WB30

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

WB30

Bericht door Handige Harrie »

Hallo Allen,

Hierbij nog een verhaal over een scoutingboot.

Na 3,5 jaar geleden de Klaus te hebben verkocht is onze scoutingvereniging op zoek gegaan naar een nieuw schip voor de opkomsten maar ook voor de kampen. Na al die tijd in weer en wind buiten hebben moeten varen op de Brutus was ons doel om naar een boot te gaan waar zowel leiding als leden comfortabel op kunnen zijn. Dit was een lange zoektocht want we zouden geen scouting zijn als het ook nog eens met een laag budget zouden moeten doen.

Schepen waren bijna altijd wel te duur of letterlijk net drijvende cascos. Na dat een boot die het leek te gaan worden onder onze neus verkocht werd was de markt niet bijzonder groot tot we in november een aanbod kregen voor een "luxe motor" die van buiten gaaf zou zijn en van binnen kaal.

Na de boot te hebben bezichtigd en te hebben geconcludeerd dat het wel wat zou kunnen zijn voor de juiste prijs zijn we het helse traject binnengegaan van "proberen een boot te kopen met een vereniging".

Een hoop papierwerk gesprekken en late avondjes verder kunnen we ons sinds afgelopen woensdag trots eigenaar noemen van ons nieuwe schip de WB30

Afbeelding
Nog niet helemaal in de verf maar hij heeft een mooie lijn

Afbeelding
Andere zijde is glad en staat in de primer

Afbeelding
Voorste deel heeft houten dekluiken waardoor de HIAB materiaal in het ruim kan laden

Afbeelding
Achterste deel heeft een stalen dek waarop de lister motor voor de hiab staat

Afbeelding
En natuurlijk de belangrijkste plek. Met groot stuurrad

De boot staat op dit moment op de werf waar we hem kunnen afschilderen en de laatste aanpassingen aan het casco kunnen doen. Denk hierbij aan een kluisgat plaatsen, standpijp plaatsen en oude doorvoeren dichtlassen.

Het ruim is op dit moment kaal tot op de spanten. Wat aan de ene kant fijn is omdat we een vrij canvas hebben en aan de andere kant wel een pens werk in zit. Hier maken we ons nog niet zo druk over aangezien de boot voorlopig nog niet in Dieren ligt.

Even wat algemene informatie,
Afmetingen: 18.0*3.7*1.25
Motor: Scania D11 170 pk
Keerbak: Twindisk MG-509
Schoef: Drieblads 85 cm
Stuurwerk: Hydraulisch
Kraan: Hiab 9 ton/meter
Overige: Marifoon, Zonnepanelen, Fluisteraggregraat, Victron Atlas inverter

Adviezen voor verfsystemen zijn zeer welkom, Buiten de primer om staat namelijk nog niets vast.
Laatst gewijzigd door Handige Harrie op za mei 23, 2020 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: WB30

Bericht door sambeek »

Nou Harrie,
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Een "luxe motor" nota bene.
Mooi schip. Het voordeel van casco, je kunt het nu zo maken als je wenst, zonder eerst te hoeven breken.
Denk als de vloer er één keer in ligt, en indeling is bekend dat het nog vrij vlot gaat.
Mooi schip en sterkte met de indeling en nodige andere werkzaamheden aan jullie nieuwe aanwinst.
Nog even mooie naam bedenken.

Persoonlijk zou ik het stuurhuis ook vergroten.
groet Terpstra / SAMBEEK
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: WB30

Bericht door Baschinist »

proberen een boot te kopen met een vereniging".
Mooi he zo'n hobby! :mrgreen:

Maar het resultaat mag er zijn, een prachtig scheepje.

En wees blij dat het nog niet is ingetimmerd, heb je ook geen geld uit hoeven geven aan iets wat er wss toch uitgemept wordt.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: WB30

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ HH mooi scheepje gefeliciteerd !! zal best goed komen allemaal :D ik(wij) wachten natuurlijk met spanning op de foto`s van jullie project :lol:
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: WB30

Bericht door quichot »

Een prachtscheepje met geen twee gelijke spanten, zo mooi geveegd!
Luxemotor? Het lijkt me eerder uit de visserij te komen dan uit de vrachtvaart, maar ik ken de historie natuurlijk niet. Er zijn na de oorlog nogal wat luxemotors omgebouwd tot vissersscheepjes. Meestal waren dat ingekorte Westlandse 'kaarsenlaadjes' waarbij het ovale hek werd vervangen door een overhangende spiegel. Dit rompje lijkt me echter origineel zo te zijn gebouwd.
Weet je iets van de historie? De topic heb je WB30 genoemd. Is dat een visserijkenteken?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: WB30

Bericht door Handige Harrie »

Bedankt voor de felicitaties allen, De eerste twee weken zal nog niet zoveel fototechnisch gebeuren aangezien dr nog een heleboel achter de schermen gedaan moet worden (verf bestellen, huiddoorvoeren bepalen etc).

Over de historie kan ik zelf vrij weinig vinden. Behalve dattie WB30 op de voorkant heeft staan kan ik namelijk bar weinig aan herkenningstekens vinden. Wel is het me opgevallen dat het bovendeel er op gelast is ipv geklonken zoals de onderzijde van het casco.
Voor in het ruim zijn nog sporen van een oude mastvoet aanwezig.
kijkend naar het casco verder heb ik zelf ook het vermoeden dat het een kotterje is geweest ergens in zn lange loopboon.

Het stuurhuis willen we op termijn wel aanpakken maar hier ligt op dit moment niet de prioriteit
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: WB30

Bericht door quichot »

WB is de visserijregistratie voor Wymbritseradeel, een niet meer bestaande Friese gemeente. Als daar toch minstens 30 scheepjes mee rondvoeren was er kennelijk nog wel het een en ander te vangen op de Friese meren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: WB30

Bericht door Marie Christina »

Friese Veensnoekbaarsalen, ongetwijfeld.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: WB30

Bericht door paure nesci »

N verrekte mooi lijntje heeft dat scheepje ! ( ik krijg bijna weer zin om opnieuw te beginnen....) :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: WB30

Bericht door edorem »

Gefeliciteerd Harrie van dit schip kun je wel iets moois maken , ben blij dat het schip kaal is scheelt, een hoop arbeid en afvoerkosten.
zet ook een verlanglijstje op dit forum . veel succes gr. Edorem
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: WB30

Bericht door Evert »

Leuk scheepje. Daarvan je vast wat moois van maken. Veel plezier er mee.

Wat betreft de verf. Ik hoop dat er een twee componenten primer op zit. Als je daar nog voldoende laagdikte mee opbouwd ben je qua conservering voor jaren klaar. De aflak moet je dan bedenken hoe je het wilt regelen. Ga je voor de beroepsvaart lakken of zoek je het in de jachtlakken. Beide hebben hun eigen voordelen en nadelen
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: WB30

Bericht door Handige Harrie »

Hij staat nu voor een groot deel in de IJssel HB 2k primer.

Ik zit zelf een beetje in dubio tussen International Intertuf 203 en Sigma Vikote 42 met Vikote 12 als onderlaag.
Ook wou ik als het budget technisch mogelijk is dr een antifouling op gooien. Maar daar is het heel erg opletten van wat mag en wat niet.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: WB30

Bericht door sambeek »

Ik heb vikote 18 als onder cq tussen laag.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: WB30

Bericht door walvis »

wij hebben nog een nieuwe bus vikote 46 voor een prikkie.
20 liter
geert
Jesse
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:59 pm

Re: WB30

Bericht door Jesse »

Nogmaals gefeliciteerd met jullie aankoop Harrie!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik denk dat jullie er echt een goed wachtschip van kunnen maken.
Je zult veel profijt hebben van de gezellige stuurhut in combinatie met een doorgang naar het ruim.
Bij ons komt het nog wel eens voor dat de schipper alleen in " z'n hok" staat tijdens kampen.

Wij gebruiken de Vikote 12 en 42 combinatie en zijn er erg tevreden over. We laten het door de werf voor een kleine meerprijs tot het berghout spuiten. Dat scheelt een hoop werk.
Wij hebben geen antifouling. Hierdoor hebben we wel wat aangroei eronder zitten. Maar ik denk dat het vooral de vletten die we slepen zijn die het brandstofverbruik verhogen en de snelheid verlagen...
Plaats reactie