Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Dag 9, maandag 3/8, om 6u15 de motor gestart, want vanaf 6u30 worden de sluizen hier bediend. Toen ik om 6u25 het vuilnis aan de sluis weg deed, hoorde ik al dat de sluis zich klaarmaakte om vol te lopen. Op hun camera's hebben ze gezien dat we ons aan het klaarmaken waren en om 6u45 vaarden we de eerste sluis van vandaag alweer uit.
Goed opgeschoten tot Arleux met aankomst om 19u45. Een vaardag van 60,1km, 14 sluizen (5m80 verval) en 1 tunnel. Dit brengt het totaal op 406 km, 108 sluizen en 3 tunnels.
In de eerste sluizen zaten we nog alleen, maar na de vertakking met de Somme kwam er nog een jacht van zo'n 11m en een spits van 690 ton bij, bakje vol!
In Péronne een halte van 25 minuten gehouden om 160 liter brandstof in te slaan.
De tunnel van Ruyaulcourt werd ook vlot genomen, in om 13u05 en uit om 13u42, dit voor een tunnel van 4354 meter.
Vandaag een dag met slechts zo'n 20 graden maximum temperatuur, maar door de wind en de regen best wel fris.
In Arleux was het erg druk, voorbij de sluis was het zoeken naar een vrije plaats, 1 bolder werd er nog gevonden, voor het andere lijntje moest er een piket geslaan worden.
Het canal du nord laten we dus ook al achter ons...

Filmpjes:
Invaren tunnel

https://photos.app.goo.gl/q6MAAwpSuBkPDQLE9

Naar het brede stuk in het midden

https://photos.app.goo.gl/3YbdnHv4STYhHbrD7

Buitenvaren van de tunnel

https://photos.app.goo.gl/ToesAZRiXs5mjizi8


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk


Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Dag 10, dinsdag 4/8, om 6u30 met ochtendnevel vertrokken in Arleux, en boven verwachting, voorbij Rijsel geraakt, en de touwen vast gemaakt in de jachthaven van Wambrechies om 17u20.
Vandaag 63,38 km en 5 sluizen afgewerkt, het totaal stijgt naar 469,38 km en 113 sluizen.
We hadden geluk dat we bij elke sluis mee mochten met een beroepsschip, zodat de sluizen van deur tot deur vol lagen.
Verassing van vandaag was dat Marleen en Jackie (leden van onze jachthaven) langs de kant stonden om ons aan te moedigen AfbeeldingAfbeelding
Vandaag konden we qua tijd nog wel wat verder varen, maar een jachthaven met douche, die konden we nu niet laten liggen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Dag 11, woensdag 5/8, opnieuw om 6u30 vertrokken in Wambrechies. Vandaag de laatste sluis in Frankrijk gedaan, de 114de sluis van ons reisje.
Alweer goed kunnen doorvaren, we hadden het geluk telkens met een beroepsvaarder mee te kunnen in een sluis. Deze nacht overnachten we aan de sluis van Schipdonk, waar we om 18u15 aan kwamen. Vandaag alweer 75,87 km en 5 sluizen bij op de teller, wat het totaal op 545,25 km en 117 sluizen brengt.
De eerste Belgische sluis in Komen ging vlot, samen met een beroepsvaarder, maar net na de sluis, aan de werken aan de brug, moesten we wel even wachten om te kruisen.
Gisterenavond nog een vignet voor Vlaanderen besteld via de Visuris site, maar aan de sluis in Menen moest zowel de naam en het registratienummer van het schip meermaals herhaald worden, ja, 3x en ook spellen... Na zo'n 10 minuten wachten hadden ze het gevonden en mochten we de sluis binnen.
De nieuwe sluis in Sint-baafs-vijve is een mooie sluis, met ruim voldoende bolders, zodat ook de kortere plezierjachten zich probleemloos op 2 lijnen kunnen vastmaken.
Vandaag stond Joeri langs de kant in Vijve om ons goede moed te geven, waarvoor dank AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Dag 12, donderdag 6/8, om 6u25 reeds vertrokken aan de sluis van Schipdonk, en 36,86 km en 1 sluis verder in Oudenburg gestopt. Totaal komt op 594,98km en 118 sluizen.
Alles ging vlot, totdat, zoals verwacht we Brugge naderden... Toen we in Beernem voorbij kwamen volgden al snel 3 jachten ons op. Tot Moerbrugge bleven deze mooi achter ons. Na de brug hebben we deze laten oplopen. De brugwachter wist van in Moerbrugge dat we met 4 boten richting Steenbrugge kwamen en wist ook wat onze eindbestemming was (net als die jachten). Eens aan Steenbrugge, bleken de 3 jachten reeds voorbij de brug te zijn en was de brug net gesloten, wachten op ons vonden ze niet nodig... Brugbediening kregen wij niet meer, we moesten maar wachten tot er ook een ander jacht bediening nodig had. Na ruim 20 minuten ronddobberen mochten we toch verder. Uiteindelijk gingen de overige bruggen en sluis wel vlot.
Mijn ouders waren van in Beernem ook van de partij om het nodige beeldmateriaal te verzamelen en in de sluis van Passendale kregen we zelfs een lekker verfrissend hoeveijsjeAfbeelding
Wegens de blokvaart dus een verplichte pauze in de sluis van Plassendale van 14u30 tot 16u, en om 16u30 lagen we in Oudenburg reeds vast.
Een leuke verassing was dat mede clublid en gepensioneerde collega Ignace daar ook lag met de Aster om de laatste dag met ons mee te varen Afbeelding
Deze avond nog eens een BBQ en morgen eindelijk eens uitslapen Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Gédeau op di aug 18, 2020 5:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Mooie tocht, mooi verslag!
Hoe klinkt die motor in de tunnels? :shock:
Wim.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

berghout-2 schreef:Mooie tocht, mooi verslag!
Hoe klinkt die motor in de tunnels? :shock:
Wim.
In de tunnels is die motor nog beter hoorbaar Afbeelding
Al is dit niet om van weg te lopen, viel goed mee.
Al moet ik wel toegeven, na 13 dagen constant varen (130 vaaruren) begonnen oordopjes wel verleidelijk te worden, maar dan vanaf de 14de dagAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Dag 13, vrijdag 7 augustus. Rustig beginnen vandaag, om iets voor 12u kwam de vrouw van onze ervaren schipper aan boord, en iets na 12u vertrokken we richting Nieuwpoort, om samen met de Aster vooraan de blokvaart te beginnen. Aan de eerste brug sloten ook 6 andere boten aan bij onze blokvaart, waar wij het tempo bepaalden met onze 7,5km/h.
In Nieuwpoort sloot ook de Blue By You zich aan bij ons konvooi, die sloot aan achter de Aster. Bij de Tervatebrug sloten ook De Maja en de Smaggo zich bij ons aan. Eens bijna in de jachthaven van Diksmuide werden wij ook door de Valley verwelkomd en werden we er ook “gedoopt” wat wel aangenaam verfrissend was.
Ook vandaag nog 36,86km en 1 sluis extra op de teller geplaatst, wat het totaal op 631,84 km en 119 sluizen brengt.
Over deze 13 dagen hebben we zo 130 effectieve vaaruren gedaan, wat dus een gemiddelde van 10uur per dag geeft.
De ganse reis werd er 335 liter diesel verbruikt, wat op een verbruik van slechts 2,68 liter per uur komt.


https://photos.app.goo.gl/nAGuU7ckQdpK7wQG6



AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen

Bericht door KarelE »

Wat een mooie reis en dito verslag! Ik ben er maar eens goed voor gaan zitten om het te lezen. Je hebt een mooi project binnengehaald, ik ben nieuwsgierig naar het vervolg, de verbouwing!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Voorstellen

Bericht door varg »

Fijn dat je het verslag hebt aangepast. Nog mooier nu...Ook de filmpjes zijn leuk om te zien. Bedankt en: Op naar de verbouwing!
O ja...die partytent....das geen blijvertje denk ik!
Groet, Arnold
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Ondertussen zijn (nog in de jachthaven van Diksmuide) de sloopwerken begonnen.
Laten we zeggen dat de manier van intimmeren "speciaal" was... Blijkbaar allemaal rest stukken en herbruik hout. In de keuken, voorste slaapkamer en de badkamer is er veel gebruik gemaakt van multiplex platen met 2mm aluminium op gelijmd. Echt kl#te om te slopen, vijzen zitten vol met lijm of verf en kunnen dus niet los gedraaid worden. Ook is 1 plaat blijkbaar onvoldoende, op de meeste plaatsen zijn 2 of zelfs 3 platen over elkaar gevezen. Met breekijzers en een grote hamer slopen dan maar.
De isolatie is op dezelfde manier gedaan geweest, en een dampscherm is er nergens te zien.
Gelukkig lijkt het ijzerwerk wel nog in zeer goede staat te zijn!
Wel lijken de spanten me met zo'n 50cm wel wat ver van elkaar te zitten. Hopelijk is dit omdat de metaaldikte van de romp erg dik isAfbeeldingAfbeelding.
Ondertussen is het voorroefje (was badkamer en slaapkamer) vrij gemaakt, de watertank zal ik maar op de werf slopen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Ondertussen ook een leuk krantenartikel gevonden uit de avondeditie van 30juni 1925Afbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Aan de achterste slaapkamer is er ook al goed gesloopt. Dezelfde manier van intimmeren, blijkbaar heeft de vorige eigenaar het geld dat hij met het hout heeft uitgespaard geïnvesteerd in vijzen, want die zijn er genoeg gebruikt...
Gelukkig ook hier een erg goed bewaarde romp!
Eens op de werf kunnen we dan ook het woongedeelte onder handen nemen. Daar ligt momenteel een groot deel van het sloopafval.
Op afwachting van een plaatsje op de werf liggen we momenteel dubbel in de jachthaven. Niet ideaal dus om afval van het schip te krijgen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Betimmering, isolatie, bedrading, het zijn allemaal ware kunststukken. Bijzonder mooi en veelvormig uitgevoerd :D

De romp is mooi gaaf, netjes geconserveerd. Ik zie geen roest tussen huid en spanten.
Ook mooi: de oorspronkelijke den met gave denstroppen, dat ziet men niet vaak meer!

Binnen de lvbhb (de landelijke vereniging tot behoud van het historisch binnenvaartschip) is er een mogelijkheid om een "rondje sporenonderzoek" te laten doen. Dan komt er een ervaringsdeskundige aan boord die dikwijls verbluffend veel sporen kan duiden, omtrent de bouw en het gebruik van het schip. Kijk maar eens op www.lvbhb.nl
Het kan je kijk op het schip drastisch veranderen! (zeer positief!)

Wim.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Ik wist niet wat vijzen waren maar na het zien van de foto's gok ik dat het schroeven zijn :lol:
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Na 20 jaar in het water, komt de Gédeau voor enkele jaren droog te staan.
Op het eerste zicht leek het onderwaterschip goed bewaard te zijn...
Op het tweede zicht zijn er al meerdere gaten zichtbaar in de kimmen na het schoonspuiten.
Gelukkig hebben we tijdens de overtocht vanuit Frankrijk nergens met die slechte kimmen aan de grond gelopen.
Op de moeilijkste plaatsen is er dus al laswerk aanAfbeelding
Ondertussen is de binnenkant zo goed als leeg gehaald, vandaar dat het gewicht reeds onder de 30 ton is gezakt.
Eerst de binnenkant verder slopen, nadien dus op veel plaatsen de dikte van het staal opmeten Afbeelding

Filmpje van het kraanwerk:
https://photos.app.goo.gl/2eVEcdM1uPwvL ... 790ad4.jpg[/IMG]AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie