Het sleperadr project!
Moderators: sailor wim, frank
Re: Het sleperadr project!
HH,
Zo te zien gaat het aanhelen van de platen nogal wat tijd en kracht vergen. Brute kracht.
Is of ben ik al te laat zetten aan de hand van de mal een optie?
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de kop te laten vormen, weliswaar dus een extra verticale lasnaad.
Het voordeel veel minder geweld en vooral gemak.
Navigo
Zo te zien gaat het aanhelen van de platen nogal wat tijd en kracht vergen. Brute kracht.
Is of ben ik al te laat zetten aan de hand van de mal een optie?
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de kop te laten vormen, weliswaar dus een extra verticale lasnaad.
Het voordeel veel minder geweld en vooral gemak.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ha navigo!
Allereerst moet ik melden dat ik een beetje achterloop met de berichtgeving hier. Ik zit op mijn werk aan boord en foto's uploaden hier via de v-sat is een drama. De fb-pagina is dan weer geen probleem op de ene of andere manier
Via een mal werken hebben we geprobeerd maar dat werkte niet, dan trek je de vouwen erin dus daar zijn we weer snel vanaf gestapt.
Probleem was eigenlijk dat de volgorde van werken verkeerd was. We hebben eerst het vlak en de kimmen gezet en geprobeerd daar de zij naar toe te werken. Het duurde even voor het inzicht daar was maar dat hadden we beter andersom kunnen doen. Inmiddels hebben we het vlak en de kimmen weer los gehaald en eerst de zijplaten goed gezet en aan 1 kant nu de Kim en het vlak daar weer naartoe gewerkt. Deze aanpak werkt een stuk beter en komend weekend is de andere kant aan de beurt. Vermoed dat dat nu zo gebeurd is.
Zetten/voorvormen is prachtig maar dat hadden we dan even wat eerder moeten verzinnen anders had de gehele zij er weer uit gemoeten.
Maar in principe is het nu ook netjes gelukt, heeft alleen wat tijd gekost en hier en daar een vloek
Allereerst moet ik melden dat ik een beetje achterloop met de berichtgeving hier. Ik zit op mijn werk aan boord en foto's uploaden hier via de v-sat is een drama. De fb-pagina is dan weer geen probleem op de ene of andere manier
Via een mal werken hebben we geprobeerd maar dat werkte niet, dan trek je de vouwen erin dus daar zijn we weer snel vanaf gestapt.
Probleem was eigenlijk dat de volgorde van werken verkeerd was. We hebben eerst het vlak en de kimmen gezet en geprobeerd daar de zij naar toe te werken. Het duurde even voor het inzicht daar was maar dat hadden we beter andersom kunnen doen. Inmiddels hebben we het vlak en de kimmen weer los gehaald en eerst de zijplaten goed gezet en aan 1 kant nu de Kim en het vlak daar weer naartoe gewerkt. Deze aanpak werkt een stuk beter en komend weekend is de andere kant aan de beurt. Vermoed dat dat nu zo gebeurd is.
Zetten/voorvormen is prachtig maar dat hadden we dan even wat eerder moeten verzinnen anders had de gehele zij er weer uit gemoeten.
Maar in principe is het nu ook netjes gelukt, heeft alleen wat tijd gekost en hier en daar een vloek
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Even weer het een en ander aan updates......
Week 12: Aardig wat uurtjes aan het prutsen geweest met het in vorm zetten van de kop. Tijdrovend klusje maar het moet wel wil het een beetje netjes worden.
Tevens is het stuurhutvloertje op zijn plek gehesen.
Week 12: Aardig wat uurtjes aan het prutsen geweest met het in vorm zetten van de kop. Tijdrovend klusje maar het moet wel wil het een beetje netjes worden.
Tevens is het stuurhutvloertje op zijn plek gehesen.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 13:
Vandaag is begonnen met het assembleren van het achterdek. Inmiddels staan er al aardig wat spantjes op hun plek. Bedoeling is om het straks om te draaien en in 1 x op zijn plek te zetten bovenop het casco.
Verder het stuurhutvloertje......had stiekem nog best wat voeten in aarde om dat netjes uit te lijnen maar oom die ligt inmiddel op zijn plekje.
En ja......wederom de nodige uurtjes in het vormen van de kop. We zijn er nog niet maar we vorderen gestaag zullen we maar zeggen.
Vandaag is begonnen met het assembleren van het achterdek. Inmiddels staan er al aardig wat spantjes op hun plek. Bedoeling is om het straks om te draaien en in 1 x op zijn plek te zetten bovenop het casco.
Verder het stuurhutvloertje......had stiekem nog best wat voeten in aarde om dat netjes uit te lijnen maar oom die ligt inmiddel op zijn plekje.
En ja......wederom de nodige uurtjes in het vormen van de kop. We zijn er nog niet maar we vorderen gestaag zullen we maar zeggen.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 14:
Verder met het samenstellen van het achterdek....het vordert lekker!
Tevens zijn de zijkanten van het stuurhutje neer gezet, ook dat is zichtwerk met een hoop resultaat! ineens ligt er iets wat toch echt een bootvorm aan gaat nemen.
Er is begonnen aan het framewerk in de achterpiek. Nog even en de spiegel kan er tegenaan en dan moeten we echt gaan klimmen om in het project te kunnen komen.
En jawel.......1 kant van de kop zit eindelijk goed op zijn plekje! Deze week even uitmeten met de laser of door al het geduw en getrek alles nog recht staat en dan volgende week de andere helft.
Ennnnnn......weer een mooie sponsor! Op tijd, maar al het benodigde touwwerk is binnen
Verder met het samenstellen van het achterdek....het vordert lekker!
Tevens zijn de zijkanten van het stuurhutje neer gezet, ook dat is zichtwerk met een hoop resultaat! ineens ligt er iets wat toch echt een bootvorm aan gaat nemen.
Er is begonnen aan het framewerk in de achterpiek. Nog even en de spiegel kan er tegenaan en dan moeten we echt gaan klimmen om in het project te kunnen komen.
En jawel.......1 kant van de kop zit eindelijk goed op zijn plekje! Deze week even uitmeten met de laser of door al het geduw en getrek alles nog recht staat en dan volgende week de andere helft.
Ennnnnn......weer een mooie sponsor! Op tijd, maar al het benodigde touwwerk is binnen
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 15:
Yesssssssssssss......eindelijk! de kop zit eindelijk helemaal in elkaar. Kost wat moeite maar dan heb je ook wat!
Tevens was vandaag het achterdek zo ver voor een "testfit". Viel niet tegen, slecht 3 spantjes die niet helemaal strookten met de rest en wat verzet moeten worden.
En jawel: het heeft even moeten duren maar het is nu officieel.........we hebben een aandrijflijn!
In week 19 worden er 2 stuks nieuwe Mitsubishi S4S met ZF25 koppelingen geleverd. En met dank en een paar heel welwillende sponsoren en geldschieters nog net niet voor niks
Yesssssssssssss......eindelijk! de kop zit eindelijk helemaal in elkaar. Kost wat moeite maar dan heb je ook wat!
Tevens was vandaag het achterdek zo ver voor een "testfit". Viel niet tegen, slecht 3 spantjes die niet helemaal strookten met de rest en wat verzet moeten worden.
En jawel: het heeft even moeten duren maar het is nu officieel.........we hebben een aandrijflijn!
In week 19 worden er 2 stuks nieuwe Mitsubishi S4S met ZF25 koppelingen geleverd. En met dank en een paar heel welwillende sponsoren en geldschieters nog net niet voor niks
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: Het sleperadr project!
Helemaal geweldig om te volgen.
Geweldig mannen!
Gr Willem
Geweldig mannen!
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Het sleperadr project!
Mooi werk hoor!
Blijf lekker plaatjes uploaden, is mooi om te volgen.
Blijf lekker plaatjes uploaden, is mooi om te volgen.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 17:
Na een weekje afwezigheid weer een klusdag.
Deze klusdag was zo een dag waarvan je weet dat je hem vroeg of laat een keer voor je kiezen gaat krijgen. Bij het zoeken naar het roefdak bleek dat dit niet is geleverd in het pakket. Toch knap dat dit niet eerder is opgemerkt, de lijst is grondig nagelopen en het was nou niet bepaald het kleinste onderdeel. Inmiddels is geregeld dat dit z.s.m. nageleverd gaat worden.
Ook hadden we voorin een meetfout van slechts 6 cm????
Tevens stond chef tekeninglezen braaf een dwarsverband langsscheeps in te lassen om er pas bij het langsscheepse deel achter te komen dat hij niet helemaal uitkwam qua maatvoering
En omdat het toch de dag van de tegenslagen was kon dat deel met zetwerk er nog wel bij. Foutje wat er in de tekenfase toch in is blijven zitten, i.p.v. een haakse hoek rolde er toch een hoek uit met een radius van 50 Geen ramp maar in plaats van 5 minuten ben je dan een halve dag bezig.
Gelukkig is er ook nog wel wat goed gegaan. Groot deel van het achterdek is afgelast en er is een aardige ruk gegeven aan het achterschip. De kettingbak en ventilatiekoker staan in elkaar en er is het nodige slijpwerk verricht. Al met al de 650 manuren gepasseerd vandaag.
Na een weekje afwezigheid weer een klusdag.
Deze klusdag was zo een dag waarvan je weet dat je hem vroeg of laat een keer voor je kiezen gaat krijgen. Bij het zoeken naar het roefdak bleek dat dit niet is geleverd in het pakket. Toch knap dat dit niet eerder is opgemerkt, de lijst is grondig nagelopen en het was nou niet bepaald het kleinste onderdeel. Inmiddels is geregeld dat dit z.s.m. nageleverd gaat worden.
Ook hadden we voorin een meetfout van slechts 6 cm????
Tevens stond chef tekeninglezen braaf een dwarsverband langsscheeps in te lassen om er pas bij het langsscheepse deel achter te komen dat hij niet helemaal uitkwam qua maatvoering
En omdat het toch de dag van de tegenslagen was kon dat deel met zetwerk er nog wel bij. Foutje wat er in de tekenfase toch in is blijven zitten, i.p.v. een haakse hoek rolde er toch een hoek uit met een radius van 50 Geen ramp maar in plaats van 5 minuten ben je dan een halve dag bezig.
Gelukkig is er ook nog wel wat goed gegaan. Groot deel van het achterdek is afgelast en er is een aardige ruk gegeven aan het achterschip. De kettingbak en ventilatiekoker staan in elkaar en er is het nodige slijpwerk verricht. Al met al de 650 manuren gepasseerd vandaag.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Het sleperadr project!
Mooi werk ,maar wat mij opvalt is dat er in de spanten op het vlak helemaal geen openingen zitten om eventueel water naar het laagste punt van de boot te transporteren,komt dat nog of is dat niet gebruikelijk.
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- paure nesci
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Het sleperadr project!
Moi wark , zeggen ze in Drente....
maar hier in Brabant skòn werk !
mooi om te volgen !
gr Do
maar hier in Brabant skòn werk !
mooi om te volgen !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Misschien een beetje lastig te zien maar ze zitten er wel. Al zijn we er wel een paar vergeten in te tekenen dus er moeten er nog wat bij gemaakt wordenMooi werk ,maar wat mij opvalt is dat er in de spanten op het vlak helemaal geen openingen zitten om eventueel water naar het laagste punt van de boot te transporteren,komt dat nog of is dat niet gebruikelijk.
Re: Het sleperadr project!
HH,
Daar zit best wel wat geforceerde werk in.
Valt me best tegen als ik zo die vijzels zie.
En ach zolang je wat centimeters over heb dan maakt het niet uit, eraf kan altijd zonder dat het opvalt.
Maar goed bezig, motoren zijn ook bekend zag ik ergens voorbij komen, dus er zit goed vooruitgang in.
Goed bezig.
Navigo
Daar zit best wel wat geforceerde werk in.
Valt me best tegen als ik zo die vijzels zie.
En ach zolang je wat centimeters over heb dan maakt het niet uit, eraf kan altijd zonder dat het opvalt.
Maar goed bezig, motoren zijn ook bekend zag ik ergens voorbij komen, dus er zit goed vooruitgang in.
Goed bezig.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Dat viel op zich nog wel mee met de hoeveelheid kracht die er voor nodig was. Die vijzels was meer omdat het wat makkelijker werkt, anders moesten we in de kop met kettingtakeltjes aan de gang en daar kun je eigenlijk je reet niet keren.Daar zit best wel wat geforceerde werk in.
Valt me best tegen als ik zo die vijzels zie.
Huidplaten zit/zat allemaal een centimeter of 5 overlengte op idd.En ach zolang je wat centimeters over heb dan maakt het niet uit, eraf kan altijd zonder dat het opvalt.
Yup, die kogel is eindelijk door de kerk. Hing al een tijdje in de lucht maar het zijn idd 2 x S4S Mitsu's geworden. Wel lekker dat dat nu definitief is, kunnen we ook wat gerichter gaan bietsen voor alle randzaken.Maar goed bezig, motoren zijn ook bekend zag ik ergens voorbij komen, dus er zit goed vooruitgang in.
Re: Het sleperadr project!
Gaaf! Ziet er echt netjes uit, en gefeliciteerd met de 2 stuks nieuwe Mitsubishi S4S incl. ZF25 koppelingen!!
Jullie komen volgend jaar wel naar onze scoutingsleperdag he?
Jullie komen volgend jaar wel naar onze scoutingsleperdag he?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet