Even voorstellen - eerste motorboot

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
maupie1967
Berichten: 3
Lid geworden op: zo dec 24, 2017 12:45 pm

Even voorstellen - eerste motorboot

Bericht door maupie1967 »

Na heel veel omzwervingen en jaren een zeilboot te hebben gehad en veel van de Europese wateren te hebben gezien de keuze gemaakt om eens wat van de binnenwateren te gaan genieten en een 'oudere' motorboot gekocht.

Ik werd direct verliefd op het ontwerp en de staat van de boot maar ik weet zo weinig van de historie, ontwerp en technische details van deze boot af dus ik heb de hoop dat dit mooie forum mij verder kan helpen.

Ze is 8.60 x 2.50 bij circa 0.80 en bouwjaar zou ongeveer 1965 zijn. Komt uit de omgeving Urk en is ooit een keer behoorlijk onderhanden genomen. Ik neem tenminste aan dat in ieder geval de achterkajuit niet standaard is.

Motor is een door VEGE gemariniseerde Ford 592E diesel van 3.6L met een Verhey keerschroefas. Van beide technieken ben ik op zoek naar documentatie, kennis en mensen die eventueel advies kunnen geven. De motor is 10 jaar geleden in Antwerpen gereviseerd.

Ik ben benieuwd of er mensen enig idee waar deze boot is gebouwd of andere ideeen hebben waar ik moet zoeken.

Afbeelding
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Even voorstellen - eerste motorboot

Bericht door Wouter »

Erg mooi gelijnd, ook de opbouw is prachtig ontworpen. Die achterkajuit lijkt me ook niet origineel.
Zal wel praktisch zijn, maar als je hem wegdenkt is ze helemaal verrukkelijk.
Veel plezier er mee!
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Even voorstellen - eerste motorboot

Bericht door paure nesci »

Welkom....
het model heeft wat weg van een kofferdekkruiser , mooi model , lijkt ook wel op de Paure nesci , maar die motor 3,6 liter ?? :shock:
in een 8,5 metet boot ? Da's wel heul groot..... :roll:
heb je n foto van die motor met keerschroef ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
maupie1967
Berichten: 3
Lid geworden op: zo dec 24, 2017 12:45 pm

Re: Even voorstellen - eerste motorboot

Bericht door maupie1967 »

Bedankt voor het leuke welkom en denk dat ik hier nog een hoop kan leren.. nooit te oud zeggen ze toch :)

Het is inderdaad een 3.6L Ford(son) die ook is gebruikt in tractoren en voor tractie/industrie/scheepvaart maar ik kan er maar weinig gegevens van vinden maar ik ga eens informeren bij de tractorfanclub. Het is een langzaamdraaier met 52 PK @ 1600 rpm.

Afbeelding

De schroefas is nog minder over te vinden en schijnt te zijn gebruikt en oude loods jollen die o.a. hier in Zeeland zijn gebruikt. Alle info is in ieder geval van harte welkom.

Afbeelding

Groet Maurice
maupie1967
Berichten: 3
Lid geworden op: zo dec 24, 2017 12:45 pm

Re: Even voorstellen - eerste motorboot

Bericht door maupie1967 »

En mooie boot Do de Paure nesci :)

Lijkt er inderdaad wel op qua lijn... Wel erg mooi de houten opbouw!

Groet Maurice
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Even voorstellen - eerste motorboot

Bericht door varg »

Verheij was een fabriek(je) in Ossenijl, pal aan het water. Nu helaas verdwenen. maakten allerlei aandrijfsystemen voor schepen. De melkboot in Ossenzijl voer ook met een Verhij omkeerschroef. De schroeven zijn groot en staan bekend als degelijk, hebben echter niet het rendement van een kk. met een driebladschroef. Met jouw motorisering heb je nog genoeg stuwdruk over! Prachtig ingebouwd alles trouwens! Op deze krantenpagina staat onderaan een advertentie van ze. https://leiden.courant.nu/issue/NLC/197 ... /0/page/10
Arnold
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Even voorstellen - eerste motorboot

Bericht door Handige Harrie »

Die ford heeft wel wat weg van de Fordson New Majoor die we hier in een boot hebben staan.

handleiding hier
http://www.fordson.se/1A_Motorkapitlet_ ... manual.pdf

onderdelen hier
https://www.oldtractorshop.nl/nl/fordso ... ower-major
anders via elk LMB wel bij kramp te bestellen


Afbeelding
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Plaats reactie