Krijg steeds meer het idee dat het geen "zelfbouw" project is, maar het vooral een zoektocht is geweest naar mensen.
Deze op de juiste plek zien te vinden en daarna in te zetten.
Nee niet helemaal. We moeten wel degelijk bijna alles zelf doen, producten kun je gesponsord krijgen, manuren bijna nergens.
De scheepswerf sponsord bouwlocatie en en alle materialen/faciliteiten. 1 projectlid werkt bij die werf en heeft daar na werktijd alle tekeningen in elkaar zitten draaien, en de directeur van die werf is ook lid van onze scoutingvereniging. Kan nog geen bout en een moer aan elkaar krijgen maar heeft wel een telefoongeheugen vol met nuttige connecties. En als zo'n kerel ergens voor miljoenen staal inkoopt dan valt er al snel wat te regelen.
Voordeel is ook dat alle tekeningen strategisch opgehangen zijn in het kantoor dus zodra er iemand langskomt gaat het gesprek erover
De andere grote sponsor is de rederij waar ik zelf voor vaar samen met nog een projectlid en ook hier......de directeur is bierdrinkend lid van de club en ook deze man heeft een boek vol connecties. Dus ook hier geld: als daar miljoenen via de inkooporganisatie gaan valt er wel wat te regelen.
Niet dat het allemaal vanzelf gaat, in tegendeel zelf, maar het maakt het wel een stuk makkelijker.
Electra wordt geregeld door een vader van een jeugdlid met een eigen bedrijf in scheepselectronica. Deze man wilde ook wel "iets" doen. Toen we een indicatie in geld vroegen voor de begroting hebben we even een biertje open getrokken ( champagne was beter op zijn plek geweest).....heel de electra kon gelijk van de begroting afgeschrapt worden.
Niet wat je ken maar wie je ken
Wat betreft het aflassen: De voorman lasser van die werf is ook ooit lid geweest van de club en heeft destijds ook geholpen bij ons huidige bootje en hij heeft aangeboden om een keer op een zaterdag of zondag alles af te lassen. Dat is meer om een beetje gang in het project te houden en om in 1 x waterdicht te zijn.
Kortom: Het klinkt misschien een beetje als incest ongeveer maar de club is goed vertegenwoordigd in de maritieme sector met een aantal mensen op handige posities maar het bouwen moeten we toch echt grotendeels zelf doen.