Ons ‘projectje’
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ons ‘projectje’
Vandaag was weer een dag vol verrassingen... na het verwijderen van de tank had we eindelijk goed toegang tot de schroefas koker. Ilona heeft naast de schroef as koker een opening gevonden (die niet doorgeroest lijkt maar slecht gemaakt??). De hele kiel lijkt vol te zitten met water
Bij de schroevendraaier zit de opening.
Close up
Bovenaanzicht
Bout gevonden op de kiel. Langzaam loopt deze leeg. Iemand hier ervaring mee? Plan nu is uit laten lekker, drogen laten en ergens mee vullen.
Groet Bas
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij de schroevendraaier zit de opening.
Close up
Bovenaanzicht
Bout gevonden op de kiel. Langzaam loopt deze leeg. Iemand hier ervaring mee? Plan nu is uit laten lekker, drogen laten en ergens mee vullen.
Groet Bas
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ons ‘projectje’
Hi Navigo,
Ik heb besloten de motor niet te reviseren. De redenen hiervoor zijn meerdere:
1) Ik denk dat ik niet zo'n zware motor nodig heb
2) een goede revisie kost ook een paar centen
3) de randapparatuur blijft oud
Ik heb toevallig deze week het besluit genomen. Over de nieuwe motor moet ik nog hard nadenken
De desbetreffende spant hield het water tegen van een lekkende afvoer van de keuken. Daarnaast hebben we ook te maken met matig tot geen onderhoud. De combinatie van het doorrotten en de defecte motor heeft ons doen besluiten er een project van te maken. Ook omdat we het bootje leuk en praktisch vinden en we voor het geld wat nu moeten uitgeven (gespreid over een aantal maanden en wellicht jaren) geen vergelijkbaar in een goede staat verkerende boot kunnen kopen.
gr bas
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Ons ‘projectje’
Als de kiel niet gebruikt word als koelmiddel bak.
Dan voordat je hem weer dichtmaakt (als hij droog is), een paar liter afgewerkte olie er in.
Dat klotst lekker op en neer en conserveert je ijzer een beetje.
Mocht hij gaan lekken, zie je dat ook lekker vlug
Frans
Dan voordat je hem weer dichtmaakt (als hij droog is), een paar liter afgewerkte olie er in.
Dat klotst lekker op en neer en conserveert je ijzer een beetje.
Mocht hij gaan lekken, zie je dat ook lekker vlug
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Ons ‘projectje’
In de Scheepvaartkrant laag ik over nano techniek om tl staal/roest te passiveren. Dit kan ook met een flat on techniek. Beetje spul in de kiel, afvullen met water, leeg laten lopen en ieder plekje is behandeld. Ik wil mijn bilge op die manier behandelen.
https://www.scheepvaartkrant.nl/partner ... ntroductie
Heb je ook geen milieudelict als je kiel lek stoot.
https://www.scheepvaartkrant.nl/partner ... ntroductie
Heb je ook geen milieudelict als je kiel lek stoot.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Ons ‘projectje’
Mooi project! Houd je deze winter wel van de straat
Re: Ons ‘projectje’
HH,
Ik zou zelf de kiel goed atlassen en afpersen.
Dan goed afsluiten, de zuurstof is zo weg doordat een en ander wat aan roest.
Navigo
Ik zou zelf de kiel goed atlassen en afpersen.
Dan goed afsluiten, de zuurstof is zo weg doordat een en ander wat aan roest.
Navigo
Re: Ons ‘projectje’
Dank je voor alle reacties! Ik neig zelf ook naar afpersen en dichtlaten. Vooralsnog controleer ik de dikte van de kiel nog een keer en laat ik hem uitlekken. Vandaag zijn we maar een paar uur aan het werk geweest in verband met een familiefeest. Doel van vandaag twee standpijpen verwijderen en de watertanks bekijken....
Stuk hout om de gatenboor te centreren
Vastschroeven met een lat aan de onderkant
Boren maar..
En een mooi gat om dicht te lassen
Onze vrienden zijn ook mee
Stuk hout om de gatenboor te centreren
Vastschroeven met een lat aan de onderkant
Boren maar..
En een mooi gat om dicht te lassen
Onze vrienden zijn ook mee
Re: Ons ‘projectje’
Ook nog twee vragen n.a.v. Vandaag:
Watertank is niet echt fris te noemen.. we hebben twee tanks van circa 350 liter per stuk. Ik neig na vervangen door een kunststof tank. Hoeveel liter zou nodig zijn?
Schroefas buiten (vet gesmeerd dus zoals te zien valt
Schroefas binnen met een kunststof? Bus
Schroefasdichting. De slang zat om het kunststof gedeelte op de koker, dan kunststof gedeelte met daarin een bronzen bus en twee o-ringen.
Kent iemand deze afdichting?? Er kwam altijd wat water binnen. Dus vermoedelijk zijn de o-ringen versleten
Alvast bedankt weer,
Gr Ilona en Bas
Watertank is niet echt fris te noemen.. we hebben twee tanks van circa 350 liter per stuk. Ik neig na vervangen door een kunststof tank. Hoeveel liter zou nodig zijn?
Schroefas buiten (vet gesmeerd dus zoals te zien valt
Schroefas binnen met een kunststof? Bus
Schroefasdichting. De slang zat om het kunststof gedeelte op de koker, dan kunststof gedeelte met daarin een bronzen bus en twee o-ringen.
Kent iemand deze afdichting?? Er kwam altijd wat water binnen. Dus vermoedelijk zijn de o-ringen versleten
Alvast bedankt weer,
Gr Ilona en Bas
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Ons ‘projectje’
Huh...?
wat is dat voor constructie ? ik ken m niet , wellicht een handige harrie die zelf iets heeft gebasteld ?
en die watertanks??? ik zou voor nieuw kunststof gaan.....
succes ,
groet Do
wat is dat voor constructie ? ik ken m niet , wellicht een handige harrie die zelf iets heeft gebasteld ?
en die watertanks??? ik zou voor nieuw kunststof gaan.....
succes ,
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: Ons ‘projectje’
HH,
Afhankelijk van de bereikbaarheid, zou ik voor coaten of cementeren gaan.
Zeker als in de constructie en het vlak zijn opgenomen zou ik ze behouden.
Lekker koel, minder gevoelig voor groei van beestjes, etc.
Zijn ze echt zo slecht of alleen vervuild?
Als je blijft spoelen en gebruiken is 350 liter best prettig als je wat langer weggaat.
Je schroefas afdichting is zwevend.
Dat wil zeggen, dat als het goed is zie je aan de binnenzijde geen dragend lager tussen as en koker.
De "slang" geeft enige flexibiliteit.
Het bronzen lager fixeert de kunstof bus ten opzichte van de schroefas.
In het kunststof deel liggen de lipseals gecentreerd ten opzichte van het lager en dus ook de schroefas.
Deze toepassing geeft je wat meer bewegingsruimte als je;
- een korte uitgaande as hebt.
- trillingen wilt reduceren
-de motor flexibeler wilt opstellen.
Let op de maximale schroefas lengte dragend op alleen het buiten lager en de keerkoppeling is diameter en toerental afhankelijk.
Als het ongelagerde as deel te lang wordt kan het springtouw effect in de as ontstaan.
De flexibele koppeling moet dit aan kunnen.
Je keerkoppeling krijgt iets meer zijdelingse beweging op te vangen.
Als het goed is zie op de ringen de order nummers staan.
Lager mag geen speling geven tov de as.
Lipseals mogen geen slijt plek hebben gegeven op de as.
Anders alles een paar mm verschuiven tov de as.
Navigo
Afhankelijk van de bereikbaarheid, zou ik voor coaten of cementeren gaan.
Zeker als in de constructie en het vlak zijn opgenomen zou ik ze behouden.
Lekker koel, minder gevoelig voor groei van beestjes, etc.
Zijn ze echt zo slecht of alleen vervuild?
Als je blijft spoelen en gebruiken is 350 liter best prettig als je wat langer weggaat.
Je schroefas afdichting is zwevend.
Dat wil zeggen, dat als het goed is zie je aan de binnenzijde geen dragend lager tussen as en koker.
De "slang" geeft enige flexibiliteit.
Het bronzen lager fixeert de kunstof bus ten opzichte van de schroefas.
In het kunststof deel liggen de lipseals gecentreerd ten opzichte van het lager en dus ook de schroefas.
Deze toepassing geeft je wat meer bewegingsruimte als je;
- een korte uitgaande as hebt.
- trillingen wilt reduceren
-de motor flexibeler wilt opstellen.
Let op de maximale schroefas lengte dragend op alleen het buiten lager en de keerkoppeling is diameter en toerental afhankelijk.
Als het ongelagerde as deel te lang wordt kan het springtouw effect in de as ontstaan.
De flexibele koppeling moet dit aan kunnen.
Je keerkoppeling krijgt iets meer zijdelingse beweging op te vangen.
Als het goed is zie op de ringen de order nummers staan.
Lager mag geen speling geven tov de as.
Lipseals mogen geen slijt plek hebben gegeven op de as.
Anders alles een paar mm verschuiven tov de as.
Navigo
Re: Ons ‘projectje’
As afdichting mee nemen in de nieuwe aandrijving. buitenlager controleren als deze vervangen moet worden kan je overwegen om van vet naar water gesmeerd te gaan. Ander nieuw vet gesmeerd binnen lager die druppen altijd tijdens gebruik omdat ze water nodig hebben voor de koeling. Na gebruik vet pot aan draaien en dat zet het spul dicht. Water gesmeerd (volvo seal of daar opgebaseerd zoals vetus, allpa etc) is dicht ook tijdens gebruik dicht maar wel periodiek 7 tot 10 jaar vervangen. Mooi wat werk verzet zo te zien
Re: Ons ‘projectje’
Hoi,
Ik probeer nog even wat aanvullende informatie te geven:
Ik heb geen speling op de schroefas. Niet te zien op de foto's omdat het dememonteerd is, is het stuwdruklager dat normaal 10 cm na de schroefasdichting gemonteerd zit. (SKF lagerblok). Tevens heb ik een vetpomp die ik na iedere tocht een slag geef.
Ik vind het niet erg als het een beetje drupt. Maar ik wil wel een goede installatie. Ik zie nu een kunststof iets zitten op de koker. (precies identieke diameter als de koker) Daarna volgt de rubber slang met daarin een kunststof bus, bronzen bus en 2 o - ringen. Ik kan dus simpelweg de slang en o-ringen vervangen of een nieuw vetgesmeerd binnenlager. Maar hoe werkt dat precies?
Excuses als ik zaken dubbel vraag maar ik probeer het goed te begrijpen.
gr bas
Ik probeer nog even wat aanvullende informatie te geven:
Ik heb geen speling op de schroefas. Niet te zien op de foto's omdat het dememonteerd is, is het stuwdruklager dat normaal 10 cm na de schroefasdichting gemonteerd zit. (SKF lagerblok). Tevens heb ik een vetpomp die ik na iedere tocht een slag geef.
Ik vind het niet erg als het een beetje drupt. Maar ik wil wel een goede installatie. Ik zie nu een kunststof iets zitten op de koker. (precies identieke diameter als de koker) Daarna volgt de rubber slang met daarin een kunststof bus, bronzen bus en 2 o - ringen. Ik kan dus simpelweg de slang en o-ringen vervangen of een nieuw vetgesmeerd binnenlager. Maar hoe werkt dat precies?
Excuses als ik zaken dubbel vraag maar ik probeer het goed te begrijpen.
gr bas
Re: Ons ‘projectje’
HH,
Allereerst het kan dat je skf lager alleen een dragend lager of een stuwdruk lager is.
Hoogstwaarschijnlijk een stuwdruk lager, de plaats is normaal.
Als de lekkage alleen ter hoogte van het raakvlak as naar lip seal lekt, er is geen slijtage op de as zichtbaar/ meetbaar dan;
Volstaat het vernieuwen van beide lip seal. Het voordeel is dat je geheel geen lekkage hebt en dus ook niet nodig hebt voor koeling.
Wel zou het mooi zijn dat je ter hoogte van de lipseal ( bij vernieuwen) wat vet kan inbrengen.
Google maar eens op lip seal.
Als je onderliggende link volgt dan zie je de opbouw van een origineel.
https://drive.google.com/open?id=1zuEKg ... isJW_8Yy5i
https://drive.google.com/open?id=15EhMc ... WcwbLxB_Li
https://drive.google.com/open?id=1MoxMv ... G_jgH8tsQy
Navigo
Allereerst het kan dat je skf lager alleen een dragend lager of een stuwdruk lager is.
Hoogstwaarschijnlijk een stuwdruk lager, de plaats is normaal.
Als de lekkage alleen ter hoogte van het raakvlak as naar lip seal lekt, er is geen slijtage op de as zichtbaar/ meetbaar dan;
Volstaat het vernieuwen van beide lip seal. Het voordeel is dat je geheel geen lekkage hebt en dus ook niet nodig hebt voor koeling.
Wel zou het mooi zijn dat je ter hoogte van de lipseal ( bij vernieuwen) wat vet kan inbrengen.
Google maar eens op lip seal.
Als je onderliggende link volgt dan zie je de opbouw van een origineel.
https://drive.google.com/open?id=1zuEKg ... isJW_8Yy5i
https://drive.google.com/open?id=15EhMc ... WcwbLxB_Li
https://drive.google.com/open?id=1MoxMv ... G_jgH8tsQy
Navigo
Re: Ons ‘projectje’
Hi Navigo,
Bedankt voor je reactie. Het is in ieder geval zeker weten een stuwdruklager. Ik heb dit nieuw gekocht en geplaatst. Of het alleen lekt tussen lipseal en as kan ik nu niet meer achterhalen. Ik ging er altijd vanuit maar nu ik die kunststof bus op de koker zie zitten kan het ook daar tussen vandaan komen. Als ik kijk naar de huidige seal dan betreft het een 38x50x7 dus als ik het goed interpreteer een 38mm as (klopt), 50 inwendig en 7 "dik". Er zijn echter meerdere kwaliteiten te verkrijgen zie ik. En ik vraag me af hoe ik de seals borg in hun behuizing...
gr bas
Bedankt voor je reactie. Het is in ieder geval zeker weten een stuwdruklager. Ik heb dit nieuw gekocht en geplaatst. Of het alleen lekt tussen lipseal en as kan ik nu niet meer achterhalen. Ik ging er altijd vanuit maar nu ik die kunststof bus op de koker zie zitten kan het ook daar tussen vandaan komen. Als ik kijk naar de huidige seal dan betreft het een 38x50x7 dus als ik het goed interpreteer een 38mm as (klopt), 50 inwendig en 7 "dik". Er zijn echter meerdere kwaliteiten te verkrijgen zie ik. En ik vraag me af hoe ik de seals borg in hun behuizing...
gr bas
Re: Ons ‘projectje’
HH,
Volg deze link eens stap voor stap.
Hier kun je vast wat verder mee komen.
https://shop.eriks.nl/nl/afdichtingstec ... ryId=19516
Wat ik wel vreemd vind is een as van 38mm, dit is nu niet een standaard maatvoering, normaliter loopt deze op met 5mm in diameter.
De seals hoef je niet te borgen, deze klem je in het huis.
Op deze link vind je exact het juiste seal, als je maar stap voor stap invult.
Navigo
Volg deze link eens stap voor stap.
Hier kun je vast wat verder mee komen.
https://shop.eriks.nl/nl/afdichtingstec ... ryId=19516
Wat ik wel vreemd vind is een as van 38mm, dit is nu niet een standaard maatvoering, normaliter loopt deze op met 5mm in diameter.
De seals hoef je niet te borgen, deze klem je in het huis.
Op deze link vind je exact het juiste seal, als je maar stap voor stap invult.
Navigo