Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Tenx!

We lassen trouwens nauwelijks met electroden maar met MAG en gevulde draad. Niet dat het voor warmte inbreng heel veel verschil maakt maar ter info. En vervorming zal je altijd wel iets hebben maar waarom het in het stuurhutdak nou meer was dan elders? ....geen idee, maar het zal ongetwijfeld een menselijke factor zijn :lol: Gelukkig zijn er foefjes om fuck-ups te verhelpen/verbloemen :wink:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 39: En voor de oplettende meelezer.....week 38 mist idd door een technische fuck-up :? Als goedmakertje extra veel week 39 ;)

Ook deze week weer de nodige uren besteed aan de spiegel. Het wil niet helemaal meewerken daar achterin, er zat een hoogteverschil van 2 cm tussen bb en sb. Inmiddels is het verschil nog een millimeter of 5 maar het kost de nodige moeite en tijd. Van de week maar weer verder....we komen er wel.
Daarnaast is de rest van het klusteam verder gegaan met de laatste golfjes uit het dek te halen m.b.v. een streklat en zijn de 2 delen van het stuurhutdak uitgeslepen, gericht en klaargemaakt om afgelast te worden.
Over aflassen gesproken......er is weer een goeie sprong gemaakt op onze las-o-meter! De teller staat nu op 82,3% bezemsteel (geijkte bezemsteel) :mrgreen: Er is veel laswerk gedaan onder het stuurhutje en rond het voordek en voorpiek. De zin zat er goed in en er zijn zelfs pogingen gedaan met bovenhands lassen! Viel niet eens tegen, we zijn eindelijk in het bezit van brandvertragende overalls en dat maakt de zaak toch een stuk aangenamer :lol:
Tevens zijn deze week de ramen geleverd en die moesten natuurlijk even gepast worden! Ziet er strak uit vinden wij :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

En met dank aan een zeer welwillend bedrijf zijn ook de anodes al binnen!

Is toch een 30 kilo aan anodes.....2 x zoveel als dat we zelf uitgerekend hadden :shock:

Afbeelding
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Misschien kun je (als er voldoende hecht lassen zijn) steeds een stukje over te slaan bij het lassen, dus bijvoorbeeld in 20 centimeter wel een las en aansluitend 20 weer niet en zo verder veel spanning in het materiaal voorkomen.

Gelijkende stukken afwisselend aan sb & bb aflassen.

Ik denk ook te zien dat het bij de boeg een vrij opliggende las is.
Misschien de instelling op de machine iets aanpassen. Met CO2 kun je zo lassen dat na bewerking niet nodig is.

Toch ook vreemd, dat er z'on verschil in de spiegel zit, hij staat toch in een mal? Waar komt dit vandaan? Recht zetten met z'on gewicht, wat doet dat ergens anders?

Zie bovenstaande niet als commentaar hoor, gewoonweg uit interesse :D

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Zie bovenstaande niet als commentaar hoor, gewoonweg uit interesse :D
Nee hoor, leuk juist een beetje feed-back!
Misschien kun je (als er voldoende hecht lassen zijn) steeds een stukje over te slaan bij het lassen, dus bijvoorbeeld in 20 centimeter wel een las en aansluitend 20 weer niet en zo verder veel spanning in het materiaal voorkomen.
We hebben toevallig voor een lastig stukje van het weekend ff telefonisch consult aangevraagd bij een lasser over de aan te houden volgorde. Jammer dat ik daar nu net geen foto van heb want dat hadden we even uitgetekend, nu moet ik tekstueel uit zien te leggen :roll:
Eigenlijk werk je telkens naar je vorige las terug. Dus je legt bijvoorbeeld een rups van 10 cm, dan begin je de volgende rups 10 cm verder en las je weer naar je vorige rups toe, en dan idd bb en sb omwisselen.
En dan de aanhechting van het roefje aan dek zijn elke keer maar lasjes van ongeveer 5 cm i.v.m. warmte.
Ik denk ook te zien dat het bij de boeg een vrij opliggende las is.
Misschien de instelling op de machine iets aanpassen. Met CO2 kun je zo lassen dat na bewerking niet nodig is.
Ja klopt, maar ik kan leuk dingen aan elkaar zetten maar ik ben nog ver verwijderd van het predicaat lasser :mrgreen: Dus hier en daar is er toch wel wat nabewerking nodig. Overigens valt het bolle nog wel enigszins mee, het is op de foto niet heel duidelijk maar het voornamelijk nog slak en de start/stops die er bovenuit steken.
Toch ook vreemd, dat er z'on verschil in de spiegel zit, hij staat toch in een mal? Waar komt dit vandaan? Recht zetten met z'on gewicht, wat doet dat ergens anders?
Tja.....zeg het maar. Dit is net het stukje waar alles bij elkaar komt, zit je eerder in het traject een mm verkeerd dan is het al snel een stuk meer aan het einde van de rit. En het is niet zozeer dat we het rechtzetten met dat gewicht maar meer dat het niet telkens omhoog springt en we de vijzeltjes ergens anders in kunnen zetten.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Navigo heeft het over bijstellen lasspanning bijstellen co2 en Bas heeft het over slak,hier klopt iets niet bij co2 heb je geen slak
Jullie hebben het dus over verschillende soorten van lassen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Navigo heeft het over bijstellen lasspanning bijstellen co2 en Bas heeft het over slak,hier klopt iets niet bij co2 heb je geen slak
Jullie hebben het dus over verschillende soorten van lassen
Nee, klopt wel. We lassen met gevulde draad onder gas. Technisch verhaal waar ik het fijne ook niet precies van weet maar daar werkt de werf mee en wij dus ook :wink: Maar dit leverd dus wel lasslak op, ondanks dat het MAG lassen is.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Die slak ontstaat doordat;

1) Je materiaal vervuild is.
2) Je niet voldoende afgeschermd bent door gas.

Een groot nadeel tov Mig lassen, bij Mig schroef je de hoeveelheid benodigde CO2 op.

Bij gevulde draad moet je het ermee doen, maar dus wel veel meer nabewerking.

Hoe dan ook een beetje spelen met de ampère, draadsnelheid en de snelheid van de lashand doet wonderen.


Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Dit wist ik niet weer wat geleerd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Die slak ontstaat doordat;

1) Je materiaal vervuild is.
2) Je niet voldoende afgeschermd bent door gas.
Dat klopt niet helemaal, slak is geen rest product van een verkeerde omstandigheid maar van een toevoeging aan je electrode met een bepaalde functie. In ons geval zit er in de lasdraad rutiel met dezelfde functie als bij een met rutiel beklede electrode.

Voordeel hiervan is o.a. dat de uiteindelijke las sterker wordt t.o.v. MAG las met massieve draad en menggas, en je kan met een hogere spanning kunt lassen (dus sneller=goedkoper).
Er zijn nog wel wat andere redenen en stuk voor stuk geheel niet relevant voor ons project maar dat is grofweg het argument om zowel een gevulde draad als menggas te gebruiken.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Handige Harrie »

De naam hiervoor is Gas Shielded Flux Core Arc Welding.

Het is niet zozeer van zichzelf sterker maar het maken van een sterke las is veel makkelijker dan met MAG omdat het veel minder gevoelig is voor vervuiling door dat het die flux heeft. Nadeel is dat het door deze flux wel meer nabewerking eist en dat het dampt als een bruine kroeg voor het rookverbod.

Afbeelding
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Volgens mij zat het zo, dacht ik.

Verschil Mig/Mag is het soort gas.
De eerste is een inert gas en duurder, volgens mij dus ook het enige echte verschil.
Amperage etc, maakt geen verschil.

Volgens mij wordt rutiel toegevoegd om het smeltbad beter af te sluiten voor invloed van buitenaf.
Geeft vooral dus een sterkere las als je in de constructiebouw/ scheepsbouw zit waar je geen controle hebt over invloed van bijvoorbeeld wind. Als het gas het smeltbad niet goed afsluit krijg je oxidatie in de las, vandaar toevoeging als extra afsluiting.

Nadeel is dus inherent aan de toevoeging van rutiel slakvorming en nabewerking.

Persoonlijk heb ik een broertje dood aan nabewerking, ik kies dan eerder voor Mig, maar soms heb je geen keuze.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Nog ff navraag gedaan.....
Hierbij een poging om het in Jip&Janneke taal te vertalen :lol:

Het is in de eerste plaats gewoon een centenkwestie ( en in de tweede, derde en vierde plaats ook :mrgreen: )
- Minder voorbewerking nodig. De flux voert idd vervuiling af waardoor bijvoorbeeld shopprimer niet eerst hoeft te worden weg geslepen.
- Lassen met hogere spanning t.o.v. "normaal" MAG lassen, oftewel meer meters per uur.
- Door die hogere spanning ook een diepere inbranding die anders alleen met ander, duurder menggas te verkrijgen is.
- Makkelijker positie lassen.

Hoop dat ik het tussen alle vaktermen door zo een beetje goed vertaald heb :roll:
Verschil Mig/Mag is het soort gas.
De eerste is een inert gas en duurder, volgens mij dus ook het enige echte verschil.
Ja klopt, alleen hangt de gaskeuze wel af van het materiaal wat je moet lassen. Grofweg actieve gassen voor ferro materialen en inert gassen voor non-ferro. ( en boeken vol met uitzonderingen en gasmixen hierop). Maar staal is eigenlijk altijd MAG lassen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 40:

We hebben er zin in! Stoptober is weer begonnen dus dat is voor de eigenwijzen onder ons een goeie reden om eens volgas te gaan roken!
Op een doordeweekse avond weer de nodige meters afgelast in het machinekamertje en de gangboorden en inmiddels staat de las-o-meter op 82,3% geijkte bezemsteel.....nog een paar bezemstelen te gaan! :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Nu je toch zo lekker aan het lassen bent.
Gaan jullie de anodes eigenlijk " los neembaar" maken mbv gelastte bout & moer?

Zou het wel aanraden, zeker als je er een knap verfsysteem opzet.
Maakt het ook weer makkelijker voor de toekomstige gebruiker nooit slijpen/ lassen.

Je interval van droogzetten zal wel een jaar of drie worden? Als je de boutgaten nauwkeurig op afstand zet kun je ze eventueel ook verwisselen van plaats als mocht blijken dat ze op een andere plaats nog wat langer mee kunnen.

Je bespaart dan toch weer wat, anodes gaan als je een knap verfsysteem hebt max 5 jaar mee.
In de praktijk zul je zien dat er rondom de schroef en roer het bij 3 jaar wel ophoudt met magnesium.

Navigo
Plaats reactie