Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Alleen de waterpas wil niet op ene schuine helling :D
We hebben een bouwvloer van zware H binten gemaakt waar de mal op staat, deze ligt wel waterpas.
Nou ben ik erg benieuwd hoe je de rondingen in het plaatwerk gaat aanpakken.
Met het juiste geweld :mrgreen:
Er zit geen stukje voorgevormde plaat in het pakket. De vlakplaten hebben we in de mal gelegd en met een gewicht van 3 ton in de bovenloopkraan op zijn plek gedrukt hiermee. De rest zal wss moeten met vijzels, keggen en kettingtakels. Plaat op zijn plek duwen of trekken, vast hechten en dan weer een stukje opschuiven en de handeling herhalen.
Alles ligt al op maat, nummertjes erbij?
Als het goed is wel Ja, al gaat er ongetwijfeld nog een stukje komen in het project wat niet past. :mrgreen:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Tapatalk is net even teveel gevraagd voor de V-sat dus maar even op deze manier.
Afgelopen weekend een halve klusdag gehad, de sleutelbeheerder moest weg, maar wel om 6 uur begonnen. Was de wennen voor sommigen dat tijdstip maar toch nog wat kunnen doen.
Verder gegaan om de vlakplaten in de mal te drukken met de kubus. Dat zo'n lomp ding zich zo als multitool laat gelden! Verder het voorste spantje erin gezet en het vlak wat omhoog en ertegen getrokken daar.
Op de achtergrond wordt er druk met sponsors e.d. gepraat voor de motoren, hopelijk kunnen we hier binnenkort mooi nieuws over vermelden.
Wat al wel bekend is geworden gisteren is dat zodra we een factuur hebben we 6000 euro terugkrijgen van het bedrag uit het stimuleringsfonds van de Rabobank.
Een dikke vette opsteker waar wel even een paar biertjes bij opengetrokken zijn!


https://drive.google.com/folderview?id= ... KG_M5oep9f
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klusdag 8 alweer!
Productief dagje gedraaid gisteren. Het aanvaringsschot staat op zijn plekje nu. Er zijn weer wat spantjes in elkaar gezet en de kimmen zijn in de mal en aan de vlakplaten gezet.
Foto's wat verkleind, eens kijken of het nu wel wil via tapatalk.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Geweldig zo,n hal om in te werken en dan met zoveel man,zo gaat het wel heel snel.
Wordt zo wel heel mooi.
Gr René ( klaver vier.
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Die hal is fantastisch! Aanvankelijk hadden we een ander plekje op de werf alleen was dat bezet inmiddels ( wij zijn wat later begonnen dan gepland :mrgreen: ).
Alle faciliteiten tot onze beschikking. Stroom,lucht,gas,zuurstof,slijptollen,laskarren,bovenloopkranen....alles. en waar we afgelopen zaterdag gestopt zijn kunnen we komende zaterdag gelijk weer verder dus niet eerst alles eerst opruimen en vervolgens weer overhoop halen.
Verbruiksmaterialen kunnen we ook naar behoeven pakken, allemaal geen probleem. Enkel overall en veiligheidsschoenen moeten we zelf regelen.
Enige wat ik voor mezelf nog ga halen is een goeie automatische laskap, daar werken ze op de ene of andere manier niet mee maar daar ben ik toch iets te verwend voor :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Marie Christina »

Baschinist schreef:Ff kijken hoor. Dit is via tapatalk. Wat tekeningen van het snijpakket en de eerste werktekening is inmiddels ook uit de printer gerold. Verder ondertussen lekker bezig geweest met de oud ijzer actie. Een hele grote groothandel heeft de feestdagen aangegrepen om het magazijn van nieuwe stellingen te voorzien en moesten van de oude af ...... wij boden uitkomst AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Als je dit soort tekeningen de modelbouwwereld inslingert verdien je nog wat terug!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Hahaha. Ja wie weet! Heb er ook al een paar horen dagdromen om er commercieel mee te gaan :lol:
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door dconel »

:shock: #jaloers

Tijd om daar een forum-meeting te organiseren over een paar weken :mrgreen:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Hahahaha.....je bent niet de eerste met een dergelijke vraag. Zal ik gelijk die droom even om zeep helpen: dergelijke meeting gaat er niet komen.
We liggen op een werf waar megajachten gebouwd worden en de dergelijke meetings/foto's/video's/etc. ligt gewoon vrij gevoelig, zitten ze niet op te wachten.
En wij zitten er niet op te wachten om van deze bouwlocatie afgeknikkerd te worden....dat lijkt me duidelijk :mrgreen:
Inmiddels zijn ze ook begonnen met bouwen in de loods waar wij staan ( een kleintje van 107 m, vandaar dat wij erbij pasten :roll: ). Goed voor ons want dan lopen alle onderaannemers straks ook 80x per dag langs ons project :wink: maar we moeten echt wel even opletten welke richting de GO-PRO'S op staan.
Daarintegen: mocht het je echt een keer leuk lijken om langs te komen met een paar man op een zaterdag dan valt er echt wel wat te regelen alleen niet met busladingen tegelijk. Handigste is dan om het ff te vragen via de chat op Facebook denk ik. Zelf ben ik maar part-time in NL en op die manier kom je gelijk bij diegene die het hek open kan doen :wink:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Nog even een tussenklusdag gedraaid vanavond. Alles is eerst 3d ongemeten om te kijken of we nog steeds waterpas en haaks aan het werk zijn. Daarna de kimmen naar de duwsteven toe getrokken en vastgezet en het mk schot op zijn plekje gezet.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Goed bezig hoor!

Hoeveel millimeter is het plaatmateriaal, vlak/ spanten, etc nu?
Lijkt me vrij zwaar, of hebben jullie het vanwege de rompvorm nodig als "ballast"?


Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Kielbalk is 15mm, vlak en kimmen 8mm, rest van de romp, dek en spanten is 6mm en de opbouw is 4mm.
Dat is grofweg de verdeling.
Dat is idd "stevig zat" maar dat is inderdaad om wat kilo's te winnen. Bootje gaat toch nog bijna 17 ton wegen en we hebben nu een kleine 10 ton staalgewicht. Staalkilo's waren gratis en voor loodbalast moeten we dat nog maar bezien.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Daar sta ik van te kijken;

Bij die millimeters staal begrijp ik dat je aan het gewicht van 10 ton gaat komen.

Daarna nog eens 7 ton voor van alles en nog wat vind ik pittig.

17ton voor een bootje van 10 meter is pittig.
Ben benieuwd, maakt me nieuwsgierig.

Als hij maar niet tot de gangboorden onderwater gaat
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Dat is idd pittig ja, stonden wij eigenlijk ook van te kijken.
Inmiddels is die 17 ton dusdanig vaak doorgerekend dat ik nu wel overtuigd ben dat dat klopt.
Achteraf bekeken ook niet heel onlogisch dat dit hard omhoog gaat zodra je de breedte ingaat.

Die 7 ton extra is een gok aangezien alles sponsorwerk is en we de gewichten nog niet weten van e.e.a.
Denk zelf dat je er nog van gaat schrikken wat je er uiteindelijk nog aan gewicht opsleept aan motoren, roerwerk, assen, ankerwerk, gasolie, betimmering, beglazing, etc, etc,.
Je zal ook nog wel wat marge over moeten houden voor ballast om een beetje te trimmen. Op dit soort gewichten gaat 100 kilo ballast het verschil ook niet meer maken.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

En weer een klusdag erop! Komt steeds meer vorm in het project te zitten.
Afgelopen zaterdag is er weer wat meer op het vlak gezet. Wat schotten en spantjes, de gasolietanks worden zichtbaar en een beetje voorbarig misschien maar de trap richting het stuurhuis staat ook alvast. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Plaats reactie