Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Het ziet er leuk uit, creatief. Ik voorzie toch wel enige flow problemen mbt de uitlaatgassen.

Dit is wel heel erg haaks om. Zeker voor een motor die het moet doen met atmosferische druk, maw geen turbo.

Ik zou zeggen denk er nog eens over na voordat je dit plaatst.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ik ben er meer een beetje bang voor dat het een soort van resonantiepot wordt waar straks een irritante brom uit gaan komen.

We gaan het zien maar ideaal zal het idd niet zijn. Een fatsoenlijke zwanenhals gaat niet passen dus dan moeten we eens goed gaan verzinnen hoe we het dan aan gaan pakken.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 23-2019:

Weer een klusdag verder en deze week met andere temperaturen dus er is iets meer productie gedraaid in vergelijking met de vorige week :D

Voor de motorluiken is er in schaal 1:1 een print gemaakt met het gatenpatroon. Dit op het luik gelegd daarna was het centeren en gaatjes boren tot je er zout van bent. Het eerste luik is inmiddels voorzien, nu nog even wachten op de juiste boutjes.
In de spiegel zijn de gaten voor de uitlaten doorgeprikt en zijn de eind pijpen ingelast compleet met eindflens. In het schot tussen de motorkamer en het stuurcompartiment zijn de gaten voor de uitlaten ook overmaats doorgeprikt. Hierin is een verdikte RVS flens ingelast waardoor straks de uitlaatpijp komt te lopen, op deze manier hopen we te voorkomen dat straks alle verf van het schot af bladderd door de hitte en blijven we waterdicht op het schot.
De tankontluchtingen zijn weer afgeslepen, hier zijn nu flensen opgezet zodat we de "echte" tankontluchters kunnen plaatsen.
Verder zijn de schroefaskokerdoorvoeren ( 36 x woordwaarde) in de machinekamer in-ge-boxed en afgelast en onder de boot loopt er aan 1 kant nu een support van af de skeg naar de hak.
Achter de schermen is er deze week ook een klap gegeven aangaande de tunnels. Aanvankelijk was het plan om deze zelf te maken maar inmiddels zijn we na wat geharrewar rond met een sponsor die ineens om de hoek kwam kijken en zijn ze op maat besteld. Zullen er wel nog even op moeten wachten i.v.m. levertijd maar het scheelt ons een hoop werk.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 24-2019:

Wederom een druk bezochte klusdag verder en er is weer het nodige werk verricht. De afdeling "pijpenbuigen" heeft de afvoerleidingen van het stuurhutdak gebogen. Deze komen aan de achterzijde van de stuurhut te lopen en behalve water van het dakje afvoeren zullen ze ook dienst gaan doen als handvat om over het boeisel te stappen. Inmiddels zijn de deuken met een hoop bloed, zweet & tranen ook voor het grootste gedeelte uit het stuurhutdak getrokken en kon het verder afgelast worden. Voor de laatste restjes is een sponsor voor plamuur gevonden.
Het tweede motorluik is inmiddels ook van gaatjes voorzien zodat ook dit binnenkort vastgezet kan worden zodra de benodigde boutjes binnen zijn.
Onder de boot is verder gewerkt aan de skeg/hak en langzaamaan zijn we begonnen met opruimen in en rondom de boot want....we gaan weer verhuizen. Terug naar ons eerste bouwplekje. Daar staat binnenkort wat te gebeuren en PR-technisch is het gewoon handiger als we daar met ons prul tussen gaan staan 8-)
Achter de schermen ook een mooie deal kunnen sluiten en van de week kunnen bestellen, wel 7 weken levertijd dus even geduld nog ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Weer eens even een ienieminie update. Eerlijk is eerlijk.....heel veel geklust is er niet de afgelopen weken om diverse redenen. Op de kluslocatie heerste grote drukte i.v.m. de tewaterlating van hun project. die is inmiddels achter de rug en bij deze hebben we dan ook de weddenschap verloren dat we eerder in het water zouden liggen :mrgreen:
Verder zijn we weer eens een dagje druk geweest met het uit sorteren van alle verzamelde metalen om het bouwbudget wat te spekken. Tijdrovend maar noodzakelijk klusje.
Qua sponsoring zijn we wel weer wat verder. Allereerst is er een flinke vracht gearriveerd met spuitprimers en plamuur en de eerste lassen zijn inmiddels schoongeslepen en behandeld. Verder is er eindelijk een vracht met onderdelen aangekomen waarmee we verder kunnen. Eindelijk want het heeft al met al 6 maand op zich laten wachten....das het nadeel met sponsoring....soms kun je niet even uit je dak gaan op het moment dat je wel uit je dak zou moeten gaan :lol:
En als laatste tijdvreter waarin niet geklust is weer een verhuizing! na de tewaterlating van de werf is daar weer plek voor ons en zijn we weer terug gegaan naar het plekje waar het ook allemaal begonnen is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
van der Heide
Berichten: 60
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door van der Heide »

Lekker bezig!
Nu nog ff doorzetten.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Tontoos »

Als ik die mooie foto's zie krijg ik een beetje heimwee als gepensioneerde lasser.
Mvg. Tontoos.
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Pas maar op dan.....voor je het weet wordt je uit je pensioen gehaald, werk genoeg :lol: :lol: :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klusdag 28-2019!

Daar zijn we weer met een klus update! Na de interne verhuizing heeft alles weer een plekje en zijn alle snoeren en kabels weer uitgerold voor het nodige kluswerk. Nu alles weer staat was het de hoogste tijd om de laatste bouwmallen onder de sleper vandaan te halen, deze zijn nu niet echt meer nodig en zo kunnen we beter bij het werk wat er nog in het achterschip zit. Natuurlijk moest er weer het nodige geslepen worden nadat de mallen waren verwijderd.
Achterin de sleper is druk gewerkt aan de uitlaten. In het krappe stuurmachine gedeelte is het pijp- en bochtenwerk uitgemeten en in elkaar gehecht en in de machinekamer is de eerste demper er in gesjouwd voor het nodige meetwerk.
Het was een drukke boel in de machinekamer want ondertussen is de eerste schroefas in de koker gestoken, is de schroefasafdichting en het stuwdruklager gepast zodat hiervoor de montageplaat pas gemaakt kon worden.
Toen deze eenmaal zat was het aan het eind van de dag weer eens tijd om een krachtbronnetje in het gaat te laten zakken. De homokinetische koppeling is toen geplaatst waarna we uit konden meten hoeveel de motor nog moet zakken en waar de montageplaten voor de motorsteunen precies moeten gaan komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Hmmm, wel een overdreven grote hoek mbt de homokineet.

Toch maar in lijn, zonder de homokineet?
Ik weet dat ding geeft je bewegingsruimte, maar geeft uiteindelijk ook weer kostten.

Moet tzt vervangen worden en is minder hufterproof.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Die hoek is nog veel te groot ja, maar dat was bekend. Komt omdat we de motoren nog niet wisten toen de fundatie ontworpen en gemaakt is. Aanpassing ligt klaar maar daarvoor moest de motor er even in om te kunnen meten. ZF komt van de week ook langs om de bediening in te komen meten dus de motor moest er sowieso even in, nu kon het in 1 moeite door.

Moet zeggen dat ik je mening m.b.t. homokineten niet deel, ik vind het een mooie oplossing voor dit soort toepassingen met niet al te veel gedoe met uitlijnen . Het huidige bootje vaart nu 12 jaar met een 2e handsje en daar zijn 1 keer nieuwe lagers in gegaan, dat waren de kosten ook niet.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Even een zijdelingse vraag; Op welk type motorsteunen staat het motortje en op welke hardheid?
Gewoonweg benieuwd hoe ver ze inveren, het verschil hierin tov voor naar achter.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Poe...daar vraag je wat. Kan er weinig aan ontdekken behalve dat de leverancier er "65" op heeft gezet met een stift.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Waarom ik er om vraag is, wij hebben er een een soort gelijke motor in liggen.

Weliswaar een s4sdt met een droge uitlaat, maar dat zal in gewicht niet zo heel veel uitmaken. Beide een goede 245 kilo(leeg)
Nu hebben wij er een prm 260c achterhangen, is in gewicht aanzienlijk zwaarder(weegt 65kilo).

Ik ga er vanuit dat jullie de zf25 er achter hebben zitten met een gewicht van 26kilo?

Ook bij ons stond de motor in het begin op soortgelijke steunen, vergelijkbaar met de k100 van vetus. Met een hardheid van 65.
De keerkoppeling hangt vrij ver achter het aangrijpingspunt van de achterste steunen.
Wij zaten uiteindelijk dichtbij de maximale invoering van de achterste steunen, wat de flexibiliteit weer niet ten goede komt.

Uiteindelijk zijn wij overgegaan op de HY150 met een hardheid van 50.

Dus vandaar,

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

hmmm...

Het opgegeven droog gewicht van de motor is bij ons 310 kilo, die van de keerkoppeling 24 kilo.
Ben er gemakshalve vanuit gegaan dat dat motorgewicht ex koppeling is maar dan vind ik het verschil met een DT fors.
Zal is kijken of de weegbrug nog op de werf staat, dan kunnen we het even nameten.
Wat de dempers betreft weet ik weinig behalve dat het een versie zwaarder is dat standaard. Of dat ook werkelijk zo is of verkooppraat weet ik niet, ik weet niet wat er standaard onder zit.
Plaats reactie