Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorstellen

Bericht door wrotter »

ach hoeveel je kan afleggen in frankrijk in een week kan je nooit inschatten ,hangt ook van hoeveel uur per dag je wild varen dan hoeveel voorgangers heb je en ook tegen liggers en hoe dicht zitten de sluizen op elkaar heb je dan toevallig een of meerdere spitsen voor je en ze laten je er niet voorbij kan het wel eens een treurig lange reis worden maar je hebt er bij die je er voorbij wenken en dan mazzel
wij hebben het wel gehad dat 2 jachten ons voorbij probeerden te lopen zonder het te vragen tja dan heb je gelijk de p er in en geef je er een klapje bij zodat het nog harder zuigt en komen ze er echt niet langs toen na verloop van tijd het genoeg was lieten we ze voorbij en wat verbaast ons een heel eind verder gaan ze vastmaken ,tja en toen de volgende dag wouden ze er weer langs en hebben ze de rest van de dag achter ons gezeten ,her werd nog erger wand ook wij kwamen achter 3 Franse spitsen te zitten en ook zij wouden hun schutbeurten niet voorbij laten gaan en dan word het sukkelen .
maar over het algemeen genomen laten ze je er makkelijk voorbij mits het hun uitkomt bij de sluizen .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Blij dat het zo goed gaat. Als er verborgen gebreken waren geweest, hadden die zich nu wel openbaard, denk ik. Die waterplanten zijn inderdaad een plaag. Gelukkig krijg je die er meestal wel uit met een keer krachtig achteruitslaan.
Ik wacht met belangstelling het vervolg af.

@wrotter, ik weet niet hoe het destijds ging, maar die afstandsbedieningen die je tegenwoordig meekrijgt zijn voor jachten anders afgesteld dan voor beroepsvaart. Vóór negenen gaat er voor een jacht geen sluis open, dus heeft de beroepsvaart altijd twee uur voorsprong.
Nu met AIS is het makkelijker. Voor ik 's morgens losmaak kijk ik altijd even of er beroepsvaart mijn kant opkomt. Als dat heel traag gaat, of nog wat verder weg is, kan ik zonder bezwaar nog wel even schutten.
In Reims was er een paar jaar terug oponthoud doordat de sluis door storing handbediend moest worden. Toen vroeg een passagiersspits achter mij of ze vóór mochten wegens tijdsverplichtingen. Uiteraard stemde ik daarin toe. Dat leverde ons bij het passeren een tasvol delicatessen op, want ze waren aan het eind van de reis, en weggooien was zonde!
Wie goed doet...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorstellen

Bericht door wrotter »

tja maar die tijd van 09.00uur ?? de laatste keer dat we daar voeren was het gewoon zeven uur dat we mochten .
we hebben 5 keer van kastje gewisseld en allemaal het zelfde .
tja vroeger maar toen was het meest zelf bediening op de kleine sluisjes gaf niet je bleef er fit bij en toen kon je op vele sluisjes bij de bedinaren nog wel sommige levensmiddelen kopen hoe meer je kocht hoe vriendelijker ze werden ook vaak op de vervolg sluisjes .
nu ja gaat het stukken sneller met die automatische bedieningen ,zolang je maar niet door rood/groen of rood vaart dan heb je een probleempje .
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Evert »

Dat laatste hebben wij afgelopen jaar gemerkt. Op canal de Loing is er in Moret-sur-Loing een sluis waar eerst een brug is en daarachter pas de sluis. Wij dachten met de kop alvast te steunen aan de brug. Helaas zat de sensor voor de brug en schoot de sluis in storing. Even een belletje met pc Montargis en wij konden weer verder. Doen we dus ook nooit meer.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Sluizen werkten inderdaad van 7 tot 19u, zondag van 9 tot 18u. Voor ons de eerste dagen was dit echt een noodzaak, zodat we de deadline zouden halen...

Ondertussen zijn we Deinze voorbij, normaal vrijdagavond in onze thuishaven...

Zijn lange zware vaardagen, ook eens we vastliggen moet er nog veel gedaan worden. Eens we thuis zijn probeer ik het verslag verder af te werken, met duidelijke foto's. Blijkbaar tapatalk zijn schuld
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Voorstellen

Bericht door Wouter »

Mooi begin van hopelijk een fantastisch avontuur.
Het scheepje heeft inderdaad veel we van een beurtmotor. Dus die heeft niet veel vermogen nodig om snel vooruit te komen.
Daar valt wat heel moois van te maken, een comfortabel woonschip waar je ook heel fijn mee kunt varen.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Deze avond hebben we onze thuishaven gehaald.
Later post ik het verslag met duidelijke foto's, maar dit filmpje kan ik alvast tonen, de verwelkoming met enkele andere jachten van de club.

https://photos.app.goo.gl/nAGuU7ckQdpK7wQG6
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voorstellen

Bericht door paure nesci »

Goed gedaan man !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Fijn geluidje! Belangrijkste slag is geslagen, en het scheepje heeft zich bewezen. Nu 'alleen nog' verbouwen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorstellen

Bericht door wrotter »

zo een zootje opdrukkers er achter mooi geluitje dat karretje doe je best en goede reis .
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door ronrtl »

Dank je wel Geert! Voor het veilig terug brengen van de Lucia S en je prachtige reisverslag! :P
Heel veel geluk, plezier en voorspoed met het project. Dat alles maar net zo mag verlopen als de reis!

Greetzz,
Ron
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Voorstellen

Bericht door varg »

Geert, bedankt voor je verslag...heerlijk! groet, Arnold
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Zonet de eerder geplaatste foto's van het verslag aangepast naar betere kwaliteit.
Ook wat foto's toegevoegd, en een filmpje van de eerste tunnel...

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Gédeau op di aug 18, 2020 3:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Dag 7, zaterdag 1 augustus, om 7u vertrokken in Bourg-et-Comin en goed doorgevaren tot 18u30 in Choisy-au-Bac. Goed voor 67,3 km en 12 sluizen. Dit brengt het totaal op 289,6km en 87 sluizen.
Eigenlijk wilden we in Vic stoppen, maar daar was geen plaats meer, dus blijven varen maar...
4 beroepsschepen op komst na 3 de sluis, dit omdat dit de eerste dag is dat er een sluis opnieuw open is na een weekje herstellingen. Ook erna nog vele beroepsvaaders gekruist.
Tot gisteren vaarden we met de motor op lage compressie (na een uurtje warm draaien) maar vandaag eens op hoge compressie laten staan. Dit blijkt ie liever te hebben, (op lage compressie begon de motor na een tijdje te roken) nu NIETS van rook, niet aan 650 toeren, niet stationair (400 toeren) Ook tegen wind haalden we dik 7 a 8 km/h. Hier hebben we voldoende water rond de boot en geen waterplanten.
De sluizen zijn ook al wat breder, dus deze passen wat beterAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk

Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Dag 8, zondag 2/8, om 8u vertrokken in Choisy-au-Bac, zodat we om 9u (openingstijd op zondag) aan de eerste sluis waren. Om 18u35 aangekomen in Epénencourt, aan de wachtsteiger van sluis 14. Dus enkele kilometers op de l'Aisne, rechtsaf de Oise op, en links aangehouden het Canal du Nord op. Veel tegenwind vandaag, maar de 7 km/h konden we aanhouden. De sluizen zijn groter, het verval eveneens (zo'n 6m), en drukkere beroepsvaart. Dus de sluizen namen wat meer tijd in beslag.
Voor een sluis moesten we even wachten op een geladen binnenschip in beun. Toen deze buiten kwam werd het even spannend door de windstoten en de zuigkracht van het schip. Gelukkig was onze ervaren schipper er snel bij om het roer van me over te nemen...
De tunnel van Pannetrie werd door dezelfde schipper volgas doorzwommen.

Filmpje tunnel:

https://photos.app.goo.gl/rxwwdG9ECegxU ... 5c2a87.jpg[/IMG]AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk

Plaats reactie