Voorstellen
Moderators: sailor wim, frank
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Voorstellen
Kijk we hebben nog een mooi project er bij op het forum.
Ik zou zeker kijken om die lister met brevo weer werkend te krijgen.
In de basis is dit robust en betrouwbaar genoeg. Ja de morsehendel kan je waarschijnlijk wel vergeten maar dit hoeft geen belemmering te zijn
En dafjes zijn ook niet echt heilig meer tegenwoordig
Ik zou zeker kijken om die lister met brevo weer werkend te krijgen.
In de basis is dit robust en betrouwbaar genoeg. Ja de morsehendel kan je waarschijnlijk wel vergeten maar dit hoeft geen belemmering te zijn
En dafjes zijn ook niet echt heilig meer tegenwoordig
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Voorstellen
Ben ik met je eens. Nu zou ik ook andere afwegingen maken dan in 1980 bij hermotoriseren.Handige Harrie schreef: ↑zo jun 07, 2020 10:57 pmEn dafjes zijn ook niet echt heilig meer tegenwoordig
Maar weet je wat de pest is van die DAF-jes? Ze verdommen het om stuk te gaan. Ze blijven maar starten en lopen. Je zou haast denken dat het prima karretjes zijn!
Ik denk dat die Lister nog wel te redden is, maar het probleem is nu: hoe krijg ik dat schip thuis. Als TS geen tijd heeft voor alternatieven als BB-motor of slepen, dan blijft er weinig anders over dan een dieplader, of het hele plan uitstellen tot hij wél tijd heeft. Intussen zou die Lister kunnen worden overhaald door een revisiebedrijf. Goedkoper dan een dieplader schat ik, en reviseren moet hij toch.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Voorstellen
Ik zou 1 of 2 dagen besteden om de Lister netjes aan de praat te krijgen. Dat moet toch wel gebeuren in de verkoophaven dan wel in de thuishaven. Verse olie, accu, snaren, startspray, vetkoorden, impellers, slangen, slangklemmen, tyraps, ductape, gereedschapskist, speciaalgereedschap, etc. mee en maak 'm maar fris. Na en paar uurtjes draaien, rondjes varen en schakelen weet je wat je in huis hebt. Als het ding goed draait heb je een mooiere oplossing dan een buitenboordmotor op een plankje.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Voorstellen
Het vervelende met een groot schip is dat de jachten er bang van zijn.
Ik ben ooit langzij bij de Hylke geweest met een kapotte KK.
Gelukkig dat mijn vriend Frank redelijk in de buurt was afgemeerd.
Toch gezeur met de verzekering over het brandstofverbruik.
Enfin in Amiens twee jaar later de Velvet echt stuk.
Nood reparatie uitgevoerd en een grote Barkas zou vooruit varen op de Somme tussen de sluizen in omdat de rivier geen echte oevers kan daar. Je snapt het wel geen Barkas gezien natuurlijk.
En ik zag me al jagen op canal du Nord, dus eerst naar Compiegne voor bunkerwerk en dan door de sleeptunnel richting Noord gevaren. Lang verhaal zorg dat je spullen in orde zijn en denk aan een buitenboordmotor 4 tot 6 pk is heus voldoende.
Ik neem aan dat je voor de Marne kiest en richting Lille gaat straks. Of als je het jacht nog bezit gebruik dat als sleper wanneer nodig.
Ik ben ooit langzij bij de Hylke geweest met een kapotte KK.
Gelukkig dat mijn vriend Frank redelijk in de buurt was afgemeerd.
Toch gezeur met de verzekering over het brandstofverbruik.
Enfin in Amiens twee jaar later de Velvet echt stuk.
Nood reparatie uitgevoerd en een grote Barkas zou vooruit varen op de Somme tussen de sluizen in omdat de rivier geen echte oevers kan daar. Je snapt het wel geen Barkas gezien natuurlijk.
En ik zag me al jagen op canal du Nord, dus eerst naar Compiegne voor bunkerwerk en dan door de sleeptunnel richting Noord gevaren. Lang verhaal zorg dat je spullen in orde zijn en denk aan een buitenboordmotor 4 tot 6 pk is heus voldoende.
Ik neem aan dat je voor de Marne kiest en richting Lille gaat straks. Of als je het jacht nog bezit gebruik dat als sleper wanneer nodig.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: Voorstellen
WOW.. stukje geschiedenis voor mij.. Ik heb nog aan het roer gestaan van de Lucia S in 1984. Hij lag toen in Nederland en is later naar Frankrijk verhuist met de familie om daar te gaan wonen.
Absoluut een stukje nostalgie en ben prettig verrast dat jullie hem weer gaan opknappen. Ze verdient dit!
Ook de motor was altijd een genot om naar te luisteren tijdens het varen en heb er hele goede herinneringen aan.
Hopelijk laat je op het forum hier de vorderingen zien want ik ben reuze benieuwd.
Welkom,
Groet,
Ron
Absoluut een stukje nostalgie en ben prettig verrast dat jullie hem weer gaan opknappen. Ze verdient dit!
Ook de motor was altijd een genot om naar te luisteren tijdens het varen en heb er hele goede herinneringen aan.
Hopelijk laat je op het forum hier de vorderingen zien want ik ben reuze benieuwd.
Welkom,
Groet,
Ron
Re: Voorstellen
Super, wat is de wereld toch klein...
Weet je soms meer over de geschiedenis van het schip, van voor 1984? Bv wanneer de motor erin is gekomen, wat de originele motor was, ...?
Zin om er nog eens een stukje (630km) mee te varen?
Weet je soms meer over de geschiedenis van het schip, van voor 1984? Bv wanneer de motor erin is gekomen, wat de originele motor was, ...?
Zin om er nog eens een stukje (630km) mee te varen?
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: Voorstellen
Helaas niet, ik weet denk ik niet meer dan jij ook weet. Ik neem aan dat je Lucia S hebt overgenomen van de zoon van de schipper? Peter? Die kan je het meeste vertellen. Ik ben toendertijd met de familie door Nederland gevaren en hierdoor is mijn liefde voor boten ontstaan. Vandaar dat ik ook later op een schip ben gaan wonen.
Helaas staat mijn gezondheid me niet toe een reis te maken hoe leuk het mij ook lijkt. Maar dank voor het aanbod!
Maar post aub wel je avontuur hier op het forum want daar zijn vele reuze naar benieuwd
Helaas staat mijn gezondheid me niet toe een reis te maken hoe leuk het mij ook lijkt. Maar dank voor het aanbod!
Maar post aub wel je avontuur hier op het forum want daar zijn vele reuze naar benieuwd
Re: Voorstellen
Inderdaad van de zoon (Peter) gekocht.
Zijn pa is vorig jaar overleden, vandaar de verkoop.
Weekend van de 20ste afgesproken aan het schip voor de sleuteloverdracht, mogelijks zal de moeder ook mee zijn om nog wat persoonlijke spullen mee te nemen.
Kan je je nog herinneren wat voor snelheden het schip aankon?
Geert
Zijn pa is vorig jaar overleden, vandaar de verkoop.
Weekend van de 20ste afgesproken aan het schip voor de sleuteloverdracht, mogelijks zal de moeder ook mee zijn om nog wat persoonlijke spullen mee te nemen.
Kan je je nog herinneren wat voor snelheden het schip aankon?
Geert
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: Voorstellen
Nee, ik heb geen idee wat voor snelheid het schip kon maken. Je hebt een redelijk lange waterlijn dus met weinig vermogen kan je al best een nette snelheid halen afhankelijk van de schroef die er onder zit. Maar ik was toen 19 a 20 jaar en totaal niet bezig met wat de snelheid was.. Het was geweldig om mee te varen op vakantie met de familie en heb er hele goede herinneringen aan. In die tijd was het nog een ex-vrachtschip en geen intimmering in het laadruim. Wij zaten op grote kussens op de vloer en dat was het. Super gaaf! Samen met Peet zn pa 's ochtends de motor tot leven wekken, olie op de klepstoters en weer een stuk varen.
Als je Peter en wellicht zn moeder ontmoet, doe ze de hartelijke groeten van me??? Ik denk nog heel vaak aan ze. Helaas is de vriendschap verwaterd zoals dat vaak gaat met school vrienden. Ieder gaat uiteindelijk zijn eigen weg, maar we stromen allemaal mee met hetzelfde water...
groetjes,
Ron vd Dussen
Als je Peter en wellicht zn moeder ontmoet, doe ze de hartelijke groeten van me??? Ik denk nog heel vaak aan ze. Helaas is de vriendschap verwaterd zoals dat vaak gaat met school vrienden. Ieder gaat uiteindelijk zijn eigen weg, maar we stromen allemaal mee met hetzelfde water...
groetjes,
Ron vd Dussen
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Voorstellen
Het is een opvallend scherpgelijnd scheepje. Over de voorste 8 meter is geen spant gelijk, en ook de belijning voor schroef en roer duiden op makkelijke loslating van water. Dat verklaart ook het bescheiden laadvermogen voor een scheepje van deze afmetingen.
Het zou me niks verbazen als de kruissnelheid rond de 13 km/h zou liggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Voorstellen
Nog enkele foto's van zo'n 35 jaar geleden...
Re: Voorstellen
Actuele foto's van de binnenkant, van voor tot achter.
Inkom is tussen de wc en de keuken. Van buiten gezien tussen het originele laadruim en de voorste roef.
Inkom is tussen de wc en de keuken. Van buiten gezien tussen het originele laadruim en de voorste roef.
Re: Voorstellen
ik zeg/schrijf zoek een paar maten op die gek zijn op een boot maar er geen hebben.
boeken mee ,beetje gereedschap, maar is misschien wel aan boord .
Maak er een avontuur van , en vaar deze kant op.
gr Paul
boeken mee ,beetje gereedschap, maar is misschien wel aan boord .
Maak er een avontuur van , en vaar deze kant op.
gr Paul
Re: Voorstellen
Afgelopen weekend nog eens naar het schip kunnen gaan...
Had gehoopt de motor te kunnen starten, maar helaas, onvoldoende tijd gehad. Een weekend is niet lang als je al 2x een halve dag moet rijden van/naar de bestemming. Ook wil ik eerst alles voorzien van verse smering voordat ik deze in beweging zet. Ook wel wat locals gesproken die blij waren nog eens beweging te zien in een schip die al 2 jaar lag te verkommeren.
Ben van achter naar voor begonnen.
RVS Schroefas gesmeerd, kon maar halve slag draaien, dus hoop dat deze nog vet genoeg heeft. Rond de schroefas in ieder geval veel vet en geen water te zien.
Wouw eigenlijk de vetkoorden opmeten, maar erbij komen was (is momenteel) niet mogelijk. Het schip ligt nogal vol met schatten (of rommel).
De keerkoppeling lijkt me een Brevo 104 met reductie
Allereerst de reductie van verse (75w90) olie voorzien.
De trommel van de koppelingsplaten heeft 2 pluggen, 180° van elkaar.
Als ik deze open deed kwam er niets van vloeistof uit.
Net onder de dop wat smurrie doorprikt en dan met petroleum gevuld tot het er aan de knelbeugels uit liep. Zo maar even spoelen en later als de motor wat gelopen heeft vervangen door SAE 30 olie.
Vervolgens de tandwieltrommel voor de achteruit. Hier had ik 2 of 3 pluggen onder een hoek van 120° van elkaar verwacht. Echter waren het 2 pluggen die eerder zo'n 160° van elkaar zaten.
Bijgevuld zoals ik dacht dat moest, 1 opening naar boven, de andere als overloop op niveau.
Echter er liep veel meer olie uit dan dat ik er in kon gieten op die manier...
Dan de motor, eerst de motor wat proper proberen te maken, kleppendeksels zaten er niet op (wel reeds gevonden naast de motor) en de olie (en (condens)water!!!) die de kleppen smeerden wat uit gezogen en ververst.
Klepspeling gecontroleerd en deze was veeeeeeel te veel bij 1 klep en op 1 na van allemaal te veel. Deze allemaal op 0,2mm geregeld.
Zijkanten van de motor los gemaakt en olie uit het Carter gezogen en wat proper gemaakt en vervolgens gevuld.
Zie: https://photos.app.goo.gl/ZZcaeq8Ercpnv6ku6
Vervolgens de CAV dieselpomp.
Ik dacht dat onderaan aan de zijkant (=voorkant motor) een aflaatplug was voor de smeerolie. Echter, daar leek me eerder diesel uit te lopen dan smeerolie.
Ook bleef het oliepeil van de pomp hetzelfde.
Vervolgens de olie via de peilstok uitgezogen en terug gevuld.
Hier kon niet veel in, zo'n 20 pompjes van een oliekannetje...
De dieselleidingen voor de pomp zijn vervangen, een 20 litervat als tijdelijke tank en een nieuwe dubbele filter gemonteerd.
De leidingen na de pomp zijn los gemaakt en zal ik met perslucht doorblazen.
Zover ben ik gekomen. Dus volgend weekend met verse diesel alles ontluchten en hopen op een goed startende motor.
Enkele vragen:
Kan er iemand zeggen hoeveel olie ik nu moet bijvullen voor die tandwieltrommel voor de achteruit? Het leek mij erg weinig olie dat ik kon vullen...
Waar kan ik meer info of een schema vinden over deze CAV pomp? Zodat ik zeker weet dat de plug onderaan voor de diesel af te tappen was en dat het oliereservoir inderdaad enkel kan uitgezogen worden.
Als bijlage een foto van dergelijke pomp die ik online gevonden heb, waar ik de plug heb omcirkeld welke ik afgetapt heb en dus niet de aftap van de olie leek te zijn...
Waar kan ik ergens meer info vinden over deze stork waterpomp? Nog niet open gedaan, maar lijkt mij eerder met een waaier dan een impeller?
De koppeling tussen de motor en de keerkoppeling lijkt me ook iets wat zelf gemaakt is door een dik stuk gewapend rubber?!? Of is dit iets wat ik ergens kan kopen? Nog betrouwbaar of te vervangen?
Vrijdag gaan we alvast terug voor enkele dagen hopelijk dan wel een draaiende motor
Dank,
Geert
Had gehoopt de motor te kunnen starten, maar helaas, onvoldoende tijd gehad. Een weekend is niet lang als je al 2x een halve dag moet rijden van/naar de bestemming. Ook wil ik eerst alles voorzien van verse smering voordat ik deze in beweging zet. Ook wel wat locals gesproken die blij waren nog eens beweging te zien in een schip die al 2 jaar lag te verkommeren.
Ben van achter naar voor begonnen.
RVS Schroefas gesmeerd, kon maar halve slag draaien, dus hoop dat deze nog vet genoeg heeft. Rond de schroefas in ieder geval veel vet en geen water te zien.
Wouw eigenlijk de vetkoorden opmeten, maar erbij komen was (is momenteel) niet mogelijk. Het schip ligt nogal vol met schatten (of rommel).
De keerkoppeling lijkt me een Brevo 104 met reductie
Allereerst de reductie van verse (75w90) olie voorzien.
De trommel van de koppelingsplaten heeft 2 pluggen, 180° van elkaar.
Als ik deze open deed kwam er niets van vloeistof uit.
Net onder de dop wat smurrie doorprikt en dan met petroleum gevuld tot het er aan de knelbeugels uit liep. Zo maar even spoelen en later als de motor wat gelopen heeft vervangen door SAE 30 olie.
Vervolgens de tandwieltrommel voor de achteruit. Hier had ik 2 of 3 pluggen onder een hoek van 120° van elkaar verwacht. Echter waren het 2 pluggen die eerder zo'n 160° van elkaar zaten.
Bijgevuld zoals ik dacht dat moest, 1 opening naar boven, de andere als overloop op niveau.
Echter er liep veel meer olie uit dan dat ik er in kon gieten op die manier...
Dan de motor, eerst de motor wat proper proberen te maken, kleppendeksels zaten er niet op (wel reeds gevonden naast de motor) en de olie (en (condens)water!!!) die de kleppen smeerden wat uit gezogen en ververst.
Klepspeling gecontroleerd en deze was veeeeeeel te veel bij 1 klep en op 1 na van allemaal te veel. Deze allemaal op 0,2mm geregeld.
Zijkanten van de motor los gemaakt en olie uit het Carter gezogen en wat proper gemaakt en vervolgens gevuld.
Zie: https://photos.app.goo.gl/ZZcaeq8Ercpnv6ku6
Vervolgens de CAV dieselpomp.
Ik dacht dat onderaan aan de zijkant (=voorkant motor) een aflaatplug was voor de smeerolie. Echter, daar leek me eerder diesel uit te lopen dan smeerolie.
Ook bleef het oliepeil van de pomp hetzelfde.
Vervolgens de olie via de peilstok uitgezogen en terug gevuld.
Hier kon niet veel in, zo'n 20 pompjes van een oliekannetje...
De dieselleidingen voor de pomp zijn vervangen, een 20 litervat als tijdelijke tank en een nieuwe dubbele filter gemonteerd.
De leidingen na de pomp zijn los gemaakt en zal ik met perslucht doorblazen.
Zover ben ik gekomen. Dus volgend weekend met verse diesel alles ontluchten en hopen op een goed startende motor.
Enkele vragen:
Kan er iemand zeggen hoeveel olie ik nu moet bijvullen voor die tandwieltrommel voor de achteruit? Het leek mij erg weinig olie dat ik kon vullen...
Waar kan ik meer info of een schema vinden over deze CAV pomp? Zodat ik zeker weet dat de plug onderaan voor de diesel af te tappen was en dat het oliereservoir inderdaad enkel kan uitgezogen worden.
Als bijlage een foto van dergelijke pomp die ik online gevonden heb, waar ik de plug heb omcirkeld welke ik afgetapt heb en dus niet de aftap van de olie leek te zijn...
Waar kan ik ergens meer info vinden over deze stork waterpomp? Nog niet open gedaan, maar lijkt mij eerder met een waaier dan een impeller?
De koppeling tussen de motor en de keerkoppeling lijkt me ook iets wat zelf gemaakt is door een dik stuk gewapend rubber?!? Of is dit iets wat ik ergens kan kopen? Nog betrouwbaar of te vervangen?
Vrijdag gaan we alvast terug voor enkele dagen hopelijk dan wel een draaiende motor
Dank,
Geert
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: Voorstellen
WOW! je bent zeer voortvarend te werk moet ik zeggen! Ben ook reuze benieuwd naar de eerste "levens-plof" van de motor.
Gaaf om het te volgen!
Gaaf om het te volgen!