Dieseltender 3,50

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Al een tijdje liep ik te twijfelen over een bijboot voor de Opa Hein, gewoon een die ik mee op sleep kon nemen naar evenementen of weekendjes naar de Friese dorpjes. Een rubberboot, hoewel ideaal vond ik niet bij het scheepje passen.

Via Facebook marketplace kwam ik opeens op een oude roeivlet, nagenoeg compleet, welke al een paar jaar op de kop in een weiland lag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door varg »

fotoś zijn niet zichtbaar voor mij,Arnold
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Richard van den Berg »

Hier ook niet. Net zoals je laatste foto's in "Rondspantvlet 850", helaas.

Je mag me een pb sturen om te assisteren met de juiste link plaatsen.
Groeten,

Richard

mijn boot
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Ik heb ze gewoon als IMG link geuploaded, voor mij zijn ze ook gewoon zichtbaar. Foto's zijn alleen geupload vanuit Google Photo's vanuit een album welke niet openbaar stond. (nu wel) maar ik denk dat ik ze vanavond even opnieuw moet uploaden.
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Nu zouden ze het moeten doen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Richard van den Berg »

Ja en ziet er goed uit :!: Afbeelding
Groeten,

Richard

mijn boot
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Dan waren het toch de Google Photo instellingen. :D

Anyhow, Het plan was dus om een tender met dieselmotor te maken. Echter had ik als eis dat het bootje ook nog te roeien moest blijven en de diepgang niet meer dan 30-40 cm mocht bedragen. Zodoende moest er een kleine schroef onder komen om de diepgang zo beperkt mogelijk te houden.

Een ander puntje was de gewichtsverdeling, Veel van deze vletjes met diesel zijn gebaseerd op schippersvletjes of zijn een, of een paar, maten groter dan die van mij. Doordat de schippersvletjes anders gebouwd zijn (voller in de kop) kan de motor ook verder naar voren. Een eis was dat de boot volledig manoeuvreerbaar moest worden. Veel van de originele vletjes werden uitgerust met een stationair motor zonder keerkoppeling waarbij de as direct aan het vliegwiel gekoppeld was. De boot werd de haven uit geroeid en pas daarna werd de motor gestart.

Goed, dus toen kwam ik bij het ''hoofdstuk'' motorkeuze, Het moest een 1 cilinder worden, motor moest een vaste tank op de motor hebben en bij voorkeur luchtgekoeld. Omdat er in het moederschip een Samofa 2s108 staat heb ik uiteindelijk een Samofa SH85 gekocht. Deze voldeed aan de eisen en levert 6 pk bij 1500 toeren. Motortje komt uit 1959.

Er waren wat problemen met het torretje, zo lekte de nokkenas aan de startzijde. Na het demonteren bleek het rollager versleten waardoor de as was gaan ''lopen'' en deze uiteindelijk de keerring kapot gemaakt had. Dus de boel mocht uit elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door sailor wim »

Wow Thom dat gaat een plaatje worden.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door paure nesci »

ja , leuk ! zo heb ik nog een Hatz staan , 11 pk bij 1500 toeren....in een opwelling aangeschaft om ooit in zo'n vletje te prutsen....
( als ik ooit tijd "over " heb... :roll: )
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Thom : mooi zwart is niet lelijk :lol: ziet er gelikt uit, netjes zo met dat rood erbij, nu die roeiturk er nog in en je hebt een pracht span,hulde!
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

@Do, Deze Samofa was de basis voor de Hatz blokjes. (Werden door de Samenwerkende Motoren Fabriek voor hatz gebouwd. :wink: )

Na het repareren van de motor en het maken van een motorsteun was het natuurlijk eerst tijd om de boot in het water te leggen om zo de juiste plaats van de motor met betrekking tot de gewichtsverdeling. Hierna de positie van de motor nog wat aangepast en de steun vast gelast.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door paure nesci »

Ergens voel ik hier een apart ééncilindeclubje ontstaan....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door varg »

Inderdaad! Ik heb ook nog een leuke Lister in de garage staan. Ben benieuwd hoe de Hatz aan de schroefas gekoppeld gaat worden...een kk voor een Lister is namelijk onbetaalbaar!
groet
Arnold
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door JanSr »

Voor weinig geld haal je een Hurth van Marktplaats
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Had ik het bootje zelf redelijk netjes waren de roeiriemen echter niet om over naar huis te schrijven. Ooit zijn deze in plaats van mooi gelakt overgeschilderd met bruine verf. En hoewel ik in principe niets tegen geverfde riemen heb gaat er niets boven een mooi gelakt houtproject. En dus was het tijd voor de verfbrander en verschillende krabbers.

Zoals wellicht inmiddels bekend ben ik geen fan van ''nieuw'' en dus moesten ook deze riemen een behandeling ondergaan met zwarte kleurstof om verschillende imperfecties te benadrukken. Hierna kon er een tweetal lagen mahoniebeits en drie lagen blanke lak overheen. Komend voorjaar als de tender hopelijk af is zullen er nog een tweetal lagen blanke lak over gaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie