van afgedankte zeilsloep terug naar sloep
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Even voorstellen
Blijf dan met ademen ver weg van de lasdampen, die zijn normaal al niet gezond, maar van verzinkt materiaal nog veel erger. Kan je het metaal niet beter voor het lassen kaalslijpen? Je moet toch opnieuw een verfsysteem opbouwen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm
Re: Even voorstellen
En dit is het eindresultaat
Ook een geklonken reddingssloep, met nummer S.I.A. 2255
Ook een geklonken reddingssloep, met nummer S.I.A. 2255
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm
Re: Even voorstellen
Zonder volledig kaalslijpen hecht er niks. Ik moet altijd buiten lassen, heb geen overkapping dus ventilatie is er gelukkig altijd. Idd het walmt als een ......
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Enig idee hoe oud het scheepje Is?
Als het erg slecht lasbaar is terwijl de zinklaag weg geslepen is dan is het wellicht puddelijzer of staalijzer. Als je er een oud stuk uit slijpt kun je het aan de vorm van de vonkjes vaak al zien.
Hoe precies is rottig uitleggen hier maar staat wel op YouTube. Hier zijn wel elektroden voor om e.e.a te verbeteren.
En als de zinklaag blijft walmen: langer af laten koelen tussendoor, of meer wegslijpen.
Eerste project is een mooi scheepje geworden, zal bij deze ook wel goed komen!
Als het erg slecht lasbaar is terwijl de zinklaag weg geslepen is dan is het wellicht puddelijzer of staalijzer. Als je er een oud stuk uit slijpt kun je het aan de vorm van de vonkjes vaak al zien.
Hoe precies is rottig uitleggen hier maar staat wel op YouTube. Hier zijn wel elektroden voor om e.e.a te verbeteren.
En als de zinklaag blijft walmen: langer af laten koelen tussendoor, of meer wegslijpen.
Eerste project is een mooi scheepje geworden, zal bij deze ook wel goed komen!
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm
Re: Even voorstellen
Volgens de overlevering is de boot van 1920.
Ik zal eens googlen hoe ik dat tijdens het slijpen kan zien
Ik zal eens googlen hoe ik dat tijdens het slijpen kan zien
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Even voorstellen
Als het bouwjaar na 1902 is dan zal puddelijzer zeer onwaarschijnlijk zijn.
Gr Wim
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Even voorstellen
Als je aan dat zink last komen er groene vonken vanaf en het stinkt heel erg.
Toen ik net in de verwarming zat heel lang geleden,maakten wij gelaste installaties van zilverline pijp,dit was verzinkte pijp.
Het werd later verboden om te lassen erg ziekte verwekkend.
Ik heb die troep heel vaak gelast,was ook niet fijn om te lassen.
Aan een oude geklonken boot heb ik ook van alles gelast gewoon met omnia elektrodes,dit vind ik vaak makkelijk lassen,beter als die spetter dingen speciaal voor die oude plaat.
Het is allemaal best te doen zeker als je waar je moet lassen eerst ff blank slijpt
Gr René ( klaver vier
Toen ik net in de verwarming zat heel lang geleden,maakten wij gelaste installaties van zilverline pijp,dit was verzinkte pijp.
Het werd later verboden om te lassen erg ziekte verwekkend.
Ik heb die troep heel vaak gelast,was ook niet fijn om te lassen.
Aan een oude geklonken boot heb ik ook van alles gelast gewoon met omnia elektrodes,dit vind ik vaak makkelijk lassen,beter als die spetter dingen speciaal voor die oude plaat.
Het is allemaal best te doen zeker als je waar je moet lassen eerst ff blank slijpt
Gr René ( klaver vier
Klaver vier
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm
Re: Even voorstellen
Ik maak eerst alles kaal met de perago en daarna nog met een lamellenschijf, mooi blank metaal, geen zinklaag meer. Dus zoals ik hier lees, gelukkig geen enge groene vonken of dampen. Ik kan alleen CO2 lassen, heb een klein lasapparaat wat mijn grootste vriendin na de bouw van onze andere boot.. maar dan nog vind ik het meer bakken en braden dan netjes lassen met dat oude staal. Juist aps de plaat wat warmer wordt gaat het beter, maar dat wil ik nou net voorkomen
Het lukt echt wel, het is alleen geen nette las, maar wel waterdicht en stevig.
