Onze schuit

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Onze schuit

Bericht door schuitje »

Vandaag was het dan zover
De schuit is opgehaald. Zei het met veel water onder ons en boven ons
Nadat we bij verkenning en bekijken van deze, hadden we ook een kleine proefvaart gemaakt, wisten we dus dat wat aan gedaan moest worden.
Was onze geboden prijs ook naar, maar nu met gezin naar huis gevaren blijkt dat er meer aan de hand is dan ik had verwacht.
Niet echt ernstig maar met varen wel hinderlijk.
Het roer bijv lijkt niet lekker achter schroef te zitten waardoor deze trilt en dwingt.
De schroefas wat lekt, vermoedelijk te kort vet of de veter is slecht. Spuit m nu vol met vet.
Wel heb ik de dynamo en toebehoren erbij gekregen zodat ik dit kan gaan maken en met een omvormer een 220 netwerkje kan gaan maken.
En ga ik als tijdelijk oplossing de as buis vol met vet
Daarna zullen we deze zomer zo uitvaren.
Na de winter begin het grote onderhoud echt. Tot deze tijd kleine onderhoud dingetjes maar voornamelijk lekker varen.
Moet nog ff uitzoeken hoe foto te plaatsen maar ze volgen
Zolang het vaart gaat het vooruit
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Onze schuit

Bericht door sailor wim »

Schuitje ,
Welkom op dit gezellige informatieve forum.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Dank,
Weer terug van weggeweest zeg maar.
Zolang het vaart gaat het vooruit
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Onze schuit

Bericht door paure nesci »

We zijn ernstig benieuwd naar foto's , altijd leuk om zo'n project te volgen , welkom welkom !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Kleine tussen update.
We hebben besloten om er toch een andere motor in te gaan zetten.
Nu ben ik in bezit van een oude h200 Hyundai bus welke kwa leeftijd op is1998 maar kwa motor nog geen 140k gelopen heeft. Het motortje is ook nog goed.
Nou lijkt het me een leuk object voor komende winter.
Inmiddels weet ik dat ik de versnellingsbak er af moet haken en vervangen voor een keerkoppeling. En het koel systeem middels een rondleiding rond de de boot kan laten lopen.
Zijn er tips of zaken waar ik nog meer rekening mee moet houden? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een keerkoppeling. Hij moet nartuurlijk wel passen nl.
Hij vaar nu enorm onregelmatig door dat het water niet mooi sluit achter de boot. ( trekt een kuiltje waardoor schroef lucht pakt)
Ik had het idee om dat op te lossen door er een plaat boven te lassen.
Tips zijn altijd welkom.
Voor nu varen we er gewoon mee maar ik wil de reparatie/restauratie/ herstelwerkzaamheden zgm voorbereiden.
Zolang het vaart gaat het vooruit
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Onze schuit

Bericht door JanSr »

Zonder foto's is geen zinnig advies te geven op je vragen.
Met name het achterschip en schroef en roer en omgeving en je huidige motor.

Zonder nadere gegevens over de huidige motor en de Hyundai (vermogen/toerental, evt koppelkromme) is noodzakelijk.

Welke diesel staat er in die Hyundai? Dat zal wel geen eigen fabrikaat zijn, maar ingekocht van één van de grote merken.

Voor een lekkende schroefas bestaat een uiterst simpele oplossing: https://www.machinekamer.nl/forum3/view ... ken#p28281

Ook voor de vering tussen motor een keerkoppeling is een ongebruikelijke, maar zeer betaalbare oplossing:
Afbeelding

Je hebt een schetsplaat nodig met het gatenpatroon van de achterzijde van de Hyundai. Die schetsplaat moet pasgemaakt op de keerkoppeling.
Tussen motor en KK komen dat stukken rond met schroefdraad. De lengte wordt bepaald door vliegwiel, verzwaring en demperplaat.
Het grote voordeel is, dat je het BDP blijft zien en dat je de demperplaat kan zien.
Het plaatje betreft een VW Polo diesel aan een Velvet (nooit iets anders!), 1,4 liter W1. Ik vaar er nu 5 jaar mee zonder enig probleem.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Onze schuit

Bericht door Baschinist »

Voor wat betreft je aandrijving zou ik eerst eens kijken als hij op de kant staat. Hoe ziet je roer eruit qua balans/ zit er speling op/ hoe is de aanstroming/ zit er wel een goede schroef onder/ dat soort zaken. Dat de schroef lucht hapt door een kuil achter de boot lijkt me stug eerlijk gezegd, als dat echt zo is dan zal de oorzaak eerder ergens voor de schroef moeten zitten.

M.b.t. de motor. Probeer het motornummer eens te achterhalen, dan kun je precies uitvinden welk type/versie/bouwjaar je precies hebt. Lukt dat niet dan kun je het wellicht nog met je VIN/chassisnummer proberen mits er nooit een motor gewisseld is in de bus.
Een groot deel van de scheepsmotoren in de handel is op basis van hyundai onderblokken dus wat dat betreft bied dat perspectief.
En hoe handig ben je zelf? Een ander koelsysteem met pijpen of beunkoeler betekent ook een ander uitlaatsysteem, zo niet dan moet er een extra pomp op de motor. Een ander, gekoeld, uitlaatspruitstuk. Zoals gezegd het verhaal met adapterplaat, demper, etc...., motorsteunen, etc. Als je dit alles los moet kopen in de handel wordt je vakkundig een poot uitgedraaid en kan ik zonder al te veel rekenwerk al wel zeggen dat het financieel gezien in ieder geval handiger is om een goed gebruikte 2e hands te kopen. Ben je zelf een beetje handig met lasapparaten, draaibanken, enz. en/of ken je wat mannetjes en vind je het leuk en heb je de tijd....dan een mooi project!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Onze schuit

Bericht door KarelE »

Peter Bosch aan de sluidpolderweg in Zaandam mariniseerde veel blokjes die hij op de sloop op de kop tikte, waaronder ook Kia.

Hij bouwde zelf de spruitstukken, adapterplaten en vliegwiel huizen voor aanbouw van de keerkoppeling.

Geen idee of hij het nog doet, maar steek je licht eens op bij hem, hij is niet duur en heeft altijd goede raad.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: Onze schuit

Bericht door Blauwe Walm »

In auto's hebben de h200 diesels nogal een slechte reputatie, oa vanwege krukasproblemen. Kan je natuurlijk geluk mee hebben en zal voor gebruik in een bootje misschien meevallen, maar voor je er veel werk van maakt zou ik het motortje wel even goed nakijken.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Onze schuit

Bericht door JanSr »

Eens met Baschinist.
Ik heb nogal wat diesels "vaargereed" gemaakt, met motorsteunen, flexibele koppeling, demperplaat, koelers, watergekoeld spruitstuk en "loodgieterswerk" kom je toch al gauw op €2.000,- als je alles zelf doet. Exclusief motor en keerkoppeling.
Voor een bruikbare diesel betaalde ik zelden meer dan € 250, dat is dus maar een klein een van de investering. En een velvet kocht ik meestal voor ca €400,-.
En ik heb een draaibank en een freesbank en alle lasprocessen in huis. Heb je dat niet, dan wordt het het dubbele.

Weet dus, waar je aan begint. Begin maar eens met Marktplaats. Bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr Daar kan je achter waterskiën.

Of deze: https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr, vermoedelijk een Peugeot Indenor.
Dan ben je in één keer klaar.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Onze schuit

Bericht door FKZ »

Of je gaat kijken hoeveel pks je echt nodig hebt en dan blijk je met een 3 cylinder 27 pktje uit te kunnen die nieuw rond de 6 mile zijn. Met nieuw kan je dan je tijd richten op de inbouw dan heb je snel eer van je werk en een mogelijke dikke pre te pakken bij eventuele verkoop.
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Afbeelding
Het ging me niet om snelheid of pk maar meer om het rustiger lopen. Dit motortje loopt niet zo regelmatig en is slecht regelbaar. Overigens dank voor alle berichten. Het inbouwen is iets meer dan gewoon overzetten. Dat wist ik al heb er ook een ruimte voor maar ik kijk ook op Mp of ik toevallig niet nog een mooie motor tegen kom zoals hier 8 jaar geleden een albin AD 21 tegen kwam.
Ik hoop op zoiets weer.
Zolang het vaart gaat het vooruit
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Onze schuit

Bericht door JanSr »

Voor dit bootje is een driecilinder al ruim voldoende. ie vind je met enig geduld geheel compleet op Marktplaats, in goede staat en werkend.
Pakweg €2.500
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Onze schuit

Bericht door Baschinist »

Wat staat er nu eigenlijk in voor motortje en wat mankeert er precies aan? Misschien is het onregelmatig lopen verhelpen de kortste en goedkoopste klap.
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Even genieten van vakantie in zuid Frankrijk 👍👍👍
Zolang het vaart gaat het vooruit
Plaats reactie