Uitgeregend

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Uitgeregend

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Wat een reacties!
Hoewel ik weet hoe het is, en het mijn ergste vijand niet toewens, ben ik toch een soort van blij dat ik niet de enige ben die met deze ellende te maken heeft ( dan bedoel ik depressie/depressieve klachten, NIET het schip :lol: ).
Ondersteuning d.m.v. medicatie helpt als je de voor jouw geschikte kunt vinden, en dat is helaas niet iedereen gegeven, ik heb pillen geslikt na mijn poging een eind aan mijn leven te maken, waarbij ik `s morgens het gezicht in de spiegel nauwelijks herkende.
Die had ik toen nodig maar ik ben blij dat ik nu met een stuk minder toe kan , maar hoe "goed" het nu ook gaat, ik kan nog steeds niet zonder en daar baal ik van als de welbekende stekker( mag niet van de psych maar toch :wink: )
Om tenslotte terug te keren bij "AF" een fotootje van hoe het nu is:

Afbeelding
Iets met een hondenkul en maneschijn 8) EN het beste medicijn: trots op het resultaat wat je behaald hebt :wink:
En JA, ik weet dat er gelakt moet gaan worden maar dat is winterwerk, eerst de buitenkant proberen toonbaar te maken.
Groeten, Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Uitgeregend

Bericht door Twei Woiven »

Dat gezicht ken ik, ik weet hoe een vriendin eruit zag nadat ze (gelukkig) precies op tijd losgesneden was..
Het gaat nu gelukkig vele malen beter met haar.
Gun je niemand...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Uitgeregend

Bericht door Gerard »

Arrejoan schreef: za sep 18, 2021 11:04 pm een fotootje van hoe het nu is:
Afbeelding
Ziet er weer puik uit! Zoiets is een goed medicijn, toch? Althans mij doet het altijd goed wanneer ik weer iets naar wens gefikst heb.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Uitgeregend

Bericht door quichot »

Gerard schreef: za sep 18, 2021 12:26 pm(pillen zijn goedkoper en de farmaceutische industrie heeft veel invloed)
Pillen worden geheel vergoed door mijn zorgverzekeraar en werken prima. Ik ben te weinig wereldverbeteraar om daarbij ook nog 's rekening te houden met de macht van de farmaceutische industrie. Het zal allemaal wel. Ik houd zo veel mogelijk rekening met mijn medemens, maar ik mis de ambitie om alle misstanden op deze planeet op te lossen. :wink:

Mooi, zo'n klassiek stuurrad, Arrejoan!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Uitgeregend

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo sep 19, 2021 10:21 am
Gerard schreef: za sep 18, 2021 12:26 pm(pillen zijn goedkoper en de farmaceutische industrie heeft veel invloed)
Pillen worden geheel vergoed door mijn zorgverzekeraar en werken prima. Ik ben te weinig wereldverbeteraar om daarbij ook nog 's rekening te houden met de macht van de farmaceutische industrie.
Het ging er mij niet om om pillen in de ban te doen, maar die zijn in een aantal gevallen voor de "arme(re)n". De rijkeren kunnen zich een goede therapie
veroorloven. Die hebben dus een keus tussen pillen en/of therapie. Helaas worden (huis)artsen nog steeds bestookt door de farmacie, wat dan nadele kan zijn van hun patienten.

Maar ... terug naar fraai gedane klussen.
Afbeelding
Mooier dan zo (de eerste beitslaaf zit er bu op) kreeg ik m'n roefraampjes niet. 't Kon rotter, toch? Het ene zwarte randje aan de onderkant van het linker bakboordrandje zit niet in het hout maar in het nog netjes wit te schilderen deel (nadat ik 3 keer gebeitst heb), dus dat komt wel goed. :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Uitgeregend

Bericht door quichot »

Gerard schreef: zo sep 19, 2021 2:02 pmDe rijkeren kunnen zich een goede therapie
veroorloven. Die hebben dus een keus tussen pillen en/of therapie.
Klopt. Mijn arts raadde eerst ook een praktijkgeliëerde psycholoog aan, maar ik wilde dat zelf beslist niet. Op mijn leeftijd nog gaan onderzoeken welke mogelijke jeugdtrauma's ik nooit heb kunnen verwerken, nee dankje, daar had ik geen behoefte aan. Als ik nou een stuk jonger was geweest had ik het misschien overwogen. Hij begreep dat gelukkig.

Blank houtwerk op schepen blijft een probleem.
Hier op het forum zijn alle denkbare opties de revue gepasseerd, en iedereen gelooft in z'n eigen methode. Logisch, want geen enkele 'therapie' :D is echt fout, alleen niet voor de eeuwigheid bestemd. Maar jouw raampjes zien er weer fraai uit!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Uitgeregend

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo sep 19, 2021 2:58 pm
Gerard schreef: zo sep 19, 2021 2:02 pmDe rijkeren kunnen zich een goede therapie veroorloven. Die hebben dus een keus tussen pillen en/of therapie.
Klopt. Mijn arts raadde eerst ook een praktijkgeliëerde psycholoog aan, maar ik wilde dat zelf beslist niet. Op mijn leeftijd nog gaan onderzoeken welke mogelijke jeugdtrauma's ik nooit heb kunnen verwerken, nee dankje, daar had ik geen behoefte aan. Als ik nou een stuk jonger was geweest had ik het misschien overwogen.
Nee, zo'n soort therapie zou ik ook niet willen. Maar iets pragmatisch, dat dicht bij het heden staat is natuurlijk andere koek.
Blank houtwerk op schepen blijft een probleem.
Hier op het forum zijn alle denkbare opties de revue gepasseerd, en iedereen gelooft in z'n eigen methode. Logisch, want geen enkele 'therapie' :D is echt fout, alleen niet voor de eeuwigheid bestemd.
Voor de "eeuwigheid" hoeft nou ook weer niet maar minimaal 3 en mogelijk 5 jaar zou wel fijn zijn. Afijn, nu maar eens ervaren hoe deze beits zich houdt.
Die wit geverfde randjes zijn al weer 13 jaar oud (gewoon verf van "Action").
Maar jouw raampjes zien er weer fraai uit!
Dank je. Wanneer ze helemaal naar wens zijn, zal ik nog weleens een foto plaatsen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Uitgeregend

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ T.W : dat lossnijden was bij mij niet nodig, wel hebben ze me een tijd in coma gehouden waarna de medicatie zodanig heftig was dat ik mezelf letterlijk haast niet herkende.
Ook ik ben de strijd tegen de pillen verloren, wilde er ook niet aan, maar wat ze in je infuus spuiten terwijl je ligt te snurken daar ben je (niet :o ) bij.
Mijn therapie wordt volledig vergoed alsook de medicatie, dat "geluk" heb ik dan weer wel, dus dat verhaal van: "de rijken kunnen kiezen" snijdt in mij geval geen hout.
Je huisarts , behandelaar en VOORAL de verzekeraar maken die keuze wel voor je: wie ,wat ,waar, hoe en welk merk.
@ Gerard : Op een of andere manier denk ik als ikje bijschrift lees dat je op zout water vaart ( Zeeuwse klipper), maar dat is niet (altijd) zo geloof ik :roll:
Dat hout van je mooie raampjes ga je, vrees ik geen 3 a 5 jaar onderhoudsvrij houden, zoals gezegd : blank hout op een schip is een ERG moeilijk verhaal, vergelijkbaar met roest denk ik, je kan een paar `veldslagen` winnen, maar de oorlog heb je aan het begin al verloren.
Groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Uitgeregend

Bericht door Gerard »

Arrejoan schreef: zo sep 19, 2021 10:14 pm @ Gerard : Op een of andere manier denk ik als ik je bijschrift lees dat je op zout water vaart (Zeeuwse klipper),
Soms vaar ik op zout water maar (nog) niet op zee. Mijn type klipper wordt "Zeeuws" of "Zuid Hollands" genoemd vanwege het water waar vroeger voornamelijk gevaren werd en dat was voor de Deltawerken uiteraard veelal zout of brak. Overigens heeft mijn schip vroeger ook hout uit Scandinavie gehaald.
Het voordeel om af te wisselen tussen zoet en zout is, dat je minder aangroei hebt (op zout bezwijkt zoutwaterleven en op zout dat van het zoete water).
Dat hout van je mooie raampjes ga je, vrees ik geen 3 a 5 jaar onderhoudsvrij houden, zoals gezegd : blank hout op een schip is een ERG moeilijk verhaal,
Dat ligt natuurlijk ook aan hoe je het er uit wilt laten zien. Mijn houten bokkenpoten en zwaarden hoeven niet "mooi" te zijn maar slechts beschermd. Insmeren met lijnolie om de paar jaar blijkt al 17 jaar voldoende. Maar ... wanneer deze beits ook over 2 tot 3 jaar weer onderhoud zou vragen, ga ik de raampjes en kozijntjes gewoon verven.
vergelijkbaar met roest denk ik, je kan een paar `veldslagen` winnen, maar de oorlog heb je aan het begin al verloren.
Ook roest blijkt meestal voldoende beheersbaar. "Rust remover" van Epifanes bleek mij een wondermiddel (ik heb een destijds geroest stukje staal, ruim 15 jaar geleden daarmee ingesmeerd en sindsdien ligt het permanent buiten in weer en wind en zie (hier onder) hoe het er nu nog steeds uit zie.

Afbeelding

Helaas, het plaatsen van een afbeelding gaat telkens mis. Hetgeen weer bewijst dat de procedure nog steeds te omslachtig/ingewikkeld is en ik blijf niet bezig.

"Rust remover" van Epifanes is dus geweldig! Uiteraard hoor je het af te werken door te schilderen (wat hier dus niet is gedaan).
"Ranex rustbuster vergeeft dat niet, wanneer je het niet afwerkt met schilderwerk, Aan de andere kant heeft dit middel het voordeel dat niet alles wat daarmee wordt ingesmeerd of waarop wordt gemorst blauwzwart (zoals met "Rust remover" van Epifanes) wordt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Uitgeregend

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Gerard: "mooi" doe ik ook niet aan, netjes en beschermd is bij mij aan boord de standaard.
Het is tenslotte een voormalig werkschip van 80+ jaar oud en geen jacht :wink:
Voor de fotofans:

Afbeelding
Als je dan toch een doekje Brasso over hebt.........ook de asbak maar even gedaan, die is voor de visite maar toch :lol:
Ben weer helemaal in de "poetsmodus" :) N.B. de asbak staat op de toerenteller voor de foto :wink:

Afbeelding
Zo is ze weer te water gegaan. :D
Groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie