus mooi "schoon" werken straks en dan kijken we tzt wel of we het circus nogmaals laten stralen en coaten. Das op zich ook vrij makkelijk te regelen alleen is er nog even discussie of dat nodig is.
Re: Het sleperadr project!
Goed nieuws! Ben benieuwd naar de foto's
Het is inderdaad gebruikelijk om de staalplaat eerst van de walslaag te ontdoen en dan gelijk in de shop primer te zetten. In veel gevallen ook een eis van klasse (niet voor een scoutingslepertje natuurlijk), ik weet niet beter.
Succes met de klus!
Het is inderdaad gebruikelijk om de staalplaat eerst van de walslaag te ontdoen en dan gelijk in de shop primer te zetten. In veel gevallen ook een eis van klasse (niet voor een scoutingslepertje natuurlijk), ik weet niet beter.
Succes met de klus!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Het sleperadr project!
wij hebben al enkele passagiers scheepjes op en om gebouwd ,maar wel met gestaald gemeniede plaat ,gelijk na het lassen slakken er af en in de lasmenie ,altijd goed gegaan tot op heden .
we deden dat om dat het naderhand stralen stukken duurder uit kwam .
advies bij de staal leverancier .
wij kochten het van de werfbaas ,die bouwde alles met dat soort plaat .even als alle profielen .
p vroegere schepen zetten we de ongemeniede plaat eerst enkele jaren in een zalfje van lijnolie met bijvoegsels en langzaam viel de pletlaag er af ,soms hielp geregeld insmeren met gasolie ook maar dat gaf allemaal rotzooi .
verder een heel gaaf bootje .
we deden dat om dat het naderhand stralen stukken duurder uit kwam .
advies bij de staal leverancier .
wij kochten het van de werfbaas ,die bouwde alles met dat soort plaat .even als alle profielen .
p vroegere schepen zetten we de ongemeniede plaat eerst enkele jaren in een zalfje van lijnolie met bijvoegsels en langzaam viel de pletlaag er af ,soms hielp geregeld insmeren met gasolie ook maar dat gaf allemaal rotzooi .
verder een heel gaaf bootje .
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Werken met onbehandeld staal moet je eigenlijk niet willen. Half uurtje werken en je staat 3 dagen onder de douche om weer enigszins toonbaar te worden. Het geld wat je bespaard door niet te stralen en coaten sta je vervolgens in de wasmachine te gooien. En naderhand coaten zonder te stralen gaat eigenlijk ook nooit echt goed. Zo goed als onmogelijk om overal die walslaag er goed af te krijgen.
Qua kosten zal stralen naderhand voor ons nog wel haalbaar zijn, dat valt via sponsoring wel weer te regelen ( sterker nog: is eigenlijk al toegezegd). Punt is meer dat we dan weer transport over water moeten gaan regelen om van de bouwlocatie naar de straler te gaan en terug. Je hebt best wel weer een hoop werk om alles wat niet gestraald moet worden af te schermen en in de tussentijd kun je ook niet verder aan je project.
Qua kosten zal stralen naderhand voor ons nog wel haalbaar zijn, dat valt via sponsoring wel weer te regelen ( sterker nog: is eigenlijk al toegezegd). Punt is meer dat we dan weer transport over water moeten gaan regelen om van de bouwlocatie naar de straler te gaan en terug. Je hebt best wel weer een hoop werk om alles wat niet gestraald moet worden af te schermen en in de tussentijd kun je ook niet verder aan je project.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ff kijken hoor. Dit is via tapatalk. Wat tekeningen van het snijpakket en de eerste werktekening is inmiddels ook uit de printer gerold. Verder ondertussen lekker bezig geweest met de oud ijzer actie. Een hele grote groothandel heeft de feestdagen aangegrepen om het magazijn van nieuwe stellingen te voorzien en moesten van de oude af ...... wij boden uitkomst
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk