Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Nee, die vaart nog niet (helaas).

Er zijn zeer zeker wel vorderingen, de elektra in de mk ligt er in en ook de betimmering gaat lekker door. Nu druk met de elektra in de stuurhut en aan het puzzelen waar we alle apparaten kwijt gaat raken maar er zijn ook wat dingen die de boel vertragen.
Onze slangensponsor is geveld door het beruchte virus en is al weken uit de running dus we zitten met nog wat leidingen met een open eindje en het stuurwerk is wat vertraagd omdat onderdelen ergens op een boot in het Suezkanaal zitten. Dat laatste is een gok maar er zijn wat leveringsproblemen/vertragingen.
Verder op de achtergrond bezig met de stichting/vereniging en een notaris om de overdracht/eigendom goed in het vat te gieten. Das ook niet iets wat je in een avondje regelt.
Kortom: we gaan vooruit maar het had sneller gekund.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door JanSr »

Sterkte ermee!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Tenx! Zal ongetwijfeld goed komen. En zodra er wat fotowaardigs valt te melden kom ik hier weer in de lucht.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Daar zijn we weer eens met een kleine update...

Het gaat niet zo snel als voorheen maar er zijn wel weer wat vorderingen te melden.
De elektra in de machinekamer is af! 24 V verdeling, MPPT, zekering boegschroef en motorbediening hangt allemaal op zijn plekje. Kwestie van wat accu's naar beneden laten zakken en aansluiten en draait het. Dat draaien van de torretjes was ook de bedoeling, alles staat inmiddels uitgelijnd en wel klaar, ware het niet dat we een mooie sponsor vonden voor wat verbruiksmeters. Dus voor, ik schat de 20ste keer, de brandstofleidingen overhoop en deze ertussen gemaakt en toen konden we eindelijk de laatste slangetjes bestellen. Blijkt dus dat er ergens in het systeem toch weer wat ongemakkelijkheden geslopen zijn. Zo blijkt dat er 2 soorten filterhuizen van Delphi in omloop zijn, met metrische draad en met gasdraad en het valt al te raden....wij hebben beide varianten hangen en maar 1 variant opgemeten. Elders een zelfde soort geintje waar 1/2" gasdraad toch weer wat anders is als 1/2" UNC....enniewee....de eerste start heeft even wat vertraging opgelopen, eerst weer even werken en nieuwe slangetjes scoren.
Voor de rest is de timmerman ook nog lekker bezig en krijgt alles binnen steeds meer vorm en kleur, en ook hier gaat er stiekem weer veel tijd zitten in het verven van alle paneeltjes. Maar...ook hier vordert het gestaag. Plafonds zitten er inmiddels in en ook hier wordt al steeds meer elektra permanent aangelegd in de vorm van spotjes, schakelaars, speakers, etc. Zelfs fancy traptrede verlichting ontbreekt niet.
Ook weer wat mooie sponsoren erbij weten te regelen, later meer daar over maar een tipje van de sluier alvast.....het past allemaal niet in de mast die we voor ogen hadden dus hiervoor even snel een opzetje in elkaar getimmerd zodat we straks alles eerst kunnen passen alvorens we een "echte" mast gaan maken.
Grootste bottleneck momenteel is eigenlijk enkel nog de stuurpomp. Deze is al geregeld maar waarschijnlijk zit deze nog vast op een containerschip in Egypte ofzo....dat wil nog niet echt vlotten met de levering. Hopen dat die op korte termijn alsnog komt, dan kunnen we eens langzaam aan een proefvaartje gaan denken 8-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Twei Woiven »

Timmeren heb ik geen verstand van, maar de E ziet er strak uit.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Tenx! Ik heb van beide geen verstand maar vind het er ook wel profi uit zien zo :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

En weer een update!

Eindelijk, eindelijk, eindelijk was het zo ver....het eerste motortje kon gestart worden.
Beetje peut in de tank, ontluchten en de accu's aansluiten en toen was het zo ver.
Het was zo gezegd tikken en lopen, loopt netjes, schakeld netjes, etc etc etc.
Paar verbeterpuntjes die we even door moeten voeren alvorens ook motor 2 gestart gaat worden:
1- Brandstof opvoerpompjes er tussen. Hadden al het vermoeden dat dit nodig zou zijn maar wilden het eerst testen zonder. Wellicht kan het net wel
en waarom dan extra spul er tussen. We zijn wat wijzer, het werkt dus niet zonder.
2- De auspuff pijp. Die schud dusdanig dat dat geen lang leven is beschoren. Ook hier waren we hier en daar al voor gewaarschuwd maar
eigenwijs...dus eerst maar is proberen. Ook hier de weddenschap verloren dus het huidige systeem gaat de slijptol weer in en gaan we anders
aanpakken.

Dus dat eerst en dan kan motor 2 ook aan de gang geslingerd worden.

Wordt weer vervolgd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://i.imgur.com/zpE9W4v.mp4
https://i.imgur.com/t8uwR5C.mp4
https://i.imgur.com/4oIxDyf.mp4
https://i.imgur.com/dLtpdXv.mp4
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Jammer van de tegenslag.

De roterende brandstofpomp heeft altijd een opvoerpomp nodig.

Bij een lijnpomp drukt een veer de plunjers terug naar nulstand( houdt de plunjers in contact met de nokkenas van de pomp.
Kunnen dus een vacuüm opwekken en ietwat aanzuigen ondanks dat ze er niet voor gemaakt zijn.

Bij een roterende pomp worden de beide plunjers door de druk van de opvoerpomp naar de nulstand gedrukt. Zijn dus totaal niet zelfaanzuigend en moeilijker te ontluchten.


Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Mwah....tegenslag...

Zo erg is het nu ook weer niet hoor :lol: Ook nooit de illusie gehad dat het starten & varen zou zijn zonder gekkigheidjes. Dat lukt ze op gerenommeerde werven niet dus ons al helemaal niet.

Dat van die uitlaat waren we al voor gewaarschuwd. Toen we dat hoorden zagen we ook wel in dat dit niet ging werken en inmiddels weten we ook dat het lassokje aan de expansietank sowieso niet het beste deel van de motor is, die scheuren er wel vaker vanaf.

Dat is eigenlijk idem voor de brandstofvoorziening. We hebben daar een flowmeter tussen gezet voor het meten van het brandstofverbruik, toen dat ding kwam heb ik er eens doorheen geblazen en daar krijg je best bolle wangen van. Toen wist ik eigenlijk al dat de motor dit nooit ging trekken maar wellicht zat ik er naast en werkt het wel dus daarom even gewacht met de installatie van extra brandstofpomp.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klein beetje reclame maar onderstaand een leuk stukje van een sponsor over waarom ze mee hebben geholpen aan ons project.

https://expert.rittal.nl/projecten/ritt ... GBp0ybUQQg
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

En weer eens een update van deze kant.

Zoals eerder gemeld was uitlaatversie 1 niet zo'n succes dus maar aan versie 2.0 begonnen. Koelwater afgetapt en de spruitstukken van de motoren gehaald en in de werkplaats de slijptol erin gezet en de schroefdraadaansluiting vervangen voor een flensaansluiting. De flexibels zijn een slagje kleiner geworden en ook deze zijn voorzien van flensen. Het hele spul weer op de motoren gemonteerd en daarna puzzelen om het bestaande pijpwerk weer netjes aangesloten te krijgen op de nieuwe situatie. Alles in elkaar gehecht en daarna gedemonteerd om af te lassen in de werkplaats. Toen alles uiteindelijk weer in elkaar zat aan boord het koelwater weer opgevuld en met bb motor de eerste test gedaan. Groot succes....zit geen bibbertje meer in nu :P
Daarna ook sb motor maar eens de eerste klapjes laten maken. Tikken en lopen zonder problemen. Staat stationair nog iets te stuiteren maar met een beetje afstelwerk moet dat ook wel goed komen. Langzaam toeren wat opgevoerd maar i.v.m. laag water zijn we niet verder gekomen dan 2000 rpm dus nog even wat boutjes nadraaien en wachten op wat hoger water en dan nog is kijken of we de toeren halen.

Wordt vervolgd

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: zo okt 31, 2021 12:57 pm En weer eens een update van deze kant.
Jeetje, jongen. Weleens gehoord dat een beeldgrootte van 360 x 480 punten groot genoeg is voor op een computerscherm?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ik heb geen idee, ik vind het al heel wat dat ik dit voor elkaar krijg....nu de filmpjes nog
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Het sleperadr project!

Bericht door WillemB »

Ziet er geweldig uit.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

En weer eens update van dit project!

Eindelijk, eindelijk, eindelijk was het dan zover! Het heeft een jaartje geduurd maar daar was dan eindelijk onze stuurpomp met variabele opbrengst. Gelijk gemonteerd, met een extra overdrukklepje ertussen mochten we onverhoopt ergens vast zitten o.i.d., dan kunnen we de handel niet kapot drukken. Dat is de theorie erachter tenminste :roll:
De motortjes hebben inmiddels ook beide een tijdje lekker staan draaien. Mooie gelegenheid om alle vette vingers e.d. gelijk van de nieuwe uitlaatpijpen af te stoken waarna er gelijk isolatie om is gekomen.
Ondertussen is de timmerman ook nog steeds lekker bezig in zijn vrije uurtjes. Betimmering rond de ramen is zo goed als klaar, er is begonnen aan de deur en alles is binnen qua apparatuur dus drukdoende om die puzzel op te lossen waar alles moet/kan komen.
Op de achtergrond is ook de mast uitgetekend en liggen de tekeningen inmiddels bij de alu lasser. We zijn druk bezig met het verzamelen van lood omdat er nog wel wat ballast voorin moet komen.
Na de feestdagen komt er iemand langs om te kijken voor de machinekamerplaten en tevens staat er de eerste proefvaart op de planning waarbij 1 motormonteur en 1 monteur voor de elektrische motorbediening alles op elkaar gaan inregelen.
Dan hadden we ook nog een mooie opsteker gekregen van de gemeente in de vorm van een waarderingsprijs voor vrijwilligerswerk. Leuk en een mooie donatie in de pocket weer.

Wordt vervolgd weer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie