Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Graag gedaan heren! Leuk om te lezen dat het weer inspiratie oplevert
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door edorem »

Bas wat ziet het er geweldig netjes en professioneel uit , complimenten hoor gr Edorem
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klusweek 50-2020:

En toch weer het nodige kunnen doen deze week! De timmerman is weer lekker verder gegaan in het stuurhutje en mr. elektra heeft de nodige zaken in de motorruimte opgehangen. Laders en omvormer hangen op hun plekje en ook de 24V en 230V schakelkasten hangen nu en de eerste kabels er naar toe/vanaf zijn getrokken.
De uitlaten zijn afgemonteerd en klaar voor de isolatie en ook het tweede dekluik is inmiddels semi permanent geplaatst, dus na 3 jaar hebben we eindelijk een dek zonder grote gaten waar wonderbaarlijk genoeg al die tijd nooit iemand in is gevallen.
Tevens is de slangenman langs geweest voor het inmeten van de nodige slangetjes. De eerste zijn inmiddels geleverd en geplaatst.
En dan nu even afwachten wat we nog kunnen en mogen doen met de nieuwe maatregelen .........

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Het sleperadr project!

Bericht door sailor wim »

Nou nou, drup drup wat een sleper wordt dit.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Het sleperadr project!

Bericht door paure nesci »

Mooi mooi !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Twei Woiven »

Ik zou wel stevig isoleren tussen uitlaat en E-kast...
Je wilt dat niet overmatig heet laten worden.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ja idd. Om de uitlaten komen van die glasvezel matrassen, weet ff niet hoe het precies genoemd wordt maar van dat profi spul.
Moet voor de elektra die er komt te hangen voldoende zijn volgens de kenners. Besturing voor de elektronische gashendel hebben we wel verplaatst i.v.m. de te verwachte warmte.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Wat een geweldig project. Heel knap!

Op de inlaten zie ik keienvangers. Kan je de inlaat lucht niet beter (want koeler) van buiten halen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Tenx!
Op de inlaten zie ik keienvangers. Kan je de inlaat lucht niet beter (want koeler) van buiten halen?
Nee, eigenlijk is dat niet beter. Tuurlijk is koelere lucht beter dan warme maar daar komt nog best wat bij kijken om iets dergelijks goed aan te leggen. Ik kan de berekening zo snel even niet terug vinden maar bij 100% belasting ging er iets van 700 m3 lucht per uur door die motoren en dan kom je op best serieuze rekensommen en aanzuigkanalen om die motoren niet door een rietje te laten ademen. Dus het zal technisch echt wel kunnen maar als je zelf wat gaat bouwen werkt het eerder averechts en levert het je alleen maar meer herrie op. En met zulke hoeveelheden luchtverbruik krijgt lucht ook niet heel veel tijd om om te warmen in de motorkamer voordat het omgezet wordt in uitlaatgas.
De ellende met warmte begint eigenlijk pas als je de motor uitzet, dan stopt de circulatie van koelwater en lucht en heb je een mooi gietijzeren straalkacheltje wat alles lekker warm opstookt.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Klusweek 1&2-2021:

Nieuw jaar en na een kort kerstreces weer door met het project!
In het voorschip zit inmiddels de boegschroef op zijn plekje en ook voor achter zijn de schroeven inmiddels geleverd. Deze zijn eerst passend op de conus geslepen en aansluitend gemonteerd. Bleek uiteindelijk niet helemaal te passen, de dopmoeren waren te kort om de schroef goed op de conus te duwen. Nieuwe moeren zijn inmiddels gefixt en alles zit nu vast op zijn plekje.
Qua elektra branden inmiddels de eerste lampen in de machinekamer! welliswaar nog via de walstroom maar toch....licht!
En toen kwam er ineens een snelle wijziging in de plannen! Snel te water en de verdere afbouw bij ons zelf voor de deur doen.
Laatste dingetjes regelen, dak open, kraan er boven en hijsen maar! Geheel volgens de planning 14 ton schoon aan de haak, houden we mooi nog 2,5 ton ruimte over voor accu's, peut, wat betimmering en inventaris. En toen plonzen maar, best spannend wel maar alles is dicht en het bootje ligt al nagenoeg perfect in het water.
Eerste sleepreisje is inmiddels een feit, welliswaar gesleept i.p.v. slepend maar toch. Snel door met de verdere afbouw!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Het sleperadr project!

Bericht door sailor wim »

Wat een prestatie !
Als je nog is een plaatje knipt met een flinke sleep is de circel rond.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

ja zeker, maar eerst even verder afbouwen voor we zover zijn. Voorlopig hebben de torretjes nog geen klap gegeven :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Zwaar bootje geworden hoor, ziet er goed uit. Ook nog nagenoeg op de max berekende diepgang?

Wordt nu ook wel weer gemakkelijker om er wat aan te doen.

Even een zijdelingse vraag; Waarom is ervoor gekozen om om over SB een linksdraaiende schroef te zetten en over BB visa versa.
Er zit vast een gedachte gang achter, maar ik zie alleen maar nadelen, of zie ik het verkeerd?
Wordt ik ook weer wat slimmer zeg maar, :D

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

We hebben nog wat over om op diepgang te komen gelukkig. Was zelf aangenaam verrast dat we al nagenoeg level liggen, had zelf gedacht dat we nog wel wat ballast in de kop zouden moeten doen maar zoals het er nu uitziet komt het mooi uit zo.

Draairichting van de schroeven staan boeken over vol geschreven idd. Doorgaans is het net andersom maar dan trek je het meeste water onder je vlak vandaan. Op ondiep water bootjes zit het daarom dus meestal andersom zodat je relatief meer water van de zijkant betrekt. Blijft een discussiepunt, risico is dat de aanstroom wat beroerder wordt. Gelukkig kunnen we met deze koppelingen het zaakje nog omwisselen zonder al te veel poespas mocht het niet bevallen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Marie Christina »

Naar binnen draaiende schroeven geven koersstabiliteit en meer snelheid per eenheid verbruikte brandstof.
Naar buiten draaiende schroeven geven een grotere manoeuvreerbaarheid maar dus minder koersvastheid en relatief minder snelheid.

Mijn mening?
Er is feitelijk geen goed of fout in dezen.
Het is maar net wat je verwacht het meest te doen met het schip: varen of manoeuvreren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie