Pakschuit

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Pakschuit

Bericht door schipper-willem »

Nico, je heb mij al die tijd op het verkeerde been gezet, ik dacht echt dat je je verveelde, en daarom zo uitgebreid aan het ijzerwerk bezig was, nu begrijp ik het, je wil van een werkschip zelfs een Yacht maken maar alleen op historisch verantwoorde wijze, ach hoe heb ik al die tijd zo dom kunnen zijn! (grapje)
Zij is bijna niet van nieuw te onderscheiden, en krijg je als beloning erg veel "pakkerts"op zo'n pakschuit, of moet je het zelf pakken, ook kan je het scheepje misschien net als Cristo, in pakken, of voel jij je nu een beetje gepakt door mijn onzin, het gaat er om hoe je er tegenaan kijkt, en jou succes geeft mij de gelegenheid er ook van te genieten.
Je hebt in ieder geval een stuk historie tot leven gebracht Chapeau!
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Pakschuit

Bericht door schipper-willem »

Komkommertijd in Scheepspraetland, vandaar maar een reanimatie van de Pakschuit.
halverwege de 80er jaren in Amsterdam locatie Prinsengracht vond ik dit plaatje wat de contouren heeft van een pakschuit.
Het is een detail van 1 : 20 grote foto, dus Nico meer kan ik er niet van maken.

Afbeelding

Groeten. Willem.
Afbeelding
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Mooie foto, schipper Willem. maar het is mijn schuit niet. deze ligt nu in friesland.
De helleveeg ligt nu in Vinkeveen dus ik heb even tijd voor de pakschuit en een update.
het klinkwerk aan SB is zo goed als klaar. eerst de makkelijke nagels erin geslagen. De grote gaten zijn voor de bolders (alles op de werkbank voorbereid)
Afbeelding
en dat is best een eind. Mijn roeiteam heeft lekker onderin gelegen als houder of geklonken. spierpijn!
Afbeelding
maar dan wordt het wel strak. de dekafwatering heb ik wel gewoon gelast. ik wil geen water meer beneden.
Afbeelding
tussentijds zet ik alles wel in de menie.
Afbeelding
Vandaag de ramen afgetekend en de begonnen aan de kop en de BB kant. Maar eerst een beetje verfen en dan draai ik hem om. vanaf de wal kan ik makkelijker slopen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

En nog een mooi oud plaatje van een gelijkende pakschuit in leidschendam:
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Ik ben wat minder actief op het forum door wat sneuvelende elektronica apparaten. Alleen mijn desktop computer en telefoon werken nog dus dat beperkt de communicatie enigzins. de werkzaamheden gaan echter gewoon door. Ik heb al een tijd geleden de constructie voor de ondersteuning van de merkels in combinatie met het vastzetten van de zijschotten geconstrueerd.
Afbeelding
daar heb ik 8 stuks van gemaakt en geklonken ( de eindstukken zaten nog in de gaten in het schip en zijn weer herbruikt)
Afbeelding
even de dakbedekking eraf om alle staanders uit te lijnen en op maat te maken. een hele klus bij zo'n krom schip.
Afbeelding
Afbeelding
En ondertussen maar even de tijd genomen om er wat lak op te smeren. kan ik lekker wat kleuren combinaties bekijken en kan de buurman straks genieten van het uitzicht als de andere kant voor de wal ligt.
Afbeelding
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door Boekel »

Netjes!

Lijkt al heel eind, wat is er nog te doen?
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Dit waren de fotos van 2weken geleden. Ondertussen alles grofweg afgelakt.
Afbeelding
en zoals je ziet de houten panelen op maat gemaakt. voor dit moment met underlayment maar dat moet natuurlijk een mooi stukje van larix planken worden.
Afbeelding
over die houten zijplaten moet een sluitstrip met een ringbout om de boel te zekeren. ik moet er nog 7 maken voor deze kant.
Afbeelding
de andere kant van het schip is nog niet zo ver. dus als die voor de kant ligt kan ik weer even vooruit met kaalhalen en repareren. er zit nog wat klinkwerk in.
andere acties zijn nog: berghout maken van 80x80mm kunststof palen. Dan lijkt het authenthiek maar heb ik geen onderhoud meer en hoef ik ook niet zo snel een stootwil te gebruiken. De ramen zijn afgetekend op de roef met een slijpsleuf. als ik helemaal klaar ben met slijpen en lassen bovenwater haal ik ze er met de decoupeerzaag uit en kan ik de houten raamkozijn plaatsen. zo ook met de achterdeuren. en dan... een hele nieuwe bodem van voor tot achter. ik ga ervan uit dat die helemaal op is. en de elektrische aandrijving natuurlijk.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Na ongeveer een jaar toch maar weer eens een update. Na het klinken van de potdeksels en het opknappen van de ruimrand en het maken van nieuwe zetboorden even een pin-up foto van de Gijsbertha.
Afbeelding
Het werd tijd om het schip te draaien. De andere kant behoeft immers nog wat attentie. Eerst maar wat oud ijzer afgepeld.
Afbeelding
Afbeelding
En dan meteen nieuwe plaatjes op maat maken.
Afbeelding
Door dit zware sloopwerk begeeft natuurlijk weer een slijptol. Na vier jaar brandde de hitachi flink door. snel op zoek naar een nieuwe!
Afbeelding
Na het slopen heb ik e.e.a. goed ontroest en in de menie. Dat scheelt met montage en onderhoud.
Afbeelding
Afbeelding
Tussendoor repareer ik ook de hoeklijnen waar het berghout aan moet komen. Deze zijn hier en daar beschadigd door aanvaringen en zijn niet recht te kloppen.
Het materiaal is zo bros dat het direct breekt. Ik las er nieuwe strippen in.
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Door werkbeurten van de Helleveeg en de Antonius en een druk vaarseizoen heeft het niet erg opgeschoten dat jaar. Na de zomer de draad maar weer eens opgepakt.
Alle stroken op maat gemaakt en aan een hoeklijn geklonken. dat levert een aardig onhandig lang stuk staal op. Alle gaten geboord en geruimd en in de menie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tussendoor moet er gepast worden en de gaten voor meerringen en bolders geboord worden.
Afbeelding
Afbeelding
zo wordt het weer een kompleet voorschip.
Afbeelding
Afbeelding
Om alles waterdicht te krijgen moet de klapmuts ook dicht gemaakt worden. De bovenkant van de stevenbalk moet eraan geloven. Er komt een aardig gat onder vandaan maar dat kan ik wel dichtmaken. Snel alles weer dichtmaken en in de tjet.
Afbeelding
Afbeelding
Moet wel even vechten met lijmtangen om de stevenbalkplaat weer vast te krijgen. een stug oud stukje ijzer!
Afbeelding
Afbeelding
Meteen alles maar weer kaal en in de loodmenie (mijn vader had nog een groot blik echte) Begint er weer wat strakker uit te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze week met 3 generaties het nieuwe plaatwerk erin geklonken. Opa met kleinzonen slaan en ik met zoon houden in de voorplecht. Nog maar een paar nagels aan de bovenkant en de rest van de staande rand en dan is het voorschip dicht! Dan ga ik het voordek naaldhameren.
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door Boekel »

Lekker!!!
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Pakschuit

Bericht door Wouter »

Mooi restauratie project!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Pakschuit

Bericht door quichot »

Respect hoor! Ik zou het niet kunnen opbrengen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Pakschuit

Bericht door schipper-willem »

Meester, diep respect voor zoveel liefde voor de vrouw Gijsbertha, de make over schiet al aardig op.
Jij hebt het over meerringen, zeker handig om aan meerdere punten je schip vast te kunnen maken, maar in zijn algemeenheid waren die ringen om met een schoorboom het schip uit de wal te houden bij lastige manoeuvres bij bochtige watertjes, en het van de wal houden bij het laden aan ondiepe kades.
Standaard zat er dan een touwtje aan gesplitst, zodat je handig met een paar slagen een abrupte wending aan het schip kon bewerkstelligen.
In de loop der jaren in onbruik geraakt door het beter wendbaar maken van schip door b.v. een koproer en later de boegschroef.
Met bewonderende groet, Willem.
Afbeelding
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Willem dank voor je woorden. Die ringen zijn er vooral ook voor om deklast op het voordek te sjorren. Aan het voordek van deze pakschuit kan je goed zien dat er nog wel eens een vaatje oid op dekgestaan heeft. Ik heb er een mooi historisch voorbeeld van:
Afbeelding
en nog een mooi staaltje Haags pakschuitvervoer:
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Ik zit wat te rommelen met picasa en dropbox en daarom is het simpeler om de status van de pakschuit op Facebook te zetten. Het project ligt dus niet stil! het voorschip is klaar wat ijzerwerk betreft en staat in de primer. Nog wat klinkwerk aan de roef maar dat is allemaal voorbereid. Mijn vader is bezig met roefdeuren en kozijnen die naar verwachting in de komende maand geplaatst gaan worden. Nog wat verfwerk en dan kan ik het ruim in orede maken. Het wordt tijd na te denken over een werfbeurt! Ik ben van plan zeker 15mtr vlak en kimmen te vervangen. Eerst nog even sparen voor wat staalplaat. of heeft nog iemand wat liggen?
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie