Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Helemaal mee eens maar dat doet tinypic geheel automatisch voor me. Ik heb de hoop daar opgegeven eerlijk gezegd, je draait de laptop maar een slag :mrgreen:
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Waterman »

Een ander foto uploadingssite doet dat ook.
Het heeft niets te maken met de Tynipic of een andere,maar met de manier waarop jij de foto's neemt.
Jij neemt ze met een smartphone,en iedere online uploader,geeft de beelden weer in "portret modus".
Ik kwam er achter doordat ik foto plaatste voor de rubriek , Waar is dit.
Als je ze eerst bewerkt, bv in Paint naar "portret modus",staan ze wel goed.

Bekijken op een smartphone of tablet gaat het beste.
Wel vooraf je scherm vast zetten,zodat deze niet kan draaien,want anders draaid het scherm weer,als je het toestel omdraaid.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Aha....is dat de grap.
Nu neem ik de meeste foto's niet zelf maar zet iedereen zijn foto's op google drive waar ik ze dan weer vandaan haal. Enig idee hoe ik dan kan zien of het een portretfoto betreft? Alles wat ik daar zie staat keurig recht
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 9-2019:

Deze week het berghout verder gezet. Het bootje staat er nu rondom in en het "oogt goed" al zeggen we het zelf. Enkel nog een meter of 50 laswerk dan is het af 8-) . Begin eraan is gemaakt en nog 1 rol te gaan en we hebben 2 bezemsteel op onze las-o-meter!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 10 & 11.

Weer even een update van het project. Deze weken zijn de gaatjes geprikt voor de schroefassen, zowel in de romp als in het spant waar de as nog doorheen gaat. Er zijn weer wat leidingen gebogen, er zijn weer de nodige meters laswerk verricht aan met name het berghout, de dubbele bodem in de gasolietanks zitten erin en er is een poging gedaan om het stuurhutdak weer wat beter in vorm te krijgen. Daar zijn we nog niet helemaal in geslaagd al is het al wel een stuk beter nu.
Ondertussen hebben we ergens 2 tankontluchtertjes gescoord en hebben we wat hulp gehad van een tig-lassers die in een onmogelijk hoekje toch een pijpje dicht heeft weten te krijgen.
Verder zijn de resterende mallen nagelopen en waar nodig beter vast gezet aan de romp. We liggen namelijk in de weg en moeten verplaatsen. Plan is om dit in 1 hijs te doen met scheepje en bouwmal in 1 x.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door dconel »

Gewoon twee Winel-kappen gehad.. :o
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Wat zijn dat?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door dconel »

Eigenlijk gewoon "tankventilatiekleppen". Deze worden op schepen gebruikt om allerlei soorten tanks te ventileren/ontluchten. Door de bal wordt voorkomen dat er water in de tank komt bij bijvoorbeeld een ruwe zee of wanneer je met sleepboot je achterdek onderwater trekt.

Zit gewoon op de ontluchtingspijp, met een flens.

Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Ok, voor de brandstof tanks dus. Ik had al op de site gekeken, maat daar hadden ze het alleen over ballasttanks e.d. Dus toen stelde ik mijn vraag.....

Mooie spullen weten jullie steeds weer te scoren, knap!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klusweek 12-2019:

Een drukke klusweek voor de boeg, alles moet in gereedheid gebracht worden om het project later in de week te kunnen verplaatsten naar een andere bouwlocatie op de werf. Gelukkig hadden we een hoop handjes tot onze beschikking dus snel begonnen aan het plaatsten van de hijsogen inclusief onderdekse verstevigingen. Omdat we toch bezig waren gelijk 2 ploegogen achterop gelast voor eventuele toekomstige activiteiten 8)
In de machinekamer zijn de kabelgoten opgehangen en is er begonnen met het leidingwerk voor de dekwas.
En voor dat er ook maar 1 meter gevaren is is de eerste upgrade ook al een feit....de bolders zijn voorzien van andere pennen. Slagje dikker en bij de middenbolders wijzen ze nu wel de goeie kant op :wink:
Ook is er een hoop los werk verricht, randjes glad geslepen, kleine putjes volgelast, machinekameringang afgewerkt, extra spantje gezet boven de voorste stuurhutramen en nog wat klein rommelwerk.
Pijnpuntje blijft wel het stuurhutdak....dat lijkt meer op een golfslagbad dan op een fatsoenlijk dak en dat valt nog niet mee om dat er fatsoenlijk uit te gaan krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,


Vormvast is het bootje al, daar hoef je je iig geen zorgen om te maken.

Was hijsbandjes niet makkelijker geweest? Geen onnodige opstakels aan dek, geen extra onderhoud, lekker glad en minimalistisch.

Goed bezig hoor.
Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Wat bedoel je met ploegwerk? Haventje op diepte houden?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Was hijsbandjes niet makkelijker geweest?
Eigenlijk hebben we daar express niet voor gekozen. Sowieso zat er ineens wat haast achter en hebben we vanmiddag de eerste vliegles gehad en de werf heeft geen hijsbanden. Zoals het nu zit hoeven we niet met spreaders te werken om het stuurhutje te ontzien.
Afbeelding
Wat bedoel je met ploegwerk? Haventje op diepte houden?
Yesss....dat is wel iets wat op de planning staat. stukje beroepsdeformatie :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Het vlamrichtten of strekken van de staalplaat, is een vak apart.

Ik zie dat er een brede brander set wordt gebruikt, is dit niet te breed ten opzichte van de spant afstand?
Meer rondom koelen en plaatselijker verhitten lijkt me beter, bij de lasnaden beginnen en naar het midden toe werken(spot wise)?

Ik neem aan dat het van buitenaf gezien kuilen zijn, moet je dan niet aan de binnenzijde vlam richtten?

Is/ zijn de kuilen veroorzaakt door de lassen rondom, aanhechting naar staand werk of juist door de te zware hechtlassen op het spantwerk? De krimpende las trekt aan weerszijde van het spant de plaat naar beneden? Dan loop je toch links en rechts met een brander in de lengte richting van een spant over bovenzijde dek?

Zie je meer in vlakplaat werk, als er wat meer ronding in de plaat zit zie je het minder terug. Hebben jullie in de romp ook gelijkwaardige "kuilen"?

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Even geyoutubed, misschien heb je er wat aan.

AGA Historical Archives- Flame straightening in welding.

Beter uitgelegd kan niet, denk ik zo.

Navigo
Plaats reactie