Toen ik begon met lassen aan de andere sloep dacht ik dat het aan mij lag , en was ik ervan overtuigd dat ik goed had leren lassen toen ik het interieur er in maakte, ging ineens zo makkelijk. Toen als laatste nog een paar afsluiters er uit gehaald en dichtgemaakt, toen wist ik het weer, wij noemen net pruttelstaal
Het lukt echt wel, het is alleen geen nette las, maar wel waterdicht en stevig.
Toen ik begon met lassen aan de andere sloep dacht ik dat het aan mij lag , en was ik ervan overtuigd dat ik goed had leren lassen toen ik het interieur er in maakte, ging ineens zo makkelijk. Toen als laatste nog een paar afsluiters er uit gehaald en dichtgemaakt, toen wist ik het weer, wij noemen net pruttelstaal
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Ah....maar MAG lassen werkt niet in combinatie met ventilatie. Wss waait je CO2 te snel weg. Je kan een tentje bouwen of overstappen op gevulde draad.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm
Re: Even voorstellen
Uiteraard hou ik met lassen rekening met wind. Bij veel wind wachten we op een betere dag, genoeg andere dingen te doen. En bij een heel klein beetje wind trek ik het dekzeil ervoor. Het heeft allemaal geen haast het is hobby.
Vandaag weer een stuk rot ijzer verwijderd.
En dan nu een vraag; Waarom? Nee ik wil echt weten waarom, Waarom in vredesnaam smeert iemand een dikke laag plamuur aan de binnenzijde van een stalen boot??
Wat een ellende komt daar onder vandaan zeg
Maar goed we lossen het allemaal op. Het kost bakken met tijd op deze manier. Maar ik ga er gewoon iets moois van maken
Vandaag weer een stuk rot ijzer verwijderd.
En dan nu een vraag; Waarom? Nee ik wil echt weten waarom, Waarom in vredesnaam smeert iemand een dikke laag plamuur aan de binnenzijde van een stalen boot??
Wat een ellende komt daar onder vandaan zeg
Maar goed we lossen het allemaal op. Het kost bakken met tijd op deze manier. Maar ik ga er gewoon iets moois van maken
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: van afgedankte zeilsloep terug naar sloep
Iemand smeert plamuur aan de binnenkant omdat hij geen verstand heeft.
Ik begrijp ook niet dat iemand zo iets doet,als ik iets niet weet ga ik er eerst is wat over lezen en informeren,dan heb ik in ieder geval er alles aan gedaan om het goed te doen.
Gr René ( klaver vier)
Ik begrijp ook niet dat iemand zo iets doet,als ik iets niet weet ga ik er eerst is wat over lezen en informeren,dan heb ik in ieder geval er alles aan gedaan om het goed te doen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: van afgedankte zeilsloep terug naar sloep
Tja, waarom?
Het enige dat ik kan bedenken is de gedachte dat je met een laag plamuur nooit meer zou hoeven verven.
Wat niet waar is.
De meeste plamuur laat vocht door.
Nu heb ik toevallig deze week 2 componenten plamuur gekocht van international waar op staat "extreem waterdicht" maar dan nog zou ik daar niet mijn boot van binnen mee coaten.
Alleen de kosten al....
Het enige dat ik kan bedenken is de gedachte dat je met een laag plamuur nooit meer zou hoeven verven.
Wat niet waar is.
De meeste plamuur laat vocht door.
Nu heb ik toevallig deze week 2 componenten plamuur gekocht van international waar op staat "extreem waterdicht" maar dan nog zou ik daar niet mijn boot van binnen mee coaten.
Alleen de kosten al....
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm
Re: van afgedankte zeilsloep terug naar sloep
Deze plamuur was niet bedoelt als coating maar om gaten dicht te smeren
Van binnen uit.
Van binnen uit.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: van afgedankte zeilsloep terug naar sloep
Oh.
Eh, nee.
Dan snap ik het ook niet.
Eh, nee.
Dan snap ik het ook niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: van afgedankte zeilsloep terug naar sloep
Ik lees een Sabb met omkeerschroef.
Is dat uit nostalgische overwegingen?
We hebben het over 75 jaar oude technologie. Slecht regelbaar, veel lawaai, erg veel kilo's per pk.
Waarom niet een modern 3 cilindertje met eenhandel-keerkoppeling?
Tweedehands voor € 2.00 tot € 2.500.
Is dat uit nostalgische overwegingen?
We hebben het over 75 jaar oude technologie. Slecht regelbaar, veel lawaai, erg veel kilo's per pk.
Waarom niet een modern 3 cilindertje met eenhandel-keerkoppeling?
Tweedehands voor € 2.00 tot € 2.500.