afschotten en isolatie vraag

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

kapwalrus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mar 13, 2016 10:09 pm
Info: Sinds 2014 ben ik voor het eerst op een woonschip gaan wonen. Het schip was voor bewoning goed afgebouwd. Voor de rest is nog het achteronder en het vooronder niet klaar. Ik vind het een uitdaging om tijdens mijn pensioen heerlijk te klussen in, om en aan het schip. Veel dingen moet ik nog ontdekken. Daarom zal ik regelmatig hier mijn problemen willen voorleggen.

afschotten en isolatie vraag

Bericht door kapwalrus »

Beste mensen, buiten wordt het kouder, dus binnen aan de klus geslagen. Ik heb sinds 2014 een woonschip (klipperaak uit 2015). Het woongedeelte was al helemaal afgewerkt toen ik het schip overnam. Nu nog alleen het achteronder en vooronder. Begonnen met het achteronder af te timmeren. Op de stalen spanten heb ik regels geplaatst waar tegen straks de planken op komen. Maar tussen de planken en stalen romp wil ik isolatie aanbrengen. Hoe en welke is de vraag. Het staal kan behoorlijk zweten en komt er veel vocht vrij. Als ik isoleer glaswol neem denk ik dat het glaswol te vochtig wordt. of moet ik dat met plastic omkleden? Verder kan ik het glaswol zo tegen de huid aan leggen of moet er een ventilatie laag tussen zitten, dat betekent dan dat ik het glaswol tegen de planken aan moet vastleggen.
Of is er een andere oplossing?

Dank alvast voor het meedenken en kijken.
Met vriendelijke groet,
Peter
Afbeelding

Afbeelding
moet gedraaid worden.

Afbeelding

en mijn schip
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door quichot »

Er zijn vast hele theorieën over, maar ik heb daar ongeveer 40 jaar geleden doodgewone zachte glaswolmatten tussen gepropt, zo tegen het staal, en aan de woningkant de papierrug daarvan afgedekt met van die warmteterugkaatsende folie. Daar overheen de boel betimmerd. Voldoet prima, en is per m2 spotgoedkoop.
Jaren later hier en daar wel eens een stukje betimmering weggehaald voor een klus, en het staal erachter zag er nog precies zo uit als op de dag dat ik het afdekte.

Mooi hè, al die klinknageltjes!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door varg »

Hoi Peter, Wat ga je doen in het achteronder? Ik bedoel...moet er wel geïsoleerd worden en zo ja...wordt er gewoond, geslapen of gekookt. In dat geval komt er veel waterdamp in de lucht (dat wordt dan het 'zweten' van het staal). Wordt het een berging: gewoon aftimmeren met een leuke luchtspouw, zoals je van plan bent. Je kunt de huidplaten en de spanten nog in het vet zetten, ik gebruik daar het liefst schapenwolvet voor, dat werkt prettig en ruikt ook lekker.
Wil je toch isoleren dan zijn er 2 mogelijkheden: of je maakt een totaal damp-ondoorlatende laag tussen de betimmering en de isolatie, of je houdt alles open en dan moet je isolatiemateriaal gebruiken wat tegen vocht kan en wat in vochtige toestand ook nog isoleert. Je hebt dan keuze uit geschuimde platen of schapenwol.
Ik zie zelf altijd erg op tegen het totaal dampdicht afsluiten van de zijden, vooral omdat je aan de onderkant niet goed kan afwerken.
Overigens...als je niet al te intensief de ruimtes gebruikt en bijvoorbeeld alleen in de zomer aan boord bent, kan je ook prima doen wat Quichot heeft gedaan. Gebruik dan wel een conserverend (vet) product op het staal. Ik heb ook wel eens de binnenkant van een roefdakje schoongekrabd waar de steenwol en de roest een soort bruine verbinding met elkaar waren aangegaan...heb ik geen goede herinneringen aan. Besteed altijd extra veel aandacht aan het plafond! Daar heb je het meeste condens.
Mooi scheepje trouwens.
groet, Arnold
Laatst gewijzigd door varg op vr nov 23, 2018 11:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door Evert »

Lekker dik insmeren met conserveringsolie van tenco. Daarna zo dik mogelijk isoleren met steenwol platen. De iets hardere persing isoleerde iets beter. Luchtdicht afwerken met folie. Bij voorkeur met alu erin. Dan betimmeren en je hebt een comfortabele ruimte. Ventileren van de ruimte zelf blijft belangrijk.
Dit blijft heel lang goed. Wij hebben zelf jarenlang in een roef van 25 m2 gewoond met drie mensen en een hond. Bij het opnieuw intimmeren was er geen corrosie te vinden.
Het vocht dat je nu tegen de huid vind is condens. Vooral onder de waterlijn is het ongeisoleerde staal nat in deze tijd van het jaar. Het is dan binnen warmer dan buiten. Met een goede afgesloten isolatie voorkom je dit.

Evert
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
kapwalrus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mar 13, 2016 10:09 pm
Info: Sinds 2014 ben ik voor het eerst op een woonschip gaan wonen. Het schip was voor bewoning goed afgebouwd. Voor de rest is nog het achteronder en het vooronder niet klaar. Ik vind het een uitdaging om tijdens mijn pensioen heerlijk te klussen in, om en aan het schip. Veel dingen moet ik nog ontdekken. Daarom zal ik regelmatig hier mijn problemen willen voorleggen.

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door kapwalrus »

Beste mensen, dank voor jullie reactie.
Het achteronder wil ik gaan gebruiken als opbergruimte, logeerruimte en eventueel in de toekomst mijn modelbouw in te kunnen uitoefenen. Momenteel komt er veel kou uit dit achteronder naar de oude roef deel (waar de keuken is) , weliswaar zit er een deurtje tussen, maar als die opengaat, komt er veel kou uit. vandaar de wens om het goed te isoleren.
Dan jullie opties, PUR schuim erop is natuurlijk een mooie optie, maar als ik het zo lees op internet, is dat niet zo 1,2,3 gedaan, Op zich ben ik ook niet zo'n voorstander om het staal af te sluiten.
Met steenwol platen weet ik niet hoe dat zit, maar als ik platen lees dan lijkt het me niet buigzaam en vervormbaar.
Dan de optie schapenwolvet, nog nooit eerder van gehoord. Maar ff gegoogled en het lijkt een mooi product. Mijn vraag hierbij is, kan ik dat dan gelijk op het staal laten rusten, daarop iets wat dampdicht afsluit, welk materiaal dan? en daarna aftimmeren. Begrijp ik het zo goed?? Alhoewel ik van Varg begrijp dat jij niet zo bent van dampdicht afsluiten, Inderdaad wil ik niet tot op de bodem de boel isoleren.
En tot slot wat Quichot voorstelt, gewoon het glaswol op het staal laten rusten met de papierlaag naar de betimmering gericht. Mijn vraag is dan wordt toch het glaswol vochtig?
Kortom nog best lastig om tot een juiste keuze te komen.
in ieder geval dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door varg »

Hallo Peter, Met schapenwol kan je 'technisch isloleren' zonder dampremmende laag. Dit omdat schapenwol vocht kan opnemen en afstaan terwijl het nog steeds blijft isoleren. Prettig spul, maar je betaald wel ong. €12,- per m2. (50mm RC waarde 1,43) Het zakt niet uit achter je betimmering en je hoeft het niet nauwkeurig te snijden, met een beetje 'stopwol' vul je alle open plekjes makkelijk in.
https://www.eco-bouwmaterialen.nl/schap ... oUEALw_wcB
https://houhetwarm.nl/isolatiematerialen/schapenwol/

Duur dus, maar goed..om welk aantal m2's gaat het nu helemaal. Verder gebruik ik wolvet (fluidfilm) om (geverfd) staal in te smeren als roestpreventie op plaatsen waar ik later niet vaak meer wil komen, dus ook achter de isolatie. Ik heb mijn bootje met echte wol geïsoleerd nadat ik op de werf naast iemand stond die alle glaswol uit zijn schip aan het slopen was omdat zijn vrouw hier allergisch voor bleek. Glas en steenwol (in mindere mate) zijn niet echt prettig in de omgang zoals iedereen weet. In mijn machinekamer vindt ik de glaswolsplintertjes van de uitlaatdekens ook altijd terug.
Groet, Arnold/Varg
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door quichot »

kapwalrus schreef: do nov 29, 2018 9:52 pm En tot slot wat Quichot voorstelt, gewoon het glaswol op het staal laten rusten met de papierlaag naar de betimmering gericht. Mijn vraag is dan wordt toch het glaswol vochtig?
Nee. Althans niet na 38 jaar. Maar wie weet ben ik ongeduldig! :lol:

Het ging me (toen) ook om de kostprijs voor ruwweg 120 m2. Ik zou me destijds 12,50 euro per m2 (zeg maar 29 gulden) absoluut niet hebben kunnen veroorloven. Wellicht gaat het bij jouw om een aanzienlijk kleiner oppervlak.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door Marie Christina »

Het is haast zonde om dt schip af te schotten.
Al dat noeste handwerk aan klinknagels....
Een feest voor het oog.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door Marie Christina »

kapwalrus schreef: do nov 29, 2018 9:52 pm En tot slot wat Quichot voorstelt, gewoon het glaswol op het staal laten rusten met de papierlaag naar de betimmering gericht. Mijn vraag is dan wordt toch het glaswol vochtig?
Condens krijg je doordat warme (vochtige) lucht tegen een koud oppervlak komt.
De grap is dat je dat nu juist voorkomt met isolatie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
kapwalrus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mar 13, 2016 10:09 pm
Info: Sinds 2014 ben ik voor het eerst op een woonschip gaan wonen. Het schip was voor bewoning goed afgebouwd. Voor de rest is nog het achteronder en het vooronder niet klaar. Ik vind het een uitdaging om tijdens mijn pensioen heerlijk te klussen in, om en aan het schip. Veel dingen moet ik nog ontdekken. Daarom zal ik regelmatig hier mijn problemen willen voorleggen.

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door kapwalrus »

Marie Christina schreef: vr nov 30, 2018 11:52 am Het is haast zonde om dt schip af te schotten.
Al dat noeste handwerk aan klinknagels....
Een feest voor het oog.
Klopt helemaal, daarom heeft de vorige eigenaar het zo gelaten en twijfelde hij. Maar ik wil die ruimte benutten en dan is het helaas een koud hol. De vorige eigenaar dacht er zelfs over om het met plexiglas af te schotten, zodat je al dat mooie handwerk nog kon zien.
Maar tja, dan blijft het een frisse kamer.


dan deze opmerking:
Condens krijg je doordat warme (vochtige) lucht tegen een koud oppervlak komt.
De grap is dat je dat nu juist voorkomt met isolatie.


Ik snap dat en is zeker wat voor te zeggen. Alleen beluister ik juist ook andere verhalen dat het ook vocht kan aantrekken en dan gaat de isolatie waarde van glaswol naar beneden.
Kortom vele wegen naar Rome en evenzovele tegenstrijdige verhalen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door Marie Christina »

Al met al denk ik dat je gewoon voor iets moet kiezen en dan maar zien.
Voor elke isolatie is wel een voor of tegen te bedenken.
Glaswol heeft zich in de jaren bewezen en is betaalbaar.
Steenwol, ook goed, maar alweer wat duurder.
Bespuiten met pur mbv een professionele sproeier: zeer goed en peperduur.
Schapenwol: ook prima, en ook met een: "prima" prijskaartje.
Piepschuim platen: goedkoop, isoleert best aardig, maar brandgevaarlijk.

Ik zou in jouw plaats in de eerste plaats kijken wat ik me kan veroorloven en dan gewoon er voor gaan.

Zo'n jaartje of 40 geleden bouwde mijn vader een boot en was er alleen maar glaswol als isolatie beschikbaar.
Een jaartje of 20 later werd het schip verkocht, verbouwde de nieuwe eigenaar de boel en trof een perfecte stalen wand aan.

Als het staal goed geconserveerd is kan je niet zo veel gebeuren volgens mij.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door ronrtl »

Alle voorbeelden isoleren prima mits goed toegepast en niet te zuinig aanbrengen. Het verhaal vocht en steen of glaswol heeft niet betrekking op de condensvorming van vocht (immers heb je het dan geisoleerd) maar op eventuele latere lekkage van raamrubbers, aluprofielen en dak doorvoeren e.d.
Dit kan helaas gebeuren bij een boot zoals iedereen wellicht heeft meegemaakt. Dit vocht kan in je glas/steenwol gaan zitten en wanneer dit niet weg kan gaat rotten/schimmelen. Mijn ervaring leert me om de onderkant van je beschot met isolatie materiaal niet luchtdicht af te dekken maar open te houden zodat water/vocht altijd weg kan lopen je ruim in.
Flinke klus heb je te gaan! En waanzinnig mooi schip! :D
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door sailor wim »

Ik vind dat je met de rachels in de knik best dicht bij de huid komt.
Kijk daarom is bij Xlaine 17 laags.
Niet misselijk p/m2 maar daar koop je wel wat voor.
Namelijk ongeëvenaarde isolatie waarde en na aftapen op de naden dampdicht plus instalatie gemak.
Wil ik ook nog benadrukken dat je tijdens de instalatie in die ruimte geen mondmasker op hoeft.
Want het monteren van glas of steenwol geeft heel veel minuscule splinters in de lucht en dus in je longen .

Nog een oplossing.
Je kan de knik ook voorzien van een kort stukje rachel boven op de bestaande en zo meer ruimte maken voor steenwol als je deze stukjes allemaal evenlang maakt werk je dat later af met een evenwijdige strook.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door varg »

Ik wil niet op alle meningen over condens en isoleren ingaan, maar verwijs graag naar (alweer!) de website van wijlen Henk Bos waarop dit artikel is verschenen over isoleren en vocht: https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 20m-38.pdf
Veel succes. Arnold
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: afschotten en isolatie vraag

Bericht door ronrtl »

varg schreef: zo dec 02, 2018 11:04 am Ik wil niet op alle meningen over condens en isoleren ingaan, maar verwijs graag naar (alweer!) de website van wijlen Henk Bos waarop dit artikel is verschenen over isoleren en vocht: https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 20m-38.pdf
Veel succes. Arnold
En ook wederom de melding dat tegenwoordig een goede compressor ontvochtiger in het ruim (welke zijn werk blijft doen bij lage temperaturen) de enige echte oplossing is voor een droog ruim met een RV van minder dan 50%.
Ik heb als oplossing in de machinekamer een ontvochtiger draaien welke de "droge" lucht via een ITHO box naar de verschillende ruimtes onder de vloeren verplaatst. Hierdoor ontstaat er een geforceerde luchtstroom welke continu relatief droge lucht aanvoer krijgt. Werkt perfect!
..tis maar een tip :wink:
Plaats reactie