WB30
Moderators: sailor wim, frank
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Voordat mensen denken dat we niets meer uitvoeren
Oude koelleiding verwijderd om de boel hier wat op te frissen
Meer flexibele leiding dan ik comfortabel mee ben
Loos staal verwijderen
Plaatje die wat dichter is dan de vorige oplossing. Hierboven komt een luik dat toegang tot de motor mogelijk houdt
Ook nog het wandje van spanten voorzien en mooi menierood
De waterstand maakt het werk er niet makkelijker op
Oude koelleiding verwijderd om de boel hier wat op te frissen
Meer flexibele leiding dan ik comfortabel mee ben
Loos staal verwijderen
Plaatje die wat dichter is dan de vorige oplossing. Hierboven komt een luik dat toegang tot de motor mogelijk houdt
Ook nog het wandje van spanten voorzien en mooi menierood
De waterstand maakt het werk er niet makkelijker op
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Het heeft de kleur van messing en op de bon staat messing. Dus ik zou het gek vinden als het brons is
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Even kijken waar we gebleven waren.
Ohja leidingwerk
Koelleiding was dikwandig staal dus dat kon prima op de boot met de pin gelast worden.
Toch in die hoek bezig zijnde de oude dynamo die alleen als spanner werd gebruikt weggesloopt. Ook zat de nieuwe dynamo die wel oplaad op een beetje habbiebabbie manier vast dus ook hier weg mee. Omdat een eerder kamp de keuzeschakelaar voor het laden was overleden en deze ongeveer het zelfde mag gaan kosten als een 2de dynamo, is besloten om dan maar een extra dynamo te halen en de hele schakelaar te laten vervallen.
Is er uiteraard wel een nieuw beugeltje nodig
Dus beetje lassen
En wat stripjes en v-snaren verder heb je dit
Waterpomppolie voorzien van een afstandsbus zodat beide riemen er netjes over kunnen lopen
Nu weer verder met leidingen en plaatjes lassen.
Eenmaal alle koelleidingen een luik er voor gefabriekt. Deze is op de foto even gelast voor de boutgaten overnemen. Nu zit hij vast met een rits bouten en vlambestendige kit. Sluit toch een beetje beter af dan een multiplex plaat.
Ondertussen beginnen met de machinekamer een kleurtje te geven
Ook kregen we een set AGM accus aangeboden die preventief vervangen werden op een ferry. De oude konden de koelkast met moeite 12 uur laten draaien en deze hadden na 4 dagen nog 24,5 volt. Wel moest hiervoor het accurek van stuurboord naar bb ivm ruimtegebrek. Bijkomend voordeel is dat de oude ruimte ingericht kan worden als werkbank.
De oude luchtinlaat bestond eerder uit een combinatie van een pvc mof met een ventilatiekanaal bocht samengehouden met veel ducttape. Ook geen porum dus weg er mee
Tig uitgegraven en wat 104mm rvs pijp aan elkaar gebakken
Zit prima zo
Ohja leidingwerk
Koelleiding was dikwandig staal dus dat kon prima op de boot met de pin gelast worden.
Toch in die hoek bezig zijnde de oude dynamo die alleen als spanner werd gebruikt weggesloopt. Ook zat de nieuwe dynamo die wel oplaad op een beetje habbiebabbie manier vast dus ook hier weg mee. Omdat een eerder kamp de keuzeschakelaar voor het laden was overleden en deze ongeveer het zelfde mag gaan kosten als een 2de dynamo, is besloten om dan maar een extra dynamo te halen en de hele schakelaar te laten vervallen.
Is er uiteraard wel een nieuw beugeltje nodig
Dus beetje lassen
En wat stripjes en v-snaren verder heb je dit
Waterpomppolie voorzien van een afstandsbus zodat beide riemen er netjes over kunnen lopen
Nu weer verder met leidingen en plaatjes lassen.
Eenmaal alle koelleidingen een luik er voor gefabriekt. Deze is op de foto even gelast voor de boutgaten overnemen. Nu zit hij vast met een rits bouten en vlambestendige kit. Sluit toch een beetje beter af dan een multiplex plaat.
Ondertussen beginnen met de machinekamer een kleurtje te geven
Ook kregen we een set AGM accus aangeboden die preventief vervangen werden op een ferry. De oude konden de koelkast met moeite 12 uur laten draaien en deze hadden na 4 dagen nog 24,5 volt. Wel moest hiervoor het accurek van stuurboord naar bb ivm ruimtegebrek. Bijkomend voordeel is dat de oude ruimte ingericht kan worden als werkbank.
De oude luchtinlaat bestond eerder uit een combinatie van een pvc mof met een ventilatiekanaal bocht samengehouden met veel ducttape. Ook geen porum dus weg er mee
Tig uitgegraven en wat 104mm rvs pijp aan elkaar gebakken
Zit prima zo
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: WB30
Lekker gewerkt!
Re: WB30
Ziet er netjes uit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Inmiddels aan een van de klussen begonnen waar het meeste tegen opgekeken wordt.
In de punt zit beton gestort. En als dit alleen beton zou zijn dan was dit nog niet een grote ramp. Maar dit is beton met piepschuim er tussen. En dit betekend dat er en vocht tussen kan blijven zitten, en dat het beton niet echt veel ballast toevoegt.
Dus lang verhaal kort. Weg er mee.
Gisteren is een van ons al begonnen om in een vak een begin te maken.
Niet geheel zonder succes zou ik zeggen.
Dus ja vandaag maar begonnen met uit te breken naar andere vakken
En dan maar hameren
Onder aan de streep hadden we bijna een bigbag vol met puin/piepschuim. De truc vandaag was dan ook om een rijtje gaten te boren met de boorhamer en dan met het stootijzer er een paar klappen op te geven.
Ik ga van de week kijken voor een echte kango, Een beitel de boorhamer is leuk om randjes schoon te steken maar om te breken toch te licht en het losbreken met een stootijzer merk je na een uurtje ook wel in het lichaam. Ook nog even kijken voor een paar schijven voor de slijptol. De kleintjes die we nog hadden liggen deden wel wat maar niet genoeg.
In de punt zit beton gestort. En als dit alleen beton zou zijn dan was dit nog niet een grote ramp. Maar dit is beton met piepschuim er tussen. En dit betekend dat er en vocht tussen kan blijven zitten, en dat het beton niet echt veel ballast toevoegt.
Dus lang verhaal kort. Weg er mee.
Gisteren is een van ons al begonnen om in een vak een begin te maken.
Niet geheel zonder succes zou ik zeggen.
Dus ja vandaag maar begonnen met uit te breken naar andere vakken
En dan maar hameren
Onder aan de streep hadden we bijna een bigbag vol met puin/piepschuim. De truc vandaag was dan ook om een rijtje gaten te boren met de boorhamer en dan met het stootijzer er een paar klappen op te geven.
Ik ga van de week kijken voor een echte kango, Een beitel de boorhamer is leuk om randjes schoon te steken maar om te breken toch te licht en het losbreken met een stootijzer merk je na een uurtje ook wel in het lichaam. Ook nog even kijken voor een paar schijven voor de slijptol. De kleintjes die we nog hadden liggen deden wel wat maar niet genoeg.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: WB30
ta beton werd vroeger vrij veel gedaan vaak een ellende als het niet goed gedaan was rotting ertussen en dus lek veel verrot ijzer er onder en kon je er bijna een nieuw vlak onder zetten dus bij het verwijderen altijd oppassen .
de scheepvaart inspectie gaf ons vroeger de raad stort er ontzuurd grind in aar eerst het vlak dik in de insmeer vet zetten ,en indien mogelijk andere vaste ballast zoals dikke tegels zo iets .
de scheepvaart inspectie gaf ons vroeger de raad stort er ontzuurd grind in aar eerst het vlak dik in de insmeer vet zetten ,en indien mogelijk andere vaste ballast zoals dikke tegels zo iets .
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Het gekke is dan ook dat er beton in zit dat dus qua ballast niet veel toevoegt. de enige rede die ik kan verzinnen waarom iemand dit zou doen is om een werkplaatsvloer te krijgen toen het nog als werkschip rond voer. Maar waarom je dan van alle oplossingen dit neemt?
En over het rot onder het beton. Normaal ben ik geen fan van dubbelingen, Maar wat ben ik blij dat die er onder zitten.
En over het rot onder het beton. Normaal ben ik geen fan van dubbelingen, Maar wat ben ik blij dat die er onder zitten.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: WB30
Mooi werk hoor!
Een kleine opmerking:
Ik zie hier 4 AGM batterijen, kan het niet helemaal goed zien maar het lijkt dat je de min aansluit op batterij 1 en de plus op batterij 2
Het zou beter zijn als je de plus verplaatst naar accu 4 (of de min naar accu 3, mag ook)
Zo worden de batterijen beter belast, nu pakken batterij 1 en 2 de eerste grootste belasting en "lopen" 2 en 4 er achteraan.
1 en 2 slijten zo sneller en nemen 3 en 4 mee in hul "val" .
Door de stroom egaal over de hele set te trekken worden alle accu's evenredig belast.
Aquanaut
Een kleine opmerking:
Ik zie hier 4 AGM batterijen, kan het niet helemaal goed zien maar het lijkt dat je de min aansluit op batterij 1 en de plus op batterij 2
Het zou beter zijn als je de plus verplaatst naar accu 4 (of de min naar accu 3, mag ook)
Zo worden de batterijen beter belast, nu pakken batterij 1 en 2 de eerste grootste belasting en "lopen" 2 en 4 er achteraan.
1 en 2 slijten zo sneller en nemen 3 en 4 mee in hul "val" .
Door de stroom egaal over de hele set te trekken worden alle accu's evenredig belast.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: WB30
Hang er een beetje vanaf -hoeveel- stroom er getrokken word en wat de draaddiktes zijn..
Bij lage stromen tot pak 'm beet een ampère of 30 a 40 maakt het niks uit.
Bij lage stromen tot pak 'm beet een ampère of 30 a 40 maakt het niks uit.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: WB30
Aqaunaut
Ik zag ook liever op de plus pool van de meest rechtse accu een een draadje zitten naar de Atlas.
Ik zag ook liever op de plus pool van de meest rechtse accu een een draadje zitten naar de Atlas.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Klopt als een bus. Er moeten nog wat kabels omgebouwd worden maar dan moet eerst de Victron zn definitieve plek krijgen. Dan weten we alle lengtes zeker.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: WB30
ils ik jou was zou ik er aardig snel houten platen overheen maken ,je weet wat er gebeurd als er toevallig wat op de polen valt .
en dat wil je niet meemaken .
trouwens wij moesten dat omdat het in het scheen besluit stond de controlerende inspecteur va de scheepvaart inspectie ten der tijd wou met alle geweld dat we een raamwerk er omheen maakte met jawel hoe verzin je het met stalen deksels bij een colega ging het binnen een paar weken mis deksel op alle accu,s jasses wat een bende in de machine kamer dagen bezig geweest met spoellen en ja naderhand mocht hout ook.
en dat wil je niet meemaken .
trouwens wij moesten dat omdat het in het scheen besluit stond de controlerende inspecteur va de scheepvaart inspectie ten der tijd wou met alle geweld dat we een raamwerk er omheen maakte met jawel hoe verzin je het met stalen deksels bij een colega ging het binnen een paar weken mis deksel op alle accu,s jasses wat een bende in de machine kamer dagen bezig geweest met spoellen en ja naderhand mocht hout ook.