Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1945
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Zelf de spoed meten is een ingewikkeld verhaal.
Stel je de omtrek van de schroef voor als doorsnede van een cilinder, en beschrijf op de cilinderwand een spiraal die ontstaat wanneer die schroef zonder slip een volle omwenteling in die cilinder zou ronddraaien, en meet de afstand van begin- tot eindpunt van die spiraal. Hoe groter de bladhoek, hoe groter die afstand. Die afstand noemen we spoed. Alleen weten wij als leek niet waar je die bladhoek moet meten, want hoe verder van de as, hoe kleiner die hoek. Vandaar dat je dat beter aan een schroevenboer kunt overlaten, die heeft daar apparatuur voor.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 760
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Voorstellen

Bericht door varg »

Was de JS3 niet de Lister met het probleem met het middelste krukaslager? Het is een tussenmodel geweest dat maar kort gemaakt is. Het was een opgevoerde JP3 met een hoger toerental dacht ik. Ik zou er voorzichtig mee zijn.... groet, Arnold
Gédeau
Berichten: 72
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

varg schreef:Was de JS3 niet de Lister met het probleem met het middelste krukaslager? Het is een tussenmodel geweest dat maar kort gemaakt is. Het was een opgevoerde JP3 met een hoger toerental dacht ik. Ik zou er voorzichtig mee zijn.... groet, Arnold
Klopt, maar er zou een JK middenlager in gegaan zijn...
Maar dit controleren Afbeelding
Gédeau
Berichten: 72
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Vandaag de laatste vloerplaten los geschroefd (leek geen eind aan te komen aangezien er elke 10cm een schroef zat).
Vooraan en achteraan is het vlak droog (met hier en daar wat roest) maar in het midden zitten de kimmen en het vlak goed in het (vlak)vet.

Om het schip te schilderen werd mij de 2k verven van sigmacover (280, 456, 550, 555) aangeraden.

Plan is om de buitenkant volledig te zandstralen.
De binnenkant enkel waar nodig.
Maar dat (vlak)vet moet er dus eerst uit, zowel om te schilderen als om te zandstralen.
Tips hoe ik die vettige plakboel kan weg krijgen zijn welkom!

Dank,

GeertAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Goed werk!
Maar ik zou de binnenkant niet stralen, noch in de 2-componentencoating zetten.
Je krijgt namelijk nooit de roest/het vuil weg dat tussen de spanten en de huid in zit; op die plekken kan de roest gewoon doorgaan.
Qua conservering is "iets" op olie- of vetbasis toch echt beter.
Dat kan conserveringsvet zijn, maar bijvoorbeeld ook een mengsel van lijnolie met bitumen, wat minder plakkerig blijft.
Wim.
Gédeau
Berichten: 72
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Voor het vlak kan dit inderdaad ook een optie zijn (al ben ik wel wat bang voor eventuele geurhinder), maar aangezien ik als isolatie PUR wil laten spuiten, veronderstel ik dat de wanden wel een goede hechting zullen moeten hebben.
Ik weet niet wat er nu aan de wanden hangt, maar ziet er merendeel erg goed uit.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1945
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Ik zou dat vlakkenvet laten zitten. Dat is daar voor bedoeld. Verder zou ik voorzichtig zijn met PU-schuim voor isolatie. Je komt nooit meer bij de scheepshuid.
Dan ten slotte: onder de vloer zou ik geen isolatie aanbrengen. Klinkt gek, maar 's winters is het vlak bij vorst een warmtebron. Blijft altijd een paar graden boven nul. Leidingen en pompen bevriezen daardoor veel minder snel. Schepen die 's winters droog staan hebben veel sneller van vorst te lijden.
Voor wat het waard is: ik heb geen isolatie op het vlak, en krijg het ruim moeiteloos behaaglijk warm 's winters.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 582
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorstellen

Bericht door wrotter »

ach als je een goed houten buikdenning er in hebt liggen isoleert dat goed .
wij smeerden op het vlak als het goed schoon en droog was insmeer olie of vet een smerig groen goedje dat je eerst goed warm moest stoken en een smerig rot karwei was om het vaak met een bokkepoot helemaal in te smeren , toen kwam dat van de lange,s oliehandel in Hoogeveen de zijde smeerden wij in met anti roest compound ,vaak deden oude schippers het met afgewerkte olie of nieuwe ongedoopte olie ,nooit geen gedoopte of zo die rotte het jute of linnen tussen de klinknagels weg en dan kreeg je lekkage (dit bij geklonken schepen) .
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 760
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Voorstellen

Bericht door varg »

geen isolatie aanbrengen onder de waterlijn, zeker niet op het vlak
gebruik een prettig product om te isoleren, zeker geen PU. Maar bijvoorbeeld echte schapenwol (reguleert vocht, is roestwerend en brengt prettig aan) https://www.groenebouwmaterialen.nl/iso ... /#leesmeer
Als je het vlakkenvet wilt bijwerken/activeren/uitbreiden gebruik dan een prettig ruikend , niet giftig product zoals bijv. fluidfilm
vlak opnieuw in de 2K verf zetten gaat niet meer lukken, zoals eerder gezegd blijft het oude vet tussen spant klinknagel en vlak zitten, de 2K verf hecht daar dan niet goed.
De huid aan de binnenkant van de zijden kan je ook met een fluidfilmproduct behandelen voordat je gaat isoleren, permafilm black. Bij mij zit dat aan de binnenkant van de ankerbak (echt een lastige plek) al jaren zonder problemen. Ik heb geen aandelen hoor, is gewoon een prettig product.
Isoleren met een damp-open te verwerken product heeft mijn voorkeur. Een dampremmende laag aanbrengen op een schip die 100% afsluit (ook op lange termijn) en ook aansluit op bijv. het vlak, is zo goed als onmogelijk. Pas ook op met steenwol, het roest snel aan je schip vast en over glaswol komen steeds meer artikelen die de kleine glaswol deeltjes verantwoordelijk houden voor enge ziekten en longproblemen. Let ook op dat je altijd makkelijk moet kunnen lassen aan een ouder schip. Het isolatiemateriaal moet dan brandbestendig zijn en makkelijk even te verwijderen.
Leuk om je te blijven volgen! Blijf posten svp.
Groet, Arnold
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Gédeau schreef: ma okt 12, 2020 12:17 am Voor het vlak kan dit inderdaad ook een optie zijn (al ben ik wel wat bang voor eventuele geurhinder), maar aangezien ik als isolatie PUR wil laten spuiten, veronderstel ik dat de wanden wel een goede hechting zullen moeten hebben.
Ik weet niet wat er nu aan de wanden hangt, maar ziet er merendeel erg goed uit.
Als je 2-komponenten PU-schuim laat aanbrengen, dan hoef je daaronder geen andere coating aan te brengen. Schoon kaal staal is prima.
Spuit geen isolatie op het vlak. Vanaf de kimmen naar boven is wel goed.
Goed aangebracht professioneel PU-schuim (niet te vergelijken met die troep uit een spuitbus van de bouwmarkt) heeft prettige eigenschappen: het isoleert uitstekend, neemt absoluut geen water op, is 100% dampdicht, is vlamdovend (maar geeft wel giftige rook af bij brand!!) en het fixeert het grondhout van de betimmering (mits dat al gesteld is).
Als er gelast of geslepen moet worden aan het staal waar het schuim tegenaan zit, kan dat zonder probleem gedaan worden. Het schuim zal ter plekke verkolen, maar niet door-en-door.
Het schuim zal wel aangebracht moeten worden door iemand die veel ervaring heeft.

Het vlak kun je heel goed behandelen met een mengsel van gekookte lijnolie met bitumen (teervervanger of silolak). Na enkele weken plakt dat niet meer en is het geurloos.

Wim.
Gédeau
Berichten: 72
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad m'n bedoeling om pas vanaf de kimmen PUR te laten spuiten. Op het vlak denk ik gewoon 90° op de spanten wat houten balkjes van zo'n 5cm mooi vlak uit te passen, met ertussen wat PUR platen, waar er een 18mm betontriplex plaat op komt. Vervolgens dan daar de muren en vloerbekleding op plaatsen.

Die lijnolie, is dit de gewone of gekookte variant? Zowel met die bitumen als die lijnolie heb ik totaal geen ervaring. Op de werf hier zijn er al meerdere schepen gestraald en in de 2k verven behandeld, maar nog niet op deze manier.

Die bitumen en lijnolie, dit dan gewoon bovenop de huidige vettige brij smeren?
Is dit een oplossing voor meerdere decennia, waar niet meer naar omgekeken hoeft te worden? Reukvrij?

Wat dan met de plaatsen waar de roest hardnekkig is? Zandstralen en dan ook die bitumen/lijnolie combinatie of eerst nog een (2k) grondlaag?

Dank,

Geert
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Gôh, dat zijn veel vragen!

Gekookte lijnolie droogt (langzaam) op, rauwe lijnolie niet.

Het is het beste om zoveel mogelijk vuil weg te halen. Een fijn klusje met schrappers en plamuurmessen.

Stralen aan de binnenkant, dat zou ik niet graag doen. Het heeft weinig nut (tussen spanten en huid is het onbereikbaar en dat is nou juist het meest kritisch) en het geeft een ongelofelijke troep. Ook riskant voor de motor!

2K-coating aan de binnenkant is overbodig en zinloos.

Groet!
Wim.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2513
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Siccatief is een droogversneller, tussen de 3 en 5% max. toevoegen aan de gekookte lijnolie. Droogt het dus sneller.
Liters heb ik gebruikt in de Ijtunnel en daarna afgedekt, na droging, met gladpack.En dat gaat goed want lijnolie houd lang een tack zoals owatrol.
En toch... alles is anders tussen de regels.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1945
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Nu we het toch over rauwe lijnolie hebben: ik heb een krat met daarin acht hoge plastic bewaarbakjes zonder deksel met rauwe lijnolie. Daarin bewaar ik mijn dure profi verfkwasten, elke kleur en verf- of laksoort een eigen bak.
Sommige van die kwasten heb ik nu al zeker dertig jaar, en zijn nog als nieuw. Een groot bijkomend voordeel is dat de laatst gebruikte verf gewoon nog in de haren zit, dus als ik zo'n kwast uit de olie haal hoef ik alleen maar het teveel aan olie aan een oude lap af te vegen, en kan ik in die kleur doorschilderen alsof gisteren de laatste keer was.
Zo af en toe koop ik in België of Frankrijk (om redenen die ik niet begrijp betaal je daar voor die olie een kwart van de Nederlandse prijs) een paar liter rauwe lijnolie om de bakjes op peil te houden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 72
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Ondertussen die gereviseerde Lister JS3 motor gekocht die 43,5pk zou moeten hebben bij 1500 toeren.
Deze zou voorzien zijn van JK onderdelen zoals de krukaslagers en pluggen ipv compressie kranen.

De huidige JP3 zal ik behouden voor eventuele reserve onderdelen, want veel onderdelen zijn dezelfde.

Ik heb voor deze motor gekozen omdat de aanpassingen om deze in te bouwen minimaal zijn en dacht eerst om de huidige keerkoppeling te kunnen behouden.
De huidige Brevo 104 keerkoppeling kan wel 55pk aan, maar blijkbaar een maximaal toerental van 1200 toeren Afbeelding.

Dus nu een dilemma wat ik zou doen ivm de keerkoppeling:

-Een andere keerkoppeling (geen idee welke, tips zijn welkom) zoeken die passend te krijgen is en functioneel is tussen de 300 en de 1500 toeren.

-Deze behouden en proberen niet te veel boven de 1200 toeren gaan.

-Deze behouden en beperken tot 1200 toeren. (met governor gewichten van een 1200 toeren JP)

(Met de huidige JP3 haalde ik 9km/h @ 830tr = 24pk. De JS3 zou @ 1200tr 35pk hebben)

Filmpje van het starten van de JS3:
https://photos.app.goo.gl/HT61ZQWekTMt7 ... ae7e34.jpg[/IMG]Afbeelding
Plaats reactie