Sabb 2jz 1971
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za aug 29, 2020 12:07 pm
Sabb 2jz 1971
Hoi hoi na jarenlang snelle cruisers te hebben gehad ben ik nu begonnen aan mijn droom project .hebben een oud geklonken werk bootje gekocht van 8,5 meter wat we willen opbouwen naar pleziervaartuig . Voorlopig is het niet meer dan een casco maar wel in constructief goede staat .mijn eerste uitdaging is kennis op te doen van de motor . Het is een( langslag ) sabb 2jz uit 1971 . Staat voorlopig nog naast de boot . Heeft er iemand specifieke kennis van dit soort motoren en wil deze met me delen ( omgeving Breda) .alle tips En hulp zijn welkom .met vriendelijke groet eric
Sabb 2jz 1971
Re: Sabb 2jz 1971
Hier vind je een NL gebruiksaanwijzing.
http://www.machinekamer.nl/forum3/posti ... f=7&t=3799
Ander type, maar de opzet is altijd hetzelfde.
Algemeen: Een enorm stuk gietijzer met heel veel lawaai, weinig PK's en zeer traag regelbaar, vergeleken met hedendaagse motoren.
Zolang er olie in zit onverwoestbaar. Er zit geen oliepomp in, het ding werkt met spatsmering.
Ze bestaan ook met een lenspomp op het vliegwiel, waarmee je lekkende reddingboten drijvend kon houden.
Meestal handstart, soms ook met dynastart.
En een verstelbare schroef. Met als nadeel dat je de draairichting niet kan omkeren om wier etc uit je schroef kan draaien. Daarom zag je vaak een bunnetje boven de schroef.
Omdat de koelwatertemp laag blijft kan er gewoon zeewater doorheen.
http://www.machinekamer.nl/forum3/posti ... f=7&t=3799
Ander type, maar de opzet is altijd hetzelfde.
Algemeen: Een enorm stuk gietijzer met heel veel lawaai, weinig PK's en zeer traag regelbaar, vergeleken met hedendaagse motoren.
Zolang er olie in zit onverwoestbaar. Er zit geen oliepomp in, het ding werkt met spatsmering.
Ze bestaan ook met een lenspomp op het vliegwiel, waarmee je lekkende reddingboten drijvend kon houden.
Meestal handstart, soms ook met dynastart.
En een verstelbare schroef. Met als nadeel dat je de draairichting niet kan omkeren om wier etc uit je schroef kan draaien. Daarom zag je vaak een bunnetje boven de schroef.
Omdat de koelwatertemp laag blijft kan er gewoon zeewater doorheen.
-
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ten Post - Damsterdiep
- Info: Boot: Doerak 850 AK met Peugeot-Indenor 4.90 50 pk.
Hurth keerkoppeling.
Re: Sabb 2jz 1971
Met vriendelijke groet,
Wybren.
Wybren.
Re: Sabb 2jz 1971
Excuus, iets verkeerds gedaan
Ik kwam op deze
https://zweedseklassiekerclub.nl/wp-con ... rlands.pdf
Ik kwam op deze
https://zweedseklassiekerclub.nl/wp-con ... rlands.pdf