Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Evert »

Is die buis met die T erin de vulpijp voor twee brandstoftanks? Is het niet mogelijk beide tanks apart van elkaar te vullen? Ik denk dat dit vragen om problemen is bij het vullen van de tanks.
Verder hard aan het werk en ik geniet elke keer weer van de vorderingen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ha Evert,

Ja klopt, is de vul voor de brandstoftanks. Er zit/komt een cross-over leiding onder tussen beide tanks dus ik voorzie weinig problemen eigenlijk op deze manier.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Wouter »

Goed bezig! Bekijk net de pagina met sponsors: http://www.sleperadr.nl/sponsoring/

Daar zitten heel wat bekende namen bij. knap hoor!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Een centrale vul leiding kan ik wel volgen, ik zou persoonlijk toch kiezen voor een afsluiter naar beide tanks.
Zo ook de mogelijkheid creëeren om de verbruikers uit iedere en/ of afzonderlijke tank te laten aanzuigen en retourneren.

Je tanks zijn al snel relatief te groot, zeker voor op een normale doorsnee zaterdag.

Je geeft jezelf de kans om een kleinere hoeveelheid aan boord te houden.

Aan een zijde een vollere tank; minder kans op lucht aanzuigen, grotere omloopsnelheid van de diesel, en minder kans op bacteriën.

Of denk eens aan rechtleggen mbv verschil in inhoud brandstoftank.

Denk er eens over na, misschien is het nu een gemakkelijke aanpassing die in de toekomst goed uitpakt.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Hoezo verschil in niveau brandstoftanks er zit toch onderin de tank een verbindingsleiding.
Ik heb de tanks ook gekoppeld staan ,nooit een probleem,tenzij je misschien met 10 man aan 1 kant gaat staan, maar dat doen normale mensen niet,die verdelen zich vanzelf zodat de boot recht of bijna recht ligt,want niemand zit graag op een scheef liggende boot
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Al doe je het niet om te trimmen, omloopsnelheid van de diesel begrijp ik wel. En inderdaad, kunnen kiezen welke tank je gebruikt voor bepaalde verbruikers is ook handig. Met een afsluiter in de overloop leiding kan je dat makkelijk realiseren.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Hmmm...tja, zoveel mensen zoveel meningen :lol:

Tis nog even een beetje puzzelen maar onze totale tankinhoud zal ergens tussen de 250 en 300 liter uit gaan komen. Met een geschat verbruik van 1 kuub per jaar vind ik dat persoonlijk veel te weinig.
Als ik alles zelf had mogen beslissen had er een tank van ongeveer 2 kuub ingekomen, dan loont het nog om eens ergens heen te varen/te wachten tot de prijs wat gunstiger is. De bunkerstations waar je wit kunt halen worden ook steeds schaarser hier en zeulen met jerrycannetjes vind ik zo'n geklooi. Bij tijd en wijlen komt er nog wel eens een kansje voorbij om ergens gratis wit te bunkeren, tis alleen een 5 uur varen uit en thuis. das een mooie mogelijkheid maar als je dan op deze tankinhoud een liter of 50 op verstookt dan gaat de grap voor een groot deel verloren in mijn optiek.
Geen betere raad dan voorraad wat dat betreft.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Welke tank je gebruikt voor welke gebruikers gaat bij mij niet echt op,ik heb alleen de kachel en de motor
En die worden op 1 tank afgetakt,ik zie geen voordelen om dit te scheiden,wel nadelen zoals dubbele toevoerleidingen.
Ik denk ook dat bij een boot voor zeeverkenners de omloop snelheid van de dieselolie geen rol speelt die omloop snelheid zou heus wel hoog genoeg zijn.
Verschillende meningen dus,maar als ik het hele projekt volg wordt er overal echt wel over nagedacht vind ik.
In ieder geval heel mooi om het te kunnen volgen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: zo feb 17, 2019 8:52 pm Tis nog even een beetje puzzelen maar onze totale tankinhoud zal ergens tussen de 250 en 300 liter uit gaan komen. Met een geschat verbruik van 1 kuub per jaar vind ik dat persoonlijk veel te weinig.
Dat vind ik eigenlijk ook te weinig.Er staan wel 2 stampertjes in,vergeet dat niet. 2 a 3 keer zoveel zou beter zijn toch?
Er moeten toch wel 2 stuks van 400 liter in zo'n boot passen?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Handige Harrie »

In de Klaus hadden we 2x 600 liter liggen. Dan kon je nog wel eens een olieboer laten komen voor normaal geld.
De WB30 heeft helaas maar 450 liter, wat met tussen de 80-100 vaaruren per jaar dus 2x tanken betekend.
Misschien dat we op lange lange lange termijn nog eens kijken naar een 2de tank, ruimte is het probleem niet.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Onze meningen tellen niet zo;

Je komt zelf uit de zeevaart kijk eens naar de opbouw van het leidingwerk en het tankenplan aanboord van het schip waar je mee vaart.
Allemaal niet zonder reden, zonder het wiel opnieuw uit te vinden, vooral beproefd.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ruimte is bij ons ook het probleem niet, alleen is hier voor gekozen na 100.000 vergaderingen :lol:
Nu is er wat meer plek voor tenten, bakskisten en dat soort zaken.

Gelukkig past er wel een IBC aan dek :mrgreen:
Je komt zelf uit de zeevaart kijk eens naar de opbouw van het leidingwerk en het tankenplan aanboord van het schip waar je mee vaart.
Wat wij erin bouwen is een kopie van het kleine spul uit de vloot :wink: Het manifold wordt idd zo dat elke motor onafhankelijk op 1 of beide tanks kunnen draaien.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 7-2019:

Door allerlei andere werkzaamheden een ietwat rustige klusweek gehad maar toch wel weer wat kunnen uitrichten aan het project.
Rond het boeisel voorop is inmiddels voor de helft een potdekseltje getrokken met behulp van een een brandertje en verder hebben we toch maar besloten om een gasolieleiding "in te boxen" omdat het anders wel een heel lastig klusje zou gaan worden om hem netjes en dicht rondom af te lassen. Extra werk maar op deze manier ziet het er net wat strakker uit en zal er straks ook minder rotzooi achter en tussen gaan zitten. Voor de rest achterop een stuk potdeksel rondom afgelast en bijgeslepen en toen zat eigenlijk de klusweek er alweer op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

'Week 8-2019:

Deze week is aan de SB zijde verder gegaan met het zetten van het berghout. Deze week kon het klusje afgemaakt worden zonder een bezoekje aan de huisartsenpost :mrgreen:
Verder is er naast het standaard las en slijpwerk verder gegaan met het inboxen van de cross-over leiding. Voor de rest weinig zichtwerk om te laten zien, er is even grondig schoongemaakt en er is het nodige meetwerk verricht om als het goed is deze week de schroefaskokers door te prikken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Tontoos »

Foto's zijn mooier als je sommige afbeeldingen draait Bas. :D
Mvg. Antjo
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Plaats reactie