Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Twei Woiven »

Dat wordt pleisters plakken... :mrgreen:

Maar serieus, na zo een tijd is dat niet gek.
Paar nieuwe stukken erin en het is weer als nieuw.. (hoop ik voor je)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Geweldig verslag! En je niet laten ontmoedigen door wat dunne plekjes. De Jonge Willem bleek na jaren stilligen in 1982 ook dun op een paar plekken op wind en water. Daar zijn toen wat plaatjes overheen gezet. Anno 2018 voor de tweede keer probleemloos door de CVO-diktemeting gekomen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Ben niet zo voor pleisters; dubbelen...
Wil , nu het schip toch leeg gehaald wordt, de slechte stukken eruit halen en volledig nieuwe erin.
Schip is gebouwd in 8mm plaat, spanten om de 50cm.
Hoe ik de 8mm platen zo in de vorm van de kimmen krijg, is mij momenteel een raadsel, de radius is dus aan elk uiteinde verschillend...

(Jammer dat de foto's weer van zo'n slechte kwaliteit zijn)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Navigo »

HH,

Schiet al lekker op.

Dubbelen wordt vaker gedaan het is zoveel makkelijker, maar zelf ben ik er ook geen voorstander van.

Inzetten is bewerkelijker, je kunt er wel voor zorgen dat de aanhechting op de oude plaat wel overlapt, dan heb je wat vlees om te lassen.
Probeer wel de oude lijnen van de platen te volgen, niet de waterlijn, staat zo goedkoop.

Mallen kun je doen met dunne stroken triplex die je de rand van het in te zetten stuk laat volgen.
Deze zet je op de hoeken aan elkaar vast.

Zo veert deze ook weer terug als je hem van de scheepshuid afhaalt en kun je hem overzetten op een vlakke plaat.

De ronding kun je ook mallen, dan laten walsen. Ga niet met te dunne plaat aan de gang, 5 mm is in mijn ogen wel het minimum.

Navigo
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Begint (eindelijk) wat leeg te komen..

https://photos.app.goo.gl/CdERbuaiosUEuTEg8

Helaas komen er meer en meer gaatjes tevoorschijn Afbeelding
Er lijken me ook wel veel putten in het onderwaterschip te zitten. Vrees dat dit komt omdat er geen enkele anode op het schip aanwezig was, de elektrische installatie erg amateuristisch was en de aarding op de romp was aangesloten...

Volgend weekend nog wat afval weg doen en beginnen met het vlak zichtbaar te maken AfbeeldingAfbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Twei Woiven »

E door amateurs aangesloten is altijd een drama..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Ik ben wat aan het twijfelen over de huidige motor (Lister JP3, 27 pk @ 1000tr/min)...

Eigenlijk was die motor (ik wil een motor met karakter en een leuk geluidje) voor mij een reden om dit schip te kopen, al beginnen nu twijfels te komen.
Ook al heeft deze het goed gedaan om het schip over te brengen en was het geluid uit de uitlaat ook niet mis!
We hebben constant aan 650 toeren/min gevaren, wat bij ruim water zo'n 7 a 7,5 km/h was.
Voordat het schip uit het water werd gehaald, heb ik eens volgas gevaren. Het maximale toerental dat we haalden was zo'n 820 toeren/min, wat 9km/h was. Dit dus reeds na het verwijderen van al heel wat ballast en intimmering (schat zo'n 8 ton) bij een gewicht van een kleine 30 ton. (Echter, de schroef zat iets dieper in het water dan tijdens de overbrenging)
Tijdens de reis bleek ook al dat snel manoeuvreren er niet bij was, afremmen/stoppen had z'n tijd nodig. Dit was ook de mening van de ervaren (spits)schipper.
Ook ben ik wat teleurgesteld in de topsnelheid van het schip.
In rustig water hoeft dit ook geen probleem te zijn, maar wat drukker water of de Schelde of zo

Om een mooi geluid te behouden zou ik voor een 1, 2 of 3 cilinder gaan, max 1000 toeren, het liefst veel minder...
Minimaal 60pk.
Beperking van de hoogte van de fundering gemeten is 1m45. Voor onderhoud kan het luik naar de stuurhut geooend worden, maar het is niet de bedoeling om dit dagelijks/wekelijks te openen...
Iemand die dergelijke motor te koop hebben/weten?
Mijn natte droom is alvast een industrie 2d4, al zullen er vermoedelijk wel nog andere leuke motoren voldoen.

Tips waar ik dergelijke motoren te koop kan vinden zijn zeker ook welkom.
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Beste Geert,

Voordat je besluit om de Lister met pensioen te sturen, geef ik je het volgende in overweging.
In principe is die 27 pk ruim voldoende om goed te kunnen varen en manoeuvreren. Dit soort schepen is gebouwd om licht te lopen met weinig pk's.
Mijn vriendin heeft vele jaren gevaren met haar Pax uit 1905, een vergelijkbaar schip uit als het jouwe, ongeveer even lang en even breed, zelfde diepgang. Voormalig laadvermogen was 50 ton.
De voortstuwing was een 3 cilinder Kromhout LS van 30 pk bij 1000 toeren en met een vertraging van 2:1. Zij heeft dit ensemble in 1989 laten inbouwen als vervanging van een totaal versleten Schlüter die met de hand aangeslingerd moest worden.
Het scheepje had een kruissnelheid van 12,5 km/uur en een top van ongeveer 15 km/uur. Snelheid maken, stoppen en manoeuvreren ging heel gemakkelijk, ook met wind en stroom. We hebben er lange reizen mee gemaakt, ook naar/in België. Na verkoop is de Pax in 2015 op eigen kracht naar Engeland gevaren.

Ik leerde haar kennen tijdens de ombouw, die bij een werf in Hendrik Ido Ambacht geschiedde. Omdat ik zag dat het niet goed ging, heb ik mij ermee bemoeid. De motor liep niet optimaal en de nieuwe schroef was veel te klein. Na wat aanpassingen (en een beetje onmin met de werf) liep alles optimaal. Later hebben we het roer nog aangepast omdat de draaicirkel veel te groot was.

Bij het lezen van jouw verslagen komen verschillende gedachten bij mij op.
De Lister zal eens goed moeten worden nagezien. Hij moet loos draaiend probleemloos 1000 toeren kunnen halen; ook varend moet die 1000 toeren gehaald worden bij 100% inspuiting. Stilliggend met de schroef in het werk zal hij ongeveer 920 tot 950 toeren moeten kunnen halen bij 100% inspuiting. Check de regulator, de brandstofpomp, de brandstoftoevoer, de kleppen, de luchttoevoer, het uitlaatsysteem, de compressie.
De schroef zal grondig bekeken moeten worden. De kans is heel groot dat die niet optimaal is, of zelfs ronduit slecht.
Verder maakt het heel veel uit of het schip proper is onder de waterlijn. Zware aangroei kost veel snelheid.

Om gemakkelijker te kunnen manoeuvreren kan het roer worden aangepast: een schep (balansstuk) aan de voorzijde en horizontale platen aan weerszijden aan onder- en bovenkant.

Het uitlaatgeluid is eenvoudig te dempen. Als er al een demper op zit, kan het zijn dat die van binnen kapot is. Het beste dempt een combinatie van een absorptiedemper met een resonantiedemper. Controleer of er korte haakse bochten zitten in het uitlaatsysteem. Als dat zo is, dan veroorzaken die veel onnodig lawaai en aanzienlijk vermogensverlies. Berucht zijn de zelfgelaste uitlaatspruitstukken.

Als je al deze dingen doet, zal het schip goed varen. Tegen veel lagere kosten dan bij het plaatsen van een andere motor.

Wim.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Sluit me wel aan bij bovenstaand verhaal, met de getallen die je noemt krijg ik ook de indruk dat de schroef eens nagerekend moet worden.

Qua geluid, een demper die er al zo lang tussen zit zal weinig dempend materiaal meer inzitten, die zal wel aan vervanging toe zijn.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

hallo,

Bedankt voor het meedenken!

Inderdaad veel gelijkenissen, hier ook 50 ton laadvermogen en 2op1 keerkoppeling.

De huidige schroef is een 3 blads van zo'n 70cm diameter. Heb geen idee wat de spoed is en hoe die eenvoudig te meten is. Gegevens op de schroef: 43580 (kopse kant) 26R24 (omtrek, voor zover ik die kan lezen).

Heb soms nog een idee welke schroef er onder de Pax zat? (Of wie de juiste berekening heeft gemaakt)

De Lister haalt inderdaad zo'n 980 toeren onbelast, 820 was gemeten toen die vast hing aan de wal, tijdens varen nooit gemeten.

Het schip lag 20jaar in het water, maar na die 130 uren varen hing er nog amper aangroei aan.

Geen demper aanwezig en maar 1 bocht. Luchtfilter met oliebad gereinigd voor vertrek in Frankrijk.

Aanpassing van het roer staat inderdaad ook op de planning (ook ombouw naar hydraulisch) alsook een halve tunnel boven de schroef.

Enkele weken terug contact gehad met een Engelsman met een gelijkaardig schip en dezelfde motor. Deze haalt ook slecht 5 a 6mph en heeft reeds met de spoed van de schroef gespeeld en zelfs van 3 naar 4 blads gegaan zonder merkbaar verschil...
Vandaar dus dat ik het gevoel heb dat de Lister op z'n limiet zit.

Geert
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gédeau op vr okt 09, 2020 2:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Gegevens schroef:Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen

Bericht door sailor wim »

De schroef is 26 inch Rechtsdraaiend met een spoed van 24 inch.
In je 1ste berichtje schrijf je 29 pk en op 8 Oktober 27 pk.
En wie weet zijn er wel wat paarden weggelopen sinds 1924.
Ik zou de schroef maar is laten opknappen als die weer glad is met scherpe randen heb je zo weer 1 pk onderwater terug.
En een tunnel zal wat meer stuwkracht geven.
Ik denk toch dat de schroef goed bij de motor/schip past.
En aanpassingen aan het roer wat stuur verbeteringen geeft.
Verder vaart forumlid Damsterdiep (1925) half Europa door met een 1 cilinder Brons van 25 Pk. Kijk is bij de schepen carrousel voor de schip gegevens.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Moeilijk voorstelbaar dat dit scherp gelijnde scheepje vroeger niet sneller vooruitkwam met het geïnstalleerde vermogen.
Feit is dat er geen direct verband bestaat tussen pk's en stuwkracht. Het coastertje Kwiek dat ik ooit bezat, 32 x 7 meter, 120 ton laadvermogen, eigen gewicht 200 ton, liep geladen 7 knoop met een 135 pk Brons (oorspronkelijk 108 pk, voor het werd voorzien van een inspuitpomp). Tegenwoordig het vermogen van een flinke buitenboordmotor.
Ik zou die Lister dus ook niet zo snel opgeven. Er lijkt iets anders aan de hand.

Check deze site ook eens voor de zekerheid:
https://www.vicprop.com/calculator.htm
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Geert,
Volgens de tabellen (voor wat die waard zijn) heeft je schroef de juiste afmetingen: diameter 26 duim en spoed 24 duim. De schroef ziet er wel slecht uit, erg ruw; dat veroorzaakt flink vermogensverlies door turbulentie.
Bij de Pax had ik gekozen voor een 30 duims schroef met 22 duim spoed. De grotere diameter geeft meer grip op het water, wat je graag wilt bij een relatief traag en zwaar schip. (Een speedbootje heeft juist meer aan een klein sneldraaiend schroefje). Als je het kwijt kunt in je schroefraam, zou je met je 27 pk een 28 duims schroef kunnen zetten, met iets verminderde spoed.
Een vierblads schroef heeft op jouw schip weinig voordelen t.o.v. een drieblads, daar zou ik niet voor kiezen.
Een tunneltje boven de schroef verhoogt de stuwkracht bij gewoon varen niet of nauwelijks, hoewel nog steeds veel mensen denken dat dat wel het geval is. Toch kan zo'n kapje (half tunneltje) wel voordelen hebben, bij een ondiep liggende schroef zal met name bij het manoeuvreren minder lucht worden getrokken.

Hoe dan ook, ik raad je aan om met de schroef langs te gaan bij Jooren (Dordt) en met hen te overleggen. Een goede nieuwe schroef is goud waard. De prijs zal je meevallen.
En geef de ouwe trouwe Lister een goede beurt! :wink:

(Geheel terzijde en eigenlijk niet passend in dit topic: dikwijls hoor ik schippers opscheppen over hoe weinig brandstof hun motor neemt. Ik denk dan onmiddellijk: te kleine schroef!)

Wim.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

29pk is idd een foutje. Volgens de verkoper heeft de motor 30pk, maar na wat opzoeking is het een 27pk @ 1000tr.

Volgens iemand van de werf hier lijkt de spoed veel minder dan 24". Mogelijks aangepast naar minder spoed...
Is deze op een of andere manier te berekenen door de hoek van een blad op te meten?

Mijn bedoeling was (voordat ik een meter met het schip gevaren had) om deze JP3 te reviseren, want heeft sowieso al 20jaar stil gestaan en 40jaar geen groot onderhoud gehad.
Nu heb ik een gereviseerde JS3 gevonden... Nu overweeg ik dus deze te kopen, en de huidige JP3 te houden voor eventuele onderdelen. (Ook al heb ik nog 4 liners, drijfstangen, zuigers, koppen en andere onderdelen in reserve).
Die JS3 zou 43,5pk hebben @ 1500 toeren...
Wat denken jullie van deze optie?

Dan kan de keerkoppeling (Brevo 104 tot 55pk) en de huidige schroefas (45mm) waarschijnlijk behouden blijven.

Een grotere schroef zal er dan waarschijnlijk ook wel bij komen...

Plaats voor een grotere schroef is er voldoende, maar de huidige hapte soms wat lucht mee (tijdens de overtocht, niet tijdens de test voor maximale snelheid), vandaar dat ik er een tunnel boven zou voorzien.

Dank,

Geert
Plaats reactie