Johanna naar de werf
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Johanna naar de werf
Man, wat gaat dat rap en wat wordt het mooi.
En inderdaad, maar goed dat dat gaatje nu ontdekt is.
Zo zie je maar.
Maar goed om zo af en toe droog te gaan.
En inderdaad, maar goed dat dat gaatje nu ontdekt is.
Zo zie je maar.
Maar goed om zo af en toe droog te gaan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Johanna naar de werf
Wat zo'n bikhamertje een hoop elende kan schelen.....
Ziet er allemaal TOP uit man !
Gr Do
Ziet er allemaal TOP uit man !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Johanna naar de werf
Toen ik vanmorgen aankwam op de werf rook ik de verf al: de zwarte laag werd aangebracht. Mijn hulpkracht heeft het berghout en een stuk eronder gedaan, een van de medewerkers van de werf deed het vlak en de kimmen tot een stuk boven de waterlijn. Mooi zwart is niet lelijk:
Eerst heb ik het anker in de primer gezet. Daarna heb ik de machinekamer opgeruimd en de beunkoeler weer in elkaar gezet. Daarna heb ik allerlei oude meuk en steunen van het achterschot afgeslepen, plus een van de afgeblinde afsluiters van het vlak.
Daarna heb ik nog een stuk berghout en het anker in de zwarte vinyl gezet.
De ijzerwerker is eerst bezig geweest met voorbereiden van de nieuwe demper en heeft daarna een verhaalkam op de potdeksel gemaakt, een stukje voor de kikker. Zo kan ik de tros beter naar de achterste paal leiden. Verder heeft hij nog aan de kopbolder gewerkt. Die miste ik vaak, ik ben blij dat die er komt.
Eerst heb ik het anker in de primer gezet. Daarna heb ik de machinekamer opgeruimd en de beunkoeler weer in elkaar gezet. Daarna heb ik allerlei oude meuk en steunen van het achterschot afgeslepen, plus een van de afgeblinde afsluiters van het vlak.
Daarna heb ik nog een stuk berghout en het anker in de zwarte vinyl gezet.
De ijzerwerker is eerst bezig geweest met voorbereiden van de nieuwe demper en heeft daarna een verhaalkam op de potdeksel gemaakt, een stukje voor de kikker. Zo kan ik de tros beter naar de achterste paal leiden. Verder heeft hij nog aan de kopbolder gewerkt. Die miste ik vaak, ik ben blij dat die er komt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Johanna naar de werf
Geen spectaculaire dat vandaag. Koelsysteem afgevuld en ontlucht. Verder is de kopbolder vastgelast en heb ik die nog even in de primer gezet. De Junior medewerker die antifouling mocht smeren werd er gauw weer afgehaald, hij smeerde niet systematisch en teveel, dat vond zijn senior collega niet goed.
Daarna begon het te regenen, en ze werken op vrijdag maar tot 12.45. maandag weer verder, dit weekend helaas allerlei verjaardagsverplichtingen.
Lief boldertje.
Daarna begon het te regenen, en ze werken op vrijdag maar tot 12.45. maandag weer verder, dit weekend helaas allerlei verjaardagsverplichtingen.
Lief boldertje.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Johanna naar de werf
Ga je ook zo'n mooie vorm in de rand van de schetsplaat maken als in die onderste?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Johanna naar de werf
dat schetsplaatje is KUNST ! jammer dat zoiets straks niet meer in t zicht zit....
hoeveel tijd zou dit vroeger gekost hebben om dit te maken ? ( ook in vergelijking tot "gewoon" recht.....
gr Do
hoeveel tijd zou dit vroeger gekost hebben om dit te maken ? ( ook in vergelijking tot "gewoon" recht.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Johanna naar de werf
Kopbolder is op ons soort scheepjes onontbeerlijk. Ga je nog een hoop plezier aan beleven!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Johanna naar de werf
paure nesci schreef: ↑vr okt 26, 2018 4:14 pm dat schetsplaatje is KUNST ! jammer dat zoiets straks niet meer in t zicht zit....
hoeveel tijd zou dit vroeger gekost hebben om dit te maken ? ( ook in vergelijking tot "gewoon" recht.....
gr Do
Er komt geen afdichting meer achter hoor, het plaatje blijft zichtbaar.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Johanna naar de werf
Ik heb het laten doen, ik wil mijn laskunsten niet blootstellen aan de krachten die bij strak varen van een tros op het geheel komen te staan. Een vliegende bolder is levensgevaarlijk....Marie Christina schreef: ↑vr okt 26, 2018 3:43 pm Ga je ook zo'n mooie vorm in de rand van de schetsplaat maken als in die onderste?
De plaat is aan de achterkant afgewerkt met een stukje rondstaf, net als de golfbreker bovenop heeft.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Johanna naar de werf
Dat staat ook keurig.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Johanna naar de werf
Maandag is een goed deel van de dag besteed aan het tussenbouwen van de nieuwe demper. Deze is 19 cm korter dan de oude demper maar tegelijk een paar cm dikker. In eerste instantie is er geprobeerd verloopstukken van de oude flenzen naar de nieuwe flenzen te maken. Daarmee werd voorkomen dat er in de beperkte ruimte in de MK pijpen aan elkaar gelast zouden moeten worden. Van de 19 cm bleef alleen te weinig over als alle flenzen en pakkingen ervan af moesten worden getrokken, dus is er besloten om aan de SB zijde in de MK een nieuw stuk aan de bocht naar achteren te lassen, daar was de meeste ruimte. In het midden werd dan wel met flenzen gewerkt.
SB zijde:
Midden:
Daarna heeft de ijzerwerker nog een ontluchting van een van de twee brandstoftanks naar buiten weten te brengen, deze kwamen in de MK uit:
Ik had alleen 's ochtends hulp, en we hebben het schip rondom van berghout tot waterlijn een tweede laag vinylcoating weten te geven. Verder heb ik het anker een tweede laag gegeven en de kopbolder een eerste laag vinyl:
Tenslotte zijn het vlak en de zijden tot de waterlijn in de anti-fouling gezet, een zwarte AF van Hempel.
SB zijde:
Midden:
Daarna heeft de ijzerwerker nog een ontluchting van een van de twee brandstoftanks naar buiten weten te brengen, deze kwamen in de MK uit:
Ik had alleen 's ochtends hulp, en we hebben het schip rondom van berghout tot waterlijn een tweede laag vinylcoating weten te geven. Verder heb ik het anker een tweede laag gegeven en de kopbolder een eerste laag vinyl:
Tenslotte zijn het vlak en de zijden tot de waterlijn in de anti-fouling gezet, een zwarte AF van Hempel.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Johanna naar de werf
Dinsdag was de dag van de tewaterlating. Rond 9 uur rolde de Johanna langzaam van de helling af. Daarna is het laatste klusje dat nog openstond gedaan, de tweede tankontluchting naar buiten brengen.
Buiten ziet dat er nu zo uit:
En zo ligt ze te wachten tot het overvaren komende zaterdag:
Buiten ziet dat er nu zo uit:
En zo ligt ze te wachten tot het overvaren komende zaterdag:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Johanna naar de werf
Een berg werk in zo'n korte tijd aan zo'n groot schip.
Chapeau
Ik vind het moedig, maar ja ik ben wellicht wat ouder.
Chapeau
Ik vind het moedig, maar ja ik ben wellicht wat ouder.
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Johanna naar de werf
Vertel effe wat meer over die demper, merk, type , (absorpite/resonantie? ) , pk 's flensdiameter etc.KarelE schreef: ↑do nov 01, 2018 10:57 pm Maandag is een goed deel van de dag besteed aan het tussenbouwen van de nieuwe demper. Deze is 19 cm korter dan de oude demper maar tegelijk een paar cm dikker. In eerste instantie is er geprobeerd verloopstukken van de oude flenzen naar de nieuwe flenzen te maken.
Wij zijn ons aan het oriënteren naar zo'n ding voor het pontje.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Johanna naar de werf
Hoi Frank,
Ik ben geen aandacht besteed aan de demper, maar ben afgegaan op wat een oude knar op de werf aanbevolen een besteld heeft. Het is een Axces ABS NB80 geworden. Zoals het typenummer zegt een absorbtie demper. Ik heb de werffactuur nog niet maar hij kost rond de €300 excl. BTW.
Het stickertje kreeg ik er niet beter af.
Ik ben geen aandacht besteed aan de demper, maar ben afgegaan op wat een oude knar op de werf aanbevolen een besteld heeft. Het is een Axces ABS NB80 geworden. Zoals het typenummer zegt een absorbtie demper. Ik heb de werffactuur nog niet maar hij kost rond de €300 excl. BTW.
Het stickertje kreeg ik er niet beter af.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.