foto van mijn boot

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

foto van mijn boot

Bericht door Eduard »

Net nieuw, maar hoe zet je hier eigenlijk een foto van je boot?
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: foto van mijn boot

Bericht door Richard van den Berg »

Eduard schreef:Net nieuw, maar hoe zet je hier eigenlijk een foto van je boot?
Op deze manier als je een reactie schrijft - img krijg je als je op het Img knopje drukt:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

foto van mijn boot

Bericht door Eduard »

Afbeelding en meer zijn te zien op:
http://gallery.me.com/efbachrach#100297
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

mijn boot

Bericht door Eduard »

Deze sleepvlet heb ik nog maar net. De verkoper had helaas niet veel informatie. Volgens hem is het een 'Sliegervlet', gebouwd in 1958. Er ligt een MWM 2 cyl diesel in, type RHS 518 Z, gebouwd in 1955, 60 pk, 1000 toeren p/m. De vlet is 10.60 lang, 3.50 breed en steekt 1.10 diep. 70 cm drieblads-schroef en een Rijsdijk OK 4 keerkoppeling. Ik weet niet waar de boot gebouwd is. In een ijzeren strook achterop staat 'Dord 1960' dus dat lijkt te betekenen dat hij in Dordrecht is gebouwd in 1960, of toen te water is gelaten. Ik weet niet hoe de boot heette. Wel heb ik een adres van een jachtservicebedrijf in Diemen waar hij in reparatie is geweest dus daar ga ik binnenkort naar toe om te kijken of die misschien meer weten. Over de motor kon ik eerst weinig vinden maar inmiddels heb ik ontdekt dat die ook in een Röhr tractor heeft gezeten en ik heb nu meer info en ken ook iemand die zo'n motor heeft gereviseerd. Zodra ik meer weet over de boot zal ik dat hier melden. Donderdag 25 komt de boot naar Amsterdam. Dat is de thuishaven.
Extra foto's dus op : http://gallery.me.com/efbachrach#100297
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Kijk hier eens http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... etten.html volgens mij staat hier jouw schip tussen.

Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

mijn boot

Bericht door Eduard »

Hoi Sailor Wim,

Hij lijkt er inderdaad heel veel op, al is de stuurhut wel wat anders. Ik zou best willen weten waar die vlet is gebleven.

Groet, Eduard.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Je zou de beheerder van de site "Binnenvaarttaal" kunnen vragen per Email of hij weet waar en van wie hij de foto heeft ontvangen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
pieter53
Berichten: 16
Lid geworden op: do feb 25, 2010 9:07 am
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Je zou de beheerder van de site "Binnenvaarttaal" kunnen vragen per Email of hij weet waar en van wie hij de foto heeft ontvangen.
Dat hoeft niet meer, want hij heeft zelf het bericht al gevonden.
De foto is gemaakt in de herfst van 1975. De vlet vaart net de 'kleine Willemssluis' uit, het Noord-Hollandskanaal op. Ik weet echt niet waar de vlet naderhand gebleven is.

"Dord 1960" is slechts een deel van het 'brandmerk'. Voor 'Dord' moet nog een nummer gevolgd door een 'B' staan. Het is de inschrijving bij het hypotheekkantoor. Deze inschrijving is verplicht voor beroepsvaartuigen in Nederland. 1960 zegt dus alleen iets over het jaar waarin dit vaartuig in de Nederlandse beroepsvaart actief werd.
Met het volledige brandmerk kan je naar het kadaster gaan en daar de kadasterkaart opvragen.

Er is inderdaad een duidelijk verschil tussen de bovenbouwen van deze twee sleepboten. Het scheepje op mijn foto heeft een (eind) jaren 50 dak. Ik weet echter uit ervaring dat in rubber gevatte ramen er nog al eens de oorzaak van zijn, dat er het nodige aan staalwerk vervangen moet worden.
Ik hoop dat ik één dezer dagen nog de orginele foto vind, misschien kan ik dan bepaalde details beter vergelijken.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi Pieter,
Van harte welkom op dit forum.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
pieter53
Berichten: 16
Lid geworden op: do feb 25, 2010 9:07 am
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Dank, voor het welkom Wim.
Inmiddels de foto gevonden.
Mijn vlet heette "Nautic" en was 3 ton groot. De eigenaar was het baggerbedrijf J v.d. Rijt (zelfs op 1200 dpi, niet echt duidelijk te lezen, dus ik kan me vergissen.).
Verschillen met Eduard's vlet zijn onder meer:
- alle patrijpoorten zijn openslaand
- de stuurhut heeft een open achterwand
- de 'kuip'rand is afgewekt met hoeklijn
- de beting is een dubbelkruis
- er is geen sleepbeugel
- de motoruitlaat gaat door de roef, op de roef een royaal luik met stroomlijnuitlaat.
- dak met afgeronde randen
- alle stuurhuisramen in kozijn, niet in rubber.

Correctie aangaande de datum, die was 25 november 1974
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

sleepvlet

Bericht door Eduard »

Dag Pieter, Wim,
Dat is een snelle en waardevolle reactie. Een behoorlijk oude foto dus, van de 'Nautic'. Ben benieuwd waar die gebleven is en of we daar ooit nog achter komen. De info over de code 'dord 1960' komt wel overeen met wat de verkoper zei, nl. dat de vlet volgens hem in 1958 was gebouwd en pas later was geregistreerd. Ik heb alleen nog nooit van het type 'Sliegervlet' gehoord, wel kwam ik op internet 'Slieker' tegen. Nu mijn vlet. Hier, http://gallery.me.com/efbachrach#100305 zijn nog twee foto's van het achterschip te zien met daarop de beugel die van het bakboord gangboord rand naar het stuurboord gangboordrand loopt. In het midden zit een metalen plaat tussen de beugel en de kuiprand. Aan stuurboord van die plaat zie ik duidelijk op de platte achterkuiprand de code 'dord 1960' en nog net naast de plaat een letter, minder duidelijk, een B of D. De kuiprand aan bakboord zijde van de plaat is erg ruw en gebobbeld, daar kan ik niets zien of ontcijferen, wel lijkt het, omdat er een soort rechthoekige 'indruk' is te zien, alsof er ooit iets gestaan heeft. Ik zal de verf er af halen, en de plek met een staalborstel behandelen, misschien komt er nog iets te voorschijn. Ik zou natuurlijk graag uitvinden of er in het kadaster iets over de vlet te vinden is: zou je met dit jaartal in het kadaster kunnen zoeken of is dat een onbegonnen zaak? Geen idee hoe dat daar werkt maar ik heb er best een dagje Dordecht voor over. Nouja, ik blijf verder zoeken, heb inmiddels al zeer nuttige info over de MWM RHS 518 Z motor gevonden, dus het vordert toch wel. En bovendien is de vlet sinds vandaag in zijn thuishaven Amsterdam aangekomen, ik kan hem bijna uit mijn raam zien liggen. Intussen blijven alle hulp en tips welkom. Groet, Eduard.
pieter53
Berichten: 16
Lid geworden op: do feb 25, 2010 9:07 am
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

We weten dus alvast dat de vlet bij de Firma Slieker in Sliedrecht gebouwd is. Zo te zien zijn er nogal wat vletten van dat model gebouwd, dus zonder 'nummers' wordt het moeilijk te achterhalen, welke jij precies hebt.
Hier kan je iets lezen over het 'brandmerk'. Het scheepskadaster waar je zijn moet is waarschijnlijk dat van Rotterdam, maar ik zou het gewoon eerst in Amsterdam proberen.
Zonder de cijfers, waarschijnlijk 4, voor B Dord 1960 valt weinig te beginnen. Het kadaster uit laten puzzelen welk scheepje het dan kan zijn kost je waarschijnlijk € 60,- per uur.

Dan heeft men nog de ijkmerken. Met een beetje geluk staat daar het meetbriefnummer in, met dat nummer kan het Maritiem Museum Rotterdam de geschiedenis achterhalen. Bij kleine sleepboten kan je het ijkmerk een klein eindje boven de waterlijn (ongeveer midscheeps) verwachten. Wat grotere sleepboten hebben ze op 1/3 van voor en achter. Natuurlijk zowel aan BB als aan SB.
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Bericht door MdB »

Is het niet een Schlieker vlet?
Bedrijf zit in Sliedrecht en is nog steeds actief.

Echter in onze bestanden gevonden 1 x sleepvlet NAUTIC

afmeting: 12,45 x 3,36 x 1,60 x 1,15 meter
1 x 4 cilinder Mercedes nr. 4.41450 = 100 pk
echter gebouwd bij Damen Shipyards Hardinxveld Giessendam bwnr 207

Kloppen de maten? dan heb ik ook nog wat ex namen na te zoeken.

www.sleepduwvaart.nl
www.watererfgoed.nl
till next time
MdeBoer
pieter53
Berichten: 16
Lid geworden op: do feb 25, 2010 9:07 am
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

in onze bestanden gevonden 1 x sleepvlet NAUTIC
afmeting: 12,45 x 3,36 x 1,60 x 1,15 meter
Als jouw Nautic van v.d. Rijt geweest is, zou je me dan de volledige historie kunnen mailen, dan krijg je een HR-scan van me.
Voor het geval je m'n emailadres niet hebt: het is binnenvaarttaal bij gmail.com.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Mijn vlet

Bericht door Eduard »

De afmetingen van mijn vlet zijn:10.62 lang, 3.50 breed. Hier -http://gallery.me.com/efbachrach#100313 - zijn nog wat foto's te zien van de plek waar een gedeelte van de code nog is te lezen. Het lijkt er op dat het plaatje tussen beugel en rand er later op is gelast en dat daardoor de rest van de code niet meer zichtbaar is.. Ik zal de Schlieker werf eens benaderen, misschien kunnen die nog wat gegevens achterhalen als hij daar inderdaad gebouwd is.
Plaats reactie