Pakschuit
Moderators: sailor wim, frank
Pakschuit
Ik heb afgelopen weken een pakschuit verworven.
een bijzonder compleet geval van 17 bij 3 mtr
een bijzonder compleet geval van 17 bij 3 mtr
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
nee, geen motor.
er heeft een liggende rennes in gestaan te zien aan de dwarsliggende fundatie. In de delfse pakschuit staat er nog een.
ik ben blij dat zoiets er niet meer is want die dingen waren al onbetrouwbaar toen ze nieuw waren.
ik wil er ook elektrisch mee gaan varen.
maar eerst nog even ophalen. en dan eerst even in de binkhorst op de plek passen van de stijlsteven van mijn broer die naar de werf gaat. daarna lekker het westland in naar de grondplaats in loosduinen. de oude kade van de grond en mesthandel van opa. daar kan je lekker ongestoord werken.
er heeft een liggende rennes in gestaan te zien aan de dwarsliggende fundatie. In de delfse pakschuit staat er nog een.
ik ben blij dat zoiets er niet meer is want die dingen waren al onbetrouwbaar toen ze nieuw waren.
ik wil er ook elektrisch mee gaan varen.
maar eerst nog even ophalen. en dan eerst even in de binkhorst op de plek passen van de stijlsteven van mijn broer die naar de werf gaat. daarna lekker het westland in naar de grondplaats in loosduinen. de oude kade van de grond en mesthandel van opa. daar kan je lekker ongestoord werken.
Re: Pakschuit
Dat er bij mij in de 'familie' ook een pakschuit zit weet je vast wel. Wel een heel ander model dan die van jou. Hier haal je misschien wat inspiratie uit om het werk te doen wat je te wachten staat.meester schreef:Ik heb afgelopen weken een pakschuit verworven.
En hier een slideshow over hetzelfde scheepje.
Groet,
Koos
ondertussen licht het schip al in den haag. mijn vader heeft hem naast zijn motorwestlander meegenomen. het ziet er redelijk uit. niet zo slecht als eerdere projecten. ik ga eerst een beetje leegruimen en dan opmeten.
deze keer gaan we starten met een echt restauratieplan. de AM 3145 n zal weer eruit gaan zien als vroeger. maar eerst meten en registreren en onderzoeken
het lijkt niet op de pakschuit van Koos maar dat is in mijn optiek geen pakschuit. een pakshuit bracht in beurtdienst wekelijks en vaak dagelijks producten van A naar B. net als de trekschuit maar die nam voornamelijk mensen mee. voor vracht nam je de pakschuit. die werdt ook getrokken. mijn pakschuit is ook als jaagschip gebouwd. de mastkoker maar ook de beugel voor de trekspeek zijn nog aanwezig. het waren echte pakezels met zware dekken en dekspanten en zware berghouten.later werd er een motor ingezet. bij mij kan je de sporen van die conversie prima zien.
werk maar wel leuk
deze keer gaan we starten met een echt restauratieplan. de AM 3145 n zal weer eruit gaan zien als vroeger. maar eerst meten en registreren en onderzoeken
het lijkt niet op de pakschuit van Koos maar dat is in mijn optiek geen pakschuit. een pakshuit bracht in beurtdienst wekelijks en vaak dagelijks producten van A naar B. net als de trekschuit maar die nam voornamelijk mensen mee. voor vracht nam je de pakschuit. die werdt ook getrokken. mijn pakschuit is ook als jaagschip gebouwd. de mastkoker maar ook de beugel voor de trekspeek zijn nog aanwezig. het waren echte pakezels met zware dekken en dekspanten en zware berghouten.later werd er een motor ingezet. bij mij kan je de sporen van die conversie prima zien.
werk maar wel leuk
Oei, dat gaat Valerie Poore, de eigenares van de Vereeniging (voorheen Loenen-Amsterdam 1) niet leuk vinden als je gelijk hebt dat haar schip geen echte pakschuit zou zijn. Te meer omdat de originele meetbrief uit 1898 het wel een pakschuit vindt.meester schreef:"het lijkt niet op de pakschuit van Koos maar dat is in mijn optiek geen pakschuit.
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Kennelijk is 'pakschuit' een rekbaar begrip. De 'kenners' van nu springen vaak fundamentalistisch streng om met type-aanduidingen, maar schippers maakten zich daar een eeuw geleden een stuk minder druk om!
Wel schijnt een onmiskenbaar kenmerk van de pakschuit het ontbreken van gangboorden te zijn, in welk geval de Vereeniging inderdaad een pakschuit is. De schipper die het liet bouwen was zijn tijd ver vooruit. De rompvorm met stijle steven en ovaal motorhekje werd pas algemeen gangbaar rond 1920. Het is daarom ook niet ondenkbaar dat bij gebrek aan precedent het scheepje te boek is gesteld als pakschuit.
Ook mijn scheepje wordt wel gezien als pakschuit of groot uitgevallen westlander. De rompvorm rechtvaardigen die veronderstellingen wel enigszins, maar de originele meetbrief uit 1910 vermeldt: motorbokschip.
Voer voor de 'kenners'!
Er is een heel charmant boekje uitgegeven bij de Europese Biliotheek in Zaltbommel: Schippers op Westlandse wateren.
Wel schijnt een onmiskenbaar kenmerk van de pakschuit het ontbreken van gangboorden te zijn, in welk geval de Vereeniging inderdaad een pakschuit is. De schipper die het liet bouwen was zijn tijd ver vooruit. De rompvorm met stijle steven en ovaal motorhekje werd pas algemeen gangbaar rond 1920. Het is daarom ook niet ondenkbaar dat bij gebrek aan precedent het scheepje te boek is gesteld als pakschuit.
Ook mijn scheepje wordt wel gezien als pakschuit of groot uitgevallen westlander. De rompvorm rechtvaardigen die veronderstellingen wel enigszins, maar de originele meetbrief uit 1910 vermeldt: motorbokschip.
Voer voor de 'kenners'!
Er is een heel charmant boekje uitgegeven bij de Europese Biliotheek in Zaltbommel: Schippers op Westlandse wateren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Dat kan een interessant boekje zijn. Helaas niet meer leverbaar.
Heb jij het, en zo ja, weet jij of de Wilhelmina, later Petronella, in 1926 gebouwd iov ene Meeuwisse uit (omgeving) Voorburg bij Tijssen in Leiden, erin staat?
Dat is nu onze luxe motor/beurtmotor/katwijker 'Johanna'. Ze schijnt oorspronkelijk het 'grootste schip in het Westland' te zijn geweest, met een lengte van 23,95 en breedte van 3,90.
Groet, Carel-Jan
Heb jij het, en zo ja, weet jij of de Wilhelmina, later Petronella, in 1926 gebouwd iov ene Meeuwisse uit (omgeving) Voorburg bij Tijssen in Leiden, erin staat?
Dat is nu onze luxe motor/beurtmotor/katwijker 'Johanna'. Ze schijnt oorspronkelijk het 'grootste schip in het Westland' te zijn geweest, met een lengte van 23,95 en breedte van 3,90.
Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Nee, om die reden hoeft het je niet te spijten dat het boekje niet meer te koop is.
Wat ik er wel in tegenkwam was 'De Havik' van de gebr. Meeuwisse uit Voorburg. Dat scheepje mat 41 ton en was bij het ter perse gaan van de eerste druk in '95 nog actief in de natte aannemerij, dus ik neem aan dat dat niet jullie scheepje is.
Staat er nergens een nummer ingebrand dat je verder kan helpen via het archief van het betreffende scheepskadaster?
Wat ik er wel in tegenkwam was 'De Havik' van de gebr. Meeuwisse uit Voorburg. Dat scheepje mat 41 ton en was bij het ter perse gaan van de eerste druk in '95 nog actief in de natte aannemerij, dus ik neem aan dat dat niet jullie scheepje is.
Staat er nergens een nummer ingebrand dat je verder kan helpen via het archief van het betreffende scheepskadaster?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Die Johanna is volgens mij te groot voor het westland. ik weet het wel zeker!
Ik zal het eens aan mijn vader vragen. die weet dat wel.
die voorburgse meeuwisse varen nog wel met hun oude schepen in de pleziervaart. de Havik, josina en de Lijntje liggen gewoon in den haag
Pakschuit is een naam die voortkomt uit de functie en niet uit het type.
je ziet op verschillende fotos veel verschillende stevens en konten
kijk maar eens naar de delfse pakschuit nooitgedacht of de Jacob van lennep uit amsterdam. mooi gerestaureerde exemplaren!
zo zijn er meer. in het genoemde boekje staan echter geen pakschuiten maar vooral westlandse motorschuiten die de lading buiten het westland brachten. mijn familie staat er ook in met een motorwestlander
die verschilt van de Motorbok door zijn holte zo op het oog en het ontbreken van een stevenbalk. hieronder enkel fotos van de motorwestlander van mijn ouders.
gebouwd bij van dongen in leidschendam in 1923
Ik zal het eens aan mijn vader vragen. die weet dat wel.
die voorburgse meeuwisse varen nog wel met hun oude schepen in de pleziervaart. de Havik, josina en de Lijntje liggen gewoon in den haag
Pakschuit is een naam die voortkomt uit de functie en niet uit het type.
je ziet op verschillende fotos veel verschillende stevens en konten
kijk maar eens naar de delfse pakschuit nooitgedacht of de Jacob van lennep uit amsterdam. mooi gerestaureerde exemplaren!
zo zijn er meer. in het genoemde boekje staan echter geen pakschuiten maar vooral westlandse motorschuiten die de lading buiten het westland brachten. mijn familie staat er ook in met een motorwestlander
die verschilt van de Motorbok door zijn holte zo op het oog en het ontbreken van een stevenbalk. hieronder enkel fotos van de motorwestlander van mijn ouders.
gebouwd bij van dongen in leidschendam in 1923