Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Het vertekend idd, viel ons ook nog tegen eigenlijk. Nou moet ik er wel bij vermelden dat we de maten genomen hebben uit het computermodel, dat is niet helemaal compleet en eigenlijk gewoon een vierkant blok dus misschien hebben we in het echt wat meer speelruimte, maar nu kwamen we nog op een hoek van 9 graden uit tussen de keerkoppeling flens en de schroefas dus dat wordt nog even verherbouwen.
Hadden het ook het liefst gewoon " in het echt" ingemeten met de motor op de fundatie maar ja.....die staan 2 verdiepingen hoger en de bovenloopkraan is verrot en er is niet heel veel haast om die gerepareerd te krijgen dus dan maar zo.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Een kleine compilatie van wat er zoal is gedaan het afgelopen jaar.
Bedankt voor de interesse allemaal en de beste wensen voor 2019!

https://youtu.be/O11Blclvxj8
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 1 & 2

Een beetje een rommeltje met klusdagen geweest zo met alle feestdagen tussendoor maar we zijn inmiddels alweer even druk aan het bouwen.
In de tussentijd is er een hoop werk verricht aan de luiken en bolders. Er komt ook steeds meer pijpwerk klaar, tankontluchtingen en railingwerk zijn inmiddels grotendeels gereed.
Laswerk gaat uiteraard ook nog gewoon stug door en inmiddels zijn de koelgoten rondom afgelast. Binnenkort de kw pijpen erop en dan kunnen we het systeem af gaan persen.
Verder ook weer heel veel slijpwerk verricht en op de achtergrond lopen er nog wat mooie dingen aangaande sponsoring dus hopelijk daarover meer binnenkort!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 3-2019:
En alweer de derde week van het nieuwe jaar achter de rug....wat gaat het dan weer snel.
Deze week weer druk bezig geweest. Naast het never ending lassen en slijpen de koelgoten afgeperst. Een stuk of 4 kleine lekjes zitten er nog in dus komende week uitslijpen en aflassen en nog een keer afpersen. Verder zit de cross-over leiding op zijn plek, afgeperst en dicht. Wel de eerste fuck-up op pijpgebied gehad. Keurig alles uitgemeten , afgelast en afgeperst en daar na veel te fanatiek de lassen nabewerkt ( weg geslepen), tja.....dan blijft er van 2mm wanddikte vloeipapier over en kun je opnieuw beginnen.
Verder zijn de bolders klaar om geplaatst te worden en aan het eind van de dag is er grondig schoongemaakt i.v.m. hoog bezoek komende week


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Wouter »

petje af hoor dat jullie het zo gedisciplineerd volhouden!
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door dconel »

Begint al ergens op te lijken! Hoeveel ijzerwerk nog voordat jullie beginnen aan de afbouw?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

petje af hoor dat jullie het zo gedisciplineerd volhouden!
Tenx! Dat is het voordeel als je ergens anders bouwt, dan wordt je er nog wel eens aan herinnerd dat het geen 10 jaar moet gaan duren :wink:
Hoeveel ijzerwerk nog voordat jullie beginnen aan de afbouw?
Tja...lastig te zeggen. buitenom en aan de kop nog wel wat aflaswerk en roer/schroefas gebeuren gaat nog wel wat ijzerwerk in zitten, voor de rest schiet het aardig op. Voor de rest krijg je nu veel werk voor een beugeltje hier en een sokje daar. En als piping onder afbouw valt dan zijn we al begonnen 8)
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door edorem »

Hoi Baschinist heel knap hoor wat jullie al allemaal gedaan hebben, soms praat je en denk je alleen maar wat je nog moet doen en hoelang het nog duurt , maar kijk je project weer maar eens vanaf pagina 1 dan zie je wat je al gedaan hebt en kunnen jullie heel trots zijn ga vooral zo verder . Gr. Edorem
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 4-2019:

En alweer een week verder! Deze week na een nachtje slapen toch nog maar een reddingspoging ondernomen om de vulpijp te redden. Geprobeerd om bussen van overmaatse pijp om de dunne stukken te zetten en af te lassen met TIG. Kostte wat moeite maar alles bleek keurig dicht na het afpersen dus toch maar besloten om het in deze hoedanigheid in te lassen.
De gaatjes in de koelgoten zijn uitgeslepen en opnieuw gelast en 1 koelgoot is inmiddels dicht, die andere koelgoot moet even een weekje wachten.......er kwam iets tussendoor.
Afgelopen donderdag tijdens het eten is hardop de verwondering uitgesproken dat we al meer dan een jaar aan het klussen zijn zonder bij de HAP te eindigen. Vonden we tamelijk bijzonder en inmiddels zijn we een zaterdag verder en genadeloos afgestraft voor deze woorden. Bij het zetten van het berghout m.b.v. een vijzel schoot er een hecht los en nadien ging het tempo eruit omdat er weer een ooglid aangehecht moest worden. Gelukkig niks ernstigs maar het project liep enige vertraging op.
Gelukkig niet enkel kommer en kwel deze week. We kregen nog bezoek van wat collegascouts welke ons een mooie kaartplotter kwamen overhandigen voor op de sleper. Padvinden nieuwe stijl dus straks!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Baschinist schreef: zo jan 27, 2019 5:19 pm Week 4-2019:

Bij het zetten van het berghout m.b.v. een vijzel schoot er een hecht los en nadien ging het tempo eruit omdat er weer een ooglid aangehecht moest worden. Gelukkig niks ernstigs maar het project liep enige vertraging op.


Bukeend.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

En we hebben de krant weer gehaald!

https://www.yumpu.com/nl/embed/view/8zkxdB50OTvI4jsK
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Toch weer eens een vraagje:

Een crossover, zonder afsluiter(s) zie ik dat goed?
Het nut ontgaat me een beetje, je wilt toch juist je tanks kunnen scheiden als het je beter uitkomt?

In de praktijk toch ook de meest voorkomende situatie, of heb ik het mis.

Succes hoor, nog steeds leuk om te volgen.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Nee klopt helemaal wat je zegt. Het korte stukje pijp tussen de flensen is een dummie. Hier komt idd een afsluiter tussen en we maken er gelijk een waterzak in voor de gasolietanks alleen we hebben nog niet alle mofjes compleet, door er een dummie tussen te zetten konden we wel verder met de rest.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 5-2019

Tijd voor een update! We zijn immers weer een klusweek verder.
Deze week weer verder geklust aan de bolders en de langste uit het project hebben we weer in het kleinste compartiment gepropt voor het benodigde laswerk.
In de accomodatie zijn er in de spanten weer de nodige gaten gebrand om deze te voorzien van de later benodigde pijp- en kabeldoorvoeren.
In de machinefabriek is een sponsor ondertussen begonnen aan het draaien van mooie onderdelen voor ons. Als het af is meer maar alvast een tipje van de sluier hier.
Verder is er een beetje gepuzzeld aan het dashboard. De ruimte is hier beperkt en nu er steeds meer maten bekend worden kunnen we eens gaan puzzelen hoe we dit op gaan lossen. De standaard geleverde dashboards bij de motoren passen in ieder geval niet.
En volgens mij is er ook iemand in schaal 1 op 1 aan het puzzelen geweest voor autobanden voorop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 6-2019:

Eindelijk! Het kraantje is weer gerepareerd zodat we eindelijk onze motoren weer eens bij het bootje konden krijgen voor het broodnodige meetwerk.
Van de week is door de werf ook het hele bootje weer ingemeten met de laser. Klein hoogteverschil in de motorfundaties dus dat is gelijk even verholpen. Daarna de motor op zijn plekje gezet en e.e.a. uitgemeten . Tevens is er een mannetje langs geweest om de opties eens te bekijken voor de uitlaatdempers, dan kon gelijk in 1 moeite door.
Voor de rest het nodige las en slijp werk verricht aan bolders,vulpijp, roefdak en stuurhutdak. Die laatste gaat nog wel een dingetje worden, daar zit behoorlijk wat vervorming in door het laswerk dus daar zullen nog wel de nodige uurtjes in gaan zitten om dat weer enigszins te fatsoeneren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie