Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 47:

We zijn weer up-to-date. De werkzaamheden van afgelopen weekend!
Doordeweeks wat hulp gekregen van wat lashulptroepen uit de nachtdienst die een uurtje over hadden :D De machinekamer is bij deze nu zo goed als afgerond qua laswerk dus nu begonnen om alles grondig na te lopen. laswerk schoon borstelen, waar nodig slijpen/frezen en merken waar er eventueel nog een stukje is vergeten en.....schoonmaken.
Ook de koelgoten gepast onder het vlak. Die zaten als gegoten dus er weer onderuit en gelijk begonnen met aflassen.....daar gaan nog wel de nodige meters inzitten.
Verder is de pijpenman weer driftig aan het buigen geweest en is er verder gegaan aan losse kleine dingen waaronder de bolders.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Het nut van drie lasbussen ontgaat me een beetje; tenzij je drie lagers in de koker hebt zitten?

Je wilt dan theoretisch juist weer dat ze alle goed ondersteund worden.

Ik neem aan dat je het lager bij de ingaande kant niet plaatst, zodat je maximaal gebruik kunt maken van het flex seal?
Dus ook meer vrije schroefas lengte hebt? Of wordt de dragende lagerafstand dan weer te groot?

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Het nut van drie lasbussen ontgaat me een beetje; tenzij je drie lagers in de koker hebt zitten?
Klopt helemaal, dat nut is er ook niet. Alleen zijn het standaard kokers met een voor en een achterbus en wilden wij er een tussenbus bij welke er bij is gezet. Verder zijn het gewoon standaard kokertjes van 1,5 meter met een bronzen voor- en achterlager. denk dat het gewoon prefab halffabrikaten zijn welke eventueel nog naar wens aangepast worden. In ons geval dan een tussenbus met als gevolg een "gratis" voorste bus waar we wss niks mee gaan doen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 48:

We zijn inmiddels de 1600 manuren gepasseerd! Geen reden tot feest, nog genoeg te doen :lol:
De pijpenmannetjes zijn weer druk bezig geweest met buigen, dit keer met het rond langs de achterverschansing.
Ergens is het in het ontwerp niet helemaal goed gegaan met de radius van de ramen. De ramen die we hebben pasten niet helemaal en dus moesten in het staalwerk de hoeken wat verder uitgeslepen worden.
De koelgoten zijn na het nodige werk aan inslijpen en aflassen nagenoeg klaar om onder de boot gezet te kunnen gaan worden.....allemachtig wat een meters gaan daar stiekem inzitten!
Bolders wordt ook nog druk aan gewerkt op het voorschip en in de tussentijd zijn er weer de nodige meters gelast. De makkelijke lasplekjes worden steeds schaarser dus iedereen moet zich nu in de meest onmogelijke bochten gaan wurmen om erbij te geraken. Hoort erbij en gelukkig hebben we toch weer een goeie ruk kunnen geven op onze las-o-meter!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Het sleperadr project!

Bericht door paure nesci »

Indrukwekkende score op die " las-o- meter"..... :lol:
Petje af jongens !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 50!

En idd.....week 49 ontbreekt. Vanwege collectieve verkoudheid hebben we een week overgeslagen met klussen. Wel is er op de achtergrond e.e.a. geregeld m.b.t. tot sponsoring, de motoren en assen zijn uitgemeten zodat de homokineten besteld kunnen worden, er is gepuzzeld aan het leidingwerk en een lijst met benodigde koppelingen e.d. samengesteld en er is weer het nodige oud ijzer uit gesorteerd en afgevoerd.

Maar terug naar het bouwwerk: Het was koud maar toch wel weer het nodige kunnen doen gelukkig. De eerste koelgoot zit inmiddels op zijn plekje onder het vlak en ook nummer 2 is zover dat we deze snel kunnen gaan plaatsen. Met een beetje mazzel zijn er zo rond de feestdagen nog wat lassers beschikbaar om ze af te lassen.
Verder langzaamaan eens begonnen aan het pijpwerk.....Hadden we dat nou niet makkelijker kunnen verzinnen in de wereld! DN, duims, binnenmaten, buiten maten, rechte draad, conische draad.....wat een ge-emmer :roll: . Maar goed....we komen er wel weer uit, duurt alleen even. Het begin van de cross-over tussen de brandstoftanks ligt er en dat was eigenlijk ook gelijk de rottigste dus hopen dat de rest sneller gaat. Als deze leiding eenmaal goed ligt dan kunnen we ook verder met de tanks dichtmaken, dat is nu nog een loos gat achter het mangat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Eens even kijken of dit werkt....

View My Video
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Iedere keer kijk ik weer vol bewondering wat jullie allemaal klaarspelen.

Maar over de koelgoten heb ik toch een vraag: was het niet mogelijk om het benodigd oppervlak alleen uit de onderkant van de goten te halen? Dan waren ze iets breder geworden, maar had je denk ik minder problemen gehad met conservering ertussenin. Misschien konden ze dan ook wat minder diep worden. Of maak ik ergens een denkfout?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ha Karel,

Bedankt voor je compliment en ja....ik snap je vraag.

Toen het hele spul bedacht werd wisten we nog niet wat voor motoren erin kwamen. Er is gepuzzeld om het binnenwerks te houden maar dat redden we niet qua capaciteit, dan moeten we 2 x deze lengte kwijt zien te raken en dat ging niet lukken.
Dit spulletje is een jaar geleden met het platenpakket mee gesneden en gratis. Als ik nu kijk hoe het loopt qua sponsoring en hoeveel arbeid hier in zit denk dat we beter voor boxkoelers hadden kunnen gaan. Maar ja......achteraf is het mooi wonen :lol:
Anderzijds, als dit eenmaal zit heb je er weinig onderhoud aan.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door dconel »

Baschinist schreef: ma dec 17, 2018 9:12 pmAls ik nu kijk hoe het loopt qua sponsoring en hoeveel arbeid hier in zit denk dat we beter voor boxkoelers hadden kunnen gaan.
Boxcoolers blijven duur, dit is mooi hufterproof zo!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

dit is mooi hufterproof zo!
Wij kunnen met een gerust hart de handel omhoog varen op een volgend NaWaKa :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Hoppa! ook weer gratis en voor niks in tha pocket :D ......we komen er wel

Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Goed geregeld hoor! Zo gaan jullie er wel komen.

Toch een kleine vraag;

Waarom niet een directere lijn, waarbij de keerkoppeling de kracht opvangt.
Desnoods een Centaflex ertussen, om de zijdelingse bewegingen op te vangen.

Nooit gezeur en een component minder wat stuk kan gaan en/of kostten met zich meeneemt.
De motorsteunen kunnen het met gemak opvangen.

Zo te zien is er ook ruimte genoeg om de motoren te laten zakken en in lijn te brengen.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ha Navigo,

Die ruimte om te zakken is er nou net niet, dan komen we met het carterpannetje op het vlak te liggen dus daar hadden we dan sowieso wat op moeten gaan verzinnen.
In ons huidige bootje vangt de keerkoppeling alles op, en hoewel dat een klein TMC-tje is zonder koeling zijn de ervaringen daar niet geweldig mee. Dat ding wordt witheet als er wat achter hangt en daar is ook al 2 x een nieuw lager in gegaan dus ik was eigenlijk wel voorstander om er een extra stuwlager tussen te zetten. Ja dat is idd weer een extra component, maar liever dit ding verrot dan een koppeling.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Stuwdruklager kan ik inderdaad wel begrijpen.
Denk als je dat kunt plaatsen, je dit zeker niet moet nalaten.

Jammer dat je niet meer kunt zakken, zo zie je maar weer hoe een foto vertekend.
Zelf ben ik geen voorstander van een python drive, de levensduur van een homokineet is maar net hoe het uitpakt.

Goed bezig hoor, ga zo door.
Navigo
Plaats reactie