TADI 3
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
TADI 3
Goedenavond allen,
Nu het weer (voorzichtig) wat beter gaat met Arrejoan , hebben we TADI weer maar een keer opgevist, want twee+ jaar zo goed als stilliggen op zout water laat zijn sporen achter .
Het viel gelukkig mee alleen de anodes waren zo goed als op, maar daar huil ik niet om, dan hebben ze in elk geval gewerkt
opgevist en tijd voor " knippen en scheren"
Buikje schoon
Anodes na vier jaar, bij de vorige scheerbeurt waren ze nog ZO goed dat zijn blijven zitten, galvanische scheiding werpt wel degelijk zijn vruchten in combinatie met het autonoom zijn door een zonnepaneel( geen walstroom).
Losse Antifouling eraf en de kale plekken in de Primocon, nog een laagje helemaal en dan weer antifouling.
Het voornemen is om behoorlijk meer te gaan varen, al vind ik het opknappen/bijwerken van TADI ook ERG leuk, maar de aangroei moet ook onder controle blijven tenslotte
Wordt vervolgd, groeten Ad
Nu het weer (voorzichtig) wat beter gaat met Arrejoan , hebben we TADI weer maar een keer opgevist, want twee+ jaar zo goed als stilliggen op zout water laat zijn sporen achter .
Het viel gelukkig mee alleen de anodes waren zo goed als op, maar daar huil ik niet om, dan hebben ze in elk geval gewerkt
opgevist en tijd voor " knippen en scheren"
Buikje schoon
Anodes na vier jaar, bij de vorige scheerbeurt waren ze nog ZO goed dat zijn blijven zitten, galvanische scheiding werpt wel degelijk zijn vruchten in combinatie met het autonoom zijn door een zonnepaneel( geen walstroom).
Losse Antifouling eraf en de kale plekken in de Primocon, nog een laagje helemaal en dan weer antifouling.
Het voornemen is om behoorlijk meer te gaan varen, al vind ik het opknappen/bijwerken van TADI ook ERG leuk, maar de aangroei moet ook onder controle blijven tenslotte
Wordt vervolgd, groeten Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: TADI 3
Hey Arrejoan , dat klinkt goed !
Fijn dat je weer aan de gang kan met dingen die je wil doen !!
Je boot verdient het en jijzelf nog meer !
Succes met alles joh.
Groet Do
Fijn dat je weer aan de gang kan met dingen die je wil doen !!
Je boot verdient het en jijzelf nog meer !
Succes met alles joh.
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: TADI 3
Goedenavond allen,
@ Do : dank voor het hart onder de riem.
Vandaag weer lekker bezig geweest, VEEL te lang en VEEL te veel en de straf van mijn lijf zal ongetwijfeld volgen , maar ook een pluspunt : ik heb weer een stukje van de oude Ad terug gezien n.l. "Ik ga niet naar huis voor ik gedaan heb waar ik voor kwam" en dat was al een stief kwartiertje ( lees jaren ) geleden.
Tot slot een paar foto`s van de vooruitgang van vandaag want het heet niet voor niks Scheepspraet en niet:" kwam een man bij de psychiater"'
gelijk de roest onder het berghout maar aangepakt.
klaar voor de strijd, putje voor morgen.
TAD(I)AAH!!
Wordt vervolgd, groeten Ad
@ Do : dank voor het hart onder de riem.
Vandaag weer lekker bezig geweest, VEEL te lang en VEEL te veel en de straf van mijn lijf zal ongetwijfeld volgen , maar ook een pluspunt : ik heb weer een stukje van de oude Ad terug gezien n.l. "Ik ga niet naar huis voor ik gedaan heb waar ik voor kwam" en dat was al een stief kwartiertje ( lees jaren ) geleden.
Tot slot een paar foto`s van de vooruitgang van vandaag want het heet niet voor niks Scheepspraet en niet:" kwam een man bij de psychiater"'
gelijk de roest onder het berghout maar aangepakt.
klaar voor de strijd, putje voor morgen.
TAD(I)AAH!!
Wordt vervolgd, groeten Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: TADI 3
OK Ad, zo ken ik je weer! Houd de moed er maar in! groet, Arnold
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: TADI 3
Vraag. Zo aan de vorm te zien van de boeg ,is dat een oude ijsbreker geweest?
Mooie schip trouwens,zwaar gebouwd ,kan tegen een stootje.
Mooie schip trouwens,zwaar gebouwd ,kan tegen een stootje.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: TADI 3
Goedenavond allen,
@ Arnold dan zijn we samen blij dat we mij nog kennen
@ Waterman: ik heb nooit helemaal zeker de herkomst kunnen achterhalen helaas , ze is al uitgescholden voor sleepboot ( kadaster 40 jaar), patrouillebootje waterstaat/politie/water-/polderschap, directieboot, werfassistente, voetveer( vandaar die ijskop) etc.
ik noem haar gewoon "lekker bootje"
Wat ik graag zou geloven is dat ze in 1940 gebouwd is om :
1. (vak)mensen aan het bedrijf/werf te binden.
2. Het voorradige staal te gebruiken zodat de bezetter er niks meer mee kon.
3. Een multifunctioneel scheepje voor eigen gebruik/verkoop te bouwen.
Ik heb EEN oude foto gezien uit de tijd dat ze "Teun" heette en waarschijnlijk als sleepbootje functioneerde, maar afgezien daarvan weet ik eigenlijk niks van de herkomst, de sporen lopen allemaal dood helaas.
Wel zijn in de machinekamer de restanten van de fundatie van de beting te vinden uit de tijd dat de grotere stuurhut er nog niet was.
Alleen van de DAF weet ik dat hij in 1963 gebouwd is als vrachtwagenmotor en later als zovelen in een scheepje terecht is gekomen.
Zwaar gebouwd is ze zeker, in 2015 (75 jaar!!) toen ik haar kocht was ze op de dunste plek nog 4 streep, Spanten staan op 40 en in de kop gaan ze naar 30
groeten Ad
@ Arnold dan zijn we samen blij dat we mij nog kennen
@ Waterman: ik heb nooit helemaal zeker de herkomst kunnen achterhalen helaas , ze is al uitgescholden voor sleepboot ( kadaster 40 jaar), patrouillebootje waterstaat/politie/water-/polderschap, directieboot, werfassistente, voetveer( vandaar die ijskop) etc.
ik noem haar gewoon "lekker bootje"
Wat ik graag zou geloven is dat ze in 1940 gebouwd is om :
1. (vak)mensen aan het bedrijf/werf te binden.
2. Het voorradige staal te gebruiken zodat de bezetter er niks meer mee kon.
3. Een multifunctioneel scheepje voor eigen gebruik/verkoop te bouwen.
Ik heb EEN oude foto gezien uit de tijd dat ze "Teun" heette en waarschijnlijk als sleepbootje functioneerde, maar afgezien daarvan weet ik eigenlijk niks van de herkomst, de sporen lopen allemaal dood helaas.
Wel zijn in de machinekamer de restanten van de fundatie van de beting te vinden uit de tijd dat de grotere stuurhut er nog niet was.
Alleen van de DAF weet ik dat hij in 1963 gebouwd is als vrachtwagenmotor en later als zovelen in een scheepje terecht is gekomen.
Zwaar gebouwd is ze zeker, in 2015 (75 jaar!!) toen ik haar kocht was ze op de dunste plek nog 4 streep, Spanten staan op 40 en in de kop gaan ze naar 30
groeten Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: TADI 3
Goedenavond allen,
Vandaag de anodes gemonteerd en ja hoor! bij de laatste kwam er een expert/toeschouwer me vertellen dat ze verkeerd om zaten.
Nu gebruik ik al jaren op verschillende schepen M.G. Duff zinkanodes met de bekende druppelvorm naar volle tevredenheid, echter de "kip en ei" discussie BLIJFT de kop opsteken, HOE ze te monteren: met het dikke eind naar de boeg OF met het dunne eind naar de boeg. .
De fabrikant adviseerde ooit dat ze met het dikke eind naar voor horen te zitten omdat dan de waterweerstand het minst is , vergelijk met een sleepbootromp: dikke kop, dikke buik en geen kont (om het water los te laten en maximale aanstroom van water naar de schroef).
De persoon die me aansprak op de "FOUTE" manier van monteren ( een zeiler, maar dat terzijde ) wist 1000% (citaat) zeker dat ze met het dunne eind naar de boeg moesten in verband met waterweerstand .
Het leek mij wel een interessant puntje om het eens over te hebben, al of niet in dit forum of elders.
IK weet hoe ze horen te zitten volgens de info van de fabrikant, en daar hou ik me aan, maar hoe denkt het onvolprezen forum erover?
Deze "druppeltjes" dus
Ze zitten mij best, doen hun werk prima, wat niet kapot is niet repareren, toch?
nog maar een keer eronder door met de anifoulingkwast want een geklonken scheepje met +/- 80 jaar putroest en nagelkoppen vraagt wat extra aandacht om overal antifouling te krijgen en als je toch even de montageoren smeert kun je net zo goed ook even de "heilige dagen" meenemen
Ik ben benieuwd naar de reacties op het anodevraagstuk
groeten Ad
Vandaag de anodes gemonteerd en ja hoor! bij de laatste kwam er een expert/toeschouwer me vertellen dat ze verkeerd om zaten.
Nu gebruik ik al jaren op verschillende schepen M.G. Duff zinkanodes met de bekende druppelvorm naar volle tevredenheid, echter de "kip en ei" discussie BLIJFT de kop opsteken, HOE ze te monteren: met het dikke eind naar de boeg OF met het dunne eind naar de boeg. .
De fabrikant adviseerde ooit dat ze met het dikke eind naar voor horen te zitten omdat dan de waterweerstand het minst is , vergelijk met een sleepbootromp: dikke kop, dikke buik en geen kont (om het water los te laten en maximale aanstroom van water naar de schroef).
De persoon die me aansprak op de "FOUTE" manier van monteren ( een zeiler, maar dat terzijde ) wist 1000% (citaat) zeker dat ze met het dunne eind naar de boeg moesten in verband met waterweerstand .
Het leek mij wel een interessant puntje om het eens over te hebben, al of niet in dit forum of elders.
IK weet hoe ze horen te zitten volgens de info van de fabrikant, en daar hou ik me aan, maar hoe denkt het onvolprezen forum erover?
Deze "druppeltjes" dus
Ze zitten mij best, doen hun werk prima, wat niet kapot is niet repareren, toch?
nog maar een keer eronder door met de anifoulingkwast want een geklonken scheepje met +/- 80 jaar putroest en nagelkoppen vraagt wat extra aandacht om overal antifouling te krijgen en als je toch even de montageoren smeert kun je net zo goed ook even de "heilige dagen" meenemen
Ik ben benieuwd naar de reacties op het anodevraagstuk
groeten Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: TADI 3
Dikke kant naar voren.
Zeilers hebben de neiging om alles beter te weten, zoals de marifoon uitzetten onderweg vanwege dat getetter..
Die neem ik dus niet serieus in deze.
Zeilers hebben de neiging om alles beter te weten, zoals de marifoon uitzetten onderweg vanwege dat getetter..
Die neem ik dus niet serieus in deze.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: TADI 3
Ik hou als "ezelsbrugje" de vorm van een vis aan.
Die is niet voor niets aan de voorkant dikker dan bij de staart.
Als het voor de stroomlijn van het dier beter was geweest dat het dikste gedeelte achter had gezeten,dan had de natuur daar wel voor gezorgd.
Dikke kant naar voren dus.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: TADI 3
Hilarisch. Ergerniswekkend. Toen ik nog bruggen en sluizen bediende roepen ze je op, en als je zei dat je zo bij ze terugkwam met de sluis indeling stond ie alweer uit.Twei Woiven schreef: ↑di jul 13, 2021 11:21 am
Zeilers hebben de neiging om alles beter te weten, zoals de marifoon uitzetten onderweg vanwege dat getetter..
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: TADI 3
Dat dus..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: TADI 3
Mooi scheepje!
Anodes met de dikke kant naar voren i.v.m. de stroomlijn, net als een waterdruppel of inderdaad de vorm van een vis zoals eerder gezegd.
Wij hebben ze dus ook verkeerd om hangen op het project en de fb pagina ontplofte van de commentaren
En volgens mij maakt het op een waterverplaatsing met weinig snelheid geen fluit uit wat je doet. Kan me niet voorstellen dat het een merkbaar verschil in snelheid en/of brandstofverbruik opleverd.
Anodes met de dikke kant naar voren i.v.m. de stroomlijn, net als een waterdruppel of inderdaad de vorm van een vis zoals eerder gezegd.
Wij hebben ze dus ook verkeerd om hangen op het project en de fb pagina ontplofte van de commentaren
En volgens mij maakt het op een waterverplaatsing met weinig snelheid geen fluit uit wat je doet. Kan me niet voorstellen dat het een merkbaar verschil in snelheid en/of brandstofverbruik opleverd.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: TADI 3
Goedenavond allen,
@ iedereen die gereageerd heeft : ik monteer ze al zolang ze er zijn met het dikke eind naar voor, want :
1. ik sta hoger met het advies van de fabrikant, dan met het advies van een toevallige voorbijganger M/V, zeiler of niet, want OOK motorbootvaarders WETEN het soms ZEKER dat ze andersom moeten .
2. Als je kijkt naar de vorm van de (meeste) vissen is het ook het meest logisch.
3. als je in acht neemt hoe de rompvorm van de meeste sleepboten er uit ziet, OOK logisch. Al ben ik met Baschinist eens dat het waarschijnlijk geen meetbaar verschil maakt in snelheid en/of gebruik, en daar GAAT het ook niet om, ze moeten het schip beschermen niet meer en niet minder.
Maar het steunt me in mijn mening over de enige "echte" watersporters (denken zeilers vaak zelf) dat er toch ook nog met mij gelijkgestemde geesten zijn in de serieuzere watersport hoek.
Inmiddels zwemt TADI 3 weer en ze snijdt weer als een warm mes door de boter, drie kilometer snelheid gewonnen bij kruissnelheid-toerental .
EN dat met al die fout gemonteerde anodes eronder
Arrejoan is tevreden met zijn werk EN het resultaat, foto`s volgen.
wordt vervolgd, groet Ad
@ iedereen die gereageerd heeft : ik monteer ze al zolang ze er zijn met het dikke eind naar voor, want :
1. ik sta hoger met het advies van de fabrikant, dan met het advies van een toevallige voorbijganger M/V, zeiler of niet, want OOK motorbootvaarders WETEN het soms ZEKER dat ze andersom moeten .
2. Als je kijkt naar de vorm van de (meeste) vissen is het ook het meest logisch.
3. als je in acht neemt hoe de rompvorm van de meeste sleepboten er uit ziet, OOK logisch. Al ben ik met Baschinist eens dat het waarschijnlijk geen meetbaar verschil maakt in snelheid en/of gebruik, en daar GAAT het ook niet om, ze moeten het schip beschermen niet meer en niet minder.
Maar het steunt me in mijn mening over de enige "echte" watersporters (denken zeilers vaak zelf) dat er toch ook nog met mij gelijkgestemde geesten zijn in de serieuzere watersport hoek.
Inmiddels zwemt TADI 3 weer en ze snijdt weer als een warm mes door de boter, drie kilometer snelheid gewonnen bij kruissnelheid-toerental .
EN dat met al die fout gemonteerde anodes eronder
Arrejoan is tevreden met zijn werk EN het resultaat, foto`s volgen.
wordt vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: TADI 3
HH,
Dan kom ik ook nog even in de lucht, alle reacties ten spijt, maar de reden waarom het volle deel naar voren zit is nog niet genoemd.
Gewoonweg de anode doet zo beter zijn werk, het volle deel geeft juist de benodigde wervelingen.
Navigo
Dan kom ik ook nog even in de lucht, alle reacties ten spijt, maar de reden waarom het volle deel naar voren zit is nog niet genoemd.
Gewoonweg de anode doet zo beter zijn werk, het volle deel geeft juist de benodigde wervelingen.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: TADI 3
Klinkt logisch maar dan wel gelijk een wedervraag: Waarom zijn er dan zoveel andere vormen?Gewoonweg de anode doet zo beter zijn werk, het volle deel geeft juist de benodigde wervelingen.