tjalk: Saviel
Moderators: sailor wim, frank
tjalk: Saviel
hallo,
ik ben peter, woon tegenwoordig in de oude wetering aan het brassemmermeer.
ik heb een paviljoentjalk van 23,65 bij 4,04 met een diepgang van +- 60cm.
gebouwd in 1900, werf onbekend helaas en verdere historie is ook nog vaag, ik weet alleen dat het schip voor het eerst te boek gesteld is in 1927 en de eigenaar toen was elias rook uit krimpen aan de ijssel.
waarschijnlijk is het schip in die tijd ook gemotoriseerd en is er een Crossley bwb5, 5 cil 68pk in gekomen met een brevo keerkoppelling. deze staat er nu nog in en draait nog steeds!
de eerst volgende info daarna die ik tot nog toe heb is dat ze waarschijnlijk in 1973 daadwerkelijk is verbouwd tot woonschip en dus de opbouw erop is gekomen en alles is ingetimmert... maar dat is allemaal nog vaag...
door de littekens van het schip ben ik er al achter dat er ooit een stuurhut op heeft gestaan... maar daar heb ik geen documentatie van, ook heeft er schijnbaar een 42pk deutz in het vooronder gestaan maar waarom,wanneer en hoe etc... geen flauw idee
in 2000 is er een nieuwe mastvoet en waarschijnlijk 2dehands mast,giek,boegspriet,zijzwaarden, en zeilerij etc opgekomen.
verder is ze erg in het begin ook nog eens met een paar meter verlengd... maar dit is zo vakkundig gedaan dat het lastig terug te vinden is.
hier wat foto's
in de houtribsluis in lelystad opweg naar de werf in zwolle(leenman) nog voor we het schip kochten.
een glimps in de machinekamer heb beter foto van de motor, meer die ben ik eventjes kwijt:?
op de werf
en hoe die er nu bij ligt
heb nog veeeeel meer foto's maar nu geen tijd om te posten...
groet, Peter
ik ben peter, woon tegenwoordig in de oude wetering aan het brassemmermeer.
ik heb een paviljoentjalk van 23,65 bij 4,04 met een diepgang van +- 60cm.
gebouwd in 1900, werf onbekend helaas en verdere historie is ook nog vaag, ik weet alleen dat het schip voor het eerst te boek gesteld is in 1927 en de eigenaar toen was elias rook uit krimpen aan de ijssel.
waarschijnlijk is het schip in die tijd ook gemotoriseerd en is er een Crossley bwb5, 5 cil 68pk in gekomen met een brevo keerkoppelling. deze staat er nu nog in en draait nog steeds!
de eerst volgende info daarna die ik tot nog toe heb is dat ze waarschijnlijk in 1973 daadwerkelijk is verbouwd tot woonschip en dus de opbouw erop is gekomen en alles is ingetimmert... maar dat is allemaal nog vaag...
door de littekens van het schip ben ik er al achter dat er ooit een stuurhut op heeft gestaan... maar daar heb ik geen documentatie van, ook heeft er schijnbaar een 42pk deutz in het vooronder gestaan maar waarom,wanneer en hoe etc... geen flauw idee
in 2000 is er een nieuwe mastvoet en waarschijnlijk 2dehands mast,giek,boegspriet,zijzwaarden, en zeilerij etc opgekomen.
verder is ze erg in het begin ook nog eens met een paar meter verlengd... maar dit is zo vakkundig gedaan dat het lastig terug te vinden is.
hier wat foto's
in de houtribsluis in lelystad opweg naar de werf in zwolle(leenman) nog voor we het schip kochten.
een glimps in de machinekamer heb beter foto van de motor, meer die ben ik eventjes kwijt:?
op de werf
en hoe die er nu bij ligt
heb nog veeeeel meer foto's maar nu geen tijd om te posten...
groet, Peter
Re: tjalk: Saviel
Ik heb hier nog wat nieuwe foto`s zoals je kan zien zijn we lekker bezig! XD
Re: tjalk: Saviel
ik zat net eens even wat oude foto's terug te kijken... dan wordt ineens duidelijk hoeveel het scheepje veranderd is in de tijd dat ik het nu al heb.
ik was al bijna vergeten hoe het eruit zag toen ik t kocht in 2007 haha!
zoals het was in november 2007, op de werf in zwolle.
en dan vorige week bij Geertman in zwartsluis.
ik was al bijna vergeten hoe het eruit zag toen ik t kocht in 2007 haha!
zoals het was in november 2007, op de werf in zwolle.
en dan vorige week bij Geertman in zwartsluis.
Re: tjalk: Saviel
hoi peter
ik las dat die crossley volgens jouw uit 1927 komt, mag ik van jouw weten waar je dat op baseert, volgens mij is ie veel jonger, een motor die met dat toerental draait en zoveel pk's heeft zijn pas veel later dan 1927 op de markt gekomen.
gr.wout
ik las dat die crossley volgens jouw uit 1927 komt, mag ik van jouw weten waar je dat op baseert, volgens mij is ie veel jonger, een motor die met dat toerental draait en zoveel pk's heeft zijn pas veel later dan 1927 op de markt gekomen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: tjalk: Saviel
1927?? Nou dan heb ik er een die veeeeeeeeeeeeel jonger is 1928.
http://www.youtube.com/watch?v=Tw8UhJ3X ... ture=share.
gr Paul
http://www.youtube.com/watch?v=Tw8UhJ3X ... ture=share.
gr Paul
Re: tjalk: Saviel
die vind ik moooooi, kwijl, kwijl.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: tjalk: Saviel
Ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee uit wel jaar die crossley precies komt. Er stond geen type plaatje of niks op. Het enige wat ik weet is dat rond 1927 het roefje van de machinekamer er op gezet is. En na wat speurwerk op internet ben ik er toendertijd achter gekomen dat de crossley fabriek ergens rond 1945 failliet is gegaan.
Dus ik weet het niet zeker, maar het leek mij wel aannemelijk omdat ie in 1927 dus verbouwd is. En in de machinekamer zijn ook geen sporen te vinden op dat er ooit nog een andere motor in zou hebben gestaan.
Maar voor de rest is het gewoon speculeren...
Dus ik weet het niet zeker, maar het leek mij wel aannemelijk omdat ie in 1927 dus verbouwd is. En in de machinekamer zijn ook geen sporen te vinden op dat er ooit nog een andere motor in zou hebben gestaan.
Maar voor de rest is het gewoon speculeren...
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: tjalk: Saviel
Hallo Peter, je hebt een mooi scheepje, wees er zuinig op, zulke modellen met die afmeting zijn schaars, en ik zie een put werk, maar ja, daar weet ik ook van. Doorzetten en trouw zijn, dat betekend qua tijd wel eens ontrouw aan je verdere sociale gebeuren, maar de "echten" hebben dat er wel voor over, dus bij deze moedig ik velen aan!
Groet, Willem.
Groet, Willem.
Re: tjalk: Saviel
nou dat ben ik niet helemaal met je eens Willem, als ik te weinig doe aan mijn `verdere sociale gebeurtenissen ` dan komt moeder overste al gauw uit de hoek schieten met een preek over de verplichtingen die men als man heeft aangegaan door haar als vrouw te nemen
tot u spreekt dus iemand die tot de harde kern van klussers behoorde
gr.wout
tot u spreekt dus iemand die tot de harde kern van klussers behoorde
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: tjalk: Saviel
Een gelukkig paar: Hij doet wat zij wil en zij doet wat zij wil.wout.bij schreef:nou dat ben ik niet helemaal met je eens Willem, als ik te weinig doe aan mijn `verdere sociale gebeurtenissen ` dan komt moeder overste al gauw uit de hoek schieten met een preek over de verplichtingen die men als man heeft aangegaan door haar als vrouw te nemen
tot u spreekt dus iemand die tot de harde kern van klussers behoorde
gr.wout
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: tjalk: Saviel
Hallo Peter
Heb je nog foto s van deze grossley,ik heb nog nooit gehoord of gelezen van een bwb5,ik zelf heb nog een bvd1.
http://www.realdiesels.co.uk/crossleydata.html
Hier kun je het een en ander nakijken.
gr Paul
Heb je nog foto s van deze grossley,ik heb nog nooit gehoord of gelezen van een bwb5,ik zelf heb nog een bvd1.
http://www.realdiesels.co.uk/crossleydata.html
Hier kun je het een en ander nakijken.
gr Paul
Re: tjalk: Saviel
hahaha ja het is heel veel werk ja! maar heb gelukkig ook wel een hoop tijd
en tja, qua verplichtingen naar de vrouw... zij wil er tenslotte ook in wonen dus dan moet ze maar accepteren dat er een hoop tijd in gaat zitten!
en Paul, ik heb nog wel wat foto's maar staat niet allemaal online.
hier zat ie nog in elkaar, in de machinekamer.
klepdekseltjes eraf en nog wat andere kleine onderdeeltjes.
en zo was bijna alles eraf geplukt. en zo is ie 2 weken terug ook naar het oud ijzer gegaan.
onderdelen klaar om naar het oud ijzer te gaan.
achteraf gezien was het nog wel zonde om hem te slopen, alles zag er eigenlijk nog prima uit, het hele probleem zat hem waarschijnlijk in het brandstof toevoer, de brandstofpompjes waren het enige wat er echt niet goed meer uitzag. maarja, weer terug in elkaar zetten was ook al geen optie meer toen we daar achter kwamen.
en hier is nog een filmpje.
http://youtu.be/33bZykolWX8
en tja, qua verplichtingen naar de vrouw... zij wil er tenslotte ook in wonen dus dan moet ze maar accepteren dat er een hoop tijd in gaat zitten!
en Paul, ik heb nog wel wat foto's maar staat niet allemaal online.
hier zat ie nog in elkaar, in de machinekamer.
klepdekseltjes eraf en nog wat andere kleine onderdeeltjes.
en zo was bijna alles eraf geplukt. en zo is ie 2 weken terug ook naar het oud ijzer gegaan.
onderdelen klaar om naar het oud ijzer te gaan.
achteraf gezien was het nog wel zonde om hem te slopen, alles zag er eigenlijk nog prima uit, het hele probleem zat hem waarschijnlijk in het brandstof toevoer, de brandstofpompjes waren het enige wat er echt niet goed meer uitzag. maarja, weer terug in elkaar zetten was ook al geen optie meer toen we daar achter kwamen.
en hier is nog een filmpje.
http://youtu.be/33bZykolWX8
Re: tjalk: Saviel
Jammer.
gr Paul
gr Paul