Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Navigo »

HH,


Misschien had je deze al gevonden?

https://www.marinepowerservices.co.uk/e ... ister-js3m

Je kunt ze eens benaderen, misschien dat zij de aanpassing en gebruikte materialen willen delen.
De prm is er in c en d uitvoering en 2 en 3:1.

Ik zou zelf geen concessies doen in de aandrijflijn.
Dus een passende keerkoppeling met dito schroef.

Hiermee zit je meteen goed en voorkom je teleurstellingen.

Navigo
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Die site inderdaad al gezien.

Die motoren zijn de marine uitvoering, met het vliegwiel aan de andere kant.

Zal erg waarschijnlijk wel een andere KK op komen. Ik denk met reductie van 2 a 2,5 en 30R22 schroef...

Geert
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Hierbij een link naar een reisverslag van vorige zomer van de overbrenging van de Gédeau.

Wel wat geduld hebben om te laden...

Veel leesplezier

https://drive.google.com/file/d/11jvdEr ... q_cgI/view

.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Ondertussen al een tijdje verder, korte update;

Oude opbouw (laadruim en voorproefje) is gesloopt, wegens te laag voor stahoogte na isolatie en te smal voor het plaatsen van zonnepanelen.
Ter hoogte van het oude laadruim komen er zonnepanelen als dekluiken.
Deze worden gedeeltelijk ingewerkt.
Omdat de zonnepanelen tegenwoordig langer en langer worden, heb ik al passende panelen aangekocht zodanig dat deze zeker zullen passen, ik wil namelijk ook het gangboord niet te smal...AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Voor de verzekering werd er een vlakrapport opgemaakt.
Op de 3 slechte plaatsen die ik zelf al aangaf kwam er verder geen problemen uit deze keuring.
Toen ik later het vlak van het nodige vet en vuil ontdeed door de kimmen en het vlak te schrapen met een glasschraper, bleken er nog verschillende kleine gaatjes zichbaar te komen.
Na zelf wat met een ultrasoon diktemeter van de werf langs het schip te gaan leken de kimmen van voor tot achter over een bepaalde lijn erg dun te zijn (tussen de 1,5 en 2,6mm gemeten). Vermoedelijk door vroeger langs de kant te liggen.
Uiteindelijk de slijpschijf erbij genomen en inderdaad, tussen de 1 en 2mm dikte waar dus minimaal 4mm werd voorgeschreven.
Uiteindelijk besloten om zowel het vlak als de kimmen te vervangen waar het woongedeelte zal komen. (Het vlak heeft veel putcorrosie en slechte klinknagels.
De onderkant van de kale spanten heb ik eerst in de Sigma 280 gezet, de 8mm staalplaten aan de binnenkant laten stralen en eveneens in de Sigma 280.
Om de spanten van het voor- en achterschip te laten maken MDF mallen gemaakt...AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voorstellen

Bericht door Marie Christina »

Een genot om naar te kijken, al is het wellicht niet zo'n genot om het uit te voeren...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voorstellen

Bericht door paure nesci »

Sodeju , komt nog ff n paar vierkante meter plaatwerk vervangen bij.
Zat dit in de planning ?
Je pakt t wel heel mooi en goed aan , daar kan je lang plezier van hebben.
Succes verder
( en we zijn niet gouw verveeld van verslagen en foto's )
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Zat niet in de planning, maar wist wel dat het geen nieuw schip was dat ik kocht. Het laatste vlakrapport van 20jaar geleden zag er erg goed uit. Eens uit het water was duidelijk dat er wel wat werk aan was want 20jaar in't water is gewoon verwaarlozing en de aarding aan de romp wil je ook niet zien...
Maar na de nieuwe vlakkeuring zei de keurder dat het een goed schip was op 3 plaatsen en wat klinknagels na.
Ik wil het misschien wel wat te goed hebben, maar als ze 4mm voorschrijven is 1 a 2mm met hier en daar een gaatje zeker niet goed. Ook op het vlak plaatsen tegen gekomen die veel minder zijn dan de voorgeschreven 3,5mm.
Ik kan wel zeggen dat mijn vertrouwen in een vlakkeuring nu erg laag is!
Zal nu in ieder geval gerust zijn dat het mijn tijd zal meegaan en droogvallen of eens tegen de grond aanslepen geen problemen zal geven.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorstellen

Bericht door wrotter »

ik weet niet hoe het in Frankrijk er aan toe gaat met metingen ,maar hier zat er vroeger aardig verschil in welk bureau het mocht/moest doen en wie het liet doen de koper of verkoper en of je er zelf bij was ,ik weet wel dat als jij de betalende was er wel eens wat gesjoemeld kon worden .
wij moesten voorheen gekeurd worden door de scheepvaart inspectie zelf je moest er bij blijven zij hadden dan een vlaktekening en gaven de plaatsen aan waar gemeten moest worden dus een flexs er bij met borstel om de plekken goed blank te maken gedubbeld mocht toen ook al niet .
dus ja ons schip was ook geklonken gebouwd in Foxhol 1928 dik zat na meten en ruim 1/tot anderhalve centimeter teer op het vlak en kimmen .gelukkig kregen we iedere keer bij de keuring een goed rapport en dus de certificaten .
een goede kennis kocht eends een kleine luxe motor helaas bleek er van voor tot achter beton gegoten te zijn tussen de katte sporen helaas moes hij of van de koop afzien , of het beton er uit halen van de inspectie als hij een certificaat wou op dat schip ,dus werd het een ander schip je weet nooit wat je onder het beton tegenkomt .
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Beton zat er gelukkig niet in. Meting 20jaar terug was door de Nederlandse eigenaar zelf gedaan.
Op dat zelf gemaakt rapport stonden er verschillende plaatsen aangeduid om te dubbelen, wat terrecht bleek, echter die werken werden nooit uitgevoerd...
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Twei Woiven »

Beton was voor ons ook de reden om van een schip af te zien...
Huidige tobbe weet niet hoe je beton schrijven moet.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie