Na een half jaar een andere boot met een verhaal

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Na een half jaar een andere boot met een verhaal

Bericht door Funnyric »

In maart melde ik hier dat ik een trotse eigenaar was van een prachtige kruiser
Afbeelding

Wat hebben wij genoten van onze boot. Ik had er veel tijd en energie ingestopt en alles aangepast wat er aangepast moest worden.
De boot was voorzien van warm en koudwater en zelfs een zwemplateau met douche. Een omvormer zuivere sinus 1500watt en een schakelapparaat vor walstroom en omvormer. De motor volledige schoongemaakt incl. alle filters en hij liep als een zonnetje.

We hebben vaak overnacht op de boot op het Veerse Meer en dat was echt genieten. Al was het wel een toestand om uberhaupt slaapplaatsen te bouwen :D De boot had ons nooit in de steek gelaten maar dat kwam ook omdat wij (mijn vrouw en ik) er erg zuinig op waren. Als er ook maar iets niet werkte moest en zou ik het aanpassen.
Ondanks deze prachtige boot liepen wij tegen wat ongemakken aan. Zo was de sta hoogte 180 en ikzelf ben 182, en in de kajuit was het 170. Dus vaak nek en rugklachten. Tevens vonden onze kinderen en kleinkinderen de boot wel erg leuk om mee te gaan. Dan merk je dat de boot 8,5 bij 2,2 toch wat aan de kleine kant was.

Begin augustus melde ik mijn vrouw dat ze een mooie boot had gezien in Arnemuiden Oranjeplaat. Al was deze boot voor onze begrippen wel erg groot en koste ook wat, toch bleef het onze aandacht vragen. We hadden afgesproken we gaan onze boot te koop zetten en mocht hij verkocht worden prima en leggen wij er wel wat bij. Tot onze verbazing werden wij overspoeld met eventuele kopers en na 7 dagen was de boot verkocht.
Op zondag een tegenbod gedaan op de andere boot en de verkoper ging akkoord.

Op zondag avond ben ik uren lang bezig geweest om alle documentatie in orde te maken voor de kopers van onze boot. In Word A4'tjes gemaakt met foto's waar alles zit en waar men op moet letten. Zelfs aparte pagina's gemaakt met "gaan varen" en ook met "terug in de haven".
Op maandag ochtend was de overdracht in Kamperland van onze oude boot, het was een vreemd gevoel. We gingen afscheid nemen van onze eerste bood waar wij zoveel plezier van hadden gehad (ook al was het een korte tijd).
De kopers (man en vrouw) waren er erg blij mee en zouden er goed voor zorgen. Dat verlichte de pijn een beetje van het afscheid.

Op maandag avond hebben wij dus onze nieuwe boot gekocht (waar we al eerder naar waren wezen kijken). Trots maar ook met de gedachten "OEPS hij is wel erg groot" 11,5 meter bij 3,4 met aparte slaapkamer woonkamer en zelfs een douche met toilet en douche mogelijkheid.
Afbeelding

In de afgelopen weken kregen wij appjes van de nieuwe eigenaren van onze eerste boot met foto's. Ze waren er super blij mee en ze genoten er zichtbaar van. Dat deed ons goed dan weten wij dat onze eerste boot goede eigenaren heeft. Althans.......

Vorige week zondag waren wij aan het varen met onze nieuwe boot en werden plots gebeld door de nieuwe eigenaar. Hij lag ergens op het Veerse meer en vertelde dat de motor plots ging inhouden en heeft de motor gelijk uit gezet. Hij melde dat het de brandstof niet kon zijn omdat de meter boven het stuur al weken op de helft bleef staan. Ik vertelde hem dat zoals gezegd en beschreven er geen brandstofmeter opzit maar een peilglas. De eigenaar bleek de volt meter aangezien te hebben voor brandstofmeter.

Ik ben onze oude boot gaan opzoeken en heb hem op sleep genomen een paar kilometer verder naar de jachthaven in Kamperland. Daar heb ik hen achtergelaten bij de brandstof pomp zodat ze konden tanken want waarschijnlijk was de tank leeg gevaren.
Later belde de eigenaar weer om te melden dat hij niet wil starten. Ze zijn een uur aan het starten geweest (gloeien starten enz) Ik attendeerde hem erop dat je een diesel moet ontluchten. Ik heb hem hierop maar wat informatie toegestuurd hoe je dit kan doen.

Afgelopen maandag kreeg ik een appje waarin de eigenaar zich bedrogen vol. De motor zou stuk zijn en de motorruimte stond vol olie en water. Ik heb hem gemeld dat ik hiervan enorm schrik en wij nooit last hadden van olie of water lekkage. Ik vroeg hem wat er allemaal gebeurd was die zondagmiddag maar kreeg daar geen reactie op alleen maar verwijten.

Ondanks dat wij super blij zijn met onze nieuwe boot waarmee wij hopen komend weekend op vakantie te gaan heb ik toch een dubbel gevoel.
Ik had zo gehoopt dat ze er blij mee zouden zijn en er ook goed voor konden zorgen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Na een half jaar een andere boot met een verhaal

Bericht door Marie Christina »

Een brandstofmeter die op de helft blijft staan....
Díe hebben er verstand van. :(
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Na een half jaar een andere boot met een verhaal

Bericht door Twei Woiven »

Jammer, maar niet techneuten willen nog wel eens onterecht zeuren.
Ik zou me er niet sappel over maken.
Jij hebt alles goed afgeleverd en de nieuwe eigenaren maken er door onkunde er een zooitje van.

Ik ken dat soort mensen.
Ooit iemand heel boos tegen mij dat ze na onderhoud (van haar auto) de injectie niet meer hoorde zoemen en klikken.
Wat dan weer jammer was, het was een carburateur auto.
Maar dat was niet aan het verstand te peuteren...

Van je afglijden laten, niet jouw schuld...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Na een half jaar een andere boot met een verhaal

Bericht door Handige Harrie »

In dergelijke situaties moet je tegen je zelf zeggen dat je alles naar eer en geweten hebt gedaan en zelfs verder bent gegaan dan wat nodig is.

Grote kans dat ze er een monteur bij hebben gehad en vaak is het eerste wat een monteur doet het werk van zn voorganger afzijken. En dit komt in meerdere vakgebieden voor.
Vaak zijn beide partijen in het gelijk, er leiden alleen meerdere wegen naar Rome. Ik foeter de vorige eigenaren ook wel eens in mn hoofd uit als ik een oplossing tegenkom die na mijn mening netter kon. Maar je weet niet onder wat voor een omstandigheden en achtergrond iemand iets gemaakt heeft. En ik weet dat andere over mijn werk ook wel eens foeteren, en daar moet je vrede mee krijgen.

Maar dat is allemaal bijzaak
Wat we willen weten zijn dingen over de nieuwe boot. Wat staat er voor een plof in en wat zijn jullie plannen ed. :mrgreen:
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Na een half jaar een andere boot met een verhaal

Bericht door ErikH »

Wat je bij de verwijten nooit te horen zal krijgen zijn de fouten die de nieuwe eigenaar (bewust of onbewust) wellicht heeft gemaakt. Doorgevaren met te hoge koelwatertemperatuur? Doorgevaren met vreemde bijgeluiden? Afsluiter vergeten open te zetten? Een schroef vol met waterplanten? Dat soort zaken. Mensen die geen techneut zijn kunnen de raarste fratsen uithalen, dat maak ik bijna dagelijks mee in mijn werk. Niet te sappel over maken.

Succes met de nieuwe aanwinst en fijne vakantie.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Na een half jaar een andere boot met een verhaal

Bericht door stevedem »

Ik snap dat je jezelf er niet lekker bij voelt, maar toch ligt het buiten jou verwijt.
De aankoop van elk gebruikt voorwerp met techniek is een moment opname,
nu draait alles goed, morgen kan het stuk zijn , al dan niet door onkunde.

dat de tank leeg is, eigen schuld van nieuwe eigenaar,
Dat die daarna niet starte kan op lucht duiden, of vervuiling, je moet namelijk nooit het laatste uit je tank opvaren tenzij je 100% zeker weet dat er geen vervuiling in staat.

Dat een paar dagen later de motor niks doet, en er olie en water onderin staat, kan 1001 oorzaken hebben.
Van een defecte slang, tot een domme actie van de nieuwe eigenaar.

Ik zet dit bij verkoop altijd in het contract,
koper heeft uitgebreide instructie gehad over werking boot, en geeft door ondertekening aan hiervan op de hoogte te zijn,
tevens koopt koper de boot "as is" zonder enige vorm van garantie (of woorden in die strekking)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Na een half jaar een andere boot met een verhaal

Bericht door Funnyric »

Hier wat foto's van onze nieuwe boot waarmee wij op dit moment op vakantie zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie