de Moockumer
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: de Moockumer
Ken het gerucht maar heb er echt nog nooit commentaar op gehad in een sluis.
Je mag niks verliezen volgens het BPR maar daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen autobanden, stootwillen, wrijfhouten of wat dan ook. Das voor zover ik weet de enige voorgeschreven regel.
Je mag niks verliezen volgens het BPR maar daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen autobanden, stootwillen, wrijfhouten of wat dan ook. Das voor zover ik weet de enige voorgeschreven regel.
Re: de Moockumer
Het zijn Maxxis WG5, zaten er al op toen ik de boot kocht. Geeft de boot wel een leuk karakter en nooit klachten gehad dat ze altijd buitenboord hangen.Baschinist schreef: ↑vr dec 06, 2019 11:00 am Leuk project! knapt lekker op zo.
Brutale vraag: wat voor soort bandjes zijn dan die je in de zij hebt hangen en waar kun je die halen?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: de Moockumer
Ja toch! ziet er stoer uit.
Geen gesodemieter met protocollen over vuile was, voldoende plek in de sluis zonder wit glimspul langszij en bij twijfel krijg je altijd voorrang
Wij hebben kartbanden op de planning, vrees alleen dat die vrij weinig impact op gaan vangen. Kan alleen nog niet vinden waar Maxxis WG5 banden normaal gesproken onder gemonteerd worden.....
Geen gesodemieter met protocollen over vuile was, voldoende plek in de sluis zonder wit glimspul langszij en bij twijfel krijg je altijd voorrang
Wij hebben kartbanden op de planning, vrees alleen dat die vrij weinig impact op gaan vangen. Kan alleen nog niet vinden waar Maxxis WG5 banden normaal gesproken onder gemonteerd worden.....
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: de Moockumer
Heftrucbandjes?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: de Moockumer
Het is de sluiswachter die van autobanden iets kunnen zeggen wij moesten ze in de sluis binnen boord halen op de sleepboot
Als een autoband in het water terecht kom dan blijf hij zweven en kan tussen de deur komen is mij geleerd
Als een autoband in het water terecht kom dan blijf hij zweven en kan tussen de deur komen is mij geleerd
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: de Moockumer
'Wil die sleper éven de bandjes binnenhalen? Dank u!'
http://www.havenfoto.nl/uploads/pics/Sl ... n90_02.jpg
http://www.havenfoto.nl/uploads/pics/Sl ... n90_02.jpg
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: de Moockumer
Die mogen wel, schijnt het, omdat ze aan kettingen hangen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: de Moockumer
Klopt hoor! Bij de Moockumer zal het afhangen van de luimen van de sluismeester. Het past wel bij zo'n werfbootje, maar sommigen zullen op hun strepen staan. De Oranjesluizen zijn er berucht om.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: de Moockumer
Het probleem met banden die 'gewoon' met een touw door de band zijn opgehangen is dat dat touw kan doorslijten tegen de sluismuur. Als je gaten door het loopvlak maakt een daar een ketting door dan is er niks aan de hand. Nog beter is twee paar gaten op 10 uur en 2 uur, en twee kettingen.
Banden die vastgemaakt waren zoals de foto hierboven kwamen bij mij de sluis niet in.
Banden die vastgemaakt waren zoals de foto hierboven kwamen bij mij de sluis niet in.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: de Moockumer
Op de Klaus hadden we ook rond de 12 autobandjes hangen, Allemaal met ketting en nooit last gehad bij sluizen. Nu was het ook dat als we eens per 4 jaar die dingen er af haalden voor de werfbeurt dit ook echt een taak van een paar uurtjes was ivm roest e.d.
Die bandjes waren ook wel nodig omdat er geen recht stuk aan die boot zat waar een wrijfhout zou passen. Alles liep met rondingen waardoor bandjes ook de enige reeele oplossing waren.
Nu met de WB30 gaat bijna alles met wrijfhoutjes omdat er toch genoeg recht aan de boot zit. Zijn trouwens ook een stuk makkelijker op te vissen met de pikhaak mocht een touwtje knappen of loslaten.
Die bandjes waren ook wel nodig omdat er geen recht stuk aan die boot zat waar een wrijfhout zou passen. Alles liep met rondingen waardoor bandjes ook de enige reeele oplossing waren.
Nu met de WB30 gaat bijna alles met wrijfhoutjes omdat er toch genoeg recht aan de boot zit. Zijn trouwens ook een stuk makkelijker op te vissen met de pikhaak mocht een touwtje knappen of loslaten.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: de Moockumer
Dat is mij idd ook zo aangeleerd. Zal ook best waar zijn maar volgens mij heb je met die composiet wrijfhouten van tegenwoordig het zelfde, of blijven die drijven?Als een autoband in het water terecht kom dan blijf hij zweven en kan tussen de deur komen is mij geleerd
Voor zover ik weet is het dat het deugdelijk bevestigd moet zijn....oftewel zo'n regel waar iedereen zijn eigen invulling aan kan geven.
Gaatje op 6 uur is ook makkelijk, loopt het water er weer uit. Scheelt ook kilo's mocht je ze onverhoopt toch binnen moeten halen bij een sluis.Nog beter is twee paar gaten op 10 uur en 2 uur, en twee kettingen.
Ook naar gekeken idd maar dat zijn in dat formaat bijna allemaal (bijna) massieve banden. Wordt een aardige sport om daar gaten in te krijgen en weegt al met al behoorlijk door. Denk dat we het maar met de kartbandjes gaan proberen.Heftrucbandjes?
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: de Moockumer
Heb ik gemerkt ja.
Wat een flapdrol was die vent.
Het is 2004.
We hadden net bij Peek onze eerste Doerak in ontvangst genomen,en waren op weg naar huis.
We varen de Oranjesluis binnen,en liggen nog niet vast, schreeuwt er een hotemetoot me toe, "dr uit met die schuit, ik mot hier geen autobanden"
Wist ik veel,en ze hingen er toch aan?
Volgens de verkoper,een acteur in de kleinkunst,(zijn mede eigenaar was vertrokken naar Spanje voor een nieuw bestaan) ,was het in Amsterdam en omstreken geen probleem om autobanden als stootwil te hebben.
Dus nietsvermoedend vaarden we naar binnen.
Ik de beste man nog uitgelegd,dat ik ze wel even naar binnen wilden halen,maar nee, ik moest zijn sluis uit,er was geen andere optie.
Ik heb ze toch binnen gehaald,en toen kon hij dus geen kant meer op,en liet hij ons mee schutten.
Kreeg nog wel een schreeuw te horen,dat ik de volgende keer maar andere dingen bij me moest hebben,waarop ik hem een sneer heb gegeven,"dat die volgende keer in zijn leven net meer mee zou maken" .
We zijn er tot nu toe, nooit weer geweest.
Heb trouwens ook geen banden meer als fenders.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: de Moockumer
Dat je schippers er op aanspreekt als sluismeester is niet meer dan logisch, maar op de Oranjesluizen loeren ze er echt op om iedere argeloze gebruiker van een autobandje publiekelijk te kakken te kunnen zetten. Als je daar je voldoening uit moet halen, zoek dan ander werk, zou ik zeggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido