Het sleperadr project!
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Het sleperadr project!
Waarom wordt er gebruik gemaakt van koelgoten i.p.v. koelbuizen?
Het lijkt me namelijk dat je gemakkelijker een serie buien eronder kan maken,dan dat men zelf goten in elkaar last.
En een ander systeem.
Mij lijkt namelijk het hebben van een koelsysteem via een warmtewisselaar voordelen te hebben, boven een droge uitlaat.
Of zie ik dat verkeerd.
Het lijkt me namelijk dat je gemakkelijker een serie buien eronder kan maken,dan dat men zelf goten in elkaar last.
En een ander systeem.
Mij lijkt namelijk het hebben van een koelsysteem via een warmtewisselaar voordelen te hebben, boven een droge uitlaat.
Of zie ik dat verkeerd.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Het sleperadr project!
Hoi.
Ik had eerst koelpijpen altijd riet of stokjes tussen de huid en de buis.
Met koelgoten heb je daar geen last van en er zijn ook geen moeilijke plaatsen voor het aanbrengen van coating.
Gr Wim
Ik had eerst koelpijpen altijd riet of stokjes tussen de huid en de buis.
Met koelgoten heb je daar geen last van en er zijn ook geen moeilijke plaatsen voor het aanbrengen van coating.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ha waterman!
Koelbuizen had ook gekund hoor maar dit leek ons wat steviger. En alles komt straks onder het "kontje" te zitten dus ook buizen hadden we dan moeten buigen e.d. en het zouden stiekem nogal wat meters gaan worden.
Beun- of vlakkoelers zijn idd. ook mooi maar dat was gewoon een centenkwestie dat we daar niet voor gekozen hebben, dit kost niks behalve ellebogenstoom. En ja...er gaan een hoop meters laswerk in zitten maar goed, als het eenmaal gedaan is dan zit het voor de eeuwigheid met betrekkelijk weinig onderhoud.
Koelbuizen had ook gekund hoor maar dit leek ons wat steviger. En alles komt straks onder het "kontje" te zitten dus ook buizen hadden we dan moeten buigen e.d. en het zouden stiekem nogal wat meters gaan worden.
Beun- of vlakkoelers zijn idd. ook mooi maar dat was gewoon een centenkwestie dat we daar niet voor gekozen hebben, dit kost niks behalve ellebogenstoom. En ja...er gaan een hoop meters laswerk in zitten maar goed, als het eenmaal gedaan is dan zit het voor de eeuwigheid met betrekkelijk weinig onderhoud.
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Het sleperadr project!
Maar gelet op de ruimte tussen de koelgoten,was het niet beter geweest deze iets breder te maken?Baschinist schreef: ↑zo nov 25, 2018 5:48 pm En ja...er gaan een hoop meters laswerk in zitten maar goed, als het eenmaal gedaan is dan zit het voor de eeuwigheid met betrekkelijk weinig onderhoud.
Nu kan er iets tussen gaan zitten,en om het systeem eronder vast te maken,zijn de ruimtes ook niet breed.
Ik neem aan dat het met een laselektrode gelast wordt,en het moet van onderuit gebeuren.
Voor een ander lassysteem lijkt mij de tussenruimte helemaal klein.
Je hebt namelijk weinig ruimte om te manouvreren.
Kijk om het voorwerk te doen,en pasklaar te maken te maken,heb je alle ruimte.
Aan de binnen zijde aflassen is geen probleem,maar als straks de koelgoten "waterdicht"" zijn,moet het eronder,en dan vind ik , zo schat ik in ,een 4 a 5 cm tussenruimte, dat er maar bar weinig ruimte is om dat geheel eronder vast, en lekdicht te maken.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Het sleperadr project!
Nou dat is wel andere koek die koel constructie.sailor wim schreef: ↑zo nov 25, 2018 5:26 pm Hoi.
Ik had eerst koelpijpen altijd riet of stokjes tussen de huid en de buis.
Met koelgoten heb je daar geen last van en er zijn ook geen moeilijke plaatsen voor het aanbrengen van coating.
Gr Wim
Ik had koud gewalst U profiel 80×40×4 mm langs de huid van de motor ruimte naar de kuip en daar een verbindingbuis.
Nu krijg je wel mooie aanstroming daar onder het schip.
Zetten jullie nog goede ontluchters binnen?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ja klopt, dat had idd makkelijker geweest maar ja.....achteraf is het mooi wonenMaar gelet op de ruimte tussen de koelgoten,was het niet beter geweest deze iets breder te maken?
Nu past het niet meer want dan lopen we knijp met de rest. Er zit nu 5 cm tussen, het is niet veel maar het is te doen en idd in de hoekjes zal het met electroden moeten gaan maar ja....het zij zo.
Zal wel moeten idd. Nog niet heel hard nagedacht hoe we het precies gaan doen maar waarschijnlijk gewoon lasbussen met een boutje erin.Zetten jullie nog goede ontluchters binnen?
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Het sleperadr project!
Op mijn beunkoeler zit gewoon een standaard CV-ontluchter.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Das wel een slimme....tenx voor de tip! We hebben wel een paar CV monteurs in de gelederen.....eens even een busje plunderenOp mijn beunkoeler zit gewoon een standaard CV-ontluchter.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 45:
Even wat updates er uit gooien hier om weer bij te geraken met de werkelijkheid
Deze update klusdag 45.
Vandaag is er verder gegaan met het petje zetten rond het stuurhutdak. Best nog een klusje met alle rondingen die erin zitten.
Verder zijn alle luiken en deuren voorzien van streklatten zodat ze straks niet krom trekken tijdens het aflassen en langzaam aan zijn er al wat stukken van de bouwmal verwijderd. Laswerk in het achterschip is in middels dusdanig ver gevorderd dat we deze daar niet meer nodig gaan hebben en nu kunnen we langzaam alles weg gaan halen om een beetje klusruimte voor onszelf en de te plaatsen onderdelen te creëren.
Even wat updates er uit gooien hier om weer bij te geraken met de werkelijkheid
Deze update klusdag 45.
Vandaag is er verder gegaan met het petje zetten rond het stuurhutdak. Best nog een klusje met alle rondingen die erin zitten.
Verder zijn alle luiken en deuren voorzien van streklatten zodat ze straks niet krom trekken tijdens het aflassen en langzaam aan zijn er al wat stukken van de bouwmal verwijderd. Laswerk in het achterschip is in middels dusdanig ver gevorderd dat we deze daar niet meer nodig gaan hebben en nu kunnen we langzaam alles weg gaan halen om een beetje klusruimte voor onszelf en de te plaatsen onderdelen te creëren.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Gelijk nog maar een update er achteraan.......week 46!
Vandaag verder gegaan met waar we gebleven waren.....het petje staat inmiddels geheel rond het stuurhutdakje. Daar kan iemand zich weer op uit gaan leven voor de nodige meters aflassen.
De kettingbak hebben we op zijn plekje laten zakken en de montageflens ( kettingbak blijft demonteerbaar) is uitgemeten en en vastgelast.
Er is weer een deel van de bouwmal afgebroken en...........
Sinterklaas is langs geweest!!!
Met een hoop gebons op de roldeur kwam daar ineens een aanhanger met een grote kist naar binnen rollen.
Keurig verpakt kwam een heel pakketje schroefassen, schroefaskokers, vetflexseals en vetpersen voor het project tevoorschijn!
Dank u sinterklaasje!
Vandaag verder gegaan met waar we gebleven waren.....het petje staat inmiddels geheel rond het stuurhutdakje. Daar kan iemand zich weer op uit gaan leven voor de nodige meters aflassen.
De kettingbak hebben we op zijn plekje laten zakken en de montageflens ( kettingbak blijft demonteerbaar) is uitgemeten en en vastgelast.
Er is weer een deel van de bouwmal afgebroken en...........
Sinterklaas is langs geweest!!!
Met een hoop gebons op de roldeur kwam daar ineens een aanhanger met een grote kist naar binnen rollen.
Keurig verpakt kwam een heel pakketje schroefassen, schroefaskokers, vetflexseals en vetpersen voor het project tevoorschijn!
Dank u sinterklaasje!
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Het sleperadr project!
Na mijn 7de jaar geloofde ik niet meer in de Sint.
Stom stom
Stom stom
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
altijd blijven geloven Wim.....
Re: Het sleperadr project!
Dit zijn prachtige cadeau ‘s
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: Het sleperadr project!
HH,
Dat is altijd lekker, zo'n pakje.
Een paar vraagjes en mogelijk een tip.
Ik zie drie keer een lasbus per schroefas koker.
Eentje ter hoogte van de uithouder, eentje ter hoogte van romp en daarna nog eentje verder naar binnen?
Klopt dat?
Vetgesmeerde as met stopbusafdichting? Als ik de tekeningen en foto's eens terugkijk dan is er niet al te veel vrije schroefaslengte over.
Mogelijk kun je nadenken over een flexible schroefasafdichting(flex seal), ik weet is afhankelijk van een aantal parameters of je ze kunt toepassen.
Het geeft de motor veel vrijheid en aanzienlijk minder geluid.
Is er nu geen budget voor, wat natuurlijk altijd kan.
Dan kun je nu op de lasbus even een groef(a la een slang pilaar) draaien.
De lasbus is nu nog los, dan kun je altijd naderhand besluiten of je het wel/niet toepast.
Mogelijk heb je het al bedacht hoor en is het op de foto's niet te zien.
Met de kerst schilder gereed???
Navigo
Dat is altijd lekker, zo'n pakje.
Een paar vraagjes en mogelijk een tip.
Ik zie drie keer een lasbus per schroefas koker.
Eentje ter hoogte van de uithouder, eentje ter hoogte van romp en daarna nog eentje verder naar binnen?
Klopt dat?
Vetgesmeerde as met stopbusafdichting? Als ik de tekeningen en foto's eens terugkijk dan is er niet al te veel vrije schroefaslengte over.
Mogelijk kun je nadenken over een flexible schroefasafdichting(flex seal), ik weet is afhankelijk van een aantal parameters of je ze kunt toepassen.
Het geeft de motor veel vrijheid en aanzienlijk minder geluid.
Is er nu geen budget voor, wat natuurlijk altijd kan.
Dan kun je nu op de lasbus even een groef(a la een slang pilaar) draaien.
De lasbus is nu nog los, dan kun je altijd naderhand besluiten of je het wel/niet toepast.
Mogelijk heb je het al bedacht hoor en is het op de foto's niet te zien.
Met de kerst schilder gereed???
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ha Navigo,
Op zich niks mis met stopbussen maar een beetje achterhaald is mijn mening en binnen verenigingsverband werkt het wat minder.
En met kerst de schilder....hmmm.....dat is wat optimistisch denk ik
Maar gaat nu wel vlot met het staalwerk al zullen er ook nog wel de nodige uren in het pijpwerk gaan zitten.
Ja dat klopt. De achterste en de middelste hebben we nodig, de voorste hebben we er gratis bij gekregen en hebben we niet nodig. Denk dat dat te maken heeft dat er met halffabrikaten wordt gewerkt. Zijn gewoon standaard kokers, we hebben van 3 verschillende fabrikanten tekeningen gekregen en 3 x zat die voorste lasbus erop. Ook hier aangegeven dat we hem niet nodig hadden maar zit er toch op.Ik zie drie keer een lasbus per schroefas koker.
Eentje ter hoogte van de uithouder, eentje ter hoogte van romp en daarna nog eentje verder naar binnen?
Klopt dat?
Nee, wel vet gesmeerd maar met vetflexseals dus bij deze is de volgende vraag ook al beantwoordVetgesmeerde as met stopbusafdichting?
Op zich niks mis met stopbussen maar een beetje achterhaald is mijn mening en binnen verenigingsverband werkt het wat minder.
En met kerst de schilder....hmmm.....dat is wat optimistisch denk ik
Maar gaat nu wel vlot met het staalwerk al zullen er ook nog wel de nodige uren in het pijpwerk gaan zitten